جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
برو به اسپارتیها بگو - Go Tell The Spartans
سال تولید : ۱۹۷۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آلن ف. بودو و میچل کانولد
کارگردان : تد پُست
فیلمنامهنویس : وندل میز، برمبنای رمان حادثه در موک وا نوشته دانیل فورد.
فیلمبردار : هاری استرادلینگ جونیر
آهنگساز(موسیقی متن) : دیک هالیگن.
هنرپیشگان : برت لنکستر، کریگ واسن، جاناتان گُلداسمیت، مارک سینگر، دالف سوئیت، جو آنگر، کلاید کوساتسو، دنیس هوارد و دیوید کلنن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۴ دقیقه.
ویتنام، سال 1964. «سرگرد آسا بارکر» (لنکستر)، فرمانده گروهی از نظامیان آمریکائی در پنانگ، که از دستور نظارت بر اشغال دهکده «موک وا» دلخور است، از افراد تازهواردش هم رضایتی ندارد؛ از کسانی مثل «ستوان هامیلتنِ» (آنگر) سادهلوح اما به شدت میهنپرست؛ «کورسی» (واسن)، سرجوخه خوددار اما باهوش و «اولیوفسکی» (گُلداسمیت)، گروهبانی ترسو که «بارکر» از جنگ کره میشناسد. با رسیدن دستور «ژنرال هارنیتس» (سوئیت) برای اشغال «موکوا»، «بارکر» گروهی از همین تازهواردان را همراه جمعی از سربازان ویتنام جنوبی، کشاورزان و سربازان مزدور اعزام میکند. گروه در بین راه مورد حمله ویتکنگها قرار میگیرد، اما سرانجام به «موک وا» میرسد؛ «هامیلتن» دچار اسهال خونی میشود و «اولیونوفسکی» فرماندهی را به عهده میگیرد، و «کورسی» هم گروهی دهقان ویتنامی را برای کمک گرد میآورد. «هامیلتن» در تلاش برای نجات یک سرباز ویتنام جنوبی کشته میشود، «اولیونوفسکیِ» ناامید خودکشی میکند، و «بارکر» افسر ارشدش، «اولیوِتی» (سینگر) را برای فرماندهی گروه میفرستد و خودش سعی میکند با رشوه دادن به «سرهنگ مینه» (کوساتسو) از ارتش ویتنام جنوبی، افراد محاصره شدهاش را حمایت هوائی کند. بالاخره دستور تخلیه «موک وا» میرسد، اما گروه در فرار شبانهشان، باز هم دچار حمله ویتکنگها میشوند (کشاورزهائی که «کورسی» آورده، ویتکنگ از آب درمیآیند)؛ «بارکر» کشته میشود و «کورسی» که مجروح شده، خسته بهدنبال راه بازگشت به خانه میگردد.
* درحالی که مثلاً حمله اولزانا (رابرت آلدریچ، 1972) ژانر وسترن را به کار میگیرد تا از جنگ ویتنام سخن بگوید، برو به اسپارتیها بگو از معرکه جنگ ویتنام استفاده میکند تا برخی قراردادهای مطمئن ژانر را احیا کند. فیلم در واقع مشتق از آن فرم خاصی است که آلدریچ بسیار دوست دارد - فیلم «گروه گشتی» - که در چندین فیلم جنگیاش و نیز حمله اولزانا به کار برده است. در ابتدای کار نیز برو به اسپارتیها بگو این فرمول را به شکلی جذاب به ابهامهای سَیاسی برسد، مدام عقبنشینی میکند و سرانجام مصرّانه تراژدی ویتنام را مثل تراژدی رُمانتیک آرمانهای از دست رفته میبیند. این واقعیت که داستان در مقطع موقت و حساب شده دخالت نظامی آمریکا میگذارد، به آن حس حسرتآمیز مکارانهای میبخشد: موضوع فیلم ویرانی قریبالوقوع یک سرزمین نیست، بلکه نابودی معصومیت آمریکائی است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن