یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
استراتژیهای نوآوری در کشورهای در حال توسعه
کشورهای در حال توسعه، امروزه به خوبی دریافتهاند نسخههای تجویزی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، مانند: آزادسازی، مقرراتزدایی و خصوصی سازی و نظایر آنها اثرات محدودی در رشد پایدار در کشورهای جهان سوم داشته و توسعه نوآوریها و ورود به صنایع پیشرفته میتواند به این کشورها کمک کند.
نوآوریهای تکنولوژیک در صدر فهرست قرار دارند ولی به تنهایی از کارایی لازم برخوردار نیستند. نوآوریهای سازمانی که ماهیت غیرتکنولوژیکی دارند، نوآوری در تکنیکهای بازاریابی و هم چنین نوآوری در فرایندها و سایر نوآوریها باید در کنار نوآوری تکنولوژیکی قرار گیرند تا به گونه موثری برونداد یا خروجی مناسب را ایجاد کنند.
● مشکلات و محرک های کشورهای در حال توسعه
مشکلات کشورهای جهان سوم برای توسعه نوآوری از سه مؤلفه نشات میگیرد:
الف) مبادله نابرابر یا داد و ستد نامناسب یا به عبارتی منفی بودن تراز مبادلات.
ب) شرایط حاکمیتی و مدلهای اداره کشورهای در حال توسعه که بعضیهاشان کارآمدی لازم را ندارند.
ج) آموزش غیرکافی و غیرموثر در کشورهای در حال توسعه.
برای برونرفت از این مشکلات، کاربرد یک راه حل برای همه نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه براساس سطوح توسعه و فرهنگ سیاستهای مربوط به پیشبرد نوآوری متفاوت است.
محرکههای جهانی تحول در این کشورها تحت تاثیر دو عامل مهم به عنوان محرکهای اصلی در حال شکل گرفتن است:
الف) شدت گرفتن روند جهانی شدن و تاثیر آن در سایر قلمروها، اهمیت تجارت را در اقتصاد جهانی فزونی بخشیده است.
ب) تحول خارق العاده ارتباطات راه دور به گونه قابل ملاحظهای فاصله کشورها و اختلاف زمانی آنها را کاهش داده، دورترین قلمروها را به فعالترین نواحی جهان متصل کرده است.
● فضای نوآوری در کشورهای در حال توسعه
مطالعات انجام شده ضعفهای مربوط به فضای نوآوری در کشورهای در حال توسعه را بررسی و سه عامل ذیل را عنوان کردهاند:
۱) پایین بودن سطح آموزش: اگر در دوره ماقبل صنعتی کشورها به ریشهکن کردن بیسوادی اهتمام داشته در عصر صنعتی شدن کشورها نیاز به داشتن افراد متخصص و نیمه ماهر دارند، در عصر فراصنعتی جوامع نیاز دارند تا سهم قابل ملاحظهای از جمعیت کشور از آموزش عالی برخوردار باشند.
۲) فضای کسب و کار : فضای کسب و کار با توسعه نوآوری نسبت مستقیم دارد و هر میزان فضای کسب و کار رقابتی و سیستمهای دستوپاگیر بوروکراتیک کمتر باشند و قوانین از کارآفرینان حمایت کنند شرایط مناسبتری برای نوآوری مهیا میشود.
۳) زیرساختهای اطلاعاتی : زیرساختهای مناسب ارتباطی و اطلاعاتی از ابزارهای اولیه نوآوری است.
● سیستم ها و فرایندهای نوآوری
سیستم نوآوری مشتمل بر مجموعهای از سازمانها (شرکتها و موسسات، بنگاهها، دانشگاهها، آزمایشگاههای عمومی و تخصصی و ...) است که ارتباطات آنها با یکدیگر فرایند نوآوری را به وجود میآورد و یا توسعه میدهد.
در اغلب کشورهای در حال توسعه تعداد زیادی شرکتهای کوچک همراه با تعدادی از شرکتهای خارجی جدا از سایر بخشهای اقتصادی فعالیت دارند. از سوی دیگر بخش دانش بطور کلی در مراکز دانشگاهی پژوهشی در برج عاج و به صورت ایزوله و در فضای بسته فعالیت میکند و دانشگاهها و بازار کار ارتباط ضعیفی با یکدیگر دارند. معمولاً در این کشورها بخش عمومی ساز و کارهایی برای توسعه صادرات و افزایش سرمایه گذاری خارجی ایجاد کردهاند که به دلیل عدم انعطافپذیری و فقدان محرکهای کافی برای کارآفرینی اثربخشی چندانی ندارند.
سطح تحقیق و توسعه در بخش کسب و کار در حد پایینی است و بیشتر تحقیق و توسعه توسط دولتها و در بخشهای دانشگاهی و بدون ارتباط با اقتصاد کشورها، انجام میشود.
● معیارهای ارزیابی سیستم های نوآوری و متغیرهای مربوطه در یک کشور
بانک جهانی به منظور ارزیابی سیستمهای نوآوری، معیارها و شاخص هایی را پیشنهاد کرده است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) تعداد حق امتیازهای واگذار شده؛
۲) میزان همکاری دانشگاههای یک کشور با بنگاه اقتصادی؛
۳) تعداد مقالاتی که افراد یک کشور در نشریات علمی و فنی منتشر می کنند؛
۴) میزان پرداختهای یک کشور بابت حق لیسانسهای پرداختی به خارج؛
۵) سهم تحقیق و توسعه به تولید ناخالص ملی یک کشور؛
۶) سهم سرمایهگذاری مستقیم خارجی در تولید ناخالص داخلی؛
۷) میزان درآمد یک کشور از محل حق لیسانسهای دریافتی؛
۸) سهم صادرات صنایع پیشرفته به کل صادرات نفتی؛
۹) تعداد پژوهشگران یک کشور (به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت)؛
۱۰) سهم کالاهای صنعتی به تولید ناخالص ملی؛
۱۱) تعداد کارآفرینان به کل مدیران کشور؛
۲۱) سهم بخش خصوصی در هزینههای تحقیق و توسعه کل کشور.
راهکارهای توسعه نوآوری در کشورهای در حال توسعه
الف) تدوین استراتژی نوآوری در سطح ملی: اتخاذ خط مشیهای مربوط به نوآوری و تعیین دامنه توقعها و انتظارهای متناسب با سطح توسعه و پیشرفتهای آموزش و تبدیل نوآوریها به قابلیتهای نهادی را شامل میشود.
حمایتها یا کمکها به سمت مناطقی هدایت شود که از لحاظ پتانسیلهای تحقیق و توسعه و نوآوری آینده درخشانتری دارند.
ب) ایجاد زیرساختارهای تحقیقاتی و تکنولوژیکی مرتبط با صنعت و اقتصاد
توسعه بینش نوآوری و تقویت انگیزه افراد برای انجام نوآوری با استفاده از آموزش و پرورش آنها و تامین اعتبار برای ایجاد مراکز تحقیقاتی پیداری یا کاربردی و ایجاد ارتباط ارگانیک بین مراکز تحقیقاتی و بنگاههای اقتصادی و صنعتی از اقدامات زیربنایی توسعه نوآوری است که با کمک دولتها انجام میپذیرد.
در هند در دهه ۰۸۹۱ با وجود اینکه انبوه کثیری از دانشمندان در مراکز تحقیقاتی اشتغال داشتند ارزش تجاری پروژههای آنها ناچیز بود ولی از سال ۶۸۹۱ با اصلاح نظام پژوهشی هند و ارتباط تحقیق و صنعت و حمایتهای مالی از نوآوران و اعطای وامهای بدون بهره و قراردادهای منعقده بین بخش صنعت و مراکز تحقیقاتی، هند را به یکی از نقشآفرینان در شبکه نوآوری تبدیل کرد.
ج) ایجاد پارکهای علمی فناوری محلی
تجربه کشورهای در حال توسعه نشان میدهد، صرف ایجاد این پارکها کنار دانشگاهها، به تنهایی موجب توسعه نوآوری فراهم نشده است بلکه تبدیل پارکهای علمی فناوری در مناطق مختلف کشور که به تدریج خودکفا شده، و با فروش نوآوری و ایده به اصحاب صنعت و اقتصاد امرار معاش میکنند موجب توسعه نوآوری شده است. توزیع آنها و به گونهای که به تناسب مزیتهای کشور در سطح کشور پراکنده و به توسعه نوآوری بپردازد، حمایتهای مالی بیپایان، عملاً این پارکها را مثمر ثمر نخواهد کرد.
د) ایجاد یا تقویت نهادهای توسعه ای در سطح ملی
خط مشیهای مرتبط با نوآوری باید مبتنی بر سرمایهگذاری اساسی در ایجاد زیرساختهای تکنولوژیکی استوار شود و توسعه مبتنی بر فناوری باید فراتر از نیازهای اولیه زندگی شود، بنابراین ایجاد نهادهای توسعهای به منظور سرمایه گذاری در ایجاد نوآوری برای رشد پایدار ضروری است. در اوگاندا با ایجاد یک "آژانس توسعه سرمایه گذاری" با استفاده از مزیتهای موجود در کشور که در سطح پایین فناوری قرار داشت با توسعه "پرورش گل و صادرات به بازارهای اروپایی" قدم به توسعه نوآوری گذاشت و با تمرکز به داروهای گیاهی آنرا توسعه داد. هم اینک ۰۷ درصد بیماریها در آفریقا از طریق داروهای بومی مداوا میشود. ویتنام و هندوستان با حضور در نرم افزارهای کامپیوتری که جزو صنایع پیشرفته محسوب میشوند، شرایط گستردهای برای نوآوری ایجاد کردهاند.
ه) حمایت کارآمد از نوآوران و کارآفرینان
ایجاد فضایی که در آن نوآوری رشد کند که مستلزم شناخت کافی از ماهیت و کیفیت بنگاههای اقتصادی میباشد، اعطای وامهای کم بهره به پروژههای مبتنی بر نوآوری که از مخاطرات کمتری برخوردار هستند و اعطای یارانه به پروژههای مبتنی بر نوآوری که پرمخاطره هستند و بازگشت سرمایه را با خطرات زیاد مواجه میداند به گونه ای که در همه مراحل پیشرفت این پروژهها نظارت و از نتایج آنها بنحو کاملی استفاده شود. این شیوهها در اکثر کشورها متداول است.
و) جلب سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی
ورود سرمایهگذاران خارجی به ویژه در صنایع پیشرفته و ورود فناوریهای جدید و تکنولوژیهای پیچیده به کشورها یکی از عوامل موثر توسعه نوآوری در کشورها است؛ تحولی که در چین و مالزی رخ داد ورود تکنولوژیهای جدید و هم چنین توسعه فرایندها و توسعه مدیریت در این کشورها را به ارمغان آورد.
سرمایهگذاران خارجی به فضای قانونی یا محیط قانونی که سرمایهگذاری آنها تضمین و مشوقهای مالی برای آنها داشته باشد علاقهمند و نسبت به سرمایهگذاری بلندمدت اقدام میکند.
سرمایهگذاری کوتاهمدت خارجی معمولاً به توسعه نوآوری نمیانجامد.
ز) همکاری کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته
همکاری بین کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته در زمینه تعیین انتقال تکنولوژی بهبود شرایط استفاده از حقامتیازها و داراییهای معنوی، گسترش تحقیق و توسعه و جبران خسارت ناشی از فرایند فرار مغزها از جمله مولفههایی است که به توسعه نوآوری در عرصه بینالمللی کمک خواهد کرد.
ح) تاکید بر آموزش و توسعه کارآفرینی با رویکرد نوآوری
نوآوران الزاما افراد کارآفرین وآشنا با الزامات مدیریتی نیستند بنابراین برای پیوند دادن واثر بخش کردن نوآوری در کشورهای در حال توسعه، افزایش آموزشهای بمنظور توسعه مدیریت و کارافرینی از الزامات لازم برای تداوم اثربخشی استراتژیهای نوآوری در این کشورها است.
منبع : ماهنامه تدبیر
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران پاکستان جنگ رئیسی گشت ارشاد امام خمینی
هواشناسی تهران تصادف پلیس شهرداری تهران قتل سیل وزارت بهداشت فضای مجازی کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو مالیات خودرو بانک مرکزی دلار بازار خودرو قیمت طلا سایپا ارز مسکن ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال سینمای ایران تلویزیون سریال پایتخت موسیقی سینما فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران سپاهان بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری گوگل سامسونگ اپل ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی خواب بارداری کاهش وزن مالاریا