چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
حجاب در ادیان و اقوام گذشته
بنابر گواهی متون تاریخی، در اكثر قریب به اتفاق ملتها و آیینهای جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده است؛ هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیبهای زیادی را طی كرده و گاهی با اعمال سلیقه حاكمان، تشدید یا تخفیف یافته است، ولی هیچگاه بطور كامل از بین نرفته است. مورّخان به ندرت از اقوام بدوی كه زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده ویا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر میشدند، یاد میكنند.
دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر حجر نسبت میدهند. كتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، مینویسد: با توجه به علل ذكر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط میشود؛ و به این دلایل، عقیده عدهای كه میگویند «مذهب» موجد حجاب میباشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت كه در دگرگونی و تكمیل آن بسیار موءثر بوده است.۱
۱) پوشش زن در یونان و روم باستان
دایرهالمعارف لاروس درباره پوشش زنان یونان باستان میگوید: زنان یونانی در دورههای گذشته، صورت و اندامشان را تا روی پا میپوشاندند. این پوشش كه شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر كورس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته میشد. زنان فنیقی نیز دارای پوششی قرمز بودند. سخن درباره حجاب، در لابلای كلمات قدیمیترین موءلفین یونانی نیز به چشم میخورد؛ حتی «بنیلوب» (همسر پادشاه «عولیس» فرمانروای ایتاك) نیز با حجاب بوده است. زنان شهر «ثیب» دارای حجاب خاصی بودهاند، بدین صورت كه حتی صورتشان را نیز با پارچه میپوشاندند. این پارچه دارای دو منفذ بود كه جلوی چشمان قرار میگرفت تا بتوانند ببینند. در «اسپارته» دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند، ولی بعد از ازدواج خود را از چشم مردان میپوشاندند. نقشهایی كه بر جای مانده، حكایت میكند كه زنان سر را میپوشانده، ولی صورتهایشان باز بوده است، و وقتی به بازار میرفتند، بر آنان واجب بوده است كه صورتهایشان را بپوشانند؛ خواه باكره و خواه دارای همسر باشند. حجاب در بین زنان سیبری و ساكنان آسیای صغیر و زنان شهر ماد (و فارس و عرب) نیز وجود داشته است. زنان رومانی از حجاب شدیدتری برخوردار بودهاند، به طوری كه وقتی از خانه خارج میشدند، با چادری بلند تمام بدن را تا روی پاها میپوشاندند و چیزی از برآمدگیهای بدن مشخص نمیشد.۲
یكی از تاریخ نویسان غربی نیز شواهد زیادی دال بر وجود حجاب در بین زنان یونان و روم باستان آورده است. او درباره «الهه عفت» كه یكی از خدایان یونان باستان است، میگوید: «آرتمیس»، الهه عفت است و عالیترین نمونه (و الگو برای) دختران جوان به شمار میآید. دارای بدنی نیرومند و ورزیده و چابك و به زیور عفّت و تقوا آراسته است.»۳
همچنین درباره مردم یكی از قبائلی كه نهصد سال قبل از میلاد زندگی میكردهاند، آمده است : «بالاتر از ارمینان و در كنار دریای سیاه، «سكّاها» بیابانگردی میكردند. آنها مردم وحشی و درشت اندام قبائل جنگی نیمه مغول و نیمه اروپایی بسیار نیرومندی بودند كه در ارابه به سرمیبردند و زنان خود را سخت در پرده نگاه میداشتند.»۴
این مورّخ در جای دیگر میگوید: «زنان فقط در صورتی میتوانند خویشان و دوستان خود را ملاقات كنند و در جشنهای مذهبی و تماشاخانهها حضور یابند كه كاملاً در حجاب باشند. ۵
همچنین از قول یكی از فلاسفه یونان باستان، درباره شدت پوشش زن، نقل میكند: نام یك زن پاكدامن را نیز چون شخص او باید در خانه پنهان داشت.۶
۲) پوشش زن در ایران باستان
در مورد پوشش زنان ایران باستان، مطالب زیادی در تاریخ وجود دارد. ویل دورانت درباره پوشش زنان ایران باستان و اینكه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، میگوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوشدار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمیشد كه آشكارا با مردان آمیزش (اختلاط) كنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقشهایی كه در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زن دیده نمیشود و نامی از ایشان به نظر نمیرسد.»۷
از دائرهالمعارف لاروس نیز به دست میآید كه حجاب در بین مادها و پارسها وجود داشته است.۸ همچنین در تفسیر اثنیعشری۹ آمده است: «تاریخ نشان میدهد كه حجاب در فرس قدیم وجود داشته است». در كیش «مازدیسنی» نامه شت مهاباد، آیه ۹۰ گوید: زن خواهید و جفت گیرید و هم خوابه دیگری را نبینید و بر او منگرید و با او میامیزید.»
نصوصی كه بیانگر حجاب زنان ایران باستان است، نشان میدهد كه زنان در دورههای مختلفی چون دوره مادها، پارسیها (هخامنشیان)، اشكانیان و سامانیان دارای حجاب و پوشش بودهاند، كه به چند نمونه آن اشاره میشود:
▪ دوره مادها
در كتاب «پوشاك باستانی ایرانیان» آمده: «اصلی كه باید در نظر داشت، این است كه طبق نقوش برجسته و مجسمههای ما قبل میلاد، پوشاك زنان آن دوره (مادها) از لحاظ شكل (با كمی تفاوت) با پوشاك مردان یكسان است.»۱۰
وی در ادامه برای توضیح نقوش بر جای مانده مینویسد: «مرد و زن به واسطه اختلافی كه میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده میشوند. به نظر میرسد كه زنان پوششی نیز روی سر خود گذاردهاند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»۱۱
▪ دوره پارسیها (هخامنشیان)
پارسیها به وسیله كوروش، دولت ماد را از میان برداشته و سلسله هخامنشی را تأسیس كردند. آنها از نظر لباس همانند مادها بودند. در مورد پوشاك خاص زنان این دوره آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمیخوریم كه پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین كوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم كه از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل بر روی همه لباس خود افكنده و در زیر آن، یك پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»۱۲
▪ دوره اشكانیان
در این دوره نیز همانند گذشته، حجاب زنان ایرانی كامل بوده است. در این باره چنین میخوانیم: «لباس زنان اشكانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستیندار و یقهراست بوده است. پیراهن دیگری داشتهاند كه روی اولی میپوشیدند و قد این یكی نسبت به اولی كوتاه و ضمناً یقهباز بوده است. روی این دو پیراهن چادری سرمیكردند.»۱۳
در جای دیگر آمده است: «چادر زنان اشكانی به رنگهای شاد و ارغوانی و یا سفید بوده است. گوشه چادر در زیر یك تخته فلزی بیضی منقوش یا دكمه كه به وسیله زنجیری به گردن افكنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر میافتاده كه عمامه (نوعی كلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها میپوشانیده است.»۱۴
در كتاب «پارتیان» نیز آمده است: «زنان عهد اشكانی قبایی تا زانو بر تن میكردند، با شنلی كه بر سر افكنده میشد و نیز نقابی داشتند كه معمولاً به پس سر میآویختند.»
▪ دوره ساسانیان
در این دوره اردشیر پسر بابك با استفاده از ضعف اشكانیان، سلسله ساسانیان را بنیان نهاد و دین زرتشت را دین رسمی كشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشكدههای ویران را بازسازی نمود. زنان در این دوره كه احكام دینی زرتشتیان در كشور اعمال میشده است، همچنان دارای حجاب كامل بودند. در مورد پوشاك زنان چنین آمده است: «چادر كه از دورههای پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صورت مختلف مورد استعمال داشته است.»۱۵
حجاب زنان در این دوره چنان اهمیتی داشت كه «حتی لباس هنرپیشگان زن، مانند لباسهای بلند سایر بانوان، تا پشت پا كشیده شده است.»۱۶
برای اثبات توجه زنان در این دوره به حجاب، كافی است این نقل تاریخی را از منابع اسلامی مرور كنیم: هنگامی كه سه تن از دختران كسری، پادشاه ساسانی، را با ثروت فراوانی از اموال، برای عمر آوردند، شاهزادگان ایرانی را در برابر عمر در حالیكه با پوشش و نقاب، خود را پوشانده بودند، ایستاندند، خلیفه دستور داد، با آوازی بلند بر آنان فریاد كشند كه: پوشش از چهره برگیرید تا مسلمانان آنها را ببینند و خریداران پول بیشتری به پای آنها بریزند. دوشیزگان ایرانی از برهنه كردن صورت خودداری كردند و مشت بر سینه نماینده عمر زدند و آنان را از خود دور ساختند. خلیفه خشمناك شد و خواست با تازیانه آنان را بیازارد، در حالیكه شاهزادگان ایرانی میگریستند. حضرت علی(علیهالسلام) به عمر فرمودند: در رفتارت مدارا كن؛ از پیغمبر خدا(صلیاللهعلیهوآله) شنیدم كه میفرمود : «بزرگ و شریف هر قومی را كه خوار و فقیر شده، گرامی بدارید». عمر پس از شنیدن فرمایش حضرت علی (علیهالسلام) آتش خشمش فرو نشست. سپس حضرت اضافه كرد: «با دختران ملوك نباید معامله دختران بازاری (كنیزان) كرد.»۱۷
۳) پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
▪ حجاب در شریعت حضرت ابراهیم(علیهالسلام)
در آئین مقدس حضرت ابراهیم (علیهالسلام) مسأله پوشش زنان، حائز اهمیت بوده است. در كتاب تورات چنین میخوانیم: «"رفقه" چشمان خود را بلند كرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد، زیرا از خادم پرسید: این مرد كیست كه در صحرا به استقبال ما میآید؟ خادم گفت: آقای من است. پس برقع خود راگرفته، خود را پوشانید.»۱۸
از این بیان روشن میشود كه پوشش زن در مقابل نامحرم در شریعت حضرت ابراهیم (علیهالسلام) وجود داشته است؛ زیرا «رفقه» در مقابل اسحاق كه به او نامحرم بود، از شتر پیاده شد و خود را پوشاند تا چشم اسحاق به او نیفتد.
▪ حجاب در آیین یهود
در اصول اخلاقی «تلمود» كه یكی از كتابهای مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است، آمده: «اگر زنی به نقض قانون یهود میپرداخت، چنانچه مثلاً بیآنكه چیزی بر سر داشت به میان مردم میرفت و یا در شارع عام نخ میرشت یا با هر سنخی از مردان درد دل میكرد یا صدایش آنقدر بلند بود كه چون در خانهاش تكلّم مینمود، همسایگانش میتوانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.»۱۹
▪ حجاب در آیین مسحیت
در كتاب انجیل آمده است: پولس در رساله خود به قدنتیان تصریح میكند:
«اما میخواهم شما بدانید كه سر هر مرد، مسیح است و سر زن، مرد و سر مسیح، خدا. هر مردی كه سرپوشیده دعا یا نبوت كند سر خود را رسوا مینماید. اما هر زنی كه سربرهنه دعا كند، سر خود را رسوا میسازد؛ زیرا این چنان است كه تراشیده شود. زیرا اگر زن نمیپوشد، موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است، باید بپوشد؛ زیرا كه مرد را نباید سر خود را بپوشد چون كه او صورت و جلال خداست، اما زن جلال مرد است؛ زیرا كه مرد از زن نیست، بلكه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشده، بلكه زن برای مرد. از این جهت زن میباید عزتی بر سر داشته باشد، به سبب فرشتگان... در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است كه زن ناپوشیده نزد خدا دعا كند.»۲۰ پس در جایی كه برای دعا باید سر زن پوشیده باشد، به هنگام روبه رو شدن با نامحرم پوشش سر لازمتر خواهد بود.
و نیز در انجیل، در رساله پولس، به تیموتاوءس میگوید: «و همچنین زنان خود را بیارایند به لباس حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مروارید و رخت گرانبها، بلكه چنان كه زنانی را میشاید كه دعوای دینداری میكنند به اعمال صالحه.» ۲۱
نویسنده: عباس - رجبی
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از ماهنامه یاس، شماره ۳۲
پی نوشتها:
۱ـ علی اكبر علویقی، زن در آیینه تاریخ؛ اگر منظور نویسنده این است كه حجاب یك امر فطری است و بر اثر یك رسم اكتسابی به وجود نیامده، ما هم قبول داریم، ولی نمیتوان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است؛ زیرا اولاً دوران پیش از مذاهب، پیش فرض باطلی است. چون بنا بر آموزههای دینی، اولین انسان خود پیامبر و دارای مذهب بوده است، ثانیاً اگر حجاب را جزئی از تعلیمات مذهب بدانیم، به فطری بودن آن نقصی وارد نكردهایم، زیرا تعالیم دین با فطرت انسان هماهنگی كامل دارد، چنانچه آیه ۳۰ سوره روم بدان اشاره دارد.
۲ـ به نقل از دایرهٔالمعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳.
۳ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص ۵۲۰.
۴ـ همان، ص ۳۳۶.
۵ـ همان، ص ۳۴۰.
۶ـ همان.
۷ـ همان، ص ۴۳۴.
۸ـ به نقل از دایرهالمعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳.
۹ـ تفسیر اثنی عشری، ج ۱۰، ص ۴۹۰.
۱۰ـ ضیاءپور، پوشاك باستانی ایرانیان، ص ۵۱.
۱۱ـ همان، ص۵۴.
۱۲ـ همان، ص ۵۶.
۱۳ـ جلیل ضیاء پور، پوشاك زنان ایرانی، ص ۱۹۴.
۱۴ـ همان، ص ۱۹۷.
۱۵ـ همان، ص ۱۱۴.
۱۶ـ علی سامی، تمدن ساسانی، ج۱، ص ۱۸۶.
۱۷ـ السیرهٔ الحلبیه، ج ۲، ص ۲۳۴.
۱۸ـ سفر پیدایش، باب ۲۴، آیه ۶۴ و۶۵.
۱۹ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۴، ص ۴۶۱.
۲۰ـ باب۱۱، آیه ۳تا۱۴.
۲۱ـ باب دوم، آیه ۹تا ۱۱.
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از ماهنامه یاس، شماره ۳۲
پی نوشتها:
۱ـ علی اكبر علویقی، زن در آیینه تاریخ؛ اگر منظور نویسنده این است كه حجاب یك امر فطری است و بر اثر یك رسم اكتسابی به وجود نیامده، ما هم قبول داریم، ولی نمیتوان پذیرفت دین موجد حجاب نبوده است؛ زیرا اولاً دوران پیش از مذاهب، پیش فرض باطلی است. چون بنا بر آموزههای دینی، اولین انسان خود پیامبر و دارای مذهب بوده است، ثانیاً اگر حجاب را جزئی از تعلیمات مذهب بدانیم، به فطری بودن آن نقصی وارد نكردهایم، زیرا تعالیم دین با فطرت انسان هماهنگی كامل دارد، چنانچه آیه ۳۰ سوره روم بدان اشاره دارد.
۲ـ به نقل از دایرهٔالمعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳.
۳ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ص ۵۲۰.
۴ـ همان، ص ۳۳۶.
۵ـ همان، ص ۳۴۰.
۶ـ همان.
۷ـ همان، ص ۴۳۴.
۸ـ به نقل از دایرهالمعارف القرن العشرین، ۱۹۲۳.
۹ـ تفسیر اثنی عشری، ج ۱۰، ص ۴۹۰.
۱۰ـ ضیاءپور، پوشاك باستانی ایرانیان، ص ۵۱.
۱۱ـ همان، ص۵۴.
۱۲ـ همان، ص ۵۶.
۱۳ـ جلیل ضیاء پور، پوشاك زنان ایرانی، ص ۱۹۴.
۱۴ـ همان، ص ۱۹۷.
۱۵ـ همان، ص ۱۱۴.
۱۶ـ علی سامی، تمدن ساسانی، ج۱، ص ۱۸۶.
۱۷ـ السیرهٔ الحلبیه، ج ۲، ص ۲۳۴.
۱۸ـ سفر پیدایش، باب ۲۴، آیه ۶۴ و۶۵.
۱۹ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج ۴، ص ۴۶۱.
۲۰ـ باب۱۱، آیه ۳تا۱۴.
۲۱ـ باب دوم، آیه ۹تا ۱۱.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست