سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
سینما و هویت دینی دفاع مقدس
سینمایی را که اکنون در کشور ما خود را موقوف به جنگ کرده است نباید مشمول عنوان کلی «سینمای جنگ» دانست و راستش، اگر جنگ ما نیز از زمره جنگهایی بود که در این قرون اخیر در کره زمین رخ داده است، بنده خود از نخستین کسانی بودم که از نظر گاهی مخالف با جنگ فیلم میساختم. در عنوان «سینمای جنگ» هیچ اشارهای به ماهیت دفاع هشت ساله ما در برابر آن جنگِ تحمیل شده وجود ندارد و مسئله به گونهای عنوان میشود که تو گویی اگر ما خدای ناکرده هنرمندانی بودیم متوطن در عراق که از قضای روزگار در دوران جانیِ قدرتطلبِ تجاوزگرِ کژاندیشی چون صدام تکریتیمیزیستیم، باز هم میبایست قادسیه مفتضح و شکستخورده صدام را مصداق عنوان «جنگ» بگیریم و حالا بحث کنیم که وظیفه سینمای جنگ چه میتواند باشد.
آیا اگر به جای حاج همت(۲) و حاجیپور(۳) و کاوه(۴) و علیرضا نوری(۵) و محمد بروجردی(۶) و حاج حسین خرازی(۷) و دیگران، افرادی چون سرتیپ «طالع رحیم الدوری» و «عدنان خیراللّه» و «ضیاء توفیق ابراهیم» و «ماهر عبدالرشید» فرمانده تیپها و لشکرهای جبهه ما بودند و این ما بودیم که مثل بلای ناگهانی بر سر مردم بیدفاع غرب و جنوب ایران ریخته بودیم و جنگ را آغاز کرده بودیم، باز هم این بحثها میتوانست ضرورتی داشته باشد؟
خیر، همه جنگها بد است مگر جهاد فیسبیلاللّه. و اگر نبود این حقیقت که جبهههای ما مسلخ و مقتل عُشّاق بوده است و آوردگاه دلیران حقپرستی چون همت و خرازی و دیگران که از مقام خلیفةاللهی بشر دفاع میکردند، وظیفه سینماگران نیز آن بود که «غلاف تمام فلزی»(۸) بسازند و نظام نیهیلیستی ارتشهای دنیا را به استهزا بگیرند.
هنر باید راه آسمان را بنمایاند و بالی بلندپرواز باشد برای اعتلای روح و اگر این جنگ نیز، چون دیگر جنگها، دریچهای بود به جهنم سوزان ددمنشی و سفاکی روح بشر، سینما میبایست که جانب انکار بگیرد و هویتی «ضدّ جنگ» بیابد. یعنی این عنوان «سینمای جنگ» عنوان کاملی نیست و بر آن چه مراد ماست دلالتی ندارد و شاید از جانب همان کسانی ابداع شده باشد که این جنگ را هرگز جز از جنبه سیاسی و تاریخی آن ندیدند و در تمام طول جنگ سعی میکردند که آن را به محدوده معادلات مرسوم سیاست جهانی بکشانند و «هویت دینی» آن را در قراردادهای سیاسی و روابط بینالمللی و قطعنامههای رنگارنگ مستحیل کنند و بالاخره هم از عهده برآمدند. نمیخواهم حکم صادر کنم که ما میبایست قضاوتهای بینالمللی و مناسبتهای جهانی را به هیچ بگیریم؛ اما این هست که در این جهان که جهانِ حاکمیتِ زورمداران و قدارهبندهاست، روابط و مناسبات بینالمللی به گونهای تنظیم شدهاند که راه را بر هر تغییر و تحول عمدهای میبندند و بهترین شاهد این مدعا همان است که خود این قدارهبندهای زورگو نیز وقتی میخواهند از طریق خلقالساعه کشوری دروغین چون اسرائیل را در قلب جهان اسلام ایجاد کنند، ناگزیر به اقداماتی بیرون از قواعد مرسوم دست مییازند.
اسحاق شامیر در جواب یک خبرنگار مجارستانی که از او پرسیده بود: «چرا شما به قطعنامههای سازمان ملل بیاعتنایی میکنید؟» با لبخندی دیپلماتیک گفته بود: «اگر ما میخواستیم به قطعنامههای بینالمللی وفادار باشیم که الان این جا نبودیم!»
شاید بهتر باشد که به جای این عنوان بیخاصیتِ «سینمای جنگ» کلمه دیگری بگذاریم که «هویت دینی دفاع مقدس ما» در آن ملحوظ شده باشد و آن گاه بنشینیم و بحث کنیم که حالا سینمایی که بدین موضوع خاص میپردازد چگونه سینمایی است و چگونه میتواند وظیفه خود را در قبال جنگ تحمیلی ایفا کند.
موضوع هنر جدید ـ به تبعِ غلبه اومانیسم بر عالم جدید ـ «انسان» است و جبهههای دفاع مقدس ما تنها عرصهای است که در آن انسان به تمام معنای حقیقی آن ـ یعنی خلیفةاللّه ـ تجلی یافته است و بنابراین، هنر انقلاب برای معرفی انسان عصرِ استخلاف که فردای جهان از آنِ اوست ناگزیر است از آن که روی بدین جنگ بیاورد. عصر رُنسانس باتعریف تازهای از انسان آغاز شد و این عصر نیز که «عصر استخلاف بنیآدم» است، هماکنونباتعریفدیگریازانسان آغاز گشته است.
«سینمای انقلاب» عنوانی منفک و مجزا از آن چه اصطلاحا «سینمای جنگ» مینامند نیست، چرا که حقیقت انقلاب و باطن آن در طول جنگ تحقق یافته است و بنابراین، سینمای انقلاب چارهای ندارد جز آن که هویت خود را در این دفاع هشت ساله و پیوند معنوی آن با جنگهای مقدسِ تاریخ بجوید. پس فیلمی میتواند خود را متعلق به این سینما بداند که از همین نظرگاه به جنگ و انسانهای پرورش یافته در جنگ بنگرد، و اگر نه، چه تفاوتی میتوان یافت بین فیلم «کلاه سبزها»(۹) «عقابها» و «پایگاه جهنمی»(۱۰)... جز آن که اولی از لحاظ تکنیکی خوش ساختتر است؟ ... و باز هم روشن است که چه کسی میتواند پای در این عرصه سیمرغ بگذارد: آن کس که بال در بال سیمرغ بدان سفر آسمانی رفته باشد، و اگر نه، رئالیسم و نئورئالیسم نیز اقتضا دارند که هنرمند به جنگ چون امری که بالاخره دارای تبعات و آثار اجتماعی است، بنگرد. اگر فیلم «دندان مار»(۱۱) به قوت فیلم «قیصر» از آب در میآمد، میتوانست مصداق خوبی برای این نحوه نگرش ـ رئالیسم به معنای جدید آن ـ باشد و البته تبعات و آثار اجتماعی جنگ ما فقط منتهی به آوارگی و جنگزدگی و فقر و کوپنفروشی نیست؛ تزکیه دینی اجتماع ما نیز به معنایی دیگر مدیون جنگ است. منتهی از آن جا که هنرمند جدید خواهناخواه با اگزیستانسیالیسمِ متجدد نسبتی غیرقابل انکار دارد، ناگزیر است از آن که فقط سیاهیها و زشتیها را بنگرد و از زیباییها غفلت کند. همین است که شما در فیلم «عروسی خوبان» با جماعتی از معلولها و موجیهای جنگ برخورد میکنید، اما حتی با یک صحنه از اعزام چند هزار نفری سپاه محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم در خیابانهای تهران رو به رو نمیشوید.
نیاز به توضیح بیشتر نیست.
شهید سیدمرتضی آوینی
پینوشتها:
(۱) نظرخواهی، سوره، دوره دوم، ۷ و ۸، مهر و آبان ۱۳۶۹.
(۲) حاج محمدابراهیم همت (۶۳ ـ ۱۳۳۴)؛ فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۳) علیاکبر حاجیپور (۶۴ ـ ۱۳۳۰)؛ فرمانده تیپ در لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۴) محمود کاوه (۶۵ ـ ۱۳۴۰)؛ فرمانده تیپ ویژه شهدا ـ و.
(۵) (۶۵ ـ ۱۳۳۱)؛ قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۶) (۶۲ ـ ۱۳۳۳)؛ قائم مقام فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء (در غرب کشور) ـ و.
(۷) (۶۵ ـ ۱۳۳۶)؛ فرمانده لشکر امام حسین علیهالسلام ـ و.
(۸) Full Metal Jacket؛ به کارگردانی استنلی کوبریک، محصول سال ۱۹۸۶، انگلستان ـ و.
(۹) The Green Berets؛ به کارگردانی جان وین، محصول سال ۱۹۶۸، آمریکا ـ و.
(۱۰) به کارگردانی اکبر صادقی، محصول سال ۱۳۶۳.
(۱۱) به کارگردانی مسعود کیمیایی.
پینوشتها:
(۱) نظرخواهی، سوره، دوره دوم، ۷ و ۸، مهر و آبان ۱۳۶۹.
(۲) حاج محمدابراهیم همت (۶۳ ـ ۱۳۳۴)؛ فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۳) علیاکبر حاجیپور (۶۴ ـ ۱۳۳۰)؛ فرمانده تیپ در لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۴) محمود کاوه (۶۵ ـ ۱۳۴۰)؛ فرمانده تیپ ویژه شهدا ـ و.
(۵) (۶۵ ـ ۱۳۳۱)؛ قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسولاللّه صلیاللهعلیهوآلهوسلم ـ و.
(۶) (۶۲ ـ ۱۳۳۳)؛ قائم مقام فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء (در غرب کشور) ـ و.
(۷) (۶۵ ـ ۱۳۳۶)؛ فرمانده لشکر امام حسین علیهالسلام ـ و.
(۸) Full Metal Jacket؛ به کارگردانی استنلی کوبریک، محصول سال ۱۹۸۶، انگلستان ـ و.
(۹) The Green Berets؛ به کارگردانی جان وین، محصول سال ۱۹۶۸، آمریکا ـ و.
(۱۰) به کارگردانی اکبر صادقی، محصول سال ۱۳۶۳.
(۱۱) به کارگردانی مسعود کیمیایی.
منبع : هنر دینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران سقوط بالگرد بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
هواشناسی تعطیلی مدارس تعطیلی ادارات تهران هلال احمر پلیس سیل قوه قضاییه شهرداری تهران مشهد سیل مشهد آموزش و پرورش
پیام تسلیت یارانه ایران خودرو بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان
لیلا حاتمی شهید رئیسی ابراهیم حاتمی کیا تلویزیون سینما هنرمندان سینمای ایران شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه اسرائیل روسیه چین آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی باشگاه استقلال
سامسونگ هوش مصنوعی تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث هواپیما اینترنت
رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت