جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


ده قانون برای سرکوب نوآوری


ده قانون برای سرکوب نوآوری
سركوب كردن نوآوری و خلاقیت كاركنان متأسفانه یكی از اتفاقات شومی است كه حاصلش بازی بازنده- بازنده برای فرد و سازمان است. اینكه چرا چنین می شود خود حكایتی مفصل است، ولی گاهی اوقات ما خودمان هم ناخواسته و ندانسته روح نواندیشی و كارآفرینی را در خود و دیگران سركوب می كنیم.
خانم رزابت كانتر با زبانی ساده، ده قانون مهم برای نابودی خلاقیت و نوآوری معرفی كرده كه توجه معكوس به آنها می تواند منشأ اثرات ارزنده برای «درانداختن طرحی نو» در سازمان شود.
به بیان دیگر اگر درپی نابودی خلاقیت و نوآوری دیگران و به ویژه زیردستان خود هستید توجه به نکات زیر ارزنده خواهد بود (!):
۱) به هر ایده ی تازه ای كه از طرف زیردستان به شما ارایه می شود با تردید و بدگمانی نگاه كنید، صرفاً به این علت كه هم جدید است و هم از طرف زیردستان پیشنهاد شده است.
۲) بر این پافشاری كنید كه كاركنانی كه برای اقدام به كاری، به تصویب شما نیاز دارند، ابتدا به چندین گروه دیگر از مدیران مراجعه كرده و از آنها نیز تأییدیه بگیرند.
۳) از واحدهای سازمانی و افراد بخواهید در مورد پیشنهادهای یكدیگر به بحث و مجادله پرداخته و آنها را مورد انتقاد قرار دهند (این تدبیر بار تصمیم گیری را از شانه ی شما برمی دارد. فقط كافی است نظریه ی موفق را انتخاب كنید.)
۴) انتقادات خود را آزادانه ابراز كنید، اما از تحسین خود داری كنید (این كار همواره زیردستان را مضطرب و گوش به زنگ نگه می دارد). بگذارید بدانند امكان اخراج آنها همیشه وجود دارد.
۵) برای منصرف كردن افراد از گزارش كردن اشكالات در حوزه ی كاری خود، با مشكلات به عنوان نشانه های عدم موفقیت برخورد كنید.
۶) به طور مكرر، همه چیز را با دقت كنترل كرده و اطمینان حاصل كنید كه افراد، به هر آنچه می تواند مهم باشد، اهمیت می دهند.
۷) در مورد تجدید سازمان یا تغییر در رویه ها و سیاست ها، محرمانه تصمیم بگیرید و به صورت ناگهانی آنها را به افراد اعلام كنید (این تدبیر آنها را در حالت آماده باش نگه می دارد).
۸) اطمینان حاصل كنید هر نوع تقاضا برای دریافت اطلاعات كاملاً دلیل داشته باشد و اطلاعات مذكور به راحتی توزیع نشود (بدیهی است مایل نخواهید بود اطلاعات به دست افراد ناباب برسد).
۹) تحت عنوان تفویض اختیار و مشاركت، مسئولیت تشخیص، كنارگذاردن یا جا به جا كردن افراد را به سطح مدیریت پایین تر واگذار كنید.
۱۰) مهم تر از همه، فراموش نكنید كه شما مقامات بالاتر، باید قبل از همه از نكات مهم درباره ی این كسب و كار مطلع شوید.
راستی، آیا این موارد برایتان آشنا نبودند؟!
افشین دبیری
منبع : وبلاگ مدیریت منابع انسانی