پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا


خودرورسازان آمریکایی بازمی‏گردند


خودرورسازان آمریکایی بازمی‏گردند
مردم آمریکا بیش از گذشته خودروهای خارجی می‏خرند و خودروسازان آمریکایی هر روز بیشتر شاهد افت سهم فروش خود هستند.
تحلیلگران پیش‏بینی می‏کنند تویوتا کمری امسال همچنان پرفروش‏ترین خودرو در امریکا باقی بماند. تویوتا تلاش می‏کند جایگزین جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز دنیا، شود.
سال گذشته »سه خودروساز بزرگ دیترویت« × بیش از ۶ میلیارد دلار را در آمریکای شمالی از دست دادند. این افت فروش به این معناست که ده‏ها هزار اخراج نیروی انسانی در این کارخانه‏ها در راهست. آمریکایی‏ها با افزایش قیمت بنزین از خودروهای بزرگ و پرمصرف اسپرت که این سالها بزرگراه‏ها را پر کرده بود دست کشیدند. البته این خودروها سود سرشاری برای دیترویت به همراه داشتند.
جین جنینگز سردبیر مجله اتومبیل در این باره گفت: آنچه خودروسازان واقعا به آن احتیاج دارند تغییر جهت به سمت خودروهاییست که مردم علاقمندند بخرند.
اریک ریدنور مدیر اجرایی گروه کرایسلر هم با این نظر موافق است. او در این باره توضیح داد: نخستین کاری که باید بکنیم این است که محصول منحصر به فردی داشته باشیم که ما اینکار را انجام داده‏ایم.
به نظر می‏رسد »کرایسلر ۳۰۰« و »کراسفایر« طراحی و تولید شده‏اند تا همهمه‏ای به پا کنند و بعضی آمریکایی‏ها دوباره به خرید این خودروها روی بیاورند. فورد موستانگ هم همینطور است - این خودروی قوی با طراحی سبک قدیم برای جوان‏های قدیم که با آن بزرگ شده‏اند، بسیار جذاب است. اما رقابت سخت است. خودروسازان ژاپنی فروش خود را بسیار سریع‏تر از دیترویت افزایش می‏دهند.
ریدنور در این باره گفت: رقابت بیشتر و بیشتر می‏شود. پیش از این اروپا و ژاپن رقیب ما بودند و حالا چین هم به آنها پیوسته است. زمانی این باور به طور گسترده وجود داشت که خودروهای خارجی [غیرآمریکایی] بر خودروهای آمریکایی برتری دارند و این احساس دیرپا اکنون به فروش دیترویت لطمه می‏زند.
ریدنور در این باره توضیح داد: فکر می‏کنم واقعیت‏ها نشان می‏دهند که کیفیت خودروهای داخلی و خارجی بسیار به هم نزدیک است. اما زمان نسبتا طولانی لازم است تا این احساس تغییر کند.
به گفته ریدنور، کرایسلر در خلال این سقوط »نسبتاً محکم و بی تزلزل باقی مانده است«. فروش کرایسلر در ژانویه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. ریدنور ادامه داد: من مطمئنم صنعت خودروسازی امریکا دوباره به جایگاه قدیم خود بازخواهد گشت.
جنینگز در این باره توضیح داد: برای این که چنین نتیجه‏ای حاصل شود، خودروسازان باید بر محصول متمرکز شوند.
او ادامه داد: همه چیز درباره خودرو، فقط همین است. همه چیز در محصول خلاصه می‏شود. خودروسازان آمریکایی باید خودروهای صد درصد کامل بسازند، خودروهای شگفت‏انگیز، خودروهایی با کیفیت استثنایی. باید یکی پس از دیگری چنین خودروهایی تولید کنند.
× منظور جنرال موتورز، فورد موتورز و گروه کرایسلر هستند.

نوشین دیانتی
منبع : مجله گسترش صنعت