یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


کارگروه‌ها چه کرده‌اند؟


کارگروه‌ها چه کرده‌اند؟
دکتر احمدی‌نژاد اخیراً دو کارگروه را مأمور بررسی روش‌های اصلاح ساختارها و رفتارهای سیستم بانکی کرده است، اما معاونت بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارائی که از چندی پیش، عملاً صحنه‌گردان سیستم بانکی شده است، حدود یک‌سال‌ونیم پیش اقدام به تشکیل چندین کارگروه نموده که عبارتند از:
۱) کارگروه‌ شبکه و ارتباطات که بانک ملت عهده‌دار پیگیری امور آن است و رایزنی‌های مختلف با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ادامه می‌دهد.
۲) کارگروه Core Banking که بانک ملی مسئولیتش را برعهده گرفته و قرار بر این بوده است که برای نیل به اهداف تعیین شده در بانک‌های خصوصی و دولتی، کار به گونه‌ای دنبال شود که بعد از زمان مشخصی، همه بانک‌ها مجهز به قابلیت‌های Core Banking شوند.
۳) کاگروه کارت و خدمات نوین که بانک سامان عهده‌دار پیگیری مسائل آن است تا به اهداف ترسیم شده پیرامون تجهیز سیستم بانکی به ابزارهای مختلف و متنوع از جمله POS، ATM و کارت نایل شوند.
۴) کارگروه فرهنگ‌سازی که وظیفه‌ای سنگین و مهم است و برعهده بانک تجارت گذاشته شده است.
۵) کارگروه بانک جامع مشتریان که به عهده خود وزارت امور اقتصادی و دارائی گذاشته شده است.
۶) کارگروه آموزش امنیت با مسئولیت بانک کشاورزی.
۷) کارگروه امنیت برای تأمین اطلاعات و ارتباطات در بانکداری الکترونیک با مسئولیت بانک پارسیان.
۸) کارگروه اتوماسیون اتاق پایاپای اسناد بانکی به منظور پیوستن این بخش از سیستم بانکی به مجموعه بانکداری الکترونیکی. در این رابطه هم اتاق پایاپای اسناد بانکی موظف شده است که اقدامات لازم را انجام دهد.
به گفته سید حمید پورمحمدی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی، قبل از تشکیل کارگروه‌ها و تقسیم وظایف، اول از همه به مطالعه وضع موجود و مستندسازی داشته‌های سیستم بانکی برای تعیین جایگاه پرداخته شده و پس از این که مشکلات و نیازهای سیستم بانکی شناسائی شدند، وضع مطلوب نیز با پاسخ‌هائی خاص طراحی و به سیستم بانکی اعلام گردید و در قالب کارگروه‌هائی اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دنبال شدند.
براساس سخنان پورمحمدی، تمامی اموری که بانک‌ها نیاز به اجرای آن داشتند، برنامه‌ریزی شد و با شکل‌گیری کارگروه‌ها، رقابت و مسابقه ترغیب‌کننده‌ای ایجاد شد. وی افزود: یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی بانک‌ها، بحث بانکداری الکترونیک خواهد بود، ولی با توجه به عملکرد فعلی، برخی از بانک‌ها در این شاخص‌ها عقب هستند.
▪ گزارش کارگروه‌ها
نماینده بانک ملت درباره کارگروه شبکه و ارتباطات می‌گوید: خطوط ارتباطی، یکی از مهمترین بحث‌های موردنیاز نظام بانکی است و در حال حاضر، یکی از محدودیت‌های جدی نظام بانکی، خطوط ارتباطی و شبکه تبادلات می‌باشد. آقای لکزائی ضمن اشاره به پنج هزار خط فعال در شهریور ماه ۸۵ گفت: در حال حاضر ۱۲۹۷۵ نقطه ارتباطی و فعال در شبکه بانکی راه‌اندازی شده و برای نیل به صددرصد اهداف برنامه، حدود ۵۰۰۰ خط دیگر ضرورت دارد و تا پایان سال ۸۶ امیدواریم که به این هدف دست پیدا کنیم.
در بحث Core Banking آقای ژان صیاد، نماینده بانک ملی گفت: برای دست یافتن به Core Banking در سیستم بانکی چهار فاز تعریف شد و دیدگاه این است که Core Banking را در قالبی مشخص که شامل تمام سرویس‌های موردنیاز سیستم بانکی و مشتری باشد، در نظر بگیریم.
نماینده بانک ملی ایران افزود: در اجرای سیستم بانکداری جامع فازهای ۱) شناخت زیرمجموعه‌ها، ۲) تعیین RFP،ـ ۳) ارزیابی RFP،ـ ۴) پیاده‌سازی تعریف شده و بر این اساس، توافق شده است که یک نرم‌افزار خریداری شود.
وی ادامه داد: در طی نشست‌های گوناگون به این نتیجه رسیدیم که سیستم‌های متمرکز فعلی بانک‌ها را بررسی کنیم و یک الگو از مجموع سیستم‌های موجود طراحی، تهیه و اعمال شود تا برای دستیابی به نرم‌افزار نهائی بتوان در سطح شبکه بانکی اتخاذ تصمیم نمود.
پیرامون کارت و خدمات نوین بانکی دکتر فاطمی، نماینده بانک سامان گفت: در شهریور ماه ۸۵ کل کارت‌های صادره شبکه بانکی ۱۶ میلیون بود که ظرف یک سال به حدود ۳۵ میلیون رسیده است. وی در رابطه با نصب POS گفت: در سال گذشته یکصدوهشت‌هزار دستگاه پایانه فروش نصب شده بود و در حال حاضر، سیسصدوپنج‌هزار دستگاه POS یا پایانه فروش در شبکه بانکی فعال است.
دکتر فاطمی در ادامه گفت: با توجه به محدودیت‌های خرید و مشکل مناقصه در رابطه با نصب و راه‌اندازی ATM، بانک‌ها از برنامه اعلام شده عقب هستند.
آقای مقدم، نماینده بانک تجارت که مسئول کارگروه فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک می‌باشد، گفت: برای دست‌ یافتن به برنامه‌ای جامع جهت دنبال کردن اهداف کارگروه فرهنگ‌ مادی، نشست‌های متعدد با کارشناسان بانک‌های خصوصی و دلتی برگزار شد و تصمیم گرفته شد که دبیرخانه فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک در ساختمان شورای هماهنگی بانک‌ها فعال شود و در ادامه فعالیت دبیرخانه مقرر شد:
۱) آماده‌سازی مطالب اولین شماره نشریه بانکداری الکترونیک آغاز شود،
۲) به منظور عقد تفاهم‌نامه با رئیس مسئولان صدا و سیما درخواست برگزاری جلسه شد،
۳) هماهنگی اولیه با وزیر آموزش و پرورش به منظور هماهنگی مشترک در عرصه فرهنگ‌سازی صورت پذیرفت،
۴) برای راه‌اندازی سایت فرهنگ‌سازی مقدمات اولیه آغاز شد،
۵) در راستای تکمیل نیروی انسانی متخصص و کارشناس، اقداماتی صورت پذیرفت و ...
خانم شهریاری، مدیرعامل اتاق پایاپای اسناد بانکی نیز گزارش خود را این‌گونه آغاز کرد: روزانه بالغ بر ۹۵۰ هزار برگ چک در اتاق پایاپای مبادله می‌شود که ۶۰۰ هزار برگ آن ایران‌چک در تهران است.
مسئول کارگروه اتوماسیون اتاق پایاپای افزود: در راستای تحقق بانکداری الکترونیک و استفاده از فناوری‌های نوین و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات برای رفاه حال مشتریان، اتاق پایاپای اسناد بانکی مصمم است که عملیات اجرائی مبادلات را که در حال حاضر به روش دستی و سنتی انجام می‌شود، به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام دهد و قرار شد در مرحله اول، اتوماسیون اتاق تهران و شهرستان‌ها به اضافه برقراری سیستم ارتباطی الکترونیکی یکپارچه بین واحدها و مرکز صورت پذیرد. و در مرحله دوم، برای تبادل اطلاعات الکترونیکی انواع چک در شبکه بانکی اقدامات لازم صورت گیرد.
▪ حاشیه: بحمدالله کارگروه‌های مختلف هم‌چون ”ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند“ اما مشتریان بانک‌ها نانی به کف نمی‌آورند و هم‌چنان نومید و پژمرده در صف‌های بی‌عملی و بی‌مسئولیتی ایستاده‌اند و حسرت بانک‌های کارآمد را می‌خورند.
این وضعیت یادآور داستان مقنی‌های زمان حاج میرزا آغاسی است که درباره‌شان گفته شده است: اگرچه این چاه‌ها به آب نمی‌رسند، اما مقنی‌ها به نان می‌رسند.
منبع : ماهنامه بانک و اقتصاد


همچنین مشاهده کنید