پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


فقط برای دیدن نیست


فقط برای دیدن نیست
جورجیو آرمانی، یکی از مشهورترین و با نفوذترین طراحان لباس، در سال ۱۹۳۴ در ایالت پیاچنزای ایتالیا متولد شد. اما ورود او به دنیای مد و لباس در سال‌های دهه شصت کاملاً تصادفی بود. وی که فرزند یک خانواده از قشر متوسط جامعه بود، تحصیلات اولیه خود را در یک مدرسه عمومی گذراند و در حالی‌که به سینما و تئاتر عشق می‌ورزید، به مدت دوسال در دانشکده پزشکی دانشگاه میلان مشغول به تحصیل شد و در عرصه هنر عکاسی نیز دست و پنجه نرم کرد. او پس از به پایان رساندن دوره نظام وظیفه در سال ۱۹۵۷، در یک فروشگاه بزرگ لباس به نام ”لاریناسنت“، به‌عنوان طراح ویترین مشغول به‌کار شد. او بعدها این نکته را فاش کرد که اصالت کارهایش در این دوره ریشه گرفت و پرورش یافت. در این زمان، در رابطه با کارش اغلب به انگلستان سفر می‌کرد. او اعتقاد دارد که ”انگلستان“ مهم‌ترین مرکز تأثیرپذیری و الهام برای او بود، و در این‌باره می‌گوید: ”وقتی‌که در لاریناسنت کار می‌کردم، برای مشاهده فروشگاه‌ها و دریافت طرح‌های جدید و متفاوت به لندن مسافرت می‌کردیم در یکی از این دفعات چند تا ژاکت کش‌بافت پشمی زرد در یک بوتیک کوچک دیدم و آنها را به لاریناست آوردم. همه فکر می‌کردند دیوانه‌ام. ژاکت‌های کش‌بافت زردی که فقط دوک ویندسدور می‌توانست بپوشد، نه یک فرد معمولی از قشر متوسط جامعه. اساساً ایده چنین طرح لباسی اغراق شده، گل‌چین شده و بیش از اندازه انگلیسی مأب بود.“
جورجیو در سال ۱۹۶۴ مسلح به دانش وسیعی از پارچه و طرح، در شرکت Mitmam به‌عنوان طراح لباس Nino Cerruti برای آقایان، مشغول به‌کار شد. بلافاصله پس از آن همین سمت را در Zegna و Ungaro برعهده گرفت. در سال ۱۹۷۴، آرمانی مارک لباس مردانه خود را معرفی کرد و یک سال بعد در همین عرصه به طراحی لباس برای بانوان مشغول شد.
از سال ۱۹۷۵ تاکنون کمپانی آرمانی در حیطه طراحی لباس‌های کودک (Giorgio Armani Junior)، لباس زیر، لباس شنا و الحاقات لباس شاهد پیشرفت و گسترش روزافزونی بوده است و با سرمایه‌گذاری بر روی محصولات خود، اولین مجموعه از فروشگاه‌هائی را که محصولات ارزان‌تر به فروش می‌رساندند افتتاح کرد: Empori Armani و Armani Jeans آرمانی در سال ۲۰۰۰ آرایشی جدید به محصولات خود توسط پت‌مک‌گریت داد. امروزه امپراطوری آرمانی با حدود ۲۰۰۰ فروشگاه در سرتاسر جهان با فروش سالانه یک میلیارددلار در حال گسترش است. نمایش‌های Fashion لباس او اغلب شلوغ و از جمعیت اشخاص مشهوری که به تماشا می‌آیند پر شده است؛ روبرت دنیرو، اسپایک لی، مارک والبرگ، مارتین اسکورسیزی، سوفیا لورن و ویکلیف رین به دیدار آثار او می‌آیند. با این‌همه آرمانی سعی دارد که بیشتر برای مردم عادی کوچه و بازار طراحی کند چرا که بر این باور است که لباس برای پوشیدن است نه تنها برای نمایش دادن. او از مهارت خود در طراحی لباس آقایان برای طراحی لباس بانوان نیز استفاده می‌کند. در واقع او استاندارد لباس را بنیا‌ن‌گذاری کرده است: لباس‌های راحت برای زنان که به دقت بریده شده و استادانه خیاطی شده‌اند و لباس‌های کارآمد و قابل پوشیدن در امور روزمره هستند. خود او همواره از اصطلاح لباس ”مهم“ (important) پرهیز کرده و نسبت به آن ابراز نفرت می‌کند.
در سال ۲۰۰۰، مجله Forbes جورجیو آرمانی را به‌عنوان موفق‌ترین طراح لباس جهان با درآمد شخصی ۱۳۵ میلیون‌دلار در سال ۱۹۹۹، اعلام کرد. در سال ۲۰۰۱، همین مجله او را نوزدهمین نفر در طبقه‌بندی خود (بعد از خانواده Bulgari و قبل از Pradas) از لیست آریستوکرات‌های جدید طراحی لباس قرار داد.

مترجم: مریم علاءامجدی
منبع : مجله اقتصاد و زندگی