چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
انحراف عرفانی
● پرسش:
چرا و به چه دلایلی در جهان اسلام عرفان و تصوف به انحراف کشیده شد به گونه ای که حتی امروز نیز با جریان های عرفانی و صوفیانه کاذب، منحرف و متعددی مواجه هستیم که با آموزه های عرفان ناب اسلامی تفاوتهای بنیادین دارد؟
▪ پاسخ:
پاسخ جامع و مانع به این پرسش نیاز به یک پژوهش گسترده و عمیق، تخصصی و بنیادین دارد، تا ریشه های معرفتی، تاریخی و رفتاری چنین انحراف، تحریف، عوام زدگی، بدعت و التقاط در حوزه معنویت گرایی و سلوکی را به تفصیل مورد بررسی و تحقیق قرار داده، و به طور صریح و شفاف ریشه ها و زمینه های انحراف را برای آگاه سازی عموم مردم تبیین نماییم. اما اگر بخواهیم پاسخی اجمالی و محوری به این سؤال داده باشیم ضروری است به اهم عوامل و زمینه هایی که نقش حیاتی و کلیدی در این رابطه داشته اند اشاره کنیم:
۱) عدم تصفیه، تبیین و عرضه بعد معنوی و باطنی اسلام یا عدم معرفی عرفان حقیقی اسلام.
۲) تعامل گسترده و بدون پشتوانه فرهنگی و تئوریک با ادیان و جریان های معنوی و عرفانی در شرق و غرب جغرافیای طبیعی، سیاسی و فرهنگی قرون اولیه.
۳) نقش حاکمان اموی و به ویژه عباسی در تبلیغ، حمایت وگسترش جریان های عرفانی که با حکومت و خلافت آنها درگیری و اصطکاک نداشته، بلکه از نظر فرهنگی زمینه ساز و توجیه کننده اعمال حکومتی آنان باشد.
۴) مهجوریت «امامت و ولایت» و سنت و سیره معصومین(ع) در جریان انحراف عمیقی که در صدر اسلام درباره مسأله قرآن و عترت پیش آمد و دامن زدن این اختلافات به وسیله اخلاف آنها.
۵) تحولات سیاسی- اجتماعی در درون جامعه اسلامی به ویژه حمله مغولان.
۶) گرایش حاکمان به تجمل گرایی و اشرافیت و وجود تبعیض طبقاتی و ظلم و جورها که بازخوردی چون گرایش عده ای به انزوا و روحیه زهدورزی و سلوکی را در پی داشته و شاید عده ای از باب «مبارزه منفی» با حاکمیت و اعتراض به وضع موجود به چنین روش هایی دست زده اند و....
۷) اختلاف نظرهای کلامی- فلسفی و فقهی-سلوکی بین رهبران فرهنگی- فکری جامعه، عدم تنقیح محل نزاع، تکفیر، تبعید و حتی کشتن برخی دانشمندان، دخالت خلفا و سوءاستفاده از نزاع عالمان دینی که همگی نقشی نسبتاً برجسته در انزواگزینی و در خود فرورفتن و درون گرایی در جامعه پدید آورد و...
۸) عدم تبیین محل اختلاف های حوزه عرفان نظری و عملی به صورت کارآمد در متن جامعه و وجود اختلاف نظرهای علمی و حتی فقهی درباره برخی مسایل سلوکی و گرایش عده ای به هم و گریز از یکدیگر با پوشش عرفان و سیر و سلوک.
۹) ملامت و دلزدگی از بی مبالاتی ها و تناقض های گفتار با رفتار در میان رهبران روحانی و معنوی جامعه و...
۱۰- تهاجم فرهنگی خزنده و تئوریک دشمن به عرفان اصیل و ناب اسلامی و کمک به ترویج عرفان های مسئولیت ستیز و تعهدگریز که با اهداف استعمارگرانه آنان در ستیز نباشد.
۱۱) عدم مدیریت هوشمند، جامع نگر، واقعیت شناس و دردمند در حوزه فرهنگ، هنر، نشر، کتب، مجلات و عدم مدیریت در حوزه های پژوهش تا نیاز شناسانه، مخاطب محورانه، مسأله فهمانه و شبهه شناسانه به حل گره های کور فکری- علمی و پژوهشی جامعه بویژه نسل جوان اقدام کنند و حتی فعالانه با جریان های انحرافی در حوزه عرفان و تصوف برخورد کنند و....
البته گرایش به عرفان های آیینی کاذب و سکولاریستی و لیبرالیستی که از دنیای متجدد و غرب وارد فرهنگ و تمدن جامعه اسلامی شده است، با عرفان های بدعت، تجمل، عافیت، قدرت، شهوت و... سازگار است نه با عرفان معنویت گرا و خدامحور که منجر به کسب کمالات روحی و معنوی برای انسان سالک می گردد.
منبع : روزنامه کیهان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اپل اینستاگرام فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر