یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


ضرورت گازسوز کردن خودروها


ضرورت گازسوز کردن خودروها
امروزه كشورها به دنبال ایجاد روش هایی هستند تا به وسیله آن بتوانند از كمترین میزان انرژی، بیشترین استفاده را ببرند و یا انرژی های گرانبهایی مانند نفت و گاز را كه تجدید ناپذیر هستند، با برنامه ریزی و سیاست گذاری های خاص و پیش بینی شده مصرف كنند، تا به رشد و شكوفایی اقتصادی برسند، ضمن این كه نگاهشان به منابع انرژی، نگاهی بهره ورانه نباشد و در هنگام استفاده از منابع به حفظ و نگهداری از آنها نیز توجه کنند و این به معنای رسیدن به مفهوم توسعه پایدار و دنبال کردن سیاست های مربوط به آن است.
روند مصرف انرژی در کشور ما نیز رقم بسیار بالایی را نشان می دهد که سبب شده است نرخ مصرف، بالاتر از نرخ رشد اقتصادی باشد. البته درست است که ایران منابع بسیار غنی انرژی دارد، اما رشد شدت مصرف انرژی در قیاس با دیگر کشورها از نامساعد بودن شیوه تولید و عقب مانده بودن فناوری ها و روش های تولید و تجهیزات و در نتیجه هدررفتن انرژی در کشور حکایت می کند.
البته روند مصرف انرژی شاید درآغاز چندان قابل توجه و مهم جلوه نکند، اما وقتی این میزان در کنار برآورد نرخ رشد جمعیت در سال های آتی در نظر گرفته شود، درمی یابیم که چه نتایج نامطلوبی برای نسل های آینده در پیش خواهد بود، بنابراین اگر معتقد به حق استفاده از منابع طبیعی برای نسل های آینده نیز هستیم، باید بكوشیم تا با بررسی این مسئله و یافتن علل ایجاد آن و تلاش برای بهبود بخشیدن و برطرف کردن آنها و بهینه مصرف کردن منابع انرژی، هم رشد اقتصادی و به دنبال آن رفاه اجتماعی برای مردم ایجاد کنیم و هم به آیندگان امکان استفاده از حق طبیعی شان را بدهیم.
به طور کلی انرژی در بخش های مختلف و به شیوه های گوناگونی در کشور ما به هدر می رود، اما شاید یکی از اصلی ترین و عمده ترین بخش هایی که انرژی بسیاری مصرف می کنند، سیستم ناوگان حمل و نقل باشد.ناوگان حمل ونقل كشور، به دلایل گوناگونی از جمله فرسوده بودن و عمر بالای آن و روش مصرف نیاز اساسی به چاره اندیشی و بازبینی دارد.
همان طور كه گفته شد، فرسودگی خودروهای كشور، یكی از دلایل اصلی مصرف بسیار بالای بنزین و گازوییل است. مصرف بنزین و گازوییل كه از فرآورده های نفت هستند، به دلیل سهمی كه در آلودگی هوا دارند و آلاینده هایی كه وارد هوا می كنند، بسیار خطرناك هستند و به علاوه، مصرف این سوخت های فسیلی، كشور ما را با مشكلات اقتصادی روبه رو كرده است. برای مثال، اختصاص یارانه های كلان به بنزین و گازوییل هم سبب مصرف بی رویه آنها شده است و هم هزینه های هنگفتی به دولت تحمیل می كند و جدا از آن مشكل تأمین بنزین برای مصرف نیز وجود دارد، زیرا پالایشگاه های كشور ظرفیت محدودی برای تولید دارند.
اما خودروهای فرسوده به دلیل ساختار فنی بسیار قدیمی، مصرف بسیار بالاتری دارند كه به دلیل مشكلات در تنظیم موتورقدیمی و ناكارآمد بودنشان، مقدار بیشتری بنزین مصرفی را هدر می دهند. با وجود تمام این مشكلات، متأسفانه بحث خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل ونقل كشور، نیمه كاره رها شد و با این كه در چند مرحله اجرا شد، ادامه نیافت و خودروهای دریافت شده نیزدر انبارها باقی ماند و جز ایجاد آلودگی مضاعف برای محیط زیست، سود دیگری نداشت و این خودروها كه سال های بسیاری از عمر استانداردشان گذشته است، همچنان درحال تردد هستند. گفتنی است مصرف روزانه بنزین در كشور، در چند روز گذشته از ۷۶ میلیون بشکه نیز فراتر رفت. ظرفیت تولید بنزین در داخل، حدود ۱۶ میلیون لیتر كمتر از میزان بنزین موردنیاز كشور است و در نتیجه كشور ما با داشتن منابع عمده نفتی، یكی از واردكنندگان بنزین است.
یكی از راهكارهای حل این مشکلات، جانشین كردن سایر سوخت ها است. درحال حاضر با توجه به وضعیت كشور ما، بهترین سوخت جانشین، گاز طبیعی است، زیرا ایران دومین دارنده بزرگ گاز طبیعی است ومنابع بسیار بالایی دارد. همچنین به دلیل كارآیی بالا و هزینه پایین، آن بهترین جانشین برای سوخت هایی مانند بنزین و گازوییل است. ضمن این كه نگرانی از امنیت استفاده از این ماده نیز كمتر است. به این دلایل مصرف گازطبیعی در دنیا، به عنوان سوخت قرن حاضر در حال افزایش است.
استفاده از گاز طبیعی، فواید فراوانی خواهد داشت؛ از جمله كاهش ویا توقف آلودگی هوا، كاهش هزینه های اقتصادی و مصرف فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوییل. این دو نوع سوخت از حامل های مهم انرژی در بخش حمل ونقل هستند و در واقع این بخش، بیشترین مصرف را از این سوخت ها داشته است.
به طور میانگین، میزان مصرف بنزین هرخودروی سواری در كشور روزانه ۷۵/۱۰ لیتر به ازای صد کیلومتر مسافت است كه به مراتب از استانداردهای بین المللی بالاتر است. بنابراین با توجه به مشكلات موجود در ناوگان فرسوده حمل ونقل كشور، استفاده از گاز طبیعی در بخش حمل ونقل برابر با كاهش فرآورده های نفتی و در نتیجه كاهش واردات است و در صورتی كه این صرفه جویی به صادرات فرآورده های نفتی كشور منجرشود، درآمد ارزی نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر، یارانه حامل های انرژی در كشور بسیار بالا است و بخش حمل ونقل بیشترین مقدار را دارد و بنزین و گازوییل به ترتیب با ۵/۵۲ و ۷/۴۴ درصد، بالاترین میزان یارانه را به خود اختصاص داده اند.
با توجه به این كه به كارگیری روش هایی مانند افزایش قیمت بنزین، تأثیر چندانی در كاهش مصرف آن نخواهد داشت و این مسئله در كشور ما تجربه شد، بهترین راه جانشین كردن گاز طبیعی است و با انجام این كار، یارانه های تخصیص یافته این بخش كاهش می یابد.
فواید اقتصادی آن نیز، در دسترس بودن ذخایر عظیم گاز طبیعی، قطع وابستگی واردات بنزین وكاهش هزینه های برداشت و پالایش، اشتغال زایی و رونق دادن به گسترش این صنعت وساخت تجهیزات مختلف آن خواهد بود. به طور كلی گازسوز كردن خودروها و تغییر سوخت مورد استفاده ناوگان حمل ونقل كار بسیار وسیعی است كه تنها با هماهنگی سازمان های مربوط میسر خواهد شد و باید با دقت درباره سیاست های حمل ونقل، تصمیم گیری شود و اگر این هماهنگی و دقت وجود نداشته باشد، تمام طرح ها و برنامه ها به شكست خواهد انجامید.
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا


همچنین مشاهده کنید