یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
چگونگی گسترش فرهنگ بهکارگیری فناوری اطلاعات
این نوشته کوتاه قصد ندارد به اهمیت و نقش فناوری اطلاعات، تجارت یا ارتباطات الکترونیکی در پروسههای کاری بپردازد. زیرا زوایای گوناگون آن برای مدیران، صاحبان تجارت و صنایع و دیگر دستاندرکاران دولتی بهاندازه کافی تشریح نشده است. دیگر کمتر کسی است که بههنگام صحبت از فناوری اطلاعات، انگشت به دهان بگیرد یا بهگونهای خیره به تو بنگرد که انگار چیز عجیبی را میشنود. استاندارد فناوری، اطلاعات و کیفیت دیگر کلمات بیگانهای نیستند. اگرچه باورهای متفاوتی در مورد آنها وجود دارد.
مخاطب این نوشته آنهائی نیستند که در قفس تفکر مدیریت سنتی اسیر هستند و آن را مناسب جامعه ایرانی میدانند. یا کسانی که تنها برای مدرن جلوه دادن خود و عقب نماندن از قافلهٔ تجدد، تنها به اخذ انواع و اقسام استانداردهای جهانی برای سازمان خود میپردازند، بدون اینکه آن را در عمل بهکار گیرند و یا ذرهای به آن اعتقاد داشته باشند. روی سخن با آنانی است که مدیریت و سازوکارهای مدرن را باور دارند ولی با کمی تردید به چگونگی حرکت آن در چارچوب روابط سنتی مدیریت ایرانی مینگرند.
به نظر من اندیشهٔ نو راه خود را از لا به لای تفکرات کهنه پیدا میکند تنها باید نو اندیشان در عرصههای فناوری، بهخصوص فناوری اطلاعات، خود را باور کنند و باکی از حرکت مناسب برای توسعهٔ پروسه کاری خود که موجب گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات میشود. نداشته باشند و ناامید نشوند و مطمئن باشند که هیچ نیروئی یارای مقابله با آن را ندارد.
اجازه دهید برای اینکه از کلی گوئی پرهیز شود، به یک تجربه ساده از چگونگی گسترش فرهنگ فناوری جدید که حرکت آن مکانیزمی درونی دارد، بپردازم. صنایع غذائی مثال خوبی برای منظور ما است. زیرا محصولات تولیدی آنها از یک طرف بسیار متنوع و دارای مصارف عمومی هستند و از طرف دیگر این صنایع شرکتهای متعددی را دربرمیگیرند که در ارتباطات داخلی و بینالمللی برای توزیع تولیدات خود قرار دارند.
چندی پیش که به مناسبت حرفهٔ خود یعنی تخصص در فناوری اطلاعات، برای مشاوره و ایجاد سیستمهای جدید بازاریابی و اطلاعات مدیریتی برای یکی از نمایندگان پخش محصولات یک شرکت تولیدکنندهٔ ماکارونی در یکی از شهرستانها بودم، دریافتم که این شرکت علاوه بر برقراری ارتباط الکترونیکی با شرکت مادر که بستر آن فراهم شده بود. الگوی مدیریتی موفق تولیدکننده را انتخاب کرده بود و برای هماهنگی هر چه نزدیکتر تصمیم داشت، از فناوری جدید استفاده کند. اگر این مثال را بین تمام عوامل در این چرخه توزیع گسترش بدهیم، میتوانیم حرکات فرهنگی فناوری اطلاعات را بهخوبی در گردشهای کاری مشابه لمس میکنیم، بهخصوص وقتی که تمام این شرکتها در ارتباطات بینالمللی قرار میگیرند که خواه ناخواه ناگزیر از استفاده فناوری جدید در ارتباطات خود هستند. بعد از این تصادف و با مراجعه به اینترنت، فهمیدم که چرا شرکت مزبور (که بسیار هم معروف است) با این سرعت بازارهای خاورمیانه را بهدست آورده است. چون مدیریت آن استفاده از استانداردهای صنایع غذائی مانند HACCP یا استانداردهای مدیریت تضمین کیفیت و کیفیت مدیریتی را باور دارد و بهکار میبندد و نیز میداند که مدیریت یعنی کسب اطلاعات برای استفاده از فرصتها.
این امر نه تنها باعث موفقیت این شرکت که باعث گسترش این فرهنگ مدرن در شبکههای توزیع و یا ارتباطات دیگر آن هم شده است. تصور کنید زمانی را که این شرکتها و بسیاری از شرکتهای دیگر که این موضوع را بهخوبی درک کردهاند، در حرکتهای هماهنگ با هم قرار بگیرند و بلند بگویند که؛ ”اندیشه نو نیاز به ابزار نو دارد“.
منبع : مجله بهکام
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون