یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
اعتقاد به مهدویت در سایر ادیان و ملل
اعتقاد به امام مهدی(ع) به عنوان مصلحی الهی و جهانی در بسیاری از مذاهب و ادیان وجود دارد. نه تنها شیعه که اهل تسنن و حتی پیروان ادیان دیگر، مانند یهود، نصارا، زردشتیان و هندویان نیز به ظهور مصلحی بزرگ و الهی اذعان دارند و آن را انتظار میکشند.
● آیین هندوها
در کتاب «وید» که نزد هندویان از کتب آسمانی است، چنین آمده است:
پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور(۱) باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود در آورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هر چه از خدا بخواهد بر آید.(۲)
در یکی دیگر از کتب مقدس هندوها آمده است:
دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد. حق و راستی با او باشد. آن چه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد همه را به دست آورد و در آسمانها و زمین آن چه باشد خبر میدهد. از او بزرگتر کسی به دنیا نیامد.(۳)
همچنین در کتاب معروف هندوها چنین اشاره شده است:
پاشاهی به دولت دنیا، به فرزند سیّد خلایق در دو جهان (کشن) تمام شود و کسی باشد که بر کوههای مشرق و مغرب دنیا حکم براند و فرمان کند و بر ابرها سوار شود و فرشتگانْ کارکنان او باشند، جن و انس در خدمت او شوند و از «سودان» که زیر خط استواست تا سرزمین «تسعین» که زیر قطب شمالی است و ماورای بحار را صاحب شود و دین خدا زنده گردد. و نام او «ایستاده» (قائم) باشد و خدا شناس باشد.(۴)
به بیان زیباتر، در کتاب مهابا راتا و کتاب پورانهها در این خصوص آمدهاست:
همه ادیان معتقدند که در پایان هر دورهای از تاریخ، بشر از لحاظ معنوی و اخلاقی رو به انحطاط میرود و چون طبعاً و فطرتاً، در حال هبوط و دوری از مبدأ است و مانند احجار به سوی پایین حرکت میکند و نمیتواند به خودی خود به این سیر نزولی و انحطاط معنوی و اخلاقی خاتمه دهد، پس ناچار روزی یک شخصیت معنویِ بلند پایه که از مبدأ وحی و الهام سرچشمه میگیرد، ظهور خواهد کرد و جهان را از تاریکی جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد و....(۵)
اصولاً فتوریسم (Fotorism) یعنی اعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجی، عقیدهای است که در کیشهای آسمانیِ یهودیت (جودایسیم)، و زردشت (زوراستریانیسم)، مسیحیت (در سه مذهب عمده آن، یعنی کاتولیک، پروتستان و اردتدوکس) و خصوصاً دین مقدس اسلام به مثابه یک اصل مسلم گرفته شده است. درباره آن در مباحث تئولوژیک مذاهب آسمانی، رشته تئولوژی بیبلکیال، کاملاً شرح و بسط داده شده است.(۶)
● آیین زردشتی
در کتابهای اوستا، زند، جاماسب نامه، داتستان دینیک، زراتشت نامه، موعودهایی معرّفی شدهاند که آنان را سوسیانت مینامند. این موعودها سه تن بودهاند که مهمترین آنان آخرین ایشان است و او را «سوسیانت پیروزگر» خواندهاند. این سوشیانت، همان موعود است. چنانکه گفتهاند: سوشیانت مزدیسنان، به منزله گریشنای برهمنان بودای پنجم بودائیان،(۷) مسیح یهودیان، فارقلیط عیسویان و مهدی مسلمانان است.
● آیین یهود
یهودیان نیز که خود را پیروان حضرت موسی(ع) میدانند، منتظر موعودند. در آثار دینی یهود، اسفار تورات و دیگر کتابهای انبیای آنان همواره به موعود اشاره شده است. اما این قوم، به حضرت مسیح(ع) و به حضرت محمد(ص) نگرویدند. بنابر این، در برابر مسأله موعود و انتظار بسیار حساس و نگرانند. یهودیان نباید به سادگی و غفلت از این همه بشارتها و اشارتها بگذرند، بلکه باید از دیگر منتظران، منتظرتر باشند و بیشتر به انتظار و آمادگی برای ظهور فکر کنند و از این همه ظلم، خیانت، تجاوز و انسان کشی دست بردارند و از عواقب ظلم و ستم بترسند. آنان دو موعود کتابهای خود، یعنی مسیح(ع) و محمد(ص) را نپذیرفتند. اما از دست موعود سوم رها نخواهند شد.(۸)
به هر حال، یهودی حق پوش چه بپذیرد یا نپذیرد در کتابهای یهودیت، عهد عتیق و دانیال پیامبر، کتاب حجی (حکا) ی پیامبر، صفینیای پیامبر، اسعیای پیامبر و زبور داود مطالبی درباره موعود آخر الزمان آمده است. پارهای از علائم آخرالزمان، رجعت و شخصیت حضرت حجة بن الحسن المهدی(عج)، حتی اشاراتی درباره واقعه عاشورا در کتاب بشارات عهدین آمده است.
قرآن کریم میفرماید:
(وَ لَقَد کَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکر اَنَّ الاَرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحوُن)(۹)؛
علاوه بر ذکر تورات در زبور نیز نوشتیم که بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
در متن زبور آمده است:
قومها را به انصاف داوری خواهد کرد، آسمان شادی کند و زمین مسرورگردد، دریا و پری آن غرّش نمایند، صحرا و هر آن چه در آن است بهوجد آید. آنگاه تمام درختان جنگل مترنم خواهند نمود.(۱۰) اما منتظرانخداوند، وارث زمین خواهند شد، ... اما حلیمان وارث زمین خواهند شد، زیرا که بازوان شریر شکسته خواهد شد و اما صالحان را خداوند تأیید میکند.(۱۱)
● آیین مسیحیت
در این آیین، بشارتهای روشنتری درباره موعود آخرالزمان(عج) رسیده است. یکی از علل آن قرب زمان است، زیرا از نظر زمانی حضرت مسیح(ع) به امام مهدی(عج) نزدیکتر است و از سویی، تحریف کمتری در این آیین نسبت به یهودیّت صورت گرفته است. در این خصوص میتوان به اناجیل متی، لوقا، مرقس، برنابا و مکاشفات یوحنا مراجعه کرد.
در انجیل متی فصل ۲۴ میخوانیم:
چون که برق از مشرق بیرون میآید و تا به مغرب ظاهر میگردد، آمدن فرزند انسان نیز چنین خواهد بود.... خواهند دید فرزند انسان را بر ابرهای آسمانی میآید با قدرت و جلال عظیم!
و در انجیل لوقا فصل دوازدهم آمده است:
کمرهای خود را بسته و چراغهای خود را افروخته دارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود میکشند تا هر وقت بیاید و در را بکوبد، بی درنگ برای او باز کنید!
در کتابهای قدیم چینیان، در عقاید هندیان، در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مصریان قدیم، بومیان آمریکایی، اهالی مکزیک و نظایر آن میتوان چنین انتظاری را مشاهده کرد. بنابراین، عقیده به ظهور رهایی بخشی بزرگ، برچیده شدن بساط ظلم و ستم از میان انسانها و برپایی حکومت حق و عدالت، منحصر به شرقیها و مذاهب شرقی نیست، بلکه اعتقادی عمومی و جهانی است که چهرههای مختلف آن در عقاید اقوام گوناگون دیدهمیشود و همه روشن گر این حقیقت است که این اعتقاد کهن در فطرت و نهاد انسان و در دعوت همه پیامبران ریشه داشته است.
«برنارد بارلر» جامعه شناس آمریکایی در رساله نهضت منجی گری وجود چنین اعتقادی را حتی در میان سرخپوستان آمریکایی نقل کرده، میگوید:
در میان قبایل سرخ پوست آمریکایی این عقیده شایع است که روزی گرد سرخپوستان ظهور خواهد کرد و آنها را به بهشت زمین رهنمون خواهدساخت.(۱۲)
در خاتمه این بحث باید گفت: السلام علی مهدی الأُمم و جامع الکلم؛ سلام بر مهدی، که امتها از او سخن گفتهاند، همو که همه اقوام و افکار را متحد میکند و زیر یک پرچم گرد میآورد.
● مهدی(عج) در منابع اهل سنت
مدارک و روایات موجود درباره مهدی و ظهور ایشان، منحصر به یک مذهب از مذاهب اسلامی، یعنی شیعه نیست، بلکه کتاب ها و مدارک همه مذاهب اسلامی دیگر، از جمله حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی نیز سرشار از روایات نبوی درباره مهدی و ظهور او است. در کتابهای حدیث، تفسیر، تاریخ، مناقب و فضایل، کلام و اعتقادات، حتی لغت و ادبیات، تصوف و عرفان، جغرافیا و بلدان و دیوانهای شاعران به ذکر احادیث و مطالبی پرداخته شده که مربوط به مهدی است. این اتفاق نظر به حدّی است که حتی تندروترین گروههای اسلامی، یعنی وهابیان نیز این موضوع را پذیرفته و بهطور جدّی از آن دفاع کردهاند و آن را از عقاید قطعی و مسلم اسلامی میدانند. بیانیه رابطة العالم الاسلام که از بزرگترین مراکز دینی وهّابیها در مکه است، در این خصوص جالب توجه است.
● یک سند زنده
حدود سه سال قبل شخصی به نام ابو محمد از کنیا سؤالی درباره ظهور مهدی منتظر از این مرکز کرده است. دبیر کل رابطه، محمد صالح القزاز در پاسخی که برای او فرستاده، ضمن تصریح به این که «ابن تیمیه» مؤسس مذهب وهابیان نیز احادیث مربوط به ظهور مهدی را پذیرفته و متن رساله کوتاهی را که پنج تن از علمای معروف فعلی حجاز در این زمینه آماده کردهاند برای او فرستاد. در این رساله پس از ذکر نام حضرت مهدی و محل ظهور او، یعنی مکه آمده است:
به هنگام ظهور فساد در جهان و انتشار کفر و ستم خداوند به وسیله او (مهدی) جهان را پر از عدل و داد میکند، همانگونه که از ظلم و ستم پر شده است. او آخرین خلفای راشدین دوازده گانه است که پیامبر(ص) در کتب صحاح از آنها خبر داده است. احادیث مربوط به مهدی را بسیاری از صحابه نقل کردهاند.(۱۳)
در ادامه میگوید:
در بسیاری از کتب معروف اسلامی و متون اصلی حدیث پیامبر(ص) اعمازسنن، معاجم و مسانید آمده است، از جمله سنن ابو داود، ترمذی،ابنماجه، ابنعمرو دانی، مسند احمد، و ابییعلی و بزّار، مستدرکحاکم، معاجم طبرانی (کبیر و اوسط)، خطیب در تاریخ بغداد، ابنعساکر در تاریخ دمشق و....
▪ در خاتمه آمده:
بنابر این، اعتقاد به ظهور مهدی (بر هر مسلمانی) واجب است و این جزء عقاید اهل سنت و جماعت محسوب میشود و جز افراد نادان و بیخبر یا بدعتگذار آن را انکار نمیکنند.(۱۴)
▪ سخنان عالمان اهل سنّت
اکنون مناسب است سخنان عالمان اهل سنّت را درباره حضرت مهدی(عج) در اینجا بیاوریم:
ـ ابن حجر هیثمی شافعی:
ابوالقاسم، محمد، الحجّه، عمر او پس از درگذشت پدرش پنج سال بود، خداوند در همین عمر، به او حکمت ربانی عطا کرد. او را «قائم منتظر» گویند. اخبار متواتر رسیده است که مهدی از این امت است و عیسی(ع) از آسمان فرود خواهد آمد و پشت سر مهدی نماز خواهد خواند.(۱۵)
ـ عمادالدین ابن کثیر دمشقی:
مقصود از پرچمهای سیاه (که در روایات مهدی ذکر شده است)، پرچمهایسیاهی نیست که ابو مسلم خراسانی برافراشت و دولت بنیامیه راساقط کرد، بلکه مقصود پرچمهای سیاهی است که یاران مهدی خواهندآورد.(۱۶)
ـ ابن ابی الحدید:
میان همه فِرَق مسلمین اتفاق قطعی است که عمر دنیا و احکام و تکالیف پایاننمیپذیرد، مگر پس از ظهور مهدی(عج).(۱۷)
ـ صدرالدین قونوی:
پس از مرگ من، آن چه از کتاب هایم که درباره طب و حکمت است و همچنین کتابهای فلسفه، همه را بفروشید و پول آن را به فقرا صدقه بدهید و کتابهای تفسیر و حدیث و تصوف را در کتابخانه نگاه دارید. در شب اوّل مرگ من، هفتاد هزاربار کلمه توحید (لا إله إلّا اللّه) را بخوانید و سلام مرا به مهدی(عج) برسانید.(۱۸)
ـ محمد بن بدرالدین رومی:
خداوند به وسیله حضرت محمد(ص) نبوت تشریعی را ختم کرده و دیگر تاروز قیامت پیامبری نخواهد آمد. همچنین خدا به وسیله فرزند صالحپیامبر، همو که دارای نام پیامبر (محمد) و کنیه پیامبر (ابوالقاسم) است ولایت تامه و امامت عامه را ختم خواهد کرد و این ولی، همان کس است که مژده دادهاند که زمین را چنانکه از جور و ستم لبریز شده باشد، از عدل و داد لبریز بسازد و ظهور او به ناگهان اتفاق بیفتد. خداوندا! این همه پریشانی و گرفتاری را از این امت به برکت ظهور و حضور او برطرف فرما!إنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بعیداً وَ نَراه قَریباً؛ کسانی ظهور او را بعید و ناشدنی میپندارند و ما آن را شدنی و نزدیک میدانیم.(۱۹)
ـ شیخ عبدالحق دهلوی:
احادیث بسیاری که به حد تواتر رسیده است وارد شده که مهدی از اهل بیت پیامبر است، از اولاد فاطمه(س).(۲۰)
ـ احمد امین مصری:
اهل سنت به مهدی و مسأله مهدی یقیناً ایمان دارد.(۲۱)
ـ شیخ محمد عبده:
خاص و عام میدانند که در اخبار و احادیث ضمن شمردن علائم قیامت، آمدهاست که مردی از اهل بیت پیامبر(ص) خروج میکند که نام او مهدی است. او زمین را، پس از آن که از جور و بیداد آکنده باشد، از عدل و داد آکنده میسازد.(۲۲)
● نظر متفکران غربی درباره مهدویت
«برنارد شاو» فیلسوف برجسته انگلیسی صریحاً به زنده بودن دین اسلام اعتراف کرده، اعلام نمود:
من همیشه نسبت به دین محمد(ص) به واسطه خاصیت زنده بودن شگفت آور آن نهایت احترام را داشتهام. به نظر من اسلام تنها مذهبی است که استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغیر زندگی و مواجهه با قرون مختلف را دارد. من چنین پیش بینی میکنم و هم اکنون هم آثار آن پدیدار شده است که ایمان محمد مورد قبول اروپای فردا خواهد بود.(۲۳)
آنگاه که برناردوشاو جهان گیر شدن آیین اسلام را پیش بینی میکرد وآنرا مورد قبول مردم اروپا میدانست و معتقد بود که تنها اسلام میتواندمشکلات جهان را حل کند، اروپاییان با بیاعتنایی از کنار ایننظریهمیگذشتند. اما امروز حقیقت سخنان او و سایر متفکران آزاداندیش برای غربیان آشکار شده است. گرایش روز افزون مردم جهان به اسلام نشانه بارزی است برای صحت پیش بینیهای او. امروزه کسانی که در آمریکا و اروپا به اسلام میگروند همان حقایقی را مییابند که متفکران غربی، آنها را از ویژگیهای اسلام معرفی میکنند که عامل نجات بخش بشریت و پناهگاه امن معنوی برای انسانهای سرگشته غربی است. یک تازه مسلمان آمریکایی میگوید:
این آیین قادر است فشارهای جامعه بیبنیاد و مصرفی آمریکا را که متوجه افراد است، برطرف کند. اسلام نه تنها یک دین، بلکه یک شیوه درست زندگی نیز میباشد.(۲۴)
«داگلاس جانسون» از مرکز تحقیقات بین المللی و استراتژیک و نویسنده کتاب مذهب عنصر مفقوده در فن حکومت میگوید:
جهان به مذهب روی میآورد. هنگامی که حکومتهای غیر مذهبی نیازهای مردم را بر آورده نکنند، پیامهای مذهبی فضای خالی را پر مینمایند.(۲۵)
بنابراین، نوعی خود آگاهی و رشد معنوی در دنیای در حال تکامل و رشد، دیده میشود که فراتر از مادیات عمل کرده و حتی مادیات را عامل توقف و مانع رشد و تکامل میداند، افرادی نظیر «تدد انلیز» اهل «فیلاد لفیا» هر هفته ادبیات سال ۲۰۰۰ را بررسی میکند، شدیداً به این باور ایمان دارد که هزاره بعدی زمان ظهور منجی آخرالزمان است.(۲۶)
▪ صاحب الزمان(عج) از نگاه هانری کربن
پروفسور «هانری کربن» ایران شناس مشهور فرانسوی از جمله اروپاییانی است که در دوران زندگی علمی خود تمایل قلبی و یقین عینی و عقلانی به وجود مبارک امام عصر(عج) و معنویت بیبدیل سایر ائمه شیعه(ع) یافتهبود.
به عقیده کربن، مفهوم ولایت در این دوران طولانی انتظار، همان هدایت ارشادی امام است که «اسرار» اصول عقاید را میآموزد. این مفهوم از سویی، شامل مفهوم معرفت است و از سوی دیگر، واجد معنای محبت؛ یعنی معرفتی که فینفسه متمرکز و نیرومند است.(۲۷)
کربن در بخشی از کتاب تاریخ فلسفه اسلامی ضمن نقل روایتی مشهور از پیامبر اکرم(ص) که میگوید:
اگر تنها یک روز به پایان جهان باقی مانده باشد، خداوند آن روز را چندان طولانی خواهد کرد تا مردی از ذرّیه من که نامش نام من و کنیهاش کنیه من خواهد بود، ظهور کند. او زمین را از هماهنگی و عدل پر خواهد ساخت چنانکه تا آن هنگام از خشونت و جور پر شده است.
به تفسیر این روایت پرداخته و مینویسد:
روزی که چنین طولانی خواهد شد، زمان غیبت است و این حدیث صریح طنین خود را در همه قرون و در تمام مراتب شعور و ضمیر شیعه منعکس ساخته است.
کربن پس از اذعان به این نکته که امامان همه نور و حقیقت واحدی هستند که در دوازده شخص متمثل شدهاند، مینویسد:
وقتی نسبت لاهوت و ناسوت را در شخص امامان در نظر بگیریم، میبینیم مسأله به هیچ روی شبیه به اتحاد اُقنومی در طبیعت نیست، امامان، ظهورات و تجلیات الهی هستند، قاموس فنی زبان، کلمات (ظهور و مظهر) را پیوسته به مقابله با عمل آیینه باز میگرداند، پس بدینگونه امامان هم چون ظهور الهی، بیهیچ کم و بیش «اسماء الله» میباشند و به این عنوان از دو مهلکه تشبیه و تعطیل مصونند.(۲۸)
۱. در زیارت عاشورا «مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص)» و دعای ندبه «أین المنصور علی من اعتدی علیه» شاید به همین مناسبت باشد. محدث نوری در کتاب نجم الثاقب مینویسد: در ذخیره و تذکره آمده که منصور اسم آن جناب در کتاب وید براهمه است.
۲. بشارات عهدین، ص ۲۴۵، به نقل از: پیشوای دوازدهم، حجةبن الحسن المهدی(عج).
۳. سبک از کتاب مقدس هندوها.
۴. اوپانیشاد، ص ۷۳۷.
۵. معارف اسلامی در جهان معاصر، ص ۲۴۵.
۶. مجموعه حکم، سال سوم، شماره ۱ و ۲، مقاله سید هادی خسروشاهی.
۷. دائرة المعارف فارسی، ج ۱، ص ۱۳۷۳.
۸. در بعضی از روایات آمده که جماعتی از یهودیان گرد «دجّال» را میگیرند و با ظهور مهدی، فرود آمدن عیسی(ع)، کشته شدن دجال، آنان نیز قتل عام میشوند.
۹. انبیاء (۲۱) آیه ۱۰۵.
۱۰. مزامیر، مزمور ۱۰ - ۱۳.
۱۱. مزامیر، مزمور ۳۷.
۱۲. ر. ک: مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی(عج)، ص ۵۸ - ۵۹.
۱۳. بیست نفر از صحابه از جمله علی(ع)، عثمان، طلحه، عبدالرحمن عوف، عبدالله بن عباس، عمار یاسر، عبدالله بن مسعود، و... را آورده است.
۱۴. به نقل از: حکومت جهانی مهدی، ص ۱۴۴ - ۱۵۵ با تلخیص.
۱۵. المهدی الموعود، ج ۱، ص ۲۰۰.
۱۶. همان، ج ۲، ص ۷۲.
۱۷. لطف اللَّه صافی، منتخب الاثر، ص ۳ - ۵.
۱۸. محمد سعید موسوی هندی، الامام الثانی عشر، ص ۷۷.
۱۹. همان، ص ۷۷.
۲۰. منتخب الاثر، ص ۳.
۲۱. شیخ محمد جواد مغنیه، المهدی المنتظر و العقل، ص ۵۹.
۲۲. رشید رضا، تفسیر المنار، ج ۶، ص ۵۷.
۲۳. روزنامه جمهوری اسلامی، ۷۳/۵/۲۴، ص ۱۱.
۲۴. روزنامه جمهوری اسلامی، ۷۳/۵/۲۴، ص ۱۱.
۲۵. موعود، شماره ۹، ص ۶۶، به نقل از: مقاله «نقش کلیدی مذهبی در سیاست بین المللی» ترجمه: فریند پرتو، ۶ژوئیه ۱۹۹۶، ص۱.
۲۶. موعود، شماره ۹، ص ۶۶، به نقل از: مقاله «در جستجوی آخرالزمان»، نوشته ژان سبایستین ستلی، ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵، ص ۱.
۲۷. امین میرزایی، موعود، شماره چهاردهم.
۲۸.هانری، کربن، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه اسدالله مبشری.
سپیده امید ، سید حسین اسحاقی
۲. بشارات عهدین، ص ۲۴۵، به نقل از: پیشوای دوازدهم، حجةبن الحسن المهدی(عج).
۳. سبک از کتاب مقدس هندوها.
۴. اوپانیشاد، ص ۷۳۷.
۵. معارف اسلامی در جهان معاصر، ص ۲۴۵.
۶. مجموعه حکم، سال سوم، شماره ۱ و ۲، مقاله سید هادی خسروشاهی.
۷. دائرة المعارف فارسی، ج ۱، ص ۱۳۷۳.
۸. در بعضی از روایات آمده که جماعتی از یهودیان گرد «دجّال» را میگیرند و با ظهور مهدی، فرود آمدن عیسی(ع)، کشته شدن دجال، آنان نیز قتل عام میشوند.
۹. انبیاء (۲۱) آیه ۱۰۵.
۱۰. مزامیر، مزمور ۱۰ - ۱۳.
۱۱. مزامیر، مزمور ۳۷.
۱۲. ر. ک: مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی(عج)، ص ۵۸ - ۵۹.
۱۳. بیست نفر از صحابه از جمله علی(ع)، عثمان، طلحه، عبدالرحمن عوف، عبدالله بن عباس، عمار یاسر، عبدالله بن مسعود، و... را آورده است.
۱۴. به نقل از: حکومت جهانی مهدی، ص ۱۴۴ - ۱۵۵ با تلخیص.
۱۵. المهدی الموعود، ج ۱، ص ۲۰۰.
۱۶. همان، ج ۲، ص ۷۲.
۱۷. لطف اللَّه صافی، منتخب الاثر، ص ۳ - ۵.
۱۸. محمد سعید موسوی هندی، الامام الثانی عشر، ص ۷۷.
۱۹. همان، ص ۷۷.
۲۰. منتخب الاثر، ص ۳.
۲۱. شیخ محمد جواد مغنیه، المهدی المنتظر و العقل، ص ۵۹.
۲۲. رشید رضا، تفسیر المنار، ج ۶، ص ۵۷.
۲۳. روزنامه جمهوری اسلامی، ۷۳/۵/۲۴، ص ۱۱.
۲۴. روزنامه جمهوری اسلامی، ۷۳/۵/۲۴، ص ۱۱.
۲۵. موعود، شماره ۹، ص ۶۶، به نقل از: مقاله «نقش کلیدی مذهبی در سیاست بین المللی» ترجمه: فریند پرتو، ۶ژوئیه ۱۹۹۶، ص۱.
۲۶. موعود، شماره ۹، ص ۶۶، به نقل از: مقاله «در جستجوی آخرالزمان»، نوشته ژان سبایستین ستلی، ۳۰ دسامبر ۱۹۹۵، ص ۱.
۲۷. امین میرزایی، موعود، شماره چهاردهم.
۲۸.هانری، کربن، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه اسدالله مبشری.
سپیده امید ، سید حسین اسحاقی
منبع : سایت پیشگو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست