سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
معنویت و گفتمان
واژه معنویت از واژه لاتین Sprirtus به معنای نقش زندگی یا «روشی برای بودن» و «تجربه كردن» است كه با آگاهی یافتن از یك بعد غیرمادی به وجود می آید .مراد ما از این واژه در مقاله ، بیشتر ناظر به بعد غیرمادی آن دارد.
واژه معنویت از واژه لاتین Sprirtus به معنای نقش زندگی یا «روشی برای بودن» و «تجربه كردن» است كه با آگاهی یافتن از یك بعد غیرمادی به وجود می آید (ویلیام وست ، روان درمانی و معنویت ، ص ۲۵، مترجمان شیرافكن و). مراد ما از این واژه در مقاله ، بیشتر ناظر به بعد غیرمادی آن دارد و توجه به ابعاد فرامادی گزاره هاوآموزه های كتب مقدس ادیان مانند مبدا ومعاد وساحتهای روحی - روانی انسان ، نقشی كلیدی درتبیین علمی معنویت كتب مقدس دارد. در فرهنگ لغت نیز واژه Spirituality به «روحانیت ، معنویت ، عالم روحانی ، روحیه مذهبی و هیات كلیسایی» ترجمه شده است (آریانپور، فرهنگ دانشگاهی انگلیس فارسی ، ج ۲، ص۲۱۳۷.)
مناسب است اینجا اشاره شود كه خاستگاه معنویت مورد نظردرعصرحاضر، غرب وسنت مسیحی با محوریت فرانسه می باشدوبدیهی است كه پرداخت نظری معنویت درغرب ومعنویت درشرق به ویژه معنویت موجوددرحوزه ایرانی -اسلامی كه هانری كربن ، فیلسوف شهیرفرانسوی ، عاشق ودلباخته آن شده بود، بحث بسیاردامن درازی است. واژه گفتمان ، به معانی متعددی آمده است كه ما در راستای نگارش این مقاله از مفاهیم «سخن گفتن ، گفتگو كردن ، سخنرانی كردن ، درس گفتن ، قدرت استدلال و بصیرت اجتماعی».
بیشترین مرادمان از بكارگیری این واژه مولفه های مفهومی گفته شده است. اما بایدتوجه داشت كه منظورازگفتمان معنویت ، حضورصاحب نظران معنوی ادیان دریك فضای معنویت گراست ؛ افرادی كه واقعا، نه به گونه ای تصنعی ، جستجوگرمعنویت ، باشند.
در ایران ، مفهوم گفتمان با نام میشل فوكو (۱۹۸۳-۱۹۲۶) وكتاب معروفش Lordre du discourse پیوند خورده است و مناسب ست این نكته را تذكر دهیم كه «حقیقت این است كه میشل فوكو فیلسوف یا تحلیل گر فلسفی مفهوم دانش (Savoir)و ساختارهای دانشی ، و سرانجام كاركردهای اجتماعی قدرت (Pouvoir)است ، نه كاشف چیزی به نام دیسكور و در تحلیل مرفولوژیك دانش به وجود قالب های معرفتی بنیادین به نام اپیستمه (episteme)در هر دوره زمانی ، و گسست هایی كه در روند معرفت بر اثر تغییر این قالب ها پیش می آید، پی می برد.» (میشل فوكو، نظم گفتار، ص ۸، باقرپرهام ،۱۳۸۰)
هرنوع گفتگو وگفتمانی ، شرایطی دارد و یك عمل (action)، یا به اصطلاح فنی و فلسفی ، یك فعل (act)است وبنابراین ، ازدیدگاه اخلاقی به درستی ونادرستی و از دیدگاه ناظر به واقع (factual) به توفیق وشكست متصف می شوند. هدف اصلی ، گفتمان باید حل مسائل مبتلا به بشر امروز باشد.
از شرایط موفقیت گفتمان معنویت كتب مقدس ادیان ابراهیمی می توان به شناخت وسیع وعمیق نمایندگان ادیان در موضوع معنویت و حقیقت جویی ایشان ، یاد كرد و از موانع تحقق این گفتمان می توان به خودشیفتگی (narcissism)تعصب (fanaticism)جزم و جمود (dogmatism) عدم تسامح و مدارا (intolerance)و به ویژه خرافه پرستی (superstitionism)دانست. (ملكیان ، مصطفی ، راهی به رهایی جستارهایی درعقلانیت ومعنویت ، ص۱۴۴) نكته دیگر این است كه مراد ما از گفتمان ، یك ارتباط كلامی معنوی در قالبی علمی ، هدفمند وكارآمد و به روز است.
منبع:www.jamejamonline.ir
منبع : خبر گزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری