سه شنبه, ۵ تیر, ۱۴۰۳ / 25 June, 2024
مجله ویستا

سالمندان بیشتر با خطر کاهش دمای بدن مواجه هستند


سالمندان بیشتر با خطر کاهش دمای بدن مواجه هستند
برخلاف حیوانات خونگرم كه بدن خود را با لایه ای از مو یا پیه گرم نگه می دارند، انسان باید برای گرم نگه داشتن بدن در مواقعی كه هوا سرد می شود لباس بیشتری به تن كند.
بدون پوشیدن لباس بیشتر، بدن شما بیش از گرمایی كه تولید می كند، گرما از دست می دهد.
اگر بدن مقدار زیادی گرما از دست بدهد، با مشكل افت دمای بدن یا هیپوترمی مواجه خواهد شد. همچنین در صورت قرار گرفتن در آب سرد و یا در موارد ابتلا به برخی از بیماری ها نیز ممكن است این حالت بروز كند.
افت دمای بدن زمانی بروز می كند كه مكانیسم كنترل بدن شما برای حفظ دمای طبیعی بدن دچار مشكل می شود. در این وضعیت درجه حرارت بدن به كمتر از ۳۵ درجه سانتی گراد می رسد. این حالت می تواند بسیاری از دستگاه های بدن را تحت تاثیر قرار دهد از جمله این كه جریان خون در مغز و كلیه ها كاهش پیدا می كند. امكان بروز این حالت در تمام سنین وجود دارد، اما اكثر مبتلایان را سالمندانی تشكیل می دهند كه نمی توانند خود را در زمستان گرم نگه دارند.
علایم و نشانه هایی كه ممكن است در این وضعیت بروز كند شامل از دست رفتن تدریجی توان روانی و جسمانی است. به علاوه در موارد شدید افت دمای بدن حتی می تواند منجر به مرگ شود.
علاوه بر قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض هوای سرد فاكتورهای دیگری كه معمولاً باعث افزایش خطر افت دمای بدن می شوند شامل سن بسیار پایین، وضعیت روانی نامطلوب و فرورفتن در آب سرد هستند.
وقتی بیرون از منزل و در فضای باز مشغول انجام فعالیت های مورد علاقه خود از جمله اردو زدن، شكار، ماهیگیری، قایق سواری و یا اسكی هستید باید نسبت به تغییرات و شرایط آب و هوایی آگاه باشید و مراقب باشید كه خودتان یا اطرافیان شما احساس سردی یا خیس شدن نكنید. در صورتی كه احساس سرما یا خیسی كردید بهترین روش این است كه سریعاً به یك فضای بسته بروید و خود را در اولین فرصت و تا بیش از كم شدن دمای بدن گرم و خشك كنید.
شایع ترین علایم افت دمای بدن شامل هماهنگی نامطلوب عضلات، گیجی و سردرگمی ذهنی، لرزیدن و پایین بودن درجه حرارت بدن (كمتر از ۳۵ درجه سانتیگراد)، كم شدن تعداد نبض، خواب آلودگی و ضعف هستند كه در صورت ادامه این وضعیت علایم مزبور تشدید شده و ممكن است به سفت شدن عضلات، افت بیشتر درجه حرارت بدن، تغییر رنگ انگشتان دست و پا و نیز بستر ناخن ها به رنگ بنفش و از دست دادن هوشیاری منجر شود.
مهمترین علل افت دمای بدن عبارت از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض سرما به ویژه در محیط باز و افزایش باد و سرما و همچنین غرق شدن در آب سرد و نجات فرد قبل از خفگی كامل هستند. البته در افرادی كه بیمار یا ضعیف هستند این حالت ممكن است حتی در درجه حرارت های نزدیك به درجه حرارت طبیعی بدن نیز بروز كند.
برخی عوامل این حالت را تشدید می كنند كه از جمله آن ها می توان به افزایش سن تا بالای سن ۶۰ سالگی و یا سن شیرخوارگی، پوشیدن لباس نازك یا مرطوب، لاغر بودن، مصرف نوشیدنی های الكلی، ابتلا به بیماری های روانی و نیز ابتلا به بیماری های مزمن مانند نارسایی قلبی، بیماری ریوی و بیماری هایی كه فرد را ناتوان و زمین گیر می كند، اشاره كرد.
بهترین راه های پیشگیری از افت دمای بدن این است كه پیش از رسیدن زمستان و فصل سرما از سیستم گرم كننده منزل و داشتن لباس های گرم اطمینان حاصل كنید، لباس های بادگیر و چند لایه مانند شال گردن، كلاه و دستكش بپوشید، در هوای بارانی اگر خیس شدید لباس های خود را هر چه سریع تر عوض كنید، برای تولید گرما سعی كنید حركت داشته باشید، به هنگام بروز توفان های شدید در زمستان منزل را ترك نكنید، در فصل سرما كودكان را مرتباً تحت نظر داشته باشید، در مواقع رفتن به پیك نیك و یا راه پیمایی در هوای سرد تجهیزات و آمادگی های لازم برای موارد اوژانس در صورت گم شدن و یا آسیب دیدگی را به همراه داشته باشید.
منبع : روزنامه جوان