پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
پژوهش و توسعه
فضای كسب و كار در واحدهای صنعتی به گونهای شده است كه خلق مزیت رقابتی شرط بقاء آنهاست.بنابراین مدیران برای رشد و توانمندسازی سازمان متبوع خود ناچارند شرایط محیطی را دریابند، نیازهای مشتری را ببینند و با تحولات صورت گرفته همسو شوند.به همین دلیل مفاهیمی چون مدیریت دانایی، سازمانهای تندآموز و سازمانهای یادگیرنده به وجود میآیند و شركتها برای شناسایی نیاز یا استعداد، طراحی، تولید، معرفی و انتشار یك محصول یا فرایند و تكنولوژی واحد تحقیق و توسعه را با هزینههای گزاف ایجاد میكنند. تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی مفهومی نوین است كه آغاز آن به قرن بیستم بازمیگردد، پیش از این فقط تعداد معدودی از موسسات خصوصی، خدماتی وجود داشتند كه در كنار تولید به امر تحقیق نیز مشغول بودند. تا قبل از جنگ جهانی دوم تحقیق و توسعه به طور عمده در صنایع نظامی متمركز بود. در آن سالها مسائل در دو سطح سازمانی و ملی از طریق ارائه راهحل مناسب و سرمایهگذاری روی آن حل میشد. به طور كلی تحقیق و توسعه در مسیر رشد و تكامل خود از پنج دوره عبور كرده است كه عبارتند از:
۱ ) دوره اول: در این مرحله آزمایشگاهها ابتدایی بودند و تحقیقات عمدتا به صورت فردی انجام میشد كه موجب اختراعات و تحولات عظیمی شدند.
۲ ) دوره دوم: واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی كه با لابراتوارها ارتباط نزدیك داشتند، به وجود آمدند. در این مرحله كارخانهها با محدودیت بازار و رقابتی شدن محصولات رو به رو بودند.
مشخصه تحقیق و توسعه از این دوره به بعد این است كه اینگونه فعالیتها تنها در بستر فعالیتهای خلاق و پویای مجموعه تكنولوژیهای مرتبط با محصول و در پیوند متقابل و تنگاتنگ با صنعت معنی و مفهوم پیدا میكردند.
۳ ) دوره سوم: در وظایف، نقش و محتوای واحدهای تحقیق و توسعه در این دوره تحول نوینی ایجاد شد و تحقیق و توسعه در سراسر دنیای پیشرفته صنعتی، به فعالیت عمده صنعتی و دولتی تبدیل شده و به صورت سازمانهایی درآمده است كه علاوه بر احاطه و پاسخگویی به مسائل صنعتی و تكنولوژی با مسائل سیاسی، امنیتی و فرهنگی در ارتباط بوده و یكی از ابزارهای قدرت به معنی در دست داشتن توسعه صنعتی و در پی آن توسعه اقتصادی جامعه تلقی میشد.
۴) دوره چهارم: این مرحله را میتوان مرحله نوآوری و ارتباط مشتری و تولیدكننده در نظر گرفت. از مشخصات این دوره میتوان به تماس قوی با تامینكنندگان مواد اولیه و مشتریان، طراحی قابل ساخت، تماس و همكاری افقی از طریق پیمانهای گروهی و همكاری مشترك اشاره كرد.
۵ ) دوره پنجم: انعطافپذیری و سرعت عمل به منظور تولید محصولات جدید از الزامات واحدهای تولیدی این دوره بوده است كه با استفاده از سیستمهای كامپیوتری امكانپذیر میشد. ازجمله ویژگیهای این نسل میتوان استفاده از سیستمهای تخصصی و خبره مدلهای شبیهسازی، تماس قوی و موثر با مشتری و تمركز بر نیازها و خواستههای او، یكپارچگی و ائتلاف استراتژیك بإ؛ عرضهكنندگان مواد اولیه، اتصال افقی از طریق همكاری مشترك و گروهی در بازاریابی مشترك، تاكید بر انعطافپذیری در پروژههای مشترك، سرعت عمل در بهبود و توسعه كیفیت را نام برد.
● تحقیق و توسعه در ایران
مطالعات و بررسیهای انجام شده روی واحدهای صنعتی حكایت از صنعت در حال احتضار كشور دارد كه با استفاده از داروی دولتی زنده نگه داشته شده است. ضعف كیفیت، غیراقتصادی بودن قیمت، انحصار حمایتهای دولتی و عدم حمایت بخش خصوصی از سوی دولت موجب شده است محصولات واحدهای تولیدی قادر به رقابت با نمونه خارجی خود نباشند. گزارش بررسیهای انجام شده نشان میدهد كه تضمین شكوفایی بلندمدت واحدهای تولیدی و صنعتی در هر جامعهای در گرو انجام فعالیتهای تحقیقاتی گسترده در زمینه مسائل اقتصادی و فنی و همچنین تحقیقات بازار برای فروش محصولات است. به عبارت دیگر در بلندمدت، مدیریت تحقیق و توسعه هر واحد صنعتی، مهمترین محرك رشد و شكوفایی آن واحد به حساب میآید. چرا كه در اقتصاد رقابتی و آزاد تنها واحدهایی كه از انجام تحقیقات فنی - اقتصادی در تولید، براساس شرایط بازار و سلایق مصرفكنندگان برمیآیند و از پویایی لازم برخوردارند، میتوانند به تداوم فعالیت خود امیدوار باشند زیرا در شرایط رقابتی، خطر ورشكستگی، همواره واحدها و بنگاههای اقتصادی، به ویژه واحدهای تولیدی - صنعتی را تهدید میكند و همین امر لزوم گسترش فعالیتهای تحقیق و توسعه و تولید براساس تحقیقات را امری ضروری و اجتنابناپذیر میسازد. متاسفانه در اغلب واحدهای تولیدی كشور تحقیق و توسعه جایی برای عرض اندام ندارد و مدیریت سنتی حاكم بر این واحدها تعاملی با فعالیتهای تحقیقاتی نداشته و تفكر حاكم بر آنها نیز اهمیتی برای اینگونه فعالیتها قایل نبوده است. با توجه به مشكلات و عیوب صنعت كشور به جرات میتوان گفت: تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه و انجام فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه مسائل فنی - اقتصادی یكی از راههای برونرفت از معضلات جاری صنعت كشور است و از این طریق میتوان امیدوار به رشد و توسعه صنعتی كشور بود. در غیر این صورت در دنیایی كه رشد و توسعه صنعتی به مثابه رشد و توسعه اقتصادی به حساب میآید، عدم توانایی رقابت صنعت به معنی محو شدن اقتصاد كشور در اقتصاد جهانی است.
● مشكلات تحقیق و توسعه در ایران
مقوله تحقیق و توسعه با معضلات ساختاری و عملكردی فراوانی مواجه است كه به طور عمده اهم این مشكلات عبارتند از:
۱ ) مسائل فرهنگی:
تحقیق در فرهنگ، جا نیفتاده است. با نگاهی به شئون و سطوح مختلف جامعه، پی میبریم كه در هیچ كدام از بخشهای جامعه ما مقوله تحقیق محلی از اعراب ندارد. مشكلات تاریخی و فرهنگی، وابستگی به صادرات نفتی، انحصاری بودن بخش تولید و عدم تولید رقابتی موجب شده در ابعاد كلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از سطح عامه مردم تا مدیران و سیاستگذاران احساس نیازی به تحقیق و توسعه نشود و اگر در برخی مراكز و موسسات واحدی برای این امر درنظر گرفته شود نسبت به انجام مطالعات آنها بیتوجهی میشود و مورد اعتماد مدیران و تصمیمگیران قرار نخواهد گرفت. نكته قابل توجه آن است كه به رغم وجود مسائل مبهم و ناشناس در كشور و مشكلات عدیدهای كه در زمینههای گوناگون وجود دارد، اهداف مورد تحقیق به درستی احصاء و تبیین نمیشوند بنابراین پژوهشهای انجام گرفته با تكیه بر فرم صورت میپذیرد تا با تكیه بر محتوی. در بیشتر سازمانها و واحدهای صنعتی ایجاد واحد تحقیق و توسعه هدفی است برای كسب بودجه بیشتر تا ابزاری برای پیشبرد اهداف.
۲ ) مشكلات مالی
سهم اندك سرمایهگذاری در بخش خصوصی و به دنبال آن تولید انحصاری و غیررقابتی در كشور، موجب عدم سرمایهگذاری در بخش تحقیقات شده است. براساس آمارهای ارائه شده توسط خودروسازان آلمانی در سال ۲۰۰۶، ۳۶ درصد از كل درآمد آنها به بخش تحقیق و توسعه و واحدهای R&D اختصاص یافته است، این در حالی است كه این رقم در صنعت ما بسیار جزیی است به طوری كه یا سرفصل چنین هزینههایی در صورتهای مالی تعریف نشده است و یا رقم آن چنان ناچیز است كه قابل ذكر نیست. (بر اساس آمار فقط هفت صدم درصد از تولید ناخالص ملی به بخش تحقیقات و پژوهش اختصاص مییابد)
۳ ) ضعف مدیریت
گسسته بودن رابطه آموزش، صنعت و تحقیقات، ناكارآمدی مدیریت علمی، عدم تمركز در سیاستگذاری، تمركززدایی در اجرا، عدم توجه به اولویتها و نیازهای تحقیقاتی، ابتلا به روزمرگی، فقدان نگرش آینده نگر، فقدان نظام نظارت و ارزیابی بر روند توسعه و تحقیقات، حاكمیت قوانین دست و پاگیر اداری و مالی از جمله مشكلات مدیریتی است كه در همه امور ازجمله مقوله تحقیقات تجلی مییابد.
۴ ) ضعف ارتباطات
عدم ارتباط مناسب میان بخش تحقیقات با دیگر بخشها اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ و جامعه موجب ارائه تحقیقات ضعیف و ناكارآمد در واحدهای تولیدی شده است به طوری كه پس از صرف هزینه و زمان نتیجه تحقیقات به كتابخانه و آرشیو سپرده میشود.
۵ ) ضعف نیروی انسانی
كمبود تعداد محققان، تساهل و كم كاری در ابداع و تولید دانش و تحمل نكردن مشكلات برای نیل به نتیجه تحقیق، سطح نازل دانش روز در میان محققان و پژوهشگران و ضعف جایگاه معنوی و اجتماعی محققان و عدم حمایت از سوی مدیران، موجب تضعیف تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی شده است.
۶ ) عدم تعامل كارا میان صنعت و دانشگاه
نیازهای بخش صنعت به گونهای است كه در كمترین زمان ممكن حل شود، اما دانشگاه با توجه به پژوهشی بودن فعالیتهایش حركت كندتری نسبت به نیاز فوری صنعت دارد. بنابراین واحدهای تحقیقاتی ما با پارادوكسی مواجه هستند به طوری كه فرایند پژوهش به تولید نیازمند زمان است و در مقابل تولید ارزش افزوده نیازمند بنیان علمی است. توسعه اقتصادی مبتنی بر ارزش افزوده، در گرو تقویت و حمایت از بخش خصوصی است. برای اینكه این بخش بتواند از حمایتهای گلخانهای دولت بیرون آید، نیازمند تولید رقابتی و خلق مزیت است تا بتواند همسو با شرایط و تحولات محیطی شود و به نیاز مشتری پی برد. اما زمانی واحدهای صنعتی قادر خواهند بود به تولید محصول رقابتی بپردازند كه نیاز جامعه و مشتری را دریابند و از تكنولوژی روز باخبر باشند. برای حصول به این مهم، ایجاد واحدهای توسعه و تحقیق ضروری است تا بتواند پل ارتباطی صنعت و دانش را برقرار سازد. اما آنچه در این میان ضروری است این است كه واحدهای تحقیق و توسعه زمانی بازده مطلوب دارند كه در شرایط آرام و بدون دغدغه به سر برند. بنابراین میبینیم كه از تولید محصول تا مشتری راضی زنجیرهای وجود دارد كه پیوستگی این زنجیره متضمن سیاستگذاریهای بلندمدت است. به طوری كه با طراحی اجرای سیاستهای كوتاه مدت، گرهی از كلاف كور صنعت و اقتصاد ما باز نخواهد شد.
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست