یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پسران بد - BAD BOYS


پسران بد - BAD BOYS
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : کلمبیا
کارگردان : مایکل بی
فیلمنامه‌نویس : مایکل باری، داگ ریچاردسن و جیم مولهالند، بر مبنای داستانی نوشتهٔ جرج گالو
فیلمبردار : هوارد اترتن
آهنگساز(موسیقی متن) : مارک منسینا
هنرپیشگان : مارتین لارنس، ویل اسمیت، تئا لیونی، چکی کاریو، ترزا رندل، جو پانتولیانو، کارن الکساندر، مارج هلگنبرگر
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۶ دقیقه


ـ دو پلیس سیاه‌پوست ادارهٔ مبارزه با مواد مخدر شهر میامی، شش سال است که با هم کار می‌کنند: ̎مارکوس برنت̎ (لارنس) که متأهل است و زندگی بسیار خوب و خوشبختی دارد و ̎مایک لاوری̎ (اسمیت) که مجرد است. طی سرقتی از انبار مواد مخدر پلیس، تمامی هروئین‌های توقیف شده توسط پلیس ربوده می‌شود، در حالیکه هیچ ردی از سارقان بر جای نمانده است. پلیس مواد مخدر تا دخالت FBI و سیا، تنها هفتاد و دو ساعت وقت دارد تا ماجرا را کشف کند. ̎مارکوس̎ و ̎مایک̎ از طریق یکی از دوستان ̎مایک̎، دختری به نام ̎ماکس̎ (الکساندر) خبر می‌شوند که ممکن است یک پلیس سابق دستش در کار باشد. ̎ماکس̎ با دوستش، ̎جولی̎ (لیونی) به دیدار پلیس می‌روند و همان جاست که ̎ماکس̎ به دست ̎فوشه̎ (کاریو)، رئیس باند کشته می‌شود و ̎جولی̎ فرار می‌کند. ̎جولی̎ با ̎مایک̎ تماس می‌گیرد و ̎مارکوس̎ که خود را ̎مایک̎ معرفی کرده با او ملاقات می‌کند و چون ̎فوشه̎ و مردانش به دنبال ̎جولی̎ هستند، او را به آپارتمان دوستش که خالی است می‌برد تا در امان باشد ̎مایک̎ ناگزیر است نقش دوستش ̎مارکوس̎ را بازی کند و به ناچار زن ̎مارکوس̎ هم وارد ماجرا می‌شود. تعقیب و گریزها شروع می‌شود، و سرانجام در مبارزه‌ای که از فرودگاه در می‌گیرد، آن دو ̎فوشه̎ را به قتل می‌رساند.
ـ پرداخت و قالبی که بی ـ با سابقه‌ای از کارگردانی فیلم‌های تبلیغاتی و ویدیو کلیپ‌های MTV ـ بر می‌گزیند، یعنی شکل آزاد و به نظر بدون ترتیبی از فصل‌های مجزای دور از مسیر قصه و برای درآوردن شخصیت دو قهرمانش و رضایت خاطر تماشاگران، یا فصل‌هائی آزاد از یک رشته قصه (هر چند هر منتقد و اهل سینمائی خواهد گفت که این از تأثیر سال‌های کلیپ‌سازی او است، و شاید هم واقعاً همین باشد) نباید تصادفی، سرسری یا ناشی از ندانم کاری باشد. به هر حال این ترکیب کمدی ـ پلیسی (با چاشنی سرعت و خشونت که دو مشخصهٔ این روزهای هالیوود هستند) و حضور همهٔ کلیشه‌های اکشن هالیوود امروزی: اتوموبیل‌های آخرین مدل، موسیقی رپ، تعقیب و گریز، وجود بدلکاری‌های فراوان، زبان محاوره‌ای بی‌پرده، شوخی با خود فیلم و تمهیدات آن و فیلم‌های دیگر در ترکیب با کلک تازهٔ پلیس‌های امروزی هالیوود: پلیس‌های سیاه‌پوست خوب در مقابله با سفید پوست‌های بد و دزد و لعنتی، یک پلیسی استاندارد پر از هیجان و حادثهٔ امروزی سینما را ساخته است. در هر حال پسران بد، با نمک و دلپذیر است، به ویژه در لحظات بدل شدنشن به یک کمدی سوء تفاهم. بدل شدن زوج پلیس به دو پلیس سیاه‌پوست، فیلم را به یک کمدی بانمک از رشته کمدی‌های سینمائی سیاه‌پوستان امریکائی بدل کرده است.


همچنین مشاهده کنید