سه شنبه, ۱۵ آبان, ۱۴۰۳ / 5 November, 2024
مجله ویستا

عطر مناسب شما چیست؟


عطر مناسب شما چیست؟
عطر، مخلوطی از چندین ماده شیمیایی است كه خواص بویایی دارد و رایحه خاصی را ایجاد می‌كند.
عطرها معمولا به صورت محلول الكلی اسانس‌ها به بازار عرضه می‌شوند و با توجه به غلظت اسانس و درجه الكل به كار گرفته شده در تركیب آن‌ها، عناوین مختلفی مانند ادكلن،‌ ادوتوالت و ادوپارفم پیدا می‌كنند.
فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای مختلف است. بدیهی است هر قدر غلظت عصاره روغنی در یك بو بیشتر باشد، ماندگاری‌اش هم بیشتر خواهد بود. غلظت عصاره در ادوپارفم بیشتر از ادوتوالت و درادوتوالت بیشتر از ادكلن است.
۹۰ تا ۹۶ درصد مواد تشكیل دهنده عطر، ‌الكل است. چون الكل باعث می‌شود بو روی پوست‌تان نماند و از پوست متصاعد شود. بدون وجود الكل در عطر، شما تنها كسی خواهید بود كه متوجه می‌شوید عطر زده‌اید.
هر عطر دارای چند رایحه است: رایحه اولیه یا پیش‌رایحه كه همان احساس اولیه از بوی عطر است و به همین دلیل، در فروش عطر تاثیر به‌سزایی دارد. رایحه اولیه، تازه و تند است و به سرعت تبخیر می‌شود.
رایحه ثانوی یا میان رایحه، وقتی رایحه ابتدایی از میان برود، آشكار می‌شود. رایحه ثانوی، بدنه اصلی عطر را تشكیل می‌دهد و ملایم كننده بوی تند اولیه است. رایحه این مرحله، از ۱۰ دقیقه تا چند ساعت بعد از استعمال عطر هم احساس می‌شود.
رایحه پایه یا پس رایحه، زمانی كه دو رایحه اول از میان رفتند، مشخص می‌شود. تركیبات این گروه معمولا ثابت كننده هستند و از اجزای سنگین و پردوامی مانند صمغ‌ها، كهربا، نعناع هندی و... تولید می‌شود و چند روزی دوام دارد.
● انواع عطر
منابع عطرسازی را سه دسته؛ گیاهان، منابع حیوانی و منابع مصنوعی تشكیل می‌دهند.
▪ منابع گیاهی:
گل‌ها (گل سرخ، مریم، میخك، یاس و ابریشم)، برگ‌ها (بنفشه، نعناع هندی، رزماری، مركبات، گوجه‌فرنگی و علف خشك)، ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی (ریشه درخت جوز و زنجبیل)،‌ دانه‌‌ها (گشنیز، زیره، كاكائو، هل و بادیان)، میوه‌ها (تمشك، توت فرنگی، سیب، مركبات، وانیل و فلفل شیرین)، روغن چوب درختان (سرو، عرعر، كاج و صنوبر) و صمغ بوته (كندر، درخت گل حنا).
▪ منابع حیوانی:
مشك، (همان مشكی كه بارها خوانده‌ایم از نافه آهوی ختن گرفته می‌شود)، كاستوریوم (از كیسه سگ آبی آمریكای شمالی به دست می‌آید)، عنبر سائل (ماده چربی مانندی كه از نهنگ عنبر به دست می‌آید) و عسل هستند.
▪ منابع مصنوعی:
مواد معطر ساختگی از تركیبات ارگانیكی هستند كه از فرآورده‌های نفتی و یا صمغ درخت كاج به دست می‌آیند.
● بوی گل یا روغن گل
عطر، آمیزه‌ای از روغن‌های اسانسی، تركیبات معطر، ثابت كننده و الكل است. روغن‌های اسانسی از طریق تقطیر گل‌ها، گیاهان و علف‌ها به دست می‌آید. اگر عصاره‌گیری از طریق تقطیر میسر نباشد، این عمل توسط روغن‌های جاذب انجام می‌شود، مانند گل یاس و گل محمدی.
جالب است بدانید ۴۵۲ گرم (یك پوند) روغن عطر گل محمدی، چهار میلیون تومان یا بیشتر و ۴۵۲ گرم (یك پوند) روغن گل یاسمن ۲۰ میلیون تومان قیمت دارند.
● حالا وقت انتخاب است
شاید نام‌های Christian Dior، Givenchy، Joop، Yvess saint Laurent، Kenzo و Rochas را شنیده باشید. این‌ها، بزرگ‌ترین و مشهورترین شركت‌های عطرسازی دنیا هستند كه محصولات‌شان را با نام‌های مختلف به بازارهای جهان عرضه می‌كنند. البته باید مراقب انواع تقلبی آن‌ها كه از نام و اعتبار كمپانی اصلی سوءاستفاده می‌كنند هم بود. ویژگی عطر اصلی این است كه رایحه‌اش یكنواخت باشد و پس از قرار گرفتن روی پوست، تغییر ماهیت ندهد.
زمان امتحان عطر به هنگام خرید، ‌اجازه دهید عطر چند دقیقه روی پوست شما باقی بماند. زمانی كه بوی عطر با بوی طبیعی بدن شما آمیخته شود، بوی متفاوتی ایجاد می‌كند. با این كار، بهتر انتخاب خواهید كرد. هم‌چنین بیش از سه عطر را هم‌زمان امتحان نكنید، چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد داشت.
می‌توانید پس از امتحان سه عطر، به هوای آزاد بیایید و چند نفس عمیق از طریق بینی بكشید. در بعضی عطر فروشی‌ها، یك ظرف قهوه یا كاكائو می‌گذارند تا مشتری پس از هر بار امتحان عطر از آن ظرف استشمام كند و به روند امتحان عطر ادامه دهد.
بعضی افراد عطر را روی لباس استعمال می‌كنند كه این كار ممكن است باعث تغییر بوی عطر شود. چون عطرهای رایج در بازار، معمولا برای استعمال روی پوست طراحی شده‌اند، نه روی پارچه و الیاف.
نباید دو یا چند عطر را هم زمان استفاده كرد. چون هر عطر، مخلوط پیچیده‌ای از مولكول‌های شیمیایی مختلف است كه توسط متخصص عطرسازی متعادل شده تا رایحه منحصر به فرد و دل‌پذیری به وجود آید.
به این ترتیب، اگر چند عطر را هم‌زمان به كار ببریم، این احتمال وجود دارد كه عدم تعادل در تركیب به وجود آید و رایحه‌ای ناخوشایند تولید كند.
هیچ گاه عطر را روی پوست خود مالش ندهید. این كار باعث از بین رفتن مولكول‌های پایه عطر می‌شود.
شاید اتفاق افتاده باشد كه از بوی عطر فرد دیگری خوش‌تان آمده باشد، ولی بعد از خرید آن متوجه شوید بوی عطر كم دوام است یا آن رایحه‌ای را كه روی پوست آن شخص داشته، روی پوست خودتان ندارد. می‌پرسید چرا؟ چون برای پوست‌های مختلف، عطرهای مختلف طراحی شده‌اند و هر عطری را نباید روی هر پوستی استفاده كرد.
پوست‌های مختلف، روی رایحه عطرها تاثیرات مختلفی می‌گذارند. مثلا بعضی پوست‌ها، بوهای معینی را تضعیف و یا تشدید می‌كنند.
پوست را براساس میزان چربی می‌توان به چهار نوع خشك، چرب، معمولی و تركیبی تقسیم‌بندی كرد. پوست‌های چرب، عطر را بهتر و زمان طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند.
فقط این شما نیستید كه باید عطر را بپسندید. راستش عطر هم باید شما را بپسندد. هر عطری برای هر كسی مناسب نیست! رنگ پوست، چربی یا خشكی پوست و مو، شخصیت و چهره شما تعیین می‌كند چه عطری مناسب شماست.
رنگ پوست، در انتخاب عطر مناسب هر شخص تاثیر مهمی دارد. برای افرادی كه پوست روشن دارند، استفاده از عطرهایی كه رایحه گل‌ها در آن‌ها به كار رفته توصیه می‌شود و برای پوست‌های گندمی، به كار بردن رایحه‌های Oriental یا مشرق زمینی مناسب‌تر است.
هم‌چنین، افرادی كه پوست روشن دارند، بهتر است از بوهای خنك و ترش یا خنك و تلخ استفاده كنند، چون این رایحه‌ها با پوست‌شان سازگاری بیشتری دارد و دوامش هم بیشتر است. به افراد سبزه و گندمگون هم رایحه‌های گرم و شیرین توصیه می‌شود چون بیشتر از رایحه‌های خنك، منعكس كننده ویژگی چهره و حسی است كه در مخاطبان‌شان به وجود می‌آورند.
جالب است بدانید مهم‌ترین لحظه درك رایحه، هنگام عبور فرد است و شما می‌توانید با انتخاب عطر مناسب با چهره و شخصیت‌تان، روی دوستان‌تان تاثیری به یاد ماندنی بر جا بگذارید.
بهتر است در فصل گرم، از عطرهای خنك و در فصل سرد از عطرهای گرم استفاده شود. بعضی از خانم‌ها ممكن است از یك عطر مردانه خوش‌شان بیاید یا بعضی از آقایان عطری زنانه را بپسندند.
اما هرگز از عطرهای مخصوص جنس مخالف استفاده نكنید، زیرا خصوصیات هر جنس، در رایحه عطر مخصوص آن در نظر گرفته شده و مواد شیمیایی به كار رفته در آن نیز، با فیزیولوژی و هورمون‌های بدن تناسب دارد. عطر مردانه، هرچه‌قدر هم خوش‌بو باشد با خصوصیات ظریف و زنانه شما متضاد است و یك عطر زنانه، هر چه‌قدر هم رایحه تلخ و گرمی داشته باشد، باز روی پوست آقایان خوب نمی‌نشیند و تاثیر خوبی به جا نمی‌گذارد.
نكته دیگر این‌كه عطر را باید روی نقاطی از پوست به كار برد كه زیر آن‌ها نبض وجود دارد. در زیر این نقاط، خون با فشار بیشتری جریان دارد و حرارت حاصل از آن، به تراوش رایحه و انعكاس آن از پوست كمك زیادی می‌كند.
نقاط نبضی معمولا مچ دست‌ها، پشت گوش‌ها، آرنج و گردن هستند كه بهترین نقاط برای به كار بردن عطرها به حساب می‌آیند.
● ماندگاری عطر
اشخاصی كه پوستی چرب دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی كه پوست خشك دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت باعث نگه‌داری و ماندگاری بوی عطر می‌شود. افرادی كه پوست خشك دارند بهتر است در صورت امكان، عطر خود را در طول روز تجدید كنند.
● چگونه عطر بزنیم؟
متخصصان تولید محصولات بهداشتی توصیه می‌كنند كه عطر را به پشت گوش‌ها و گردن خود بزنید. یعنی درست جایی كه نبض می‌زند. همین گرما و تپش باعث می‌شود بوی عطر در این نقاط بیشتر بماند و پراكنده شود. مقدار كمی از عطر را هم روی پوست بدن‌تان استفاده كنید. با این كار، بوی عطرتان پخش می‌شود و سریع از بین نمی‌رود. یك اسپری كوچك روی موها، باعث می‌شود بوی عطر در تمام روز باقی بماند.
● عطرها هم فاسد می‌شوند؟
معمولا شیشه‌های عطر را به خاطر زیبایی‌شان یا به دلیل دم دست‌تر بودن روی میز آرایش می‌چینیم. جایی كه معمولا روشن و آفتاب‌گیر است. بعد از مدتی، متوجه می‌شویم بوی عطرها تغییر كرده است، ولی مگر عطر هم فاسد می‌شود؟
برای آن كه عطرتان دیرتر فاسد شود، شیشه عطر را در محل خشك، خنك و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید؛ زیرا نور خورشید باعث بروز اختلالاتی در مواد تشكیل دهنده عطر می‌شود و آن را از بین می‌برد. برای آن كه عطر عمر بیشتری داشته باشد، بهتر است آن را همیشه درون جعبه‌اش نگه دارید.
● بوی خوش فضا
حوصله اهل زمین از عطرهای همیشگی سر رفته. پس شركت‌های سازنده عطر، این روزها دربه‌در دنبال رایحه‌های جدید می‌گردند. یكی از این راه‌ها فرستادن گل‌های زمینی به فضاست. جالب است كه گل‌ها در فضا عطر و رایحه‌ای جدید كه با نوع زمینی آن تفاوت دارد، تولید می‌كنند.
سازندگان عطر و ادكلن در شركت ژاپنی Zen، به دنبال عطرها و رایحه‌های جدید هستند. «شیزایدو»، ویژگی‌هایی متفاوت با عطرها و رایحه‌های زمینی دارد. این عطر، از گل رزی كه در سال ۱۹۹۸ با شاتل فضایی ناسا به فضا فرستاده شد، تهیه شده است. این گل درحالت بی‌وزنی، عطری متفاوت با آن‌چه در زمین داشت از خود متصاعد كرد.
● عطرهایی با ماندگاری چهار هزار ساله
چند سال پیش، باستان شناسان در كشور قبرس، كارگاه عطرسازی‌ای كشف كردند كه می‌گویند متعلق به عصر برنز است.
جالب است كه این كارخانه چهار هزار ساله، عطر را برای صادرات به سرزمین‌های شرق دریای مدیترانه تولید می‌كرده است. باوركردنی نیست، اما بطری‌های سفالی این كارگاه هنوز هم بعد از چهار هزار سال بوی عطر می‌دهند! تا حالا فرمول ۱۲ عطر باستانی را از همین خمره‌ها و ظرف‌ها به دست آورده‌اند. آن‌ها عطرهایی مثل عصاره برگ‌بو، دارچین و موژد سبز را احتمالا از گیاهان محلی گرفته‌اند و با روغن زیتون مخلوط كرده‌اند.
این كارگاه وسیع با خمره‌هایی كه تا ۵۰۰ لیتر عطر را در خود جای می‌داده، نشان می‌دهد مردم دنیای باستان هم عطر‌دوست‌های واقعی بوده‌اند. باستان‌شناسان معتقدند كه جزیره كرت، بازار بزرگ عطر قبرس در دنیای هزاران سال پیش بوده است. آن‌ها از روغن‌های معطر كه اغلب گران قیمت هم بوده‌اند، برای آیین‌های مذهبی و خاك‌سپاری مردگان استفاده می‌كردند.
منبع : روزنامه جوان