پنجشنبه, ۱۲ مهر, ۱۴۰۳ / 3 October, 2024
مجله ویستا
الکامپ و چراغهای خاموش صنعت نمایشگاهی
گفته میشود این دو نمایشگاه به نوعی بضاعت بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را به نمایش گذاشتهاند. اما آیا چند غرفه تزیین شده، هدایای تبلیغاتی و محصولات وارداتی تمام بضاعت صنعت ICT ایران است؟
برای بررسی هر رویداد نمایشگاهی میتوان دو نگاه را در نظر گرفت. نخست آنکه هر نمایشگاه در واقع ویترینی از همان صنعت است و هر چند بتوان چینش این ویترین را به شکل مطلوب و جذابی انجام داد، اما فحوای رویداد را نمیتوان تغییر داد.
نکته دوم در زمینه نوع اجرای نمایشگاه است. نحوه برگزاری، برنامهریزی، هماهنگی و بسیاری از مسائل مربوط به حضور شرکتکنندگان در این بخش جای میگیرند. بدون هیچ شکی الکامپ و تلکام از هر دو موضوع رنج میبرند. نخست آنکه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به گفته بسیاری از فعالان این عرصه وضع چندان مطلوبی ندارد. از فروش برخی تجهیزات مشهور کامپیوتری و مخابراتی (لپ تاپ، قطعات کامپیوتری و تلفنهای همراه) که بگذریم، بسیاری از فعالان این صنعت از بیرونقی و کسادی کار یا ورشکسته شدهاند یا سرمایه به جای دیگری سپردهاند. کمتر تولیدکننده داخلی را میتوان پیدا کرد که زیر فشار سنگین تولید کمر خم نکرده باشد. در حالی که نمایندگان محصولات خارجی (حتی نمایندگان دسته چندم یک محصول) از وضعیت به مراتب بهتری برخوردارند.
از سوی دیگر، همین بضاعت اندک هم به خوبی به نمایش در نمیآید و هنگامی که همین توان در نمایشگاهی مثل الکامپ به روی پرده میرود، گویی باویترینی به هم ریخته و سردرگم روبهرو هستیم. برنامهریزی برای این نمایشگاه عمدتا طی روزهای آخر حالت جدی به خود میگیرد و کیفیت ارائه سرویس به شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان در حداقل خود قرار دارد.
همین میشود که هیچ کدام از این نمایشگاهها در تقویم هیچ کدام از شرکتهای بزرگ خارجی قرار نمیگیرند. شرکتهای بزرگ داخلی هم به دلیل مشکلاتی که سالها قبل در حافظه شان باقی مانده عطای این حضور پر دردسر را به لقای آن میبخشند. بسیاری از داخلیها که توان مالی دارند به سمت نمایشگاههایی چون جیتکس و سبیت سرازیر میشوند و دهها برابر هزینه الکامپ را به خاطر برنامهریزی دقیق و مناسب به خارجیها میدهند.
حل مشکلات صنعت ICT بیشک نیازمند باز شدن گرههای دیگر است اما ایران توان آن را دارد تا در کوتاهترین مدت بزرگترین رویداد نمایشگاهی آیسیتی را در داخل خود برگزار کند. این مهم نیازمند برنامهریزی طولانی مدت، دقیق و سرمایهگذاری روی زیرساختهای نمایشگاهی است.
تجربه کشورهای همسایه نشان میدهد نیروی حاصل از فراهم کردن جایگاه ارائه و ایجاد یک ویترینی با چینش خوب میتواند حتی خمودهترین صنایع را نیز به انفجار اقتصادی رهنمون سازد.
نویسنده: شهرام شریف
منبع : پایگاه اطلاعرسانی تخصصی فناوری اطلاعات
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست