چهارشنبه, ۲ خرداد, ۱۴۰۳ / 22 May, 2024
مجله ویستا
۲۱ نوامبر سال ۱۸۸۶ ـ نخستین روزنامه جهان که به تیراژ یک میلیون رسید
۲۱ نوامبر سال ۱۸۸۶ تیراژ (تعداد نسخه های فروش رفته یک نشریه) روزنامه « لو پتیت ژورنال» چاپ پاریس از مرز یک میلیون گذشت که تا آن زمان در جهان بی سابقه بود. ۱۱۴ سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۰ جهان دارای یک هزار و ۷۱ روزنامه (یومیه) میلیون تیراژی بود. تیراژها پس از سال ۲۰۰۰ در سرازیری قرار گرفته و یا افزایش آن متوقف شده است.
ناشران روزنامه ها می گویند که مطالب و محتوا افت نکرده بلکه این مخاطبان هستند که به دلیل ارتقاء سطح معلومات عمومی که خصیصه عصر حاضر است به آسانی قانع نمی شوند و برای ارضاء آنان، روش خبرگیری و خبرنویسی برپایه نتایج نظرسنجی از
«خوانندگان» دائما رو به تکامل است و از منابع تازه استفاده می شود و اضافه می کنند که مخاطبان امروز، با شنیدن کوچکتری شایعه که یک روزنامه متمایل به دولت است، از آن صرف نظر می کنند و به سراغ رسانه های اینترنتی و «وب لاگها» می روند که بدون ملاحظات هرچه را که می خواهند می نویسند ولی روزنامه های عادی دست کم ناچارند در نوشته هایشان راه گریز از «اعتراض و مواخذه» را باز بگذارند، زیرا که نمی خواهند سرمایه خود را که عمدتا از راه توزیع سهام عاید شده است ازدست بدهند، ولی وب لاگها نه دارای سرمایه هستند و نه تعقیب قضایی می شوند، و این، پدیده ای تازه در جهان است که از نیمه دهه ۱۹۹۰ وارد صحنه شده است ـ پدیده ای که برای نخستین بار باعث آزادی تمام عیار بیان و ابراز عقیده و نظر شده است. با ظهور این پدیده، رسانه های متعارفی نه تنها با خود، بلکه با این پدیده تازه (رسانه های اینترنتی) وارد رقابت شده اند که ممکن است؛ نتیجه اش بهبود کیفیت مطالب رسانه ها و به کمترین حد رسیدن انواع سانسور و اعمال نظر در آنها و از این رهگذر افزایش آگاهی های مردم و تکامل و پیشرفت جوامع باشد.
ناشران روزنامه ها می گویند که مطالب و محتوا افت نکرده بلکه این مخاطبان هستند که به دلیل ارتقاء سطح معلومات عمومی که خصیصه عصر حاضر است به آسانی قانع نمی شوند و برای ارضاء آنان، روش خبرگیری و خبرنویسی برپایه نتایج نظرسنجی از
«خوانندگان» دائما رو به تکامل است و از منابع تازه استفاده می شود و اضافه می کنند که مخاطبان امروز، با شنیدن کوچکتری شایعه که یک روزنامه متمایل به دولت است، از آن صرف نظر می کنند و به سراغ رسانه های اینترنتی و «وب لاگها» می روند که بدون ملاحظات هرچه را که می خواهند می نویسند ولی روزنامه های عادی دست کم ناچارند در نوشته هایشان راه گریز از «اعتراض و مواخذه» را باز بگذارند، زیرا که نمی خواهند سرمایه خود را که عمدتا از راه توزیع سهام عاید شده است ازدست بدهند، ولی وب لاگها نه دارای سرمایه هستند و نه تعقیب قضایی می شوند، و این، پدیده ای تازه در جهان است که از نیمه دهه ۱۹۹۰ وارد صحنه شده است ـ پدیده ای که برای نخستین بار باعث آزادی تمام عیار بیان و ابراز عقیده و نظر شده است. با ظهور این پدیده، رسانه های متعارفی نه تنها با خود، بلکه با این پدیده تازه (رسانه های اینترنتی) وارد رقابت شده اند که ممکن است؛ نتیجه اش بهبود کیفیت مطالب رسانه ها و به کمترین حد رسیدن انواع سانسور و اعمال نظر در آنها و از این رهگذر افزایش آگاهی های مردم و تکامل و پیشرفت جوامع باشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی شهدای خدمت ابراهیم رئیسی شهید جمهور رئیسی شهادت ایران حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد
هواشناسی فرودگاه مترو شهرداری تهران بارش باران سازمان هواشناسی کنکور شهر تهران آموزش و پرورش هلال احمر امتحانات نهایی پلیس
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بورس دلار یارانه سایپا یارانه نقدی
هالیوود مسعود ده نمکی تلویزیون هنرمندان موسیقی آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینمای ایران سینما شعر رسانه ملی لیلا حاتمی
دانش بنیان
فلسطین شهید خدمت رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه روسیه امیرعبداللهیان ترکیه جنگ غزه آمریکا چین حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ برتر باشگاه پرسپولیس والیبال لیگ برتر انگلیس تونی کروس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال بارسلونا
هوش مصنوعی اینترنت اپل مایکروسافت مغز سامسونگ تبلیغات گوگل فناوری
سلامت کاهش وزن آلزایمر پوست طول عمر افسردگی فشار خون