سه شنبه, ۲۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 18 March, 2025
مجله ویستا
از شک تا یقین (بر مبنای 'اصالت ایمان' و 'استقلال معرفتشناسی' دین)
تاریخ نشر : ۸۴۱۱۱۲
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۵۲۳-۷۲-X
رده دیویی : ۱۲۱.۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : خرمشاهی - بهاءالدین
ویراستار : علیزاده - حسین
محور این رساله بر نقد اصالت فلسفه و مخالفت با سیطرهی فکر فلسفی بر اندیشهی دینی است که با نتایجی از این دست، خاتمه مییابد: نخست آن که ایمان به معنای ایمان به غیب است و قضیهای نیست که برای اثباتش استدلال کنیم زیرا با تامل در ساختار معنایی آن، صدق آن برمیآید، دوم این که غیر از دانشمندان و متخصصان، بقیهی مردم به حدود نود و نه درصد قضایا و نظریات علمی، نه علم بلکه ایمان دارند. همچنین ما حتی به خود ایمان هم علم نداریم مگر علم اجمالی و حضوری و اذعان و تصدیق. نیز آن چه هر انسان سالمی دارد علاوه بر عقل و علم نسبی، نیت است که حتی قائلان به جبر در محدودهی نیت، احساس اختیار میکنند پنجم آن که، فلسفه همان قدر که حل مشکل میکند، مشکل آفرین است. ششم به شهادت تاریخ دین و تاریخ فلسفه، فیلسوفان نه بهترین دینداران بودهاند، نه بهترین دینآموزان و عدهای از آنان در حدود ده دلیل عقلپسند در اثبات وجود خداوند، عرضه کردهاند. هفتم، عدم اعتقاد نگارنده است به پایان یافتن فلسفه. هشتم این نکته است که پنج فرآوردهی بزرگ فرهنگی بشر یعنی دین، فلسفه، علم، اخلاق و هنر، استقلال معرفتشناختی دارند. همچنین اساس استقلال معرفتشناسی دین این است که دین در تجربهی دینی و احساس قدیسیت یا درس یا مواجهه با امر قدسی (و در مرکز آن خدا) پایه دارد. اگر اساس علم بر تجربهی حسی است، اساس دین و ایمان هم بر حس تجربه است و سرانجام این که بشر جز عقل نظری قوای ادراکی دیگری هم دارد'.
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۲۴
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۵۲۳-۷۲-X
رده دیویی : ۱۲۱.۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : قم
نویسنده : خرمشاهی - بهاءالدین
ویراستار : علیزاده - حسین
محور این رساله بر نقد اصالت فلسفه و مخالفت با سیطرهی فکر فلسفی بر اندیشهی دینی است که با نتایجی از این دست، خاتمه مییابد: نخست آن که ایمان به معنای ایمان به غیب است و قضیهای نیست که برای اثباتش استدلال کنیم زیرا با تامل در ساختار معنایی آن، صدق آن برمیآید، دوم این که غیر از دانشمندان و متخصصان، بقیهی مردم به حدود نود و نه درصد قضایا و نظریات علمی، نه علم بلکه ایمان دارند. همچنین ما حتی به خود ایمان هم علم نداریم مگر علم اجمالی و حضوری و اذعان و تصدیق. نیز آن چه هر انسان سالمی دارد علاوه بر عقل و علم نسبی، نیت است که حتی قائلان به جبر در محدودهی نیت، احساس اختیار میکنند پنجم آن که، فلسفه همان قدر که حل مشکل میکند، مشکل آفرین است. ششم به شهادت تاریخ دین و تاریخ فلسفه، فیلسوفان نه بهترین دینداران بودهاند، نه بهترین دینآموزان و عدهای از آنان در حدود ده دلیل عقلپسند در اثبات وجود خداوند، عرضه کردهاند. هفتم، عدم اعتقاد نگارنده است به پایان یافتن فلسفه. هشتم این نکته است که پنج فرآوردهی بزرگ فرهنگی بشر یعنی دین، فلسفه، علم، اخلاق و هنر، استقلال معرفتشناختی دارند. همچنین اساس استقلال معرفتشناسی دین این است که دین در تجربهی دینی و احساس قدیسیت یا درس یا مواجهه با امر قدسی (و در مرکز آن خدا) پایه دارد. اگر اساس علم بر تجربهی حسی است، اساس دین و ایمان هم بر حس تجربه است و سرانجام این که بشر جز عقل نظری قوای ادراکی دیگری هم دارد'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست