سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
جوانی در کلام مطهر مولی امیرالمومنین علی (ع)
شخصیت علی (ع) با شخصیّت نبی اکرم(ص) در جوانب گوناگون علمی و عملی شباهت فراوان دارد. نهج البلاغه و مجموعه ی سخنان امیرالمؤمنین به آیات و مضامین قرآن نزدیک است و شیوایی، ارجمندی و ژرف بودن پیام علی (ع) و نبی (ص) به اوج کمال رسیده است ؛ به گونهای که از جهت محتوا، نهج البلاغه برادر قرآن نامیده شده است. سراسر وجود علی (ع) تاریخ و سیرت علی ، خُلق و خوی علی، رنگ و بوی علی (ع) سخن و گفتگوی علی برای تمام انسان ها درس ، سرمشق، تعلیم و رهبری است. (۱)
علی (ع) انسان کاملی است که قهرمان همه ی ارزش های انسانی است. او مردی است که شب ها با روح کلی عالم به سر می بُرد و روزها به تربیت ارواح آدمیان می پرداخت.
جوانی، گوهر گرانبهایی است که به خاطر استعداد ها و قابلیت شکوفایی و رشد ، از ارزش و منزلت خاصی برخوردار است و بزرگان را به توصیه و ارائه ی تجربیّات به جوانان واداشته است. امیرالمؤمنین (ع) نیز در این عرصه، کلمات حکمت آموزی را ارائه نموده است.
جوانی و تندرستی را دو چیز با ارزش و منزلت معرفی می کند و می فرماید :
«قدر و منزلت این دو چیز را کسی می شناسد که آن دو را از دست داده باشد.» (۲)
در بیان ارزش جوانی همین بس که پیامبر (ص) فرمود : «در قیامت از عُمْر و جوانی انسان می پرسند که چگونه و در چه راهی آن را صرف نموده است.» (۳)
علی (ع) به اصحاب توصیه می کند که «جوانی را قبل از پیری و سلامتی را قبل از بیماری دریابید.» (۴) امام در بیان دوران جوانی غفلت برخی انسآن ها می فرماید : «در ایام سلامت بدن ، سرمایه ای فراهم و مهیا نساخته اند و در اوایل فرصت های زندگی و نیرومندی ، درس عبرتی نگرفتند و درخشنده ترین ایام عمر را رایگان از کف دادند ، آیا کسی که در جوانی اهل تن پروری بوده ، می تواند در پیـری جز شکستگی و ذلّت انتظاری داشته باشد.» (۵) پس دوران جوانی را باید دریافت و از آن دوران گرانسنگ و طلایی در خویشتن شناسی و کمال یابی بهره گرفت که شرط اساسی سعادت و شقاوت یا خوشبختی و بدبختی انسان ها در دنیا و آخرت به توجّه و عدم توجّه آنها نسبت به جوانی ، بستگی دارد.
امام علی (ع) تربیت کنندگان و والدین و مربّیان را نسبت به توجّه به عنصر زمان ، هشدار می دهد و می فرماید :
«فرزندان خویش را به جبر و استبداد بر آداب خود مجبور نکنید ؛ زیرا آنان در زمانی غیر زمان شما آفریده شدند و زندگی می کنند.» (۶) پس تحجّر و جمود بر آداب گذشتگان ، مانع مهمی بر سر راه تربیت جوانان است ؛ امّا این بدان معنا نیست که دست از سنّت های صحیح گذشتگان برداریم و به بهانه ی نوگرایی و تجددخواهی ، ارزش های اسلامی را به حاشیه رانیم ؛ بلکه باید با روش صحیح تربیتی و آگاهانه ، فرزندان خویش را به ارزش های اسلامی رهنمون سازیم.
مردی به نام ابوجعفر احول از دوستان امام صادق (ع) مدتی به تبلیغ مذهب تشیع و تعالیم اهلبیت (ع) اشتغال داشت.
روزی به محضر مبارک امام رسید و امام از او سؤال کرد : مردم بصره را در پذیرش اهلبیت و آیین تشیع چگونه یافتی ؟
عرض کرد : مردم اندکی تعالیم اهلبیت را پذیرفته اند.
امام فرمود : «توجّه تبلیغی خود را به نسل جوان معطوف دار و نیروی خویش را در راه هدایت آنان به کار انداز ؛ زیرا جوانان زودتر حق را می پذیرند و سریع تر به هر خیر و صلاحی می گرایند.» (۷)
به همین دلیل ، امام علی (ع) می فرماید : «جوانی ات را قبل از پیری و سلامتت را قبل از بیماری دریاب.» (۸)
امام علی(ع) به جوانان توصیه های آموزنده ای بسیار دارد.
از جمله : به فرزند جوانش امام حسن (ع) سفارش می کند : «بنده ی غیر خود نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است.» (۹)
پرهیز از شهوت رانی و مغلوب شدن با شهوت نیز توصیه ی دیگر آن حضرت است :
«کسی که مغلوب شهوت خویشتن است ، ذلّت و خواریش بیش از برده ی زرخرید است.» (۱۰)
عزت مداری و کرامت نفس نیز سفارش دیگری است که امام (ع) به فرزند جوانش بیان می کند :
«نفس خویش را عزیز شمار و به هیچ پستی و دنائتی تن مده ، گرچه عمل پست، تو را به تمنیات برساند؛ زیرا هیچ چیز با شرافت نفس برابری نمی کند و هرگز به جای عزت نفس از دست رفته ، عوضی همانند آن نصیب نخواهد شد.» (۱۱)
امام علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) می فرماید :
«پسرم، من در تعلیم و تربیت تو شتاب کردم پیش از آن که قلب تو سخت گردد و عقل و فکرت به چیز دیگری مشغول شود مبادرت ورزیدم تا با تصمیم جدّی به استقبال اموری بشتابی که اندیشمندان و اهل تجربه زحمت آزمون آن را کشیده اند و تو را از تلاش بیشتر بی نیاز ساخته اند ؛ بنابراین آنچه از تجربیات آنها نصیب ما شده ، نصیب تو هم خواهد بود.» (۱۲)
مستی جوانی نیز آسیب پذیر و هلاکت بار است که جوانان باید بدان توجّه نمایند.
امام علی(ع) می فرماید : «سزاوار است انسان عاقل ، خویشتن را از مستی ثروت ، مستی قدرت ، مستی علم و دانش ، مستی تمجید و تملق ، مستی جوانی مصون نگه دارد؛ زیرا هر یک از این مستی ها بادهای مسموم و پلیدی دارد که عقل را نابود می کند و آدمی را خفیف و بی ارزش می سازد.» (۱۳)
و راه درمان این مستی ها به تعبیر امام علی (ع) شناختن شرافت باطنی و گوهر انسانی است که او را از پستی های شهوت و آرزو های باطل مصون نگاه می دارد. (۱۴) بر این اساس ، امام علی (ع) به جوانان خطاب می کند : ای گروه جوانان ، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود را با ادب و تربیت محافظت نمایید و سرمایه ی گرانبهای دین خویش را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون برکنار دارید.» (۱۵)
توصیه ی دیگر امام علی (ع) به جوانان در آیین دوستیابی است که می فرماید :
«پیوند دوستی را با برادران دینی خود محکم سازید که آنان ذخایر دنیا و آخرت هستند. مگر نشنیده اید که خداوند در قرآن شریف به تأثر گمراهان در قیامت اشاره کرده که می گویند : در این روز سخت ، نه شفیعی داریم و نه دوستی که در کارمان همّت گمارد.» (۱۶)
«کسی که دوست پاک خود را که برای خدا با وی پیوند دوستی داشته ، از دست بدهد ، مثل این است که شریف ترین اعضای بدن خود را از کف داده است.» (۱۷)
در وصیت نامه شان به امام حسن (ع) فرمودند : «به اتکای روابط دوستانه و رفاقت صمیمانه ، حق برادرت را ضایع مکن؛ چه ، در زمینه ی تضییع حقوق ، روابط دوستی نابود می شود و آن کسی که حقّش را تباه ساختی برای تو برادر نخواهدبود.» (۱۸)
امام(ع) در باب عوامل انحراف جوانان هشدار می دهد و جهل و نادانی، هواپرستی و شهوترانی ، تقلید از فاسدان و منحرفان ، عصبانیت و خشم افراطی ، برتری جویی، تکاثرگرایی، غرور و خودخواهی، فقدان تربیت خانوادگی و ضعف ایمان را به عنوان ریشه های انحراف جوانان بیان می کند. (۱۹)
پی نوشت ها :
(۱) جاذبه و دافعه ی علی (ع) ، ص ۱۷۷
(۲) ص ۴۴۹
(۳) ج ۱۷، ص ۲۳
(۴) ص ۳۴۰.
(۵) تحقیق فیض الاسلام ، ص ۱۸۰۰
(۶) ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷
(۷) کافی ، ص ۹۳۳
(۸) غررالحکم
(۹) نامه ی ۳۱
(۱۰) غررالحکم
(۱۱) نامه ی ۳۱
(۱۲) نامه ی ۳۱
(۱۳) ج ۵ ، ص ۸، حدیث ۹۰۷۵
(۱۴) غررالحکم
(۱۵) پیشین
(۱۶) غررالحکم
(۱۷) غررالحکم
(۱۸) نامه ی ۳۱
(۱۹) نامه ی ۵۳ ، خطبه ی ۱۰۸، ۱۹۲، حکمت ۲۵۵، ۲۳۲
(۱) جاذبه و دافعه ی علی (ع) ، ص ۱۷۷
(۲) ص ۴۴۹
(۳) ج ۱۷، ص ۲۳
(۴) ص ۳۴۰.
(۵) تحقیق فیض الاسلام ، ص ۱۸۰۰
(۶) ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷
(۷) کافی ، ص ۹۳۳
(۸) غررالحکم
(۹) نامه ی ۳۱
(۱۰) غررالحکم
(۱۱) نامه ی ۳۱
(۱۲) نامه ی ۳۱
(۱۳) ج ۵ ، ص ۸، حدیث ۹۰۷۵
(۱۴) غررالحکم
(۱۵) پیشین
(۱۶) غررالحکم
(۱۷) غررالحکم
(۱۸) نامه ی ۳۱
(۱۹) نامه ی ۵۳ ، خطبه ی ۱۰۸، ۱۹۲، حکمت ۲۵۵، ۲۳۲
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان زنجان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه سیل آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی سلامت پلیس شورای شهر تهران سازمان هواشناسی قتل
خودرو سایپا قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین بانک مرکزی مالیات
تلویزیون سریال سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه تئاتر فیلم زنان رسانه ملی بازیگر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران لیگ برتر فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اینستاگرام تسلا ناسا اپل فناوری تبلیغات ماه گوگل همراه اول آیفون بنیاد ملی نخبگان
داروخانه مسمومیت دیابت خواب کاهش وزن طول عمر سلامت روان بارداری هندوانه