سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


زیاد به گیشه فکر نمی کنم!


زیاد به گیشه فکر نمی کنم!
«حقیقت گمشده» دومین تجربه محمد احمدی در مقام کارگردان است. او فعالیت سینمایی اش را به عنوان منشی صحنه با فیلم «سجاده آتش» آغاز کرد و بعد از آن به عنوان مدیر فیلمبرداری به فعالیتش ادامه داد. او اگر چه در مدت حضورش در سینما در سمتهایی چون دستیار کارگردان، تهیه کننده، مجری طرح و مدیر تولید نیز حضور داشته، اما از سال ۸۴ با ساخت فیلم «شاعر زباله ها»، پا درعرصه تجربه کارگردانی هم گذاشت تا شانس خود را در این حرفه نیز بیازماید. به بهانه نمایش عمومی فیلم «حقیقت گمشده» با او گفتگویی انجام داده ایم.
▪ جناب احمدی، با نگاهی به پرونده فعالیت هنری شما می توان شاهد تنوع فعالیت هایتان در عرصه سینما بود. آیا این مساله دلیل خاصی دارد؟
ـ نه این تنوع به خاطر علاقه ام نبوده، رشته تحصیلی من عکاسی و علاقه ام کارگردانی است که برای رسیدن به کار کارگردانی، از منشی گری صحنه شروع کردم تا کسب تجربه کنم و در این راه، دوستی ام با محسن مخملباف باعث شد به سمت کار مدیریت تولید نیز کشیده شوم، زیرا می خواستم از تجربیات او هم استفاده کنم. بعد از آن به کار خودم یعنی فیلمبرداری روی آوردم و تهیه کنندگی را هم جزو مجموعه فعالیتهایی می دانم که دوست داشتم، بوسیله آن به برخی افراد کمک و از آنها کسب تجربه کنم.
▪ بین فیلم اول شما یعنی «شاعر زباله ها» و فیلم «حقیقت گمشده»، دو سال فاصله است. چرا؟
ـ این زمان برای من طبیعی است، زیرا تدارک مقدمات یک فیلم به زمان نیاز دارد. از طرف دیگر، مدتی از این زمان را پیگیری اکران فیلم «شاعر زباله ها» به خودش اختصاص داد و حضور من در چند فستیوالی که این فیلم را نمایش می دادند و بعد هم جمع و جور کردن فیلمنامه «حقیقت گمشده» که زمان بسیاری برد.
▪ اما با همین روند، برخی از کارگردانان در سینمای ما، هر سال فیلم می سازند. آیا آنها چنین مشکلاتی ندارند؟
ـ آنها احتمالا شرایط بهتری نسبت به من و امثال من دارند و یا تجربه شان بیشتر است !برای من همین شکل کار مناسب است.
▪ از قرار معلوم فیلمنامه «حقیقت گمشده» حاصل کار مشترک ۴ نفر است. این همکاری چگونه شکل گرفت؟
ـ راستش در ابتدا، فیلمنامه ای به من پیشنهاد شد که کلیت کار را پسندیدم و بر روی طرح اولیه با دو تن از دوستان، کارهایی انجام دادیم، اما به نتیجه نرسید و کلیت کار تغییر کرد و تنها برخی شخصیتها از آن فیلمنامه به فیلمنامه «حقیقت گمشده» منتقل شد.
▪ در واقع فیلمنامه اول، فقط جرقه فیلمنامه «حقیقت گمشده» را زد؟
ـ بله همین طور است، زیرا فیلمنامه اول درباره سوء ظن بود و «حقیقت گمشده» درباره ایثار است ... . ما چهار نفر، هرکدام در مقطعی، فیلمنامه را به دست گرفتیم و به یکدیگر رساندیم.
▪ و گویا نام فیلم هم با وجود علاقه شما تغییرکرد!
ـ بله نام اولیه فیلم «چگونه ارکستر هماهنگ می شود؟» بود که به دلیل طولانی بودن اسم آن و چنین مسایلی، ترجیح دادیم اسم فیلم را عوض کنیم.
▪ نام اولیه فیلم چه ارتباطی با داستان فیلم داشت؟
ـ براساس آن اسم، ما زندگی را به یک ارکستر تشبیه کرده بودیم و عنصر «تقدیر» که در زندگی همه وجود دارد را محور داستان قرار داده بودیم که با اصل زندگی هماهنگ می شود ... البته به نظرم نام فیلم خیلی به داستان فیلم نزدیک بود.
▪ مدیریت فیلمبرداری این فیلم هم بر عهده خودتان بود. این مسأله کار شما را سخت نمی کرد؟ اصلا دلیل خاصی داشت که دوست داشتید مدیریت فیلمبرداری را خودتان به عهده بگیرید؟
ـ دوستان در موقع ساخت فیلم، کمک کردند که کار زیاد برایم سخت نشود !به هرحال اگر این امکان برایم وجود داشته باشد، ترجیح می دهم کار فیلمبرداری را هم خودم انجام بدهم، زیرا فکر می کنم این طوری کار راحت تر پیش می رود و دیگر لازم نیست آنچه در ذهن داری را به فرد دیگری منتقل کنی، بلکه دیگران در کارهای اجرایی و تکنیکی می توانند به تو کمک کنند.
▪ احتمالاً مدیران فیلمبرداری از این حرف شما ناراحت خواهند شد!
ـ این حرف من به معنی حذف آنها نیست، چون من خود این کار را بلدم و از طرفی، شرایط این کار برایم مهیا بود و گرنه در کار قبلی ام آقای آلادپوش مدیر فیلمبرداری فیلمم بودند که از همکاری با ایشان بسیار راضی ام.
▪ به عنوان مدیر فیلمبرداری چه ویژگیهایی را در این کار لحاظ کردید؟
ـ وقتی فیلمنامه را خواندم، سعی کردم شیوه خاصی برای تعریف داستان آن انتخاب کنم و با توجه به حال و هوای فیلم، شخصیتها و... دوربین در بعضی جاها پرحرکت و در بعضی از جاها کم حرکت باشد. قصد داشتم این فیلم بیشتر با تصویر داستان خود را بیان کند و زیاد حالتهای نمادین در فیلم وجود نداشته باشد، به همین دلیل سعی شد داستان هرچه ساده تر به تصویر کشیده شود.
▪ ترکیب بازیگران فیلم در سینمای پر ستاره ما چندان تماشاگر پسند نیست. چرا چنین ترکیبی را انتخاب کردید؟
ـ اولویت من در انتخاب بازیگرها این بود که به نقش مورد نظر نزدیک باشند تا فیلم و نقش ها برای مخاطب ملموس تر به نظر برسد. من زیاد به گیشه فکر نمی کنم، اگرچه بدم نمی آید که فیلم با همان شکلی که دارد مورد توجه مخاطب قرار گیرد و گرنه فیلم گیشه پسند نیست و اصلا با این هدف آن را نساخته ام.
▪ در نقد های ایام جشنواره فیلم فجر، منتقدان به شباهت فیلم شما با فیلم «۲۱ گرم» اشاره می کردند. نظر شما در این باره چیست؟
ـ به عقیده من این فیلم هیچ شباهتی به «۲۱ گرم» ندارد. البته من آن فیلم را خیلی دوست دارم، اما آن فیلم یک اثر فلسفی / عشقی است و فیلم ما عرفانی است. تنها وجه مشترک این فیلم ها، شاید شیوه داستان گویی و حالات تصاویر است، ولی در کل به عقیده من، این دو فیلم شباهتی به هم ندارند.
▪ و در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
ـ من در حال حاضر به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم «حریم» با آقای خطیبی همکاری می کنم و تصور نمی کنم امسال بتوانم فیلم جدیدی بسازم.
سید حبیب قاآنی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید