سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
مجله ویستا
اورامانات پایتخت رؤیا و بیداری

پس از دكتر سرافراز، كار پژوهشی خاصی بر این كتیبه صورت نگرفت تا سر انجام «گرانت فریو» انگلیسی موفق به قرائت آن شد. به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان كردستان، این كتیبه ۴۷ سطر دارد و به خط میخی و زبان آشوری نوشته شده است. سارگون در این كتیبه از سر زمین پارسواش، ماد، مانا، مصر و تمام سرزمین هایی كه تصرف كرده بود نام می برد. مردم اورامان اوایل بهمن ماه هر سال در روستا جنب و جوش خاصی دارند كه نشان از نزدیك شدن زمان مراسمی دارد كه صدها سال است مردم منطقه با اعتقاد و حساسیت بسیار سعی در برگزاری آن می كنند. به گفته اهالی روستا ۹۵۰ سال پیش، پیری صاحب كرامات در این روستا می زیسته كه از مقربین حضرت حق بوده و از زمان حیات وی تا به حال هر سال مردم روستا سالگرد ازدواج وی را كه آخرین پنجشنبه پیش از پانزدهم بهمن ماه است دقیقاً به همان گونه كه اولین بار برگزار شده، جشن می گیرند. چهارشنبه پس از نماز صبح در آن زمان كه كودكان روستا در كوچه های بسیار باریك و برف گرفته ده با فریاد «كلاروچنه» به در منازل رفته، سهم خود را از گردو، بیسكویت، و غیره طلب می كنند، مردان آبادی در حال آماده كردن حیواناتی هستند كه در طول سال خانواده ها به دلایل خاص نذر كرده اند تا در مراسم قربانی كنند. در مراسم پیر شالیا وظایف تقسیم بندی شده است و هر خانواده ای برای مثال مسؤول نگهداری از احشام نذری و ذبح آنها، خانواده ای مسؤول پخت و پز آش نذری و ... است. در خلال انجام مراحل مختلف مراسم كه از چهارشنبه تا پنجشنبه به طول می انجامد، در خانه پیر به روی مردم باز است و هر كس می تواند برای زیارت تخت گیوه و تسبیح پیر كه از او به یادگار مانده وارد منزل می شود.در این میان سالمندان سر رشته ذكر را به دست دارند. بعد از پایان مراسم ذكر همگی به مسجد روستا می روند و نماز مغرب را به جماعت می خوانند. از بامداد پنج شنبه مراسم از سرگرفته می شود و همه در تكاپو و تلاش اند. دیگهای بزرگ آش در خانه پیر بر آتش اند و جماعت به انتظار. در خانه پیر، درخت اقاقی بزرگی است كه در كنار دیوار های آن سكوهایی برای نشستن ساخته اند و بر ستون های چوبی اتاق نیز تیر های چوبی موازی تكیه داده شده تا مردم بر آن بنشینند. در خانه پیر هر خانواده جای مخصوص خود را دارد و با وجود افزایش جمعیت در این صد سال مساحت خانه هنوز مردم را جا می دهد. هر شخص فقط می تواند در همان جایی بنشیند كه ۹۵۰ سال پیش اجدادش نشسته بودند. شب هنگام پس از نماز عشا هم در جای خود نشسته یا برپا ایستاده اند امام جماعت به ارشاد مردم می پردازد. پس از اتمام مراسم بانگ صلوات بر پاست و مردم متفرق می شوند تا سال بعد كه در همین زمان گردآیند و آیین چند صد ساله را بر پا دارند، اما معماری اورامانات و سرسبزی این منطقه كوهستانی، رؤیای پله هایی به سوی بهشت را متصور می كند. خانه های این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشكه و به صورت پلكانی ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت، زمانی شهری بزرگ بوده و مركزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مركز (حكومت) ناحیه ای اورامان یاد می كرده اند. به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معماری، موقعیت چشمه های پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم، وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و بویژه جمعیت و تعداد سكنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانی ست. از تولیدات هنرهای سنتی مثل گلیم، سجاده، نمد، سبد، گیوه یا گالش، به عنوان سوغات این محل می توان نام برد.
علیرضا جلائیان
منبع : روزنامه ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست