چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
سهمیه بندی بنزین
سالهاست که بحث بنزین و هزینههای تولید و واردات آن در دو دولت گذشته مطرح است و همواره بحثهای زیادی را به خود اختصاص داده است تا آنجا که در زمان دولت جناب آقای هاشمی مسئله واقعی شدن قیمت بنزین به آنجا رسید که قرار شد هر ساله ده درصد بر قیمت آن افزوده شود تا به قیمت واقعی برسد و در دولت اصلاحات نیز بحث آنگونه بود که قیمت آن را به یک باره به قیمت جهانی و یا تمام شده عرضه نمایند تا هم عدالت! در توزیع این کالای ملی صورت پذیرد و هم از قاچاق این کالا که به قیمت بسیار پایین نسبت به کشورهای خلیج فارس توزیع میگردد گرفته شود که فقط در حد صحبت باقی ماند.
خانم دکتر معصومه ابتکار عضو محترم شورای شهر تهران و رئیس محیط زیست دولت آقای خاتمی فرمودند که درآن زمان طرح تهیه کارتهای هوشمند هم مطرح و مقدمات آن تاحدودی فراهم شد ولی به مرحله اجرا نرسید.
تا اینجای قضیه معلوم شد که این بحث دفعتا و خلق الساعه در دولت آقای احمدینژاد نبوده و معضلی مبتلا به همواره وجود داشته است ولی همت و شجاعت اجرا و یا عزم راسخ برای حل آن و پیشگیری از اتلاف این سرمایه عظیم وجود نداشته است تا اینکه بالاخره در دولت آقای احمدینژاد که کمتر از دو سال است روی کار آمده ساماندهی آن کلید خورد و نتایج مثبت آن به مرور زمان نمایان خواهد شد.
تردیدی نیست صرفهجویی در مصرف سوخت و هزینه سرسامآور واردات بنزین، کاهش آلودگی هوا و ترافیک سنگین خیابانها حداقل دستاورد طرح میباشد و رفع نواقص توزیع مثل دیدن همه موارد ضروری در اقشار مصرف کننده و.. به مرور زمان در اجرا حل خواهد شد.
نکته قابل بحث نحوه شروع طرح است که میتوانست به گونهای عمل شود تا حداقل مشکلات را در پی داشته باشد. مثلا بحث قاچاق بنزین که در دولت اصلاحات همواره مطرح بود را میشد با طرح یک سهمیهبندی حداکثری توسط کارت هوشمند و یا هر مجوز دیگری که قابل سوءاستفاده نباشد و یا دریافت بدون آن مجوز برای مصرف کننده امکان پذیر نباشد. در این مورد میتوان به ترتیب ذیل عمل کرد:
۱) جلو دریافت غیر ضروری و قاچاق آن را گرفت
۲) مردم را با سهمیه بندی مصرف سوخت، هرچند سهمیه حداکثری و دارای سقف معینی آشنا نمود.
آنگاه با یک جدول زمان بندی شده هر سال و یا هر شش ماه درصدی از آن سهمیه حداکثری را کاهش داد.
اگراین زمانبندی انجام میشد، امروز همه بار تبعات آن را یک باره مردم از یکسو و دولت دلسوز و خدمتگزار آقای احمدینژاد از سویی دیگر متحمل نمیشدند و در فرهنگ سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه بیتالمال با این رویه که عرض شد دولتهای اصلاحات و سازندگی میتوانستند شریک باشند و قطعا تبعات ناشی از اجرای سهمیهبندی را به حداقل (حتی درحد صفر) کاهش دهند ولی شجاعت و افتخار و همچنین نواقص طبیعی اجرای یک طرح بزرگ ملی به نام دولت آقای دکتر احمدینژاد به ثبت رسید که امید است با افزایش ظرفیت پالایشگاهها و حمل و نقل ریلی و پروژه گازسوز شدن خودروها از این آزمون که در شان دولتی مقتدر چون دولت ایشان است سربلند بیرون آید و هزینه واردات سوخت صرف زیرساختهای مهمتری در کشور گردد که قطعا چنین خواهد شد.
محمدرضا تفقدی
منبع : روزنامه رسالت
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی مجلس چین خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران معلم هواشناسی قوه قضاییه سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران پلیس
بانک مرکزی ارز بابک زنجانی خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو دلار سایپا مالیات بازار خودرو قیمت طلا
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه نوار غزه حماس یمن نتانیاهو ترکیه افغانستان بنیامین نتانیاهو
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن بارداری چاقی خواب سلامت روان آلزایمر