چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا

جادوی مدیریت


جادوی مدیریت
پرمود بترا – دیپاک ماهندرو
ترجمه مهدی قراچه داغی
چاپ سوم ۱۳۸۴
نشر نخستین
در کار روزانه خود با مسائل و مشکلات عدیده ای رو به رو می شویم که باید نسبت به حل و فصل آنها اقدام کنیم. اغلب مسائل ناشی از نبود ایده است. وقتی مساله ای را به روشنی تعریف و بیان می کنیم، نود درصد راه حلش مشخص می شود.
برای پیدا کردن راه حل مسائل باید عادت اندیشیدن خلاق را در خود ایجاد کنیم و این در صورتی میسر است که از نظامهای عادی و متعارف، پا بیرون بگذاریم و از زاویه دیگری به مساله نگاه کنیم در ضمن مهم است که یک مشاهده گر خوب باشیم و به همه اتفاقهای پیرامون خود توجه کرده و آنچه را که می بینیم جذب کنیم. آنچه را که می شنویم و احساس می کنیم، به درون بکشیم و وقتی مساله ای بروز کرد، از این مخزن اطلاعاتی خود برای حل آن استفاده کنیم.
ارشمیدس احساس کرد که بدنش در آب وان حمام شناور است، نیوتن هم افتادن سیب را دید. دیگران هم دیدند که سیب از درخت می افتد و بدنشان در آب شناور می شود، اما این دو دانشمند به طرز دیگری نگاه و احساس کردند و نتیجه آن شد که مفاهیم "شناوری" و "جاذبه" صورت خارجی پیدا کرد. تردیدی در این نیست که دانش و تجربه به "اشخاص" کمک می کند تا افق دید وسیعتری داشته باشند، اما در نهایت این فرایند اندیشیدن است که منجر به راه حل و اکتشاف می شود.
ایده ها و اندیشه هایی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفته اند زمینه های وسیعی از مدیریت را شامل: خود، اشخاص، حساب ها و بازاریابی شامل می شوند. اگر حیطه فعالیت شما بازاریابی است ممکن است بپرسید چرا تنها بخش بازاریابی را نخوانم، اما حتی اگر شما در بخش بازاریابی کار می کنید لازم است که میزان رشد و درک خود و دیگران را افزایش دهید، درباره حساب ها سررشته داشته باشید و بتوانید دفترتان را اداره کنید و اگر در بخش حسابداری کار می کنید به خاطر داشته باشید از آن جهت می توانید حساب هارا نگهداری کنید که کسی با شرکت شما یک معامله تجاری صورت می دهد. شما نمی توانید به تنهایی و منفک از دیگران رفتار کنید. باید بدانید با چه کسانی کار می کنید، باید آنها را بشناسید.
به هنگام مطالعه کتاب ممکن است به این نتیجه برسید آنچه را که می خوانید ازجمله واضحات است. باید به این نکته توجه داشته باشید که یک ایده خوب لزوما نباید پیچیده باشد. ایده های مطرح شده در این کتاب ساده هستند زیرا طبیعت آکادمیک ندارند. اینها فقط مطالبی نیستند که در دانشگاه ها تدریس شوند، بلکه در جایی یا در شرکتی و یا موسسه ای مورد استفاده قرار می گیرند.
کتاب شامل هشت فصل با عناوین زیر می باشد : فصل اول : قبل از مدیریت بر دیگران، مدیریت بر خویشتن را بیاموزید. فصل دوم: توجه به نیروی انسانی ، فصل سوم: گوش بدهید بیاموزید یاد بدهید، فصل چهارم: پرونده مفید – سبد کاغذهای باطله، فصل پنجم: خدمات مشتریان، فصل ششم: فروش خوب، فصل هفتم: فروش به مشتریان معترض (برخورد درست با ناراضیان)، فصل هشتم: خدمات بهتر مشتریان همیشگی.
منبع : مطالب ارسال شده