دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
استعمارزدایی از دانشگاه

نخستین نمودهای بارز تفکر انقلاب فرهنگی را می توان در پیام نوروزی حضرت امام در سال ۱۳۵۹جست و جو کرد که ایشان در بند یازدهم آن بر ضرورت ایجاد انقلاب اساسی در دانشگاه های سراسر کشور، تسویه اساتید مرتبط با شرق وغرب و تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تأکید فرمودند.
برای این که بدانیم این پروژه امروز در چه وضعی به سر می برد، پیش از همه باید از اوضاع امروز دانشگاه پرسید؛ چه، دانشگاهی که می خواهد جامعه بزرگ تر را به استقلال تمام عیار برساند، خود باید از انگ هر وابستگی علمی منزه باشد.
دانشگاه در جهان سوم همواره پیچیده ترین و درازمدت ترین محمل تحمیل و تزریق خوی استکبار پذیری بوده است و به این واسطه جنبش دانشجویی در سراسر جهان در حال توسعه در بهترین حالت و به واسطه ویژگی های آرمان خواهانه و ضد نظمش در پی مبارزه ای سیاسی بوده اما سویه های فکری و فرهنگی غربی را پذیرفته است. اگرچه استمرار استعمار همواره به واسطه توسعه و تعمیق فرایند های تربیتی آن بوده است اما عقل غربی به رغم دعاوی تکثرگرایانه اش معمولاً با نفوذ سیاسی دست به تأسیس یا مثله کردن نهاد ها و روش های علمی سنتی کشورهای مقصد زده یا به کلی آن را حذف کرده است. برای مثال در ایران همه رشته های علوم دینی با سابقه هزار و چهارصد ساله اش در بقچه ای به نام دانشکده علوم معقول و منقول ریخته می شود تا یک جریان عظیم فرهنگی در چند اتاق روی هم انباشت شود.
براین اساس زیربنایی ترین و آخرین گام مبارزه با استعمار، گذار از دانشگاه های استعماری به سوی دانشگاه های بومی است و امام(ره) دانشگاه اسلامی را در برابر همین معنا مطرح کرد. ایشان در توضیح «اسلامی شدن دانشگاه» طیفی از مصادیق را ذکر فرموده است: قطع هرگونه وابستگی علمی، اصلاح «تربیت های دانشگاهی» و «تفکرات و ذهنیت های شرق و غرب زده» و توجه به اسلام به عنوان مبنای علوم و معارف. استماع سخن دیگران از مقدمات ورود به کسوت اهل علم است اما آیا دانشکده های علوم انسانی امروز ما شنیدن اندیشه های دینی را تاب می آورد یا مستعد شنیدن جز آنچه عادت کرده، نیست
اگر بپذیریم که امروز ساینتیسم در میان لیبرال ها، سوسیالیست ها و برخی مسلمان های دانشگاهی همچنان مقبول است، چگونه می توانیم از میان رفتن آموزش های استعماری را بپذیریم. امام(ره) نیز در جای دیگری اشاره کرده اند که: « یکی از مسائل بسیار مهم در تمام دستگاه ها، خصوصاً دانشگاه ها و دبیرستان ها، تغییرات بنیادی در برنامه های تحصیلی در آموزش و پرورش است که دستگاه فرهنگ از غربزدگی و آموزش های استعماری نجات یابد.»
به نظر می رسد ایدئولوژی استعمار دانشگاهی، «ایدئولوژی علم زدگی» است و پیروان آن نمی توانند بپذیرند که اندیشه تاریخی غربی، زادگاه ساینس است و دست کم گونه های تمدنی دیگری از دانش قابل فرض است. راهی که پایانش دانشگاه غیراستعماری و به تعبیر امام(ره) دانشگاه اسلامی است، از تأمل در باب جایگاه و معنا و صورت علم در جامعه دینی و اسلامی آغاز می شود؛ یعنی این که علم مدرن با توجه به نحوه تحقق تاریخی اش در مدرنیته، در شرایط دینی چه وضعیتی می یابد آیا دانشگاه های ما به این ضرورت پی برده و به آن می پردازند.
سیدفرزاد جهاندار
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست