سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

کالیفرنیا - KALIFORNIA


کالیفرنیا - KALIFORNIA
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : پروپا گاندا فیلمز
کارگردان : دامینیک سنا
فیلمنامه‌نویس : تیم متکالف
فیلمبردار : بوجان بیزلی
آهنگساز(موسیقی متن) : کارتر برول
هنرپیشگان : جولیت لوئیس، براد پیت، دیوید دوچوونی، میشل فوربز، لوئیس هال و گریگوری مارس مارتین
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۷ دقیقه


ـ ̎برایان کسلر̎ (دوچوونی)، نویسنده‌ای جوان است که برای نوشتن یک کتاب تصمیم می‌گیرد همراه محبوبه‌اش، ̎کاری لافلین̎ (فوربز)، که یک عکاس است، سفری را به سوی کالیفرنیا آغاز کند و از محل وقوع چند قتل بازدید کند. در طی مسیر، ̎ارلی گریس̎ (پیت) و نامزدش، ̎ آدل کورنرز̎ (لوئیس) را هم‌سوار اتوموبیل می‌کنند، بی‌آنکه هیچ یک از سه نفر دیگر بداند که ̎ارلی̎، یک قاتل فراری است که به تازگی صاحب‌خانه‌اش را کشته است. در نخستین محل وقوع یکی از جنایت‌ها، مستأجران خانه اجازهٔ ورود به ̎برایان̎ نمی‌دهند در حالیکه ̎رالی̎ یک کیف را از آنجا می‌رباید. ̎ آدل̎ با ̎کاری̎ به سلمانی می‌روند. یک مشتری مزاحم ̎برایان̎ می‌شود اما ̎ارلی̎ او را به قصد کشت کتک می‌زند. در بازگشت، ̎کاری̎ به ̎برایان̎ می‌گوید که چگونه ̎ آدل̎ در سیزده‌ سالگی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و رابطهٔ با ̎ارلی̎ به او اعتماد به نفس و آرامش می‌دهد. در اقامتگاه بعدی، ̎برایان̎ دوباره یک چشمه از خشونت‌های رفتاری ̎ارلی̎ را می‌بیند. ̎کاری̎، ̎ارلی̎ و ̎ آدل̎ را زیر نظر دارد. در یکی از اقامتگاه‌ها، ̎کاری̎ متوجه پخش تصویر ̎ارلی̎ از تلویزیون می‌شود که او را قاتلی سنگدل و فراری معرفی می‌کند. ̎ارلی̎، ̎کاری̎ را تهدید می‌کند. در اقامتگاه بعدی دو پلیس سر می‌رسند. ̎ارلی̎ یکی از آن دو را می‌کشد و دومی را مجروح می‌کند، سپس به ̎برایان̎ اصرار می‌کند که پلیس زخمی را بکشد و چون او امتناع می‌کند خودش این کار را می‌کند. در اقامتگاه بعدی ̎ارلی̎ پس از یک مشاجره، مرد صاحب‌خانه را به قتل می‌رساند و وقتی ̎ آدل̎ به زن خانه کمک می‌کند تا از صحنه فرار کند، هر دو را می‌کشد. سپس ̎کاری̎ را با خود می‌برد. ̎برایان̎ آنان را تعقیب می‌کند و در خانه‌ای متروک در کنار محل آزمایش‌های هسته‌ای، ̎ارلی̎ را می‌کشد، ̎کاری̎ را بر می‌دارد و هر دو به سمت کالیفرنیا می‌رانند.
ـ اهمیت کالیفرنیا در این است که می‌کوشد کلیشه‌های تازه یا مختصات ̎ گونهٔ ̎ پلیسی/هیجانی ردهٔ ̎ب̎ را بازسازی و تبیین کند. بزهکار جوان بسیار خشن با روش‌های خشونت‌بار، نسل جوان عصر جدید، روانشناسی غیر فرویدی کلیشه‌ای، اینکه هر آدمی بالقوه یک بزهکار خشن است که بالفعل می‌شود، خشونت به عنوان یک عنصر ساختاری در متن و بدون تأکید بر آن، روابط غیر متعارف و غیر معقول و بی‌عمق و پایه، فیلم جاده‌ای، کاربرد زبان محاوره‌ای جدید و اشاره نکردن به هر پس زمینه‌ٔ اجتماعی پشت کنش‌های این قانون جنگل ... خود فیلم اما در نهایت خشکی و سردی و بی‌نزدیک شدن به موضوع و مایه و آدم‌ها و حفظ یک فاصله ـ حتی به رغم پذیرش خط از دست رفتن ارتباط تماشاگر با فیلم، تنها در همین حد می‌ماند ... اوج این کلیشه‌ها را بعدتر در قاتلان بالفطره (آلیور استون، ۱۹۹۴)، مثلاً می‌بینیم. بنابراین اهمیت کالیفرنیا به این نخستین بودن است.