چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
استروژک - Stroszek
سال تولید : ۱۹۷۷
کشور تولیدکننده : آلمانغربی
محصول : ورنر هرتسوگ
کارگردان : هرتسوگ
فیلمنامهنویس : هرتسوگ
فیلمبردار : توماس موخ و اد لچمن.
آهنگساز(موسیقی متن) : -
هنرپیشگان : برونو اس، افا ماتز، کلمنس شایتس، بورکهارت دریست، پیت بِدویتس، ویلهلم فون هومبورگ و آلفرد ادل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه.
«برونو استروژک» (برونو اس). از زندان آزاد میشود و با وجود هشدار رئیس زندان در مورد خطر مشروبهای الکلی، بلافاصله به پاتوقهای سابقش میرود و به «افا» (ماتز) برمیخورد، خیابانگردی که مورد آزار پااندازهایش است. «برونو» او را با خود به آپارتمانی میبرد که دوستش «شایتس» (شایتس) برایش نگهداشته، و نوازندگی در خیابانها را از سر میگیرد. اما دو پاانداز سابقِ «افا» بهشدت او را کتک میزنند و «برونو» هم تصمیم میگیرد (با پول «افا») همراه «شایتس» به آمریکا، نزد خواهرزاده «شایتس» در ویسکانسین بروند. به محض رسیدن به خاک آمریکا، مرغ مینای «برونو» توقیف میشود، ولی آنان در ویسکانسین کار پیدا میکنند و کاروانی میخرند. «برونو» نگران قسطهای کاروان است و مدام با «افا» بیگانهتر میشود. «افا» قرار است پولهایش را به کارمند بانکی بدهد که بهدنبال قسطهای عقبمانده آمده ولی در عوض با دو راننده کامیون فرار میکند تا به ونکوور برود، و کاروان در مقابل چشمهای حیرتزده «برونو» و «شایتس» حراج میشود. آنان به یک سلمانی دستبرد میزنند و پس از دستگیری «شایتس»، «برونو» با کامیون به یک اردوگاه سرخپوستان در کارولینای شمالی میرود...
* در استروژک، هرتسوگ از فضاهای مهجور مانده، و برزخ مکانی و روحی فیلمهای دیگرش (مثل قلب شیشهئی، 1976) خارج میشود و میکوشد نگاهش به بشر (نگاهی که ترکیبی از بدبینی روشن فکرانه و سرخوشی معنوی است) را در عرصهای آشنا، معاصر و ملموس محک بزند. از کیفیتهای خیالی و خیالبرانگیز آن فیلمها اینجا خبری نیست. سه شخصیت «ناجور» او که زندگی پست و محقر خود در برلین را ترک میکنند و قدم به برهوت ویسکانسین میگذارند، در بدو امر گوئی «دنیای جدید»ی را کشف کردهاند. اما بهزودی هرتسوگ به ما میفهماند که آنان صرفاً از یک قفس به قفسی دیگر منتقل شدهاند. پس از آنکه دیگر چیزی برای کشف شدن وجود ندارد و «استروژک» جائی برای رفتن ندارد، هرتسوگ میماند و شرح و بسط تزئینی وسوسهها و رویاهای شخصیاش. در استروژک او ناچار شده است. با واقعیتهای متداول اجتماعی و اسطورههای سینمائی آشنا سروکار پیدا کند و هیچ کدام از اینها دست مایهای مناسب نوع مکاشفات روحی فیلمهای هرتسوگ نیستند. در نتیجه فیلم در ردهای بسیار پائینتر از مثلاً آگیره، خشم خدا (1973) یا معمای کاسپار هاوزر (1974) قرار میگیرد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست