پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
چرا آمریکا به تکامل باور ندارد
انسان ها، همان طور كه می شناسیم شان، از گونه های ابتدایی تر جانوران پیدایش یافته اند: درست است یا نادرست این پرسش ساده آمریكا را چند بخش می كند، با نسبت رو به رشدی كه فكر می كنند ما از نیایی انسان نما پدید نیامده ایم. تحقیقی در ۳۲ كشور اروپایی به همراه آمریكا و ژاپن نشان داد تنها در تركیه كمتر از آمریكا تكامل را به عنوان یك واقعیت پذیرفته اند.
به گفته «جان میلر» از دانشگاه میشیگان و سرپرست گروه تحقیق، بنیادگرایی مذهبی، سیاست های آموزشی علمی در انكار تكامل در آمریكا اثرگذارند. «آمریكا تنها كشوری است كه در آن تدریس تكامل سیاسی شده است.»
گزارش «میلر» برداشتی هولناك برای پیروان نظریه تكاملی است. حتی اگر آمریكایی های میانسال طی این ۲۰ سالی كه از شروع تحقیق «میلر» گذشته آموزش بیشتری را از سر گذرانده باشند، درصد افرادی كه ایده تكامل را می پذیرند از ۴۵ درصد در سال ۱۹۸۵ به ۴۰ درصد در ۲۰۰۵ رسیده است. این به رغم پیشرفت های گسترده ژنتیك، از جمله توالی ژنتیكی است كه نشان می دهد ژنوم انسان با شمپانزه ها و موش ها اشتراك زیادی دارد. «به نظر می رسد در راه درستی قرار نگرفته ایم.»
بنابه یافته «اوژنه اسكات» از «مركز ملی آموزش علمی» در اوكلند، درصد بزرگسالانی كه آشكارا تكامل را رد كرده اند از ۴۸ به ۳۹ درصد كاهش یافته است. در این میان آمریكایی هایی كه دریاره تكامل مردد بودند از ۷ درصد در سال ۸۵ به ۲۱ درصد در سال گذشته افزایش یافت. اسكات می گوید: «این گروهی است كه می توان به آنها دست یافت.»
مخالف اصلی تكامل بنیادگرایی مسیحی است كه در آمریكا شایع تر از اروپا است. درحالی كه كاتولیك ها، پروتستان های اروپایی و جریان اصلی معروف به پروتستان های آمریكا روایت انجیلی آفرینش را به عنوان یك استعاره فرض می گیرند، بنیادگرایان انجیل را به طور تحت اللفظی تعبیر می كنند و باور دارند زمین و انسان ها تنها ۶ هزار سال پیش آفریده شده اند.
طعنه آمیز اینكه جدایی بین دولت و كلیسا كه در قانون اساسی آمریكا تصویب شده منجر به این كشمكش شده است. در مدارس كاتولیك می توان تكامل و نسخه صریح انجیلی درباره پیدایش انسان را تدریس كرد. دادگاهی كه تدریس خلقت باوری را در مدارس عمومی ممنوع می كند، منظورش آن است كه مردم تنها باید تكامل بخوانند كه همین بنیادگرایان را خشمگین می كند و درگیری های محلی بر سر تكامل شكل می گیرد. این درگیری ها به این خاطر رخ می دهند كه آمریكا برنامه آموزشی سراسری به شكل رایج در كشورهای اروپایی ندارد. با این حال اجرای طرح No Child Left Behind هیچ كودكی از قلم نیفتد بوش، استانداردهایی برای تدریس علمی ایجاد می كند و درگیری های مربوط به چگونگی آن اكنون در سطح دولت گسترش یافته است.
به گمان «میلر» ژنتیك باید بیشتر در برنامه درسی گنجانده شود تا ایده تكامل را تقویت كند. بزرگسالان آمریكایی دور از دسترس ترند، نزدیك به دو سوم آنها مخالف آن هستند كه بیش از نیمی از ژن های ما با شمپانزه ها مشترك است. واكنش این مردم چیست اگر بدانند ۹۹ درصد ژن های انسان و شمپانزه مشترك است
جف هچ
ترجمه: الهیار امیری
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس