سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


فقط ۶ دقیقه تا خبر نیمروزی مانده است!


فقط ۶ دقیقه تا خبر نیمروزی مانده است!
محمدرضا حیاتی یکی از گویندگان باسابقه صدا و سیماست. او کارش را از گویندگی رادیو شروع کرده و همزمان در تلویزیون هم به فعالیت می پردازد.
«حیاتی» با توجه به سوابق کاری اش چند سالی است به مرز بازنشستگی رسیده، اما همچنان در این حرفه مشغول به کار است.
توجه مخاطب و علاقه مردم به چهره و صدای این گوینده از او چهره ای باسابقه ساخته است.
گوینده ای که همیشه طرفدار داشته و دارد. حیاتی گوینده اخبار نیمروزی ساعت ۱۴ شبکه اول سیماست. البته در بخش خبری ساعت ۲۱ هم در روزهای مشخصی فعالیت دارد.
هنوز ۲۵ دقیقه تا پخش اخبار نیمروزی زمان باقی است؛ تلاش می کنم در این مدت کوتاه با او صحبت کنم !وقتی با او مرتبط می شوم می گوید: «در حال حاضر حواسم به اخبار امروز است؛ اگر سؤالهای شما طولانی باشد، نمی توانم جواب بدهم و باید زمان دیگری صحبت کنیم. وقتی می گویم چند سؤال کوتاه بیشتر نیست قبول می کند. از حیاتی در مورد حساسیت خبر نیمروزی ساعت ۱۴ نسبت به سایر بخشهای خبری می پرسم که می گوید: «اخبار ساعت ۱۴ اهمیت ویژه ای از بسیاری جهت ها نسبت به سایر بخشهای خبری در سیما دارد و اعلام تازه ترین اخبار از اوایل صبح تا یک ربع قبل از ساعت ۱۴ یکی از دلایل اهمیت این بخش خبری است.»
وی در ادامه می افزاید: «هر دیدار یا مصاحبه مهم ابتدا در بخش اخبار نیمروزی پخش می شود، مثلاًً صحبتهای مقام معظم رهبری اولین بار از این بخش خبری به اطلاع مردم می رسد. به همین دلیل کسانی که در این بخش خبری فعالیت دارند باید تبحر خاصی داشته باشند.»
او در مورد نحوه خواندن اخبار و انعکاس احساس موجود در خبرها بخصوص در حالت چهره گویندگان می گوید: «برخلاف آنچه برخی افراد تصور می کنند، کسی از ما نمی خواهد برای اعلام یک خبر حالت ناراحتی یا خوشحالی داشته باشیم، بلکه وقتی من به عنوان گوینده می خواهم خبری را بخوانم که ناراحت کننده یا شادی آفرین است، از آنجا که من هم جزیی از مردم جامعه هستم، احساساتم جریحه دار و یا شادی ام در صحبتهایم منعکس می شود؛ این یک مسأله طبیعی است.
درست مثل اعلام خبر رحلت حضرت امام(ره).من هم یکی از آن سیل مردم علاقه مند بودم که از این واقعه متأثر شدم. گفتن آن خبر حزن انگیز آنقدر برایم سخت بود که نمی توانستم آن را درست بخوانم.»
از حیاتی در مورد شیوه های جدید اجرای خبر در مقایسه با شیوه های قدیمی می پرسم؛ او در مورد اخبار متفاوت سالهای اخیر می گوید: «تمام مخاطبان تلویزیون و مخاطبان اخبار، سالهاست که خبر را با قالبهای رسمی و مشابه در تمامی بخشهای خبری دیده و شنیده اند، اما در این یکی دو سال اخیر تغییرات زیادی در این حوزه اتفاق افتاده و به قولی اجرای اخبار را زیر و رو کرده است! شکستن این قالب در تصور بسیاری از مخاطبان بخشهای خبری نمی گنجید، اما با این حال این روزها شاهد شیوه های جدیدی در خبرخوانی هستیم؛ مثلاً اخبار ۲۰:۳۰ یا خبر شبانگاهی ۲۲ و یا همین خبر نیمروزی. در این سالها سعی شده اخبار و نحوه اجرا با مخاطب ارتباط ویژه برقرار کند، چرا که خبر جزیی از زندگی مردم است.»
او در مورد رقابت گویندگان در بخشهای خبری می گوید: «رادیو و تلویزیون ما سیستم دولتی دارد؛ در این شرایط گویندگان کمتر امکان ارتقاء دارند. شاید در کشورهای دیگر که تلویزیونهای خصوصی هم وجود دارد، بین سازندگان، مدیران برنامه ها، شبکه ها و گویندگان، بخصوص در بخش خبر رقابت وجود داشته باشد، اما در ایران چنین چیزی وجود ندارد. ولی به عقیده من گویندگان ایرانی بدون هیچ ادعایی عاشقانه و با اعتماد به نفس کار می کنند. من قبول دارم که شاید ایرادهایی وجود داشته باشد، زیرا آموزشهای گویندگان ما پایه ای و اصولی نیست؛ در ضمن در سیستم جذب گوینده هم ایرادهایی وجود دارد.»
از حیاتی در مورد ماندگاری و مورد توجه بودن مجری در نظر مخاطبان می پرسم که می گوید: «به عقیده من هر انسانی در هر شرایط کاری باید خودش باشد.
گویندگان و مجریان هم از این قاعده مستثنا نیستند. اگر خودشان باشند و همه تلاش آنها برای یادگیری بیشتر و مطالعه و تحقیق در مورد شرایط کارشان صرف شود آن وقت ماندگار می شوند و این مسأله چیز عجیب و غیر قابل دسترسی نیست.»
در سالهای اخیر، گویندگان خبر از امکانات مختلفی مثل مانیتور، لپ تاپ و... استفاده می کنند، آنها می توانند بایستند و یا حتی حرکت کنند و خبر را بخوانند.»
از حیاتی می پرسم آیا این روشها می توانند روی کیفیت اجرا تأثیر بگذارند؟
حیاتی می گوید: «پنج دقیقه دیگر بیشتر فرصت ندارم و با همین سؤال حرفهایم را جمع و جور می کنم. در حال حاضر در همه بخشهای خبری، این اتفاق افتاده است. در اخبار نیمروزی هم موضوع به همین شکل است. یک لپ تاپ روی میز است و همین طور یک دستگاه اتوکیو در مقابل مجری قرار دارد که نوشته های خبر را برای گوینده نمایش می دهد و خبرها را سطر به سطر در معرض دید گویندگان می گذارد، که اگر گوینده از سرعت گذاشتن خبرها عقب بماند، پدالی به صورت پایی و دستی در اختیار است که به اختیار گوینده خبر را به شکل کامل روی مانیتور برمی گرداند.
به هر حال این امکانات می توانند کار گوینده را کامل کنند. حتی حرکت کردن هم به گوینده در جهت برقراری ارتباط با مخاطب خیلی کمک می کند.»
فقط شش دقیقه تا اخبار نیمروزی باقی مانده و حیاتی نمی تواند بیشتر از این صحبت کند. هر چند که هنوز دنیایی سؤال در ذهن داشتم تا از او به عنوان یک گوینده با سابقه خبر بپرسم، ولی فرصت کوتاه است؛ راستی حیاتی چه سبکی در گویندگی داشته و دارد که هنوز هم مورد توجه مخاطبان است و به قولی چهره و صدایش تکراری نشده و هنوز مردم دوست دارند اخبار را با صدا و تصویر او دنبال کنند؟
شما چه فکر می کنید؟!
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید