یکشنبه, ۱۶ دی, ۱۴۰۳ / 5 January, 2025
مجله ویستا
رقصهای محلی ، استان کردستان
رقصهای محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل درخور توجه ویژه است. این رقصها در مراسم شادی و سرور اجرا میشود. رقص كردی عمدتاً به شكل گروهی است و حركات فیزیكی موزون و هماهنگی دلپذیر دارد. معمولاً رقصها كمتر به شكل انفرادی و بیشتر با شركت زنان و مردان اجرا میشود. این رقص همراه با حركات موزون از محتوا و مضمون خاصی برخوردار است و نشاندهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم كرد است. رقص معروف به «جارماق» از عمدهترین رقصهای محلی است كه امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستاها و قبایل كوچنشین به اجرا در میآید.
علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
استان كردستان یكی از مراكز عمده تصوف و عرفان كشور است. در این منطقه فرقههای صوفیه همچون خاكساریه، نقشبندیه، نعمتاللهی و قادریه هر ساله در روزهای معینی مراسم ویژه خود را برگزار میكنند كه رقص جزء لاینفك آن است. برای نمونه آئینها، رسوم و حال و هوای یك مجلس مربوط به دراویش قادری كه از مهمترین سلسلههای تصوف كردستان به حساب میآید در زیر مورد اشاره قرار میگیرد:
خانقاه كه گاهی تكیه، زاویه و رباط نیز گفته میشود، محل اجتماع درویشان است. در خانقاه اوراد و اذكار و ریاضات و چلهنشینیها رایج است. در مجالس درویشان معمولاً یك نفر قوال یا حتی خود خلیفه ترانههایی عاشقانه یا عارفانه همراه با دف و نی یا حتی تار میخواند و دراویش حلقهوار بر زمین مینشینند و معمولاً خاموش و آرام هستند. سرها به زیر و نفسها در سینه حبس است و ناگاه درویشی به وجود میآید، نعره میزند و خود را پیچ و تاب میدهد. پارهای دچار رعشه و لرزش میشوند. این شور معمولاً به جمع هم سرایت میكند و كمكم تمام حاضران در مجلس به پایكوبی و دستافشانی برمیخیزند. در این مرحله صدای دف و آواز و فریاد به اوج خود میرسد. درویشی خرقه خود را میدرد، دیگری فریادهای بیهشانه میكشد، كسانی هم از خودبیخود میشوند و برخاك میافتند، در این حالت خود انگیختگی كه با هیجانات شدید همراه است، خنجرها به بیرون كشیده میشوند، سیخها یك به یك بر اعضاء و جوارح فرو میروند. یك نفر سیم عریان برق را در دستانش گرفته است و درویشی دیگر زهر و سم بر حفره دهانش سرازیر میكند. كسانی دیگر آتش و شیشه را چون خوراكی میخورند. در این هیاهو چند نفر خنجرهایی را بر فرق سر خویش میكوبند و در جایی دیگر درویشی پهلوی خود را با خنجر میدرد.
در این مرحله كه احساسات در اوج غلیان است، خلیفه وارد معركه میشود و عنان هیجانات را به دست میگیرد و آرام و آرام جمعیت را به آرامش فرا میخواند. جماعت دراویش اطاعت میكنند. خنجر و سیخها از تن خارج میشود، دفها خاموش میشوند و آرامش به جمع باز میگردد. دراویش یك به یك خسته و عرقریزان بر زمین جای میگیرند. ختم مجلس اعلام میشود. آنهایی كه زودتر به حالت عادی برگشتهاند یك به یك محیط خانقاه را ترك میكنند. خلیفه در زاویه مینشیند و آمادگی خود را برای پذیرش خصوصی اشخاص و پاسخگویی به سؤالات و ارشادات لازم اعلام میكند.
علاوه بر رقصهایی كه در مراسم شادی و جشنها اجرا میشود، در این استان رقصهای ویژهای نیز وجود دارد كه میتوان آنها را رقصهای مذهبی و اعتقادی دانست.
استان كردستان یكی از مراكز عمده تصوف و عرفان كشور است. در این منطقه فرقههای صوفیه همچون خاكساریه، نقشبندیه، نعمتاللهی و قادریه هر ساله در روزهای معینی مراسم ویژه خود را برگزار میكنند كه رقص جزء لاینفك آن است. برای نمونه آئینها، رسوم و حال و هوای یك مجلس مربوط به دراویش قادری كه از مهمترین سلسلههای تصوف كردستان به حساب میآید در زیر مورد اشاره قرار میگیرد:
خانقاه كه گاهی تكیه، زاویه و رباط نیز گفته میشود، محل اجتماع درویشان است. در خانقاه اوراد و اذكار و ریاضات و چلهنشینیها رایج است. در مجالس درویشان معمولاً یك نفر قوال یا حتی خود خلیفه ترانههایی عاشقانه یا عارفانه همراه با دف و نی یا حتی تار میخواند و دراویش حلقهوار بر زمین مینشینند و معمولاً خاموش و آرام هستند. سرها به زیر و نفسها در سینه حبس است و ناگاه درویشی به وجود میآید، نعره میزند و خود را پیچ و تاب میدهد. پارهای دچار رعشه و لرزش میشوند. این شور معمولاً به جمع هم سرایت میكند و كمكم تمام حاضران در مجلس به پایكوبی و دستافشانی برمیخیزند. در این مرحله صدای دف و آواز و فریاد به اوج خود میرسد. درویشی خرقه خود را میدرد، دیگری فریادهای بیهشانه میكشد، كسانی هم از خودبیخود میشوند و برخاك میافتند، در این حالت خود انگیختگی كه با هیجانات شدید همراه است، خنجرها به بیرون كشیده میشوند، سیخها یك به یك بر اعضاء و جوارح فرو میروند. یك نفر سیم عریان برق را در دستانش گرفته است و درویشی دیگر زهر و سم بر حفره دهانش سرازیر میكند. كسانی دیگر آتش و شیشه را چون خوراكی میخورند. در این هیاهو چند نفر خنجرهایی را بر فرق سر خویش میكوبند و در جایی دیگر درویشی پهلوی خود را با خنجر میدرد.
در این مرحله كه احساسات در اوج غلیان است، خلیفه وارد معركه میشود و عنان هیجانات را به دست میگیرد و آرام و آرام جمعیت را به آرامش فرا میخواند. جماعت دراویش اطاعت میكنند. خنجر و سیخها از تن خارج میشود، دفها خاموش میشوند و آرامش به جمع باز میگردد. دراویش یك به یك خسته و عرقریزان بر زمین جای میگیرند. ختم مجلس اعلام میشود. آنهایی كه زودتر به حالت عادی برگشتهاند یك به یك محیط خانقاه را ترك میكنند. خلیفه در زاویه مینشیند و آمادگی خود را برای پذیرش خصوصی اشخاص و پاسخگویی به سؤالات و ارشادات لازم اعلام میكند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست