پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
گرافیک سرسفره مردم
گرافیک امروز ایران و بیشترین رخدادهای گرافیک ایران حول محور نمایشگاهها، سالانهها و دوسالانههای طراحی پوستر صورت میگیرد. این توجه خاص که طراحان گرافیک به این بخش از گرافیک دارند، به این دلیل است که طراحی پوستر میدانی است برای تظاهر سبک و سیاق شخصی هنرمند و مجالی است که در سایر گونههای گرافیک بدان دست نمییابند. از سوی دیگر پوستر میتواند بیانگر نگاه جامعه و تفکر حاکم بر جامعه باشد و از همین رو از سوی مسوولان و متولیان هنری بیشتر حمایت میشود. برگزاری سالانههایی با موضوعات روز همچون مقاومت فلسطین و در مکانهایی معتبر چون موزه هنرهای معاصر مبین این مطلب است.
این که چرا نگاه طراحان گرافیک بیشتر به سمت پوستر معطوف شده، دلایلی را شامل میشود که حمایتهای دولتی تنها یکی از این عوامل است. ریشه این مساله را میبایست در خود طراحان جستجو کرد و در نوع نگرش آنها به گرافیک. با نگاهی دقیق به گرافیک جهان به دو گونه گرافیک برخواهیم خورد. در تمامی دنیا گرافیک را به عنوان یک شغل میشناسند.
فارغ از هر گونه بیان فردی از هنر. این بدین معناست که طراح گرافیک الزاما نباید هنرمند باشد، در واقع صحبت از تکنسین است نه هنرمند.
طراحی گرافیک فرایندی را طی میکند که با شرکت افراد زیادی صورت میگیرد که طراح یکی از آنهاست. در حقیقت طراح نتیجه کار گروهی را تصویر میکند و روانه بازار میسازد. در اینجا هدف اطلاع رسانی است. اما زمانی که اثر گرافیک را روانه نمایشگاهها و موزهها میکنیم، هدف اطلاعرسانی نیست این بیان فرهنگ یک جامعه است. پس دو گونه گرافیک برای ما روشن شده است یکی در حیطه تجاری و دیگری در حیطه فرهنگ.
شکلگیری گرافیک در فرایند یک هرم است، یعنی سفارشدهنده آگاه، طراح و مخاطب آگاه و اگر این سه آگاهانه در کنار هم قرار گیرند باعث میشوند تا آثار گرافیک در گونههای مختلفش و در پوستر به گونهای فاخر و تاثیرگذار در جامعه ظاهر شود.
شاید علت توجه طراحان به گرافیک نمایشگاهی و حرکتهای فردی، نبود سفارشدهنده آگاه باشد. اما زمانی که ما این را در شکل ایده آل نداریم، بالطبع وظیفه ما اگاهی دادن به آنهاست.
برگزاری نمایشگاهها تنها میتواند طراحان و جامعه را از نظر فکری درگیر یک موضوع کند که آن هم به دلیل نداشتن محدوده زمانی مشخص و هدف از قبل مشخص شده نمیتوان نتیجه خاصی را در مقطع زمانی معین برایش متصور شد. این گونه فعالیتها تنها میتواند در دراز مدت نتیجه بخش باشند که آن هم با گذشتن زمان از شروع اتفاق تاثیرگذاری خود را از دست خواهند داد.
طی برگزاری این نمایشگاهها ما با طراحان بیشماری برمیخوریم که آثارشان از نظر هنری در سطح بالایی قرار دارند، ولی هرگز سفارشدهندهای به سراغشان نخواهد رفت و اصلا جامعه آنها را نمیبیند. چرا که جامعه درگیر با موضوع کار شده است و توجهی به اصل اثر ندارد.
اما چگونه طراحان گرافیک میتوانند بر مردم تاثیر بگذارند؟ بدون شک این مهم از طریق نمایشگاهها میسر نخواهد بود، زیرا کارکردی که از نمایشگاه انتظار میرود، این است که عدهای طراح گرد هم جمع شوند و حرف خود را در مورد یکی از موضوعات مطرح شده در جامعه بزنند و در خوشبینانهترین حالت با غلبه بر احساسات مردم آنها را نیز به تفکر در باره موضوع مطروحه وادارند.
گرافیک حرفهای است که از دل تبلیغات بیرون آمده است. تفاوت گرافیک با سایر هنرها از جمله نقاشی در قدرت بیان است و اینکه گرافیک میتواند وضع تازهای را ایجاد کند. گرافیک به سفارشدهنده نیاز دارد تا بتواند شکل بگیرد و طراحان تنها از این طریق است که میتوانند در جامعه حضور موثر داشته باشند.
تاثیرگذاری حقیقی طراح نیز از این طریق است. نتیجه حضور طراح در رویدادهای نمایشگاهی علیرغم ارزش و وجاهت اجتماعی و جایگاه هنری در مرحله اول به معطوف خود اوست نه جامعه. این طراح است که با شرکت در این نمایشگاه توانسته به بیان فردی خود برسد و جامعه در صورت توفیق وی ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. ولی حضور طراح در فرایند تبلیغات به عنوان عنصر اصلی اطلاع رسانی وی را از جایگاه یک هنرمند شخصی به یک هنرمند اجتماعی ارتقا میدهد. چرا که وی نتیجه کار خود را در دستان مردم میبیند.
هنرمندان هر جامعه هستند که فرهنگ جامعه را میسازند قرار گرفتن هنرمندان زیر سلطه فرهنگ حاکم جامعه تنها باعث افول فرهنگی خواهد شد. باید جایگاه هنرمند را در جامعه شناخت و تثبیت کرد. در گرافیک هم به همین صورت است. باید جایگاه طراح گرافیک شناخته شود، تنها در این صورت است که میشود از طریق گرافیک بر جامعه تاثیر گذاشت.
آگاهی در مورد گرافیک را باید به افرادی غیر از طراحان داد. در واقع این صاحبان صنایع و مدیران بازاریابی هستند که میبایست با گرافیک و برخورد صحیح با آن آشنا شوند. برگزاری نمایشگاههای طراحی پوستر امکان خوبی است تا نیروهای هنرمند و خلاق را شناسایی کنیم و حال آنها میبایست بوسیله همان مدیران انتخاب شوند تا در عرصه حرفهای گرافیک فعالیت کنند. سرمایه هنری چند هزار ساله ما چیزی کمتر از سرمایههای نفتی ما نیست و با این نیروهای هنری که همه ساله در این نمایشگاهها میبینیم، میتوانیم گرافیک را نیز بر سر سفره مردم بیاوریم.
منبع : سایت رسم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه