یکشنبه, ۱۸ شهریور, ۱۴۰۳ / 8 September, 2024
مجله ویستا
سرچشمههای هویت ایرانی در جیرفت
بحران هویت ویژگی برجسته زمانه ما است و ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که به پشتوانه تاریخ کهن خود از هویت فرهنگی-تاریخی درخشانی برخوردار است.
محوطههای باستانی در گوشه و کنار پهنه گسترده ایران بزرگ فرهنگی، از پایههای هویت فرهنگی مردمان این سرزمین است اما دوران پرشکوه هخامنشی که فراز درخشان و سترگ این گذشته تاریخی است با جایگاه ویژه تمدنی و انسانی که دارد همچون ستیغ بلندی بر آنچه که در آن سوی آن قرار دارد سایه میافکند. تا جایی که بسیاری کسان از ایران دو هزار و پانصدساله سخن میگویند. از این رو شایسته است که هر چه بیشتر بر شناسایی و مستندسازی عناصر گوناگون فرهنگی و یادمانهای جهان ایرانی در هزارههای پیشین همت گماریم.
کاوشهای سده گذشته و نیز یافتههای شهر سوخته و جیرفت و محوطههای دیگر در سالهای اخیر، در این راه گامهای بلندی بودند. از این میان دستاوردهای محوطه کنارصندل جیرفت که دکتر مجیدزاده به درستی آن را پایتخت پادشاهی «ارت» میداند آرامآرام دارد از دل آوارهای هزاران ساله سر بر میآورد و با دیگر محوطههای گرداگرد دریایی که امروز کویرهای مرکزی و لوت بر بستر خشک آن نشستهاند و نیز در فراسوی بلندیهای زاگرس و البرز و در آذربایجان و کردستان و خراسان و بلوچستان و دیگر جاها بر فرهنگ سرزمینهای ایرانی در هزارههای پیشین روشنی میتابانند.
یافتههای کاوشهای جیرفت و حوزه هلیلرود، بهویژه و در رابطه با کهنترین بخش سرزمین میانرودان که از آن سومریها است روشنگر پیوستگی و اهمیت فرهنگی مناطق مختلف سرزمینهای ایرانی است. چرا که سومریها نیز همچون دیگر پدیدآورندگان مراحل مختلفی تمدن و فرهنگ ایرانی گل وجودشان و جانمایه فرهنگشان از همین آب و خاک است.
این را نیز گفتنی میدانم که بجز یادمانهای نهفته در دل خاک که به همت باستانشناسان بار دیگر رخ به آفتاب باز میکنند در فرهنگ زنده و جاری نیز جلوههای فراوانی از این فرهنگ کهن در سایه فراموشی قرار گرفتهاند و بر مردمشناسان و ایرانشناسان است که غبار روزگاران از چهره آنها بزدایند.
بسیاری از باورها و مراسم آیینی و قصهها و دیگر صورتهای فرهنگ شفاهی که امروزه در میان مردم زندهاند و روایی دارند از لایهلایه فرهنگهای مردمان زمانههای پیشین گذشتهاند از هر دوره باری به همراه و نشانی بر چهره دارند. یافتن نشانههای این بخش از فرهنگ، جان رفته از کالبد بناها و اشیا و دیگر یادمانهای کهن را بازمیگرداند و زبان این آثار را به بیان نقش و کارکردشان باز میکند و با ما به سخن در میآیند.
پیدایی اشیا و صورتهای کالبدی فرهنگ، حاصل کنش متقابل (برهمکنش) دریافتها و رفتارها است و در بستر الگوهای رفتاری،اعم از رفتار فنی،آیینی و جز آن پدید میآید. هر اثر تبلور یک جریان کار و اندیشه است که به پدید آمدن آن انجامیده و خود وسیلهای برای سیر و جریانی دیگر شده است. هر شیئی و هر اثر کالبدی، شاخهای و رشتهای یا نمودی از فرهنگ را در خود جاری دارد. از دیروز آغاز شده،در امروز جریان دارد و تصویرش در آینه فردا نقش خواهد بست و البته باید بیفزایم که برداشتن غبار زمان و آوار رخدادها، از چهره نمودهای فرهنگ شفاهی به سبب سیال بودن این شاخه از فرهنگ، کار آسانی نیست و جستوجویی آگاهانه و مردمشناسانه و به کلام کاملتر، فرهنگشناسانه را میطلبد. کوتاه سخن اینکه نگاه مجموعه در پژوهش آثار کالبدی و غیرکالبدی، بیتردید ما را به شناخت کلیت فرهنگ و نظام حاکم بر شهرها و محوطههای باستانی راه خواهد برد. سیاستی که خوشبختانه در پژوهشهای فرهنگی امروزی مورد توجه قرار گرفته و کاوشهای دره هلیلرود و جیرفت، نمونه بارز و برجسته آن است.
منبع : روزنامه تهران امروز
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست