جمعه, ۲۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 14 March, 2025
مجله ویستا
انقلاب اسلامی و تجدید حیات جنبشهای اسلامی معاصر

● مقدمه
اقبال لاهوری در کتاب «فلسفه خودی» پیشبینی میکند که تهران در آینده قرارگاه مسلمانان خواهد شد. (۲) پس از انقلاب اسلامی نیز... ایران به صورت امالقرای دارالاسلام درآمد. (۳) حتی ایران میتواند به علت موقعیت منحصر به فرد و منابع عظیم و بیپایان انرژی، ابزار فرهنگی و اعتقادی نیرومند (۴) به مرکز ساماندهی تمدن نوین اسلامی درآید; زیرا انقلاب اسلامی ایران، «در پیدایش، در کیفیت مبارزه و در انگیزه... از سایر انقلابها جداست. (۵) و میتواند در پیامدها و دستاوردها نیز، متمایز و پیشروتر از سایر انقلابها باشد. این ویژگیها، ریشه در دین و باورهای برخاسته از مذهب دارد. این انقلاب برآمده از مذهب، به احیای دین و تجدید حیات اسلام در ایران و جهان مدد رساند که یکی از ابعاد آن، تولد و تداوم جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر در دو دهه اخیر است. به این دلیل، چند پرسش در این باره وجود دارد، از جمله:
۱) چرا انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر تاثیر گذاشت؟
۲) انقلاب اسلامی ایران، چه تاثیراتی بر حرکتهای سیاسی اسلامی معاصر گذاشت؟
۳) میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر نهضتهای سیاسی اسلامی چقدر است؟
این مقاله درصدد است، به این سؤالات سهگانه پاسخ گوید.
● زمینههای تاثیرپذیری جنبشهای اسلامی از انقلاب اسلامی ایران
در پاسخ به این سؤال که چرا انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر تاثیر گذاشت، میتوان به موارد مشترک فراوان موجود بین انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر اشاره کرد. این وجوه مشترک، تاثیر متقابل انقلاب اسلامی معاصر را فراهم آورد. این زمینهها که از آنها به عنوان عامل همگرایی یا عناصر همسویی و همرنگی نیز میتوان یاد کرد، عبارتند از:
۱) عقیده مشترک:
انقلاب اسلامی ایران، گرچه یک انقلاب شیعی است، ولی همانند هر مسلمان و هر جنبش اسلامی دیگری، به وحدانیتخدا و رسالت پیامبر اکرم (ص) معتقد است; کعبه را قبله آمال و آرزوهای معنوی خود میداند; قرآن را کلام خداوند سبحان و منجی بشر گمراه تلقی میکند، و به دنیای پس از مرگ و قبل از آن، و به صلح و برادری و برابری ایمان دارد. (۶) همانگونه که امام خمینی (ره) فرمود: «در کلمه توحید که مشترک بین همه است، در مصالح اسلامی که مشترک بین همه است، با هم توحید کلمه کنید.» (۷) البته ویژگی کاریزمایی امام خمینی (ره) و مواضع ضداستعماری وی که بیشتر مسلمانان جهان بر آن اتفاق نظر دارند، بر تاثیر متقابل انقلاب اسلامی و جنبشهای اسلامی افزود. (۸)
۲) دشمن مشترک:
انقلاب اسلامی و جنبشهای اسلامی دارای دشمن مشترکند. این دشمن مشترک که همان استکبار جهانی به سرکردگی امریکا (شیطان بزرگ) و اسرائیل (غده سرطانی) است، همانند کفار قریش، مغولان وحشی، صلیبیون مسیحی، استعمارگران اروپایی و صربهای نژادپرست و... کیان اسلام را تهدید میکند; در حالی که انقلاب اسلامی با طرح شعار «نه شرقی و نه غربی» علم مبارزه علیه دشمن مشترک جهان اسلام رابه دوش گرفته است. (۹) امام خمینی (ره) در این باره فرمود: «دشمن مشترک ما که امروز اسرائیل و امریکا و امثال اینهاست که میخواهند حیثیت ما را از بین ببرند، و ما را تحتستم دوباره قرار بدهند، این دشمن مشترک را دفع کنید.» (۱۰)
۳) هدف مشترک:
انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی معاصر، خواهان برچیده شدن ظلم و فساد و اجرای قوانین اسلام و استقرار حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان و به اهتزاز درآوردن پرچم لااله الا الله در سراسر جهان از طریق نفی قدرتها و تکیه بر قدرت لایزال الهی و تودههای مردماند. به سخن امام خمینی (ره)، در این مورد توجه کنید: «همه در میدان باشند، با هم باشند، ما میخواهیم اسلام را حفظ کنیم، با کنارهگیری نمیشود حفظ کرد، خیال نکنید که با کنارهگیری تکلیف از شما سلب میشود.» (۱۱) البته برخی از جنبشهای سیاسی اسلامی، تنها خواستار عمل به احکام اسلام در کشورهای خود و برخی نیز در پی تشکیل یک حکومت مستقل، بدون تاکید بر شکل اسلامی حکومت هستند. (۱۲) از این رو، میتوان گفت، جنبشهای اسلامی معاصر حیات خود را مدیون انقلاب اسلامیاند; زیرا انقلاب اسلامی به اسلام و مسلمانان حیاتی تازه بخشید; آنان را از عزلت و حقارت نجات داد; بر ناتوانی مارکسیسم، لیبرالیسم و ناسیونالیسم در اداره و هدایت مسلمانان مهر تایید زد، و اسلام را به عنوان تنها راهحل برای زندگی سیاسی مسلمین مطرح ساخت. شیخ عبدالعزیز عوده، روحانی برجسته فلسطین گفته است: «انقلاب خمینی (ره)، مهمترین و جدیترین تلاش در بیدارسازی اسلامی ملتهای مسلمان بود.» بنابراین، موجودیت و هستی سیاسی جنبشهای سیاسی اسلامی به انقلاب اسلامی وابسته است. این امر زمینههای لازم برای تاثیرپذیری جنبشهای اسلامی از انقلاب اسلامی را فراهم آورده است. (۱۳)
۴) وحدتطلبی:
تکیه و تاکید انقلاب اسلامی و رهبری آن بر لزوم وحدت همه قشرها و همه مذهبهای اسلامی در نیل به پیروزی در صحنه داخلی و خارجی، زمینه دیگر گرایش جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر به سوی انقلاب اسلامی است. چون، انقلاب اسلامی به تاسی از اسلام ناب محمدی (ص) هیچ تفاوتی بین مسلمانان سیاه و سفید، اروپایی و غیراروپایی قائل نیست، بر جنبههای اختلافبرانگیز در بین مسلمین پای نمیفشارد، بلکه با ایجاد دارالتقریب فرق اسلامی، برپایی روز قدس، صدور فتوای امام خمینی (ره) علیه سلمان رشدی و برگزاری هفته وحدت و... در جهت اتحاد مسلمانان گام برداشته است. به همین دلیل، طیف گستردهای از گروههای غیرشیعی و حتی جنبشهای آزادیبخش غیراسلامی، انقلاب اسلامی ایران را الگو و اسوه خود قرار دادهاند. (۱۴) بنابراین، جای شگفتی نیست که مسلمانان سنی فلسطینی به نام و یاد امام خمینی (ره) به عملیات شهادتطلبانه دست میزنند. مجیبالرحمان شامی، روزنامهنگار پاکستانی در اینباره میگوید: «تاثیر بزرگ دیگر امام این است که گرچه ایشان یک رهبر شیعه بودند... با این وجود مبلغ جدایی نبودند، فریاد او برای اسلام بود.» (۱۵)
۵) مردمگرایی:
مردمگرایی انقلاب اسلامی، عاملی در گسترش انقلاب و پذیرش آن از سوی ملتهای مسلمان بوده است. انقلاب ۵۷ و رهبری آن، بر این باور بودند که باید به ملتها بها داد، نه به دولتها. به عنوان مثال، حج و اهمیت و ارزشی که ایران اسلامی به آن میداد، یکی از مقولاتی است که نشاندهنده مردمگرایی انقلاب ایران است; زیرا امام خمینی (ره)، حج را از یک مراسم عبادی صرف خارج کرد، آن هم از طریق زنده کردن برائت از مشرکین که آن نشانی از برائت از مشرکین توسط پیامبر (ص) در صدر اسلام است. اگرچه تاوان مردمی کردن حج، کشتار حدود ۴۰۰ زائر ایرانی در حج ۱۳۶۶ بود، ولی سه سال بعد که بار دیگر، پای ایرانیان به مکه باز گردید، فریاد برائت از مشرکین حجاج همچنان باقی ماند; البته در مقیاسی محدودتر. (۱۶)
همه آنچه را که بین ایران انقلابی و جهان اسلام وجود دارد، وجوه مشترک نیست. بلکه اختلافها و دشواریهایی نیز در اینباره به چشم میخورد. ازجمله:
الف. مسئله تشیع: نسبتشیعیان به کل مسلمانان جهان، ده درصد است. آنها بهجز ایران و سوریه، حاکم بر قدرت سیاسی نیستند، با این که در کشورهایی چون عراق و بحرین و احتمالا در لبنان، اکثریتبا شیعیان است. نوعی معارضه تاریخی بین شیعه و سنی وجود داشته و دارد. البته تضاد تسنن وهابی و نزدیکی تسنن سوری با انقلاب اسلامی بیشتر است، و حتی تسنن متاثر از تصوف نیز، تضاد کمتری با شیعه دارد. سپاه صحابه در پاکستان، طالبان در افغانستان از مصادیق بارز مخالفین تشیع در جهان اسلاماند. به هر روی علیرغم وحدتخواهی و وحدتطلبی انقلاب ایران، تضاد اهل سنتبا شیعه، بهکلی از بین نرفته است. (۱۷)
ب) عرب و عجم:
تعارض بین عرب و عجم، از آغاز ورود اسلام به ایران پدید آمد. جریان شعوبیه، نمونهای از این تعارض قومی است. عباسیان و امویان و نیز عثمانیان و صفویان، به نوعی دیگر این معارضه را دامن زدند، و جنگ عراق علیه ایران به عنوان جنگ قادسیه یا مهمترین جنگ بین مسلمانان و ساسانیان و درواقع بین ایرانیان و عربها توجیه میشد. بههرروی، آنان ایرانیان را مجوس میدانستند، و بر این اساس، اعراب را برابر با اسلام و ایرانیان را مخالف با آن میدیدند. (۱۸)
ج) صدور انقلاب اسلامی:
برخی از شعارها و پیامهای انقلاب اسلامی، مثل این سخن امام (ره) «نهضت ما دارد توسعه پیدا میکند و میرود توی ملتها...» (۱۹) از سوی برخی به منزله قصد ایران برای مداخله در سایر کشورها و براندازی نظامهای سیاسی آنها تلقی شد. در حالی که، یک سال بعد از سخن فوق، امام فرمود: «صدور با سرنیزه، صدور نیست. صدور آن وقتی است که اسلام، حقایق اسلام، اخلاق اسلامی، اخلاق انسانی، اینها رشد پیدا کند.» (۲۰) معظمله در جای دیگر فرمود: «معنای صدور انقلاب ما، این است که همه ملتها بیدار شوند، و همه دولتها بیدار بشوند، و خودشان را از این گرفتاریهایی که دارند... نجات بدهند.» (۲۱)
در مجموع علیرغم همه دشواریهایی که برای برقراری روابط ایران انقلابی و جهان اسلام و تاثیرپذیری متقابل آندو وجود دارد، ولی وجوه مشترک آندو بسیار بیشتر است.
● تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر
در پاسخ به این سؤال که انقلاب اسلامی ایران، چه تاثیراتی بر حرکتهای سیاسی اسلامی معاصر گذاشت، به آثار متعدد و متنوع میتوان اشاره کرد. پرداختن به همه این آثار، از حوصله این مقاله خارج است. بنابراین، تنها به بخشی از این بازتاب، در دو سمتسیاسی و فرهنگی اشاره میکنیم:
الف) بازتاب سیاسی
در این قسمتبه پارهای از بازتابهای سیاسی سه مقوله «انتخاب اسلام به عنوان ایدئولوژی مبارزه» ، «تلاش برای دستیابی به حکومت اسلامی» و «نقش انقلاب اسلامی بر حیات سیاسی جنبشهای اسلامی» میپردازیم:
یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، تجدید حیات اسلام در جهان است. آیتالله خامنهای در این باره فرمود: «علیرغم گذشتبیش از یکصدوپنجاه سال از برنامهریزی مدرن و همهجانبه علیه اسلام، امروز در سراسر دنیا یک حرکت عظیم اسلامی بهوجود آمده است که به موجب آن اسلام در افریقا، آسیا و حتی در قلب اروپا، حیات جدیدی را بازیافته و مسلمانان به شخصیت و هویت واقعی خود پی بردهاند.» (۲۲) به بیان دیگر، عمر دورهای که اعتماد به نفس در میان مسلمانان، بهویژه در قشر تحصیلکرده آن از بین رفته و شمار فراوانی از آنان، خواهان هضم شدن در هویت جهانی بوده و گذشته خود را به فراموشی سپرده و اگر توجهی به گذشته میکردند از باب تفنن و سرگرمی بود، به پایان رسید، و انقلاب اسلامی آن اعتماد به نفسی که روزگاری پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی بود، احیا و بارور کرد. (۲۳)
این تجدید حیات اسلام، آثار مختلفی را برای جنبشهای اسلامی به ارمغان آورد. یکی از این آثار، انتخاب اسلام به عنوان بهترین و کاملترین شیوه مبارزه است. سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین در ملاقات با امام خمینی (ره) در اینباره گفت: «انتفاضه بارقهای از نور و بازتابی از پیروزیهای بزرگ انقلاب شماست; انقلابی که بزرگترین تحول را در عصر ما بهوجود آورد.» (۲۴) در حالی که قبل از آن، اسلام در صحنه مبارزه علیه اسرائیل نقش چندانی نداشت. (۲۵) چنین رویکردی به معنای کنار گذاشتن اندیشههای غیرمذهبی بهویژه ناسیونالیسم، لیبرالیسم و کمونیسم و دور ریختن اندیشه جبری بودن سرنوشت انسان بود که همگی در نجات ملل اسلامی از چنگال استبداد داخلی و خارجی ناتوان بودند. به عقیده شیخ عبدالله شامی، یکی از رهبران مبارز فلسطینی «پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم فلسطین دریافتند که برای آزادی، به قرآن و تفنگ نیاز دارند.» این در حالی است که برای چند دهه حرکتهای انقلابی، اغلب در اختیار گروههای مارکسیستی بود. بههرروی، انقلاب اسلامی، تاکیدی بر بعد سیاسی اسلام بود، و از آن پس، در برخی از کشورها، سازمانهای مخفی شکل گرفت و مبارزه مسلحانه بر پایه اسلام، ساماندهی شد. (۲۶)
روی آوردن به مبارزه بر اساس اسلام، تنها نتیجه تجدید حیات اسلام که آن را برخی اصولگرایی یا بنیادگرایی اسلامی مینامند، نیست. بلکه در گرایش جدید برداشت نوین و تازهای از اسلام صورت گرفت که در آن مسلمین به ایستادگی، مقاومت پافشاری برای نیل به حقوق خویش تشویق شدهاند. روزگاری این کار، از سوی حسن البناء و سیدقطب در جنبش اخوانالمسلمین انجام میشد، ولی انقلاب اسلامی، اسلام انقلابی را به صورت جدیتر درآورد و مطرح ساخت. البته این ستیزهجویی انقلابی، تنها به معنای روی آوردن به اسلحه نخواهد بود; چون در آن شیوههای مسالمتآمیز، مشابه آنچه حزب اسلامگرای رفاه در ترکیه برگزید، نیز دیده میشود. (۲۷)
نظام اسلامی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت، به صورت بهترین الگو و مهمترین خواسته سیاسی مبارزان مسلمان درآمد. یکی از رهبران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در اینباره گفت: «ما در آن موقع میگفتیم، اسلام در ایران پیروز شده است، و بهزودی به دنبال آن در عراق نیز پیروز خواهد شد. بنابراین، باید از آن درس بگیریم و آن را سرمشق خود قرار دهیم.» (۲۸) به بیان دیگر، انقلاب اسلامی، حدود ۵/۱ میلیارد مسلمان را برانگیخته و آنان را برای تشکیل حکومت الله در کره زمین به حرکت درآورد. (۲۹) این رویکرد، در اساسنامه، گفتار و عمل سیاسی جنبشهای اسلامی سیاسی معاصر به شکلهای مختلفی بروز و ظهور یافته است.
علاقه جنبشگران مسلمان به ایجاد حکومت اسلامی به سه صورت زیر ابراز شده است:
▪ اول:
برخی از گروههای اسلامی در جهان تسنن به صورت آشکار هراسی از مخالفتبا دولتهای نامشروع ندارند، و به احادیثی که اطاعت از حاکم اسلامی را در هر شرایط لازم دانسته، چندان توجهی نمیکنند، بلکه خواهان استقرار حکومت اسلامی و یا نظام محمدی (ص) در کشورشان شدهاند، و آن را برخی از گروهها در اساسنامه (مانند مجلس اعلای انقلاب عراق) و یا در اعلامیههای خود (مانند جزبالدعوه) و... مطرح کردهاند. البته برخی از جنبشهای اسلامی (مانند کشمیر و افغانستان) دستیابی به استقلال سیاسی را اولین هدف سیاسی خود، قبل از تاسیس حکومت اسلامی قرار دادهاند. (۳۰)
▪ دوم:
بعضی از گروههای اسلامی دیگر با طرح لزوم اجرای شریعت اسلامی (مانند نهضت جمعیت ارشاد اسلامی مصر) و یا با ترجمه کتاب حکومت اسلامی امام خمینی (ره) (مانند الیسار الاسلامی مصر) و یا با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها راهحل (مانند جبهه نجات اسلامی الجزایر) (۳۱) و... علاقهمندی خود را برای برپا کردن یک حکومت اسلامی ابراز کردهاند. آیتالله محمدباقر صدر هم قبل از شروع جنگ تحمیلی در تلاش بود، رژیم عراق را سرنگون و یک حکومت اسلامی به شیوه حکومت ایران یعنی جمهوری اسلامی برپایه ولایت فقیه بهوجود آورد. در قیام ۱۳۷۰ ش. /۱۹۹۱ م. شیعیان عراق، میل به تاسیس حکومت اسلامی، در رادیو صدای انقلاب عراق به گوش میرسید. (۳۲)
▪ سوم:
برخی از حرکتهای دیگر اسلامی، خویش را از دایره تنگ ناسیونالیسم خارج کرده و خواهان برپایی یک نظام اسلامی بر پایه امت واحد مسلمان از خلیج فارس تا اقیانوس اطلس شدهاند (مانند رابط الدعوه الاسلامیه در الجزایر) و یا این که بر اساس اصل ولایت فقیه و قبول آن، از رهبری انقلاب اسلامی ایران پیروی میکنند. این دسته از گروهها، دو گونهاند: دستهای که از لحاظ عقیدتی و مذهبی خود را مقلد رهبری انقلاب اسلامی ایران میدانند (مانند جنبش امل در لبنان)، و دستهای که هم از لحاظ سیاسی و هم مذهبی از رهبری انقلاب اسلامی ایران تبعیت میکنند (مانند جنبش حزبالله لبنان). (۳۳)
گروهها و سازمانهای اسلامی مذکور، برای نیل به یک نظام مبتنی بر اسلام، شیوه و روشهای مختلفی را در پیش گرفتهاند. برخی تنها از طریق اقدام قهرآمیز و مسلحانه (مانند حزبالله حجاز) و کودتا (مانند جنبش آزادیبخش بحرین) درصدد نابود کردن رژیم حاکم هستند. در نقطه مقابل، گروههایی قرار دارند که شرایط فعلی را برای دست زدن به اقدامات مسلحانه مساعد نمیدانند، و با توسل به شیوههای مسالمتآمیز از قبیل شرکت در انتخابات پارلمانی در پی تغییر نظام موجود هستند (مانند حزب اسلامگرای رفاه). اما گروههای دیگری هم وجود دارند که به هردو روش پایبندند; جنبش حزبالله نمونهای از این گروه است که در مصاف با اسرائیل و حکومت مارونی لبنان و به منظور استقرار حکومت اسلامی به دو روش متمایز و در عین حال مکمل هم، یعنی جنگ با اسرائیل و شرکت در انتخابات مجلس، روی آورده است. (۳۴)
انقلاب اسلامی ایران در تولد و تحرک سیاسی بسیاری از جنبشهای اسلامی سیاسی نیز نقش داشته است. چنین تاثیری با مروری بر پرونده سیاسی جنبشهای اسلامی دهههای اخیر بهروشنی دیده میشود.
برخی از گروههای اسلامی سیاسی، تولد و موجودیتخود را مدیون انقلاب اسلامیاند. این گروهها دو دستهاند:
۱) دستهای که از یک جنبش اسلامی غیرفعال پیشین منشعب شدهاند; مانند امل اسلامی از جنبش امل و جنبش جهاد اسلامی از اخوانالمسلمین فلسطین، که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین مرکز جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه فعال شد. (۳۵)
۲) دسته دیگر که وابسته به جنبشی و گروهی نبودهاند، بلکه موجود و پدیدهای جدیدند; مانند نهضت اجرای فقه جعفری پاکستان. اگرچه دسته اخیر بیش از دسته نخست، مدافع و متاثر از انقلاب اسلامی است، اما همه این گروهها در دفاع از انقلاب اسلامی ایران، پیروی از رهبری آن و نیز الگو قرار دادن آن، اتفاق نظر دارند.بعضی دیگر از گروهها و جنبشهای سیاسی اسلامی به تاثیر از تجدید حیات اسلام که از ثمرات انقلاب اسلامی ایران در قرن اخیر است، از حالت رکود، رخوت و انفعال خارج شدهاند، و با نیرو و سازماندهی جدیدی به مبارزه نظامی و سیاسی خود علیه حکومت و دولتهای حاکم پرداختهاند. مثلا حرکت اسلامی در دانشگاههای النجاعع، بیرزیت، غزه، بیتالمقدس و الخلیل، به نحو چشمگیری پس از انقلاب اسلامی، گسترش یافت (۳۶) و یا فعالیت گروه جامعهٔالمسلمین که حضوری محدود در نوار غزه داشت، اما در پی انقلاب اسلامی ایران و نیز به دنبال احکام صادره از سوی دادگاه نظامی رامله علیه اعضای آن، افزایش پیدا کردند. (۳۷) بخشی از این گروهها، تنها به افزایش حجم فعالیتهای خود اقدام کردهاند و در روند مبارزه به شیوههای مسالمتآمیز توجه دارند. بخشی دیگر بر شدت و حجم تلاشهای ضددولتی خود افزودهاند، و با تکیه بر روشهای مسلحانه درصدد نابودی رژیمهای حاکم هستند. سازمان انقلاب اسلامی جزیرهٔالعرب از گروه نخست و از جبهه اسلامی سوریه از گروه دوم محسوب میشوند.
انقلاب اسلامی ایران در تحرک سیاسی آن دسته از جنبشهای بهظاهر اسلامی که هیچگونه و یا کمترین علقهای به انقلاب اسلامی ندارند، هم به شکل دیگری مؤثر بوده است.
این گروهها که با تولد انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با آن متولد و یا گسترش یافتهاند، با کمک دولتها و اشخاص مخالف انقلاب اسلامی و بهویژه با پشتیبانی و حمایت مالی دولتهایی چون دولت پادشاهی عربستان سعودی شکل گرفتهاند. وهابیت در پاکستان، ساف در فلسطین اشغالی و سازمان پیکار اسلامی در عراق، نمونههایی از این گروهها بهشمار میروند. به همین جهت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صف اسلام سازشکار (اسلام امریکایی) از صف اسلام ناب محمدی (ص) کاملا جدا شده است. از این رو، کشورهای عربی مسلمان برای جلوگیری از ظهور قیام مردمی متاثر از انقلاب اسلامی، تلاش فراوانی را برای بهبود بخشیدن به وضع اقتصادی و تظاهر به اسلام آغاز کردهاند. (۳۸)
ب) بازتاب فرهنگی
امور فرهنگی از آن حیث مهم هستند که پایه و اساس امور سیاسی، حرکتهای سیاسی را فراهم میآورند. به دیگر سخن، امور فرهنگی زمینهساز امور سیاسیاند. به این دلیل، رنگ و بوی سیاسی به خود میگیرند، و در مقوله سیاسی، شایستگی مطرح شدن را مییابند. از این رو، در این بخش، صرفا چند مقوله فرهنگی بازگشتبه ارزشهای مبارزه اسلامی، پیروی شعائر و شعارهای انقلابی ایران و... مطرح میشود. البته ذکر این چند مورد، به معنای آن نیست که سایر امور فرهنگی بیاهمیتاند.
انقلاب اسلامی ایران ارزشهای فرهنگی نویی را در مبارزه سیاسی جنبشهای اسلامی مطرح کرد. یکی از این ارزشها، گرایش به جهاد است. جنبشهای اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران، جهاد، شهادت و ایثار جان را به عنوان اصول اساسی پذیرفتهاند. به بیان دیگر، اصولی چون جهاد، شهادت و فداکاری که سمبل حرکتهای انقلابی شیعیان و شعار انقلاب اسلامی بود، به عنوان اصول اساسی مبارزه پذیرفته شد، و اکنون به آن، به دیده تکلیف و فریضه دینی مینگرند. سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در دیدار با امام (ره) و در خطاب به ایشان گفت: «با ظهور انقلاب شما، ملت مسلمان و بزرگ ما فهمید که راهش، راه جهاد و مبارزه است.» شیخ اسعد تمیمی یکی از رهبران فلسطینی در اینباره گفت: «تا زمان انقلاب ایران، اسلام از عرصه نبرد غایب بود، حتی در عرصه واژگان، مثلا به جای جهاد از کلماتی چون نضال و کفاح استفاده میشد.» (۳۹) البته جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر، این کلمات را به شکلهای مختلفی چون عملیات شهادتطلبانه (مثل فلسطین) و یا مبارزه مسلحانه و جنگ (مانند افغانستان) بهکار گرفتهاند. (۴۰)
مردمی بودن که یکی از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران است، در جنبشهای سیاسی اسلامی راه یافته است. به عبارت دیگر، این جنبشها دریافتهاند که اسلام، توانایی بسیج تودههای مردم را دارد. بر این اساس، آنها از اتکا به قشر روشنفکر به سوی اتکا به مردم گرایش یافتهاند، و در نتیجه پایگاه مردمی خود را گسترش دادهاند. مثلا هسته اصلی مبارزه در فلسطین را روحانیون، دانشجویان، جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند.
بههرروی، پس از انقلاب اسلامی ایران، جنبشها مبارزات خود را به صورت مردمی پی میگیرند. به عقیده دکتر حسن الترابی رهبر جبهه اسلامی سودان، انقلاب اسلامی اندیشه کار مردمی و استفاده از تودههای مردم را به عنوان هدیهای گرانبها به تجارب دعوت اسلامی در جهان اسلام عطا کرد. گرایش به اندیشه کار مردمی، جنبشهای اسلامی را به سوی وحدتطلبی مذهبی و قومی سوق داد. به عنوان مثال، یکی از مواد بیانیه ششمادهای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، بر وحدت اسلامی تکیه دارد. در مجموع، این امر، جنبشهای اسلامی سیاسی را از اختلاف و تفرقه دور ساخته، آنها را از تشکیلات قویتر، امکانات وسیعتر، حمایت گستردهتر و پایداری بیشتر برخوردار ساخت. (۴۱)
شکل دیگر تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر، به تقلید شعارهای انقلاب اسلامی از سوی جنبشگران مسلمان برمیگردد. مثلا، شعار مردم مسلمان معترض ترکیه، قبل از کودتای ۱۳۵۹ آن کشور، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. شهروندان کابل بر فراز بام منازل خود فریاد اللهاکبر سرمیدادند، در پلاکاردهای مسلمانان مصر شعار لاشرقیه و لاغربیه دیده شده است. مردم کشمیر در راهپیمایی دویستهزار نفری ۱۳۶۹ شعار «اللهاکبر» و «خمینی رهبر» را مطرح کردند. جهاد اسلامی فلسطین بر آن است که فلسطینیها همان شعارهایی را سرمیدهند که انقلاب اسلامی منادی آن بود. آنان با صدای بلند فریاد میزنند: لااله الا الله، اللهاکبر، پیروزی از آن اسلام است. درواقع، آنها شعارهای قومگرایی و الحادی را به یکسو انداختند، و شعارهای انقلاب اسلامی را برگزیدند. در سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ در خیابانهای کیپتاون افریقای جنوبی شعار و ندای اللهاکبر، بسیار شنیده شد. این یادآور و مؤید این کلام رهبری انقلاب است که فریاد اللهاکبر مردم الجزایر بر شتبامها درس گرفته از ملت انقلابی ایران است. (۴۲)
جنبش سیاسی اسلامی معاصر به تاثیر از انقلاب اسلامی ایران از مسجد سرچشمه میگیرد و به مسجد و اماکن مقدسه ختم میشود. حتی دانشجویان انقلابی، حرکتهای ضددولتی خود را در مسجد دانشگاهها سامان میدهند. بدینسان مساجد رونق تازهای یافتهاند، و مرتب بر ساخت مساجد تازه افزوده میگردد. به عنوان مثال، تعداد مساجد ساختهشده در فلسطین، طی سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ سهبرابر سالهای قبل از آن بود. برنامههای مساجد نیز افزایش یافته; گفتوگوهای سیاسی در مساجد زیاد شده; گرایش به مسجد و نمازهای جمعه و جماعت فزونی گرفته و مساجد بیش از گذشته به مرکز مخالفتهای ضددولتی تبدیل گردیده است. هستههای اصلی مبارزه از درون مساجد و با فکر و اندیشه اسلامی شروع و گسترش مییابد و مبارزات به شکلی مردمی و همهجانبه درآمده است. به همین دلیل، دومین مرحله انتفاضه که در ماههای پایانی ۱۳۷۹ شکل گرفت، به انتفاضهٔالاقصی معروف است. قبل از آن نیز، به انتفاضه، انقلاب مساجد میگفتند.
شاید به این علت، امام جماعت مسجدالاقصی میگوید: مسجد به صورت منبع الهام، ثبات و پیوستگی مبارزان فلسطینی علیه اشغالگران درآمده است. (۴۳)
از دیگر مظاهر انقلاب اسلامی ایران که در پیروان جنبشهای سیاسی اسلامی معاصر دیده میشود، حجاب است. با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به حجاب اسلامی در اقصینقاط جهان اسلام، فزونی گرفت. حتی در برخی از کشورهای اسلامی چون لبنان و الجزایر، چادر که سمبل حجاب ایرانی است، مورد استفاده قرار گرفت. در ترکیه، علیرغم مخالفتهای دولتی، عایتحجاب رو به گسترش است. زنان فلسطینی گرایش بیشتری به حجاب پیدا کردهاند. در کنار آن، گرایش به نماز بیشتر شده; انتشار مجلات و نشریات اسلامی افزایش یافته و مشروبفروشیها و مراکز فساد و فحشا فراوان مورد حمله قرار میگیرند. حجاب اسلامی، حتی تا دل اروپا هم نفوذ کرده است; به گونهای که گرایش به حجاب در مدارس فرانسه و مخالفت مکرر دولت این کشور با حجاب، پدیدهای به نام جنگ روسری را پدید آورده است. (۴۴)
یکی دیگر از آثار فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بر حرکتهای اسلامی و سیاسی معاصر، تظاهرات به سبک ایران است که در برخی از کشورهای اسلامی اتفاق افتاد. مثلا مردم شهرهای عراق، چون نجف و کربلا در تایید انقلاب اسلامی ایران و به تاسی از آن، در روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷، تظاهراتی شبیه به ایران برپا نمودند. در پی آن، تظاهراتی به شکل ایران در شهرهای کاظمین، الثوره، بغداد و دیاله به رهبری آیتالله سیدمحمدباقر صدر برقرار شد. حتی در آغاز انتفاضه جدید مردم عراق، یعنی در ۱۳۷۰، آنان همانند تظاهراتکنندگان ایرانی مخالف شاه در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷، شهر حلبچه را خمینیشهر نامگذاری کردند، و کنترل شهرها را به دست گرفتند. شیعیان عربستان سعودی اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در شهرهای قطیف، صفرا، اباقیق، خنجی و شیهات دستبه تظاهرات زدند. تظاهرات مشابهی در سال ۱۳۵۷ در شهرهای قونیه، یوزکات و کوجائیلی ترکیه صورت گرفت. این روند، کم و بیش در سالهای بعد نیز ادامه یافت. (۴۵)
شعارنویسی به شیوه مبارزان انقلابی ایران مورد توجه جنبشگران مسلمان است. به عنوان مثال، مردم مصر در مخالفتبا رژیم مبارک، شعارهای لااله الا الله، محمد رسولالله (ص) و آیات قرآن را بر روی شیشه اتومبیل مینویسند. در نجف، شعارهایی از قبیل «بله به اسلام و نه به عفلق» بر روی دیوارها نوشته میشد. در انتفاضه ۱۵ شعبان ۱۳۷۰ عراق، شعار «النجدی یا ایران» به چشم میخورد. علاوه بر آن، اعلامیهها، سخنرانیها و پوسترها به شکل مشابه آنچه در ایران اتفاق افتاد، در کشورهای اسلامی چاپ و انتشار مییابد. هنوز در منطقه شیعهنشین بیروت یعنی ضاحیه، شعارهای انقلاب اسلامی و تصاویر رهبری آن وجود دارد. (۴۶)
● بررسی یک نمونه
بهترین پاسخ به این پرسش که انقلاب اسلامی به چه میزان بر جنبشهای اسلامی معاصر تاثیر گذاشته است، معرفی و توصیف مصادیق آن است. البته مصادیق متعددند، اما برخی از آنها دارای برجستگی بیشتری هستند. در این مورد، لبنان و حزبالله برجستهترین نمونه است.
بین ایرانیان و لبنانیها، علقههای فراوانی چون پیوندهای تاریخی علما و مردم جبلعامل با ایران دوران صفویه، فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی روحانی بلندآوازه ایرانی، امام موسی صدر به عنوان رهبر شیعیان لبنان، تشکیلات برجایمانده از او یعنی جنبش امل، حضور شیعیان بسیار در لبنان، وجود دشمن مشترک (اسرائیل)، حمله اسرائیل به جنوب لبنان، کمکهای انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران به محرومان لبنانی، مهاجرت و سکونت دائم تعدادی از اتباع لبنان در ایران و... وجود دارد. این پیوندها باعثشده است که انقلاب اسلامی ایران بیش از هرجا در لبنان مؤثر باشد. این تاثیر در زمینههای متعددی مشاهده میشود. در زمینه فرهنگی، تعداد زیادی از تصاویر بزرگ امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در نقاط مختلف لبنان به چشم میخورد. بر روی دیوارهای آن عکس شهدایی دیده میشود که جان خود را در راه مبارزه علیه امریکا و رژیم صهیونیستی (دشمن شماره یک ایران) از دست دادهاند. مردان با ظواهر اسلامی در خیابانها رفتوآمد میکنند. زنان ملبس به حجاب اسلامیاند و در اجتماعات عمومی، جایگاه زنان از مردان جداست. مردم لبنان از دولت ایران به عنوان یک دولت انقلابی و اسلامی حمایت میکنند. (۴۷)
در لبنان، حزبالله بیش از هر گروه سیاسی اسلامی دیگر، تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار دارد. علاوه بر زمینههای مشترک موجود بین ایران و لبنان، انگیزههای دیگری موجب چنین تاثیر شگرف شده است. این انگیزهها را میتوان در پذیرش رهبری انقلاب اسلامی به عنوان رهبر دینی و سیاسی از سوی حزبالله و کمکهای تسلیحاتی، مالی و... ایران به حزبالله خلاصه کرد. همچنین حزبالله از لحاظ اقتصادی و اجتماعی با اعطای کمکهای تحصیلی به مستضعفان، توزیع داروی رایگان بین بیماران، تقسیم آب بین نیازمندان، ارائه خدمات درمانی به محرومان، البته در پرتو حمایت ایران بهشدت فعال است. در عین حال از لحاظ نظامی از اسلحه و جنگ جدا نیست. بلکه بر پایه اصل جهاد همواره آماده پاسخگویی به حمله احتمالی دشمن صهیونیستی است، و در اینباره، اعضای حزبالله لبنان بر اساس شعار اسلامی امام خمینی (ره) یعنی اسرائیل باید از بین برود، قسم یاد کردهاند که جنگ با اسرائیل را تا آخرین لحظه ادامه دهند. در بعد فرهنگی، حزبالله شعارهایی را از انقلاب اسلامی به عاریت گرفته و سمبلهای انقلاب اسلامی را نماد خود نیز میداند. پیروزی حزبالله در دو دهه از فعالیتش علیه اسرائیل در مقایسه با فعالیت ۴۰ و ۵۰ساله ساف، نشان از سودمندی استفاده از شعارهای اسلامی و جهاد مقدس علیه اشغالگران و عدم اتکا به کشورهای دیگر در مبارزه ضداسرائیلی دارد. (۴۸)
حزبالله لبنان در بعد سیاسی هم بهشدت از انقلاب اسلامی ایران تاثیر پذیرفته است، و برخلاف جنبش امل، رهبری انقلاب ایران را در دو بعد سیاسی و مذهبی و بر پایه اصل ولایت مطلقه فقیه پذیرفته است. به همین جهت از مواضع منطقهای و جهانی جمهوری اسلامی ایران حمایت میکند، و در پی تاسیس حکومت اسلامی، مشابه جمهوری اسلامی در لبنان است. حسین موسوی رهبر جنبش امل اسلامی در اینباره میگوید: «ما به جهان اعلام میکنیم که جمهوری اسلامی مادر ماست. دین ما، ملکه ما، خون ما و شریان حیات ماست.» (۴۹) در مجموع میتوان گفت که علت توفیق حزبالله دو چیز است:
اولا، به مبارزه رنگ اسلامی زد، شعارهای اسلامی برگزید، علیه اشغالگران، اعلام جهاد کرد.
ثانیا، بدون اتکا به کشورهای دیگر، مبارزه خود را اداره کرد و آن را به انجام رسانید. هریک از این دو علت، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.
● فرجام سخن
انقلاب اسلامی تلاشی برای زنده کردن خدا در محور حیات انسان (۵۰) و نیز، روشی برای زندگی فراتر از همه اختلافات ملی، قومی و مذهبی بود. (۵۱) به بیان دیگر، انقلاب اسلامی از انقلابهایی است که حرکت و آثارش در چهارچوب مرزهای یک کشور خلاصه نمیشود، بلکه دیدگاه فراملی دارد. از این رو، بر روی ملتها حساس است و تمایل به فراگیر شدن دارد. بنابراین، بر جنبشهای اسلامی سیاسی معاصر تاثیر گذاشته، و به آنان جرات و جسارت مبارزه داده است، و به آنان میگوید اسلام به ملتی خاص تعلق ندارد و هدف آن، نجات محرومان و مستضعفان است. نتیجه آن که، انقلاب اسلامی چراغ رستگاری و نجات را برافراشته است، البته این که مسلمانان، بهویژه جنبشهای اسلامی بتوانند از نور این چراغ به هدایت و سعادت نایل آیند، به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن، اراده و تلاش آنها در چهارچوب اسلام و با الگوگیری از انقلاب اسلامی است.
نویسنده: مرتضی - شیرودی
پینوشتها:
۱. انورابوطه، «تاثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در اندیشه و عملکرد جنبش جهاد اسلامی فلسطین» ، ترجمه مهدی سرحدی، فصل نامه حضور، شماره ۳۳ (پائیز ۱۳۷۹) ص ۹۸ - ۸۰.
۲. فصلنامه راهبرد، شماره ۱۲ (زمستان ۱۳۷۵) ص ۸.
۳. محمد جواد لاریجانی، مقولاتی در استراتژی ملی (تهران: ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۹)، ص ۶.
۴. فصلنامه راهبرد، شماره ۱۲ (زمستان ۱۳۷۵) ص ۱۰.
۵. امام خمینی (ره)، وصیت نامه سیاسی - الهی (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸) ص ۷.
۶. انور جندی، اسلام و جهان معاصر، ترجمه حمید رضا آژیر (مشهد: آستان قدس، ۱۳۷۱) ص ۲۶۰ - ۲۵۷.
۷. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ۲۲ ج، ج ۲ (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۱) ص ۳۳.
۸. رسول جعفریان، مقالات تاریخی، ۷ ج، ج ۵ (قم: الهادی، ۱۳۷۸) ص ۲۳۸.
۹. جندی، همان.
۱۰. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۸۹.
۱۱. همان، ج ۲۰، ص ۶.
۱۲. جمیله کدیور، رویارویی انقلاب اسلامی و آمریکا (تهران: اطلاعات، ۱۳۷۲) ص ۹۹.
۱۳. همان، ص ۱۱۴ و ۱۰۰.
۱۴. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۶، ص ۷۶۸.
۱۵. فصلنامه حضور، شماره ۳۴ (زمستان ۱۳۷۹) ص ۱۴.
۱۶. جعفریان، همان، ص ۲۴۱.
۱۷. همان، ص ۲۴۳.
۱۸. همان، ص ۲۴۵.
۱۹. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۱۱، ص ۴۵.
۲۰. همان، ج ۱۳، ص ۲۶۳.
۲۱. همان، ص ۱۲۳.
۲۲. کیهان (۲۲ آذر ۱۳۶۹) ص ۱۲.
۲۳. جعفریان، همان، ص ۲۳۶.
۲۴. حسین کرهرودی، «انتفاضه فلسطین مولود اصولگرایی اسلامی معاصر» ، فصلنامه علوم سیاسی، سال چهارم، شماره ۱۴ (تابستان ۱۳۸۰) ص ۱۹۹.
۲۵. کدیور، همان، ص ۱۰۸.
۲۶. جعفریان، همان، ص ۲۴۷ و ۲۳۷.
۲۷. همان.
۲۸. محمد حسین جمشیدی، «ارتباط متقابل انقلاب اسلامی ایران و جنبش شیعیان عراق» ، مجموعه مقالات انقلاب اسلامی و ریشههای آن، ۲ ج، ج ۲ (قم: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، ۱۳۷۴) ۳۹۴ - ۳۹۱.
۲۹. جمهوری اسلامی (۴ بهمن ۱۳۷۱)، ص ۸.
۳۰. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، ۲ ج، ج۲ (تهران: سازمان ارتباطات فرهنگی، بیتا) ص ۴۸ - ۳.
۳۱. جمعی از نویسندگان، انقلاب اسلامی چرایی و چگونگی رخداد آن (قم: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، ۱۳۷۸) ص ۲۱۳.
۳۲. جمشیدی، همان.
۳۳. حمید احمدی، «انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی در خاورمیانه عربی» ، مجموعه مقالات پیرامون جهان سوم (تهران: سفیر، ۱۳۶۹) ص ۱۵۷ - ۱۱۷.
۳۴. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۳۵. کدیور، همان.
۳۶. همان، ص ۱۱۴.
۳۷. هادی خسروشاهی، حرکتهای اسلامی در فلسطین (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۰) ص ۱۴۳.
۳۸. کدیور، همان، ص ۱۰۸. جعفریان، همان، ص ۲۴۷.
۳۹. کرهرودی، همان.
۴۰. جعفریان، همان.
۴۱. کرهرودی، همان، ص ۳۰۵.
۴۲. جمشیدی، همان. کرهرودی، همان، ص ۲۹۹. جمهوری اسلامی (۱۳/۷۶۳) ص ۸.
۴۳. کرهرودی، همان. مهدی حسنی، فلسطین و صهیونیسم (قم: مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، ۱۳۷۶) ص ۸۱.
۴۴. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۴۵. همان.
۴۶. جمشیدی، همان; جعفریان، همان.
۴۷. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۴۸. همان.
۴۹. کدیور، همان، ص ۱۱۶.
۵۰. فصلنامه حضور، شماره ۲۷ (بهار ۱۳۷۸) ص ۷۰.
۵۱. فصلنامه حضور، شماره ۳۴ (زمستان ۱۳۷۹) ص ۱۴.
پینوشتها:
۱. انورابوطه، «تاثیر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در اندیشه و عملکرد جنبش جهاد اسلامی فلسطین» ، ترجمه مهدی سرحدی، فصل نامه حضور، شماره ۳۳ (پائیز ۱۳۷۹) ص ۹۸ - ۸۰.
۲. فصلنامه راهبرد، شماره ۱۲ (زمستان ۱۳۷۵) ص ۸.
۳. محمد جواد لاریجانی، مقولاتی در استراتژی ملی (تهران: ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۶۹)، ص ۶.
۴. فصلنامه راهبرد، شماره ۱۲ (زمستان ۱۳۷۵) ص ۱۰.
۵. امام خمینی (ره)، وصیت نامه سیاسی - الهی (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۸) ص ۷.
۶. انور جندی، اسلام و جهان معاصر، ترجمه حمید رضا آژیر (مشهد: آستان قدس، ۱۳۷۱) ص ۲۶۰ - ۲۵۷.
۷. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ۲۲ ج، ج ۲ (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۶۱) ص ۳۳.
۸. رسول جعفریان، مقالات تاریخی، ۷ ج، ج ۵ (قم: الهادی، ۱۳۷۸) ص ۲۳۸.
۹. جندی، همان.
۱۰. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۲۸۹.
۱۱. همان، ج ۲۰، ص ۶.
۱۲. جمیله کدیور، رویارویی انقلاب اسلامی و آمریکا (تهران: اطلاعات، ۱۳۷۲) ص ۹۹.
۱۳. همان، ص ۱۱۴ و ۱۰۰.
۱۴. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۶، ص ۷۶۸.
۱۵. فصلنامه حضور، شماره ۳۴ (زمستان ۱۳۷۹) ص ۱۴.
۱۶. جعفریان، همان، ص ۲۴۱.
۱۷. همان، ص ۲۴۳.
۱۸. همان، ص ۲۴۵.
۱۹. امام خمینی (ره)، صحیفه نور، ج ۱۱، ص ۴۵.
۲۰. همان، ج ۱۳، ص ۲۶۳.
۲۱. همان، ص ۱۲۳.
۲۲. کیهان (۲۲ آذر ۱۳۶۹) ص ۱۲.
۲۳. جعفریان، همان، ص ۲۳۶.
۲۴. حسین کرهرودی، «انتفاضه فلسطین مولود اصولگرایی اسلامی معاصر» ، فصلنامه علوم سیاسی، سال چهارم، شماره ۱۴ (تابستان ۱۳۸۰) ص ۱۹۹.
۲۵. کدیور، همان، ص ۱۰۸.
۲۶. جعفریان، همان، ص ۲۴۷ و ۲۳۷.
۲۷. همان.
۲۸. محمد حسین جمشیدی، «ارتباط متقابل انقلاب اسلامی ایران و جنبش شیعیان عراق» ، مجموعه مقالات انقلاب اسلامی و ریشههای آن، ۲ ج، ج ۲ (قم: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، ۱۳۷۴) ۳۹۴ - ۳۹۱.
۲۹. جمهوری اسلامی (۴ بهمن ۱۳۷۱)، ص ۸.
۳۰. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، ۲ ج، ج۲ (تهران: سازمان ارتباطات فرهنگی، بیتا) ص ۴۸ - ۳.
۳۱. جمعی از نویسندگان، انقلاب اسلامی چرایی و چگونگی رخداد آن (قم: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، ۱۳۷۸) ص ۲۱۳.
۳۲. جمشیدی، همان.
۳۳. حمید احمدی، «انقلاب اسلامی ایران و جنبشهای اسلامی در خاورمیانه عربی» ، مجموعه مقالات پیرامون جهان سوم (تهران: سفیر، ۱۳۶۹) ص ۱۵۷ - ۱۱۷.
۳۴. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۳۵. کدیور، همان.
۳۶. همان، ص ۱۱۴.
۳۷. هادی خسروشاهی، حرکتهای اسلامی در فلسطین (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۰) ص ۱۴۳.
۳۸. کدیور، همان، ص ۱۰۸. جعفریان، همان، ص ۲۴۷.
۳۹. کرهرودی، همان.
۴۰. جعفریان، همان.
۴۱. کرهرودی، همان، ص ۳۰۵.
۴۲. جمشیدی، همان. کرهرودی، همان، ص ۲۹۹. جمهوری اسلامی (۱۳/۷۶۳) ص ۸.
۴۳. کرهرودی، همان. مهدی حسنی، فلسطین و صهیونیسم (قم: مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، ۱۳۷۶) ص ۸۱.
۴۴. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۴۵. همان.
۴۶. جمشیدی، همان; جعفریان، همان.
۴۷. دستاوردهای عظیم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در گستره جهان، همان.
۴۸. همان.
۴۹. کدیور، همان، ص ۱۱۶.
۵۰. فصلنامه حضور، شماره ۲۷ (بهار ۱۳۷۸) ص ۷۰.
۵۱. فصلنامه حضور، شماره ۳۴ (زمستان ۱۳۷۹) ص ۱۴.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست