یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


باید متفاوت باشیم


باید متفاوت باشیم
شبکه رادیویی جوان با رویکرد و توجه به فضای دوران جوانی، سالهاست که با برنامه های متنوع سعی در پرکردن اوقات جوانان دارد که گویندگان متفاوت و نوع نگاه و زبان و ادبیات تعریف شده این شبکه، باعث تمایز آن نسبت به سایر شبکه های رادیویی گردیده است که طبق نظر سنجی های سازمان صدا و سیما، این شبکه پس از رادیو سراسری «ایران»، بیشترین آمار شنونده و مخاطب را به خودش اختصاص داده.
برای آشنایی بیشتر شما با حال وهوای این شبکه، گفتگویی داشته ایم با دکتر شهرام گیل آبادی مدیر شبکه رادیویی جوان که می خوانید.
▪ آقای دکتر گیل آبادی، شما مدیر یک شبکه رادیویی با عنوان «جوان» هستید، این شبکه چه ویژگی هایی دارد که آن را از سایر شبکه های رادیویی متمایز می کند؟
ـ اسم شبکه رادیویی جوان، همراه با خودش تعریف شده و مخاطب آن هم روحیات و نظرگاههای ویژه ای دارد و طبیعتاً اگر شبکه رادیویی جوان بخواهد به نسبت مخاطب خودش برنامه سازی کند، باید ویژگی هایی را مدنظر داشته باشد. طبیعی است که ویژگی های دوران جوانی باید در این شبکه تبلور داشته باشد که در جغرافیای ایران بزرگ، پویایی، تحرک، جسارت و... برای این دوران تعریف شده است و ما از این فضاها الهام می گیریم.
▪ با توجه به معنای تعریف شده، چقدر در تأمین نظر مخاطبانتان موفق بوده اید؟
ـ نظر سنجی های سازمان صدا و سیما نشان داده که تا حدود زیادی توانسته ایم این راه را طی کنیم اما اینکه خودمان را به نیاز مخاطبان نزدیک کرده باشیم، هنوز جای کار بیشتری دارد.
▪ فکرمی کنید رادیو جوان در نوع ادبیات و گفتارش با سایر شبکه ها متفاوت است؟
ـ خیر، ادبیات و گفتار، با زبان متفاوت است- ما اول باید گستره معنایی فضای موجود را تعریف کنیم، برای محتوای برنامه ها برنامه ریزی داشته باشیم و بعد از آن ادبیات و گفتارمان را انتخاب کنیم. بدون شک اگر شبکه رادیویی جوان را به نسبت مختصات دوران جوانی تعریف کنیم، این شبکه باید هم در ادبیات و هم در محتوا تفاوت بسیاری با شبکه های دیگر داشته باشد و این تفاوت، هر شبکه را طبق تعریف خودش طراحی می کند که طبیعتاً این تفاوت در ادبیات، محتوا و برنامه سازی خودش را نشان می دهد.
▪ با توجه به اینکه یک شبکه رادیویی مستقل برای ورزش داریم، چه لزومی دارد که وقت قابل توجهی از زمان این شبکه را به ورزش اختصاص داده اید؟
ـ هر شبکه ای مخاطب خاص خودش را دارد و هیچ مخاطب شبکه ای، با شبکه های دیگر مشترک نیست. به طور طبیعی وقتی ما شبکه رادیویی جوان هستیم، و یکی از نیازهای جدی جوان، فضای ورزشی است، ما باید به این نیاز از زاویه دید خودمان بپردازیم و طبیعتاً شبکه ورزش هم از زاویه دید تخصصی اش به ورزش خواهد پرداخت. مخاطب ما دوست دارد وقتی روی شبکه رادیو جوان متمرکز شده، به تمام نیازهایش پاسخ داده شود. از این بابت است که شبکه های رادیویی متعدد طبق مأموریتی که دارند، می توانند به موضوعات متنوع بپردازند و ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم.
▪ گویا یکی از ویژگی های محوری برنامه ها در شبکه رادیویی جوان، استفاده از قلم نویسندگان جوان است. آیا از گروههای سنی دیگری هم برای نویسندگی در این شبکه استفاده می شود؟
ـ اکثر نیروهای نویسنده این شبکه جوان هستند، اما آدمهای باتجربه ای هم هستند که سالها در این زمینه کار کرده اند و ما از آنها استفاده می کنیم، اما جوانهایی که دراین شبکه کار می کنند هم درکارشان برجستگی و پختگی خاصی دارند.
▪ برنامه ها و طنزهای انتقادی جایگاه ویژه ای در این شبکه دارند، دراین برنامه ها چه خطوط قرمزی تعیین شده است؟
ـ بدون شک در هر رسانه ای، خطوط قرمزی وجود دارند، اما من با این واژه مخالفم و معتقدم که عالمانه برخورد کردن با هر موضوعی باعث می شود که ما در واقع آن موضوع را بازتر و دقیق تر ببینیم. دراین شرایط تمام مقتضیات را در نظر می گیریم، پس خط قرمزی را برای خودمان متصور نیستیم.
▪ انتخاب گویندگان در برنامه های این شبکه به چه صورت انجام می شود؟
ـ بدون شک گزینه های تخصصی زیادی در انتخاب گوینده برای یک برنامه خاص دخیل هستند. یعنی شما نمی توانید گوینده یک برنامه سیاسی با ویژگی های خاص جوانی را به هرکسی برای اجرا پیشنهاد کنید.اما بیشتر ما نسبت به گستره ای که در اختیار داریم گوینده و مجری برنامه ها را انتخاب می کنیم.
▪ اگر بخواهید به برخی از نقاط ضعف این شبکه اشاره کنید چه مواردی به ذهن شما می آید؟
ـ عمده ترین نقطه ضعفی که باید برروی آن کار اساسی انجام بدهیم، توجه جدی به نیاز مخاطب است و نزدیک کردن خودمان به این نیاز. اگر با مخاطب همراه و همگام نباشیم، دچار رکود خواهیم شد.
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید