پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
آثار حضور در مسجد

مسجد خانه خدا در زمین،۱ مركز وحی،۲ منبع فیوضات معنوی و بركات گوناگون برای نمازگزاران و جامعه اسلامی است. بیگمان مكانی كه چنین جایگاهی نزد خداوند دارد، حضور در آن، آثار فراوانی را خواهد داشت و بدون تردید شامل حال مكلفان و حاضران در مسجد اعم از زن و مرد نیز خواهد بود.
آثار حضور در مسجد چنان متنوع است كه به سختی میتوان پیرامون تمامی آنها سخن گفت؛ چنانكه در یكی از احادیث امام علی علیهالسلام ، برای حضور در مسجد هشت اثر برشمرده شده است:
«مَنِ اخْتَلَفَ اِلَی الْمَسْجِدِ اَصابَ اِحْدَی الثَّمانِ؛ اَخا مُسْتَفادا فِی اللّهِ، اَوْ عِلْما مُسْتَطْرَفا اَوْ آیَهًٔ مُحْكَمَهًٔ اَوْ یَسْمَعُ كَلِمَهًٔ تَدُلُّ عَلی هُدیً، اَوْ رَحْمَهًٔ مُنْتَظَرَهًٔ، اَوْ كَلِمَهًٔ تَرُدُّهُ عَنْ ردی، اَوْ یَتْرُكَ ذَنْبا خَشْیَهًٔ اَوْ حَیاءً؛۳ كسی كه به مسجد رفت و آمد میكند، یكی از منافع هشتگانه نصیب او میشود: برادری مفید و با ارزش در راه خدا، یا علم و دانش نو، یا دلیل و برهان محكم [برای تثبیت عقاید]، یا كلماتی كه موجب هدایت شود [میشنود]، یا رحمت مورد انتظاری [شامل حال او میشود]، یا مواعظی كه او را از فساد و گناه باز دارد، [میشنود،] یا به خاطر ترس یا حیا و آبروی خود گناهی راترك میكند.»
برخی از آثار حضور در مسجد را میتوان به شرح زیر مورد مطالعه قرارداد:
۱) آثار عبادی
از مساجد به عنوان خانههای خدا در زمین۴ و نیز خانههای متقیان۵ و مؤمنان۶ یاد شده است. این عنوان به خوبی ماهیت عبادی مسجد را نشان میدهد؛ اینكه مسجدها، اولاً و اساسا برای ایجاد ارتباط بین بنده و معبود او واعلام بندگی و عبودیت برای آفریدگار بنا میشوند. بر این اساس نیز اصلیترین اثر حضور در آن در بعد عبادی خواهد بود: «وَاَقیمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وادْعُوهُ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ»؛۷ «[هنگام عبادت و [در هر مسجدی به سوی او توجّه كنید و او را بخوانید و دین [خود] را برای او خالص كنید. همچنان كه در آغاز شما راآفرید، بار دیگر در رستاخیز باز میگردید.»
۲) آثار علمی
كاركرد علمی مسجد در عصر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و توصیههای ائمه علیهمالسلام در اینباره، ما را با یكی دیگر از آثار حضور در مسجد آشنا میسازد. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: «كُلُّ جُلُوسٍ فِی الْمَسْجِدِ لَغْوٌ اِلاّ ثَلاثَهًٔ: قِرائَهُٔ مُصَلٍّ اَوْ ذِكْرُ اللّهِ اَوْ سائِلٌ عَنْ عِلْمٍ؛۸ هر نشستنی در مسجد بیهوده است، مگر اینكه برای سه كار باشد؛ خواندن قرآن، ذكر خدا، پرسش از علم.»
۳) آثار اجتماعی
مسجد به عنوان یك مركز دینی برای عموم، نقش اساسی در شكلگیری اجتماعات مسلمین دارد. از این جهت بطور طبیعی مسجد میتواند كاركرد اجتماعی نیز داشته باشد. حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگی است كه مساجد دارند. در این مكانها مؤمنان فرصت مییابند با جمعی آشنا شوند كه از نظر دین و عبودیت با آنان همرنگ هستند و توان ایجاد گروههای اجتماعی هماهنگ را دارند. بنابراین آنان میتوانند از بین اهل مسجد برادران یا خواهران مناسبی، از حیث دینی، برای خود بیابند كه طبعا آثار آن در ابعاد اجتماعی بروز خواهد كرد.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «لا یَرْجِعُ صاحِبُ الْمَسْجِدِ باَقَلّ مِنْ اِحْدی ثَلاثِ خِصالٍ:... وَاِمّا اَخٌ یَسْتَفیدُهُ فِی اللّهِ؛۹ اهل مسجد به كمتر از یكی از سه چیز از مسجد بر نمیگردد [كه یكی از آنها [دوستی است كه از او در مسیر خدا استفاده میكند.»
زنان و مردان با حضور در مساجد، میتوانند از یك اجتماع سالم دینی بهرهمند شوند.
طبق روایتی كه از امام علی علیهالسلام نقل شد، تأثیرات رفتاری كه حضور در مسجد برجای میگذارد، میتواند جامعه دینی را از فساد و گناه پاك كرده و مسلمین را به سمت یك جامعه سالم هدایت كند:
«اَوْ كَلِمَهًٔ تَرُدُّهُ عَنْ رِدی اَوْ یَتْرُكُ ذَنْبا خَشْیَهًٔ اَوْ حَیاءً؛ یا كلماتی میشنود كه او را از فساد و گناه باز میدارد. و یا به خاطر ترس [از خدا] یا حیا و آبرو، گناهی را ترك میكند.»
بر این اساس حضور در مسجد، میتواند نقش بازدارنده در ارتكاب جرایم و گناهان نیز داشته باشد.
۴) آثار سیاسی
مسجد همواره در كنار كاركرد اجتماعی، عبادی و معنوی خود، كانون سیاسی در جامعه مذهبی نیز بوده است. این موضوع چه در زمان پیامبر و چه در زمان خلفاء و امام علی علیهالسلام و دیگران قابل پیگیری است و نمونههای فراوانی درباره آن میتوان ذكر كرد.
در این دوران نه تنها آثار سیاسی حضور مردان در مسجد بلكه آثار سیاسی حضور زنان در مسجد نیز مشهود است. كه حضور حضرت حضور زنان و مردان و تبادل اخبار و اطلاعات اجتماعی، جویا شدن از احوال هم و احوال مسلمین، تنها بخشی از این ظرفیت بزرگی است كه مساجد دارند.
فاطمه علیهاالسلام در مسجد و دفاع وی از حق ولایت علی علیهالسلام ، یكی از آنهاست. همچنین سخنرانی حضرت زینب در مسجد كه از مسلمات تاریخی است.۱۰ این اثر را در انقلاب اسلامی نیز میتوان به خوبی مشاهده كرد.
تربیت سیاسی كه در مسجد ارائه میشود، به دلیل ماهیت مذهبی آن میتواند نسلی را پدید آورد كه پشتوانه جامعه دینی باشند و در برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را داشته باشند. از این رو حضور زنان در كنار مردان در مسجد ضروری میباشد، چرا كه اگر زنان از حضور در این مكان محروم شوند، در واقع این تربیت بطور ناقص انجام خواهد شد. در حالی كه بانوان به دلیل تأثیر عمیقتر بر فرزندان و نقش تربیتی خود، در صورت برخورداری از تربیت سیاسی مسجد، بلوغ سیاسی را بطور شگفت انگیزی افزایش خواهند داد.
۵) آثار روحی و اخلاقی
فضای مسجد، نورانی و الهی است. چنانچه پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله نیز در حدیثی به آن اشاره فرموده است: «ما جَلَسَ قَوْمٌ فی مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِ اللّهِ تَعالی یَتْلُونَ كِتابَ اللّهِ [و] یَتَدارَسُونَهُ بَیْنَهُمْ اِلاّ تَنَزَّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّكینَهُٔ وَغَشِیَتْهُمُ الرَّحْمَهُٔ وَذَكَرَهُمُ اللّهُ فیمَنْ عِنْدَهُ؛۱۱ قومی [با یكدیگر] در مسجدی از مساجد خداوند متعال برای تلاوت و آموختن قرآن ننشینند؛ مگر آن كه آرامش برایشان نازل و رحمت الهی شامل حال آنها شود. و خداوند از آنها در میان كسانی كه نزد او هستند یاد میكند.»
در حدیث دیگری از آن حضرت میخوانیم كه فرمود: «مَنْ كانَتِ الْمَساجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللّهُ لَهُ بِالرُّوحِ وَالرّاحَهِٔ وَالْجَوازِ عَلَی الصِّراطِ؛۱۲ هر كس كه مسجدها خانهاش باشد، خداوند آسایش و آرامش و عبور از صراط را برای او ضمانت میكند.» و این گونه است كه مؤمن در مسجد، به مانند ماهی در دریا میماند.
اطمینان و آسایش حاصل از حضور در مسجد، توانایی انجام صحیح وظایف و تكالیف شرعی دیگر را نیز بدست خواهد داد.
در این زمینه این نكته را نیز یادآور میشویم كه به دلیل لطافتهای روحی و تأثیر پذیری عاطفی شدید در بانوان، نیاز به حضور برای كسب آرامش الهی و قلبی، درباره آنان بیشتر احساس میشود.
از نظر اخلاقی نیز وضع به همین ترتیب است؛ زیرا زنان به دلیل اینكه بیشتر عمر خود را در خانهها صرف خانه داری و تربیت فرزندان میكنند و بارها در مشكلات مختلف در تنگنا قرار میگیرند، بیشتر از مردان نیازمند آرامش و یافتن محلی برای كسب راحتی روانی هستند. و البته در فضایی به نام مسجد كه اساس آن بر نورانیت، عبودیت و ارتباط خالق و مخلوق است، امكان فراهم شدن آن بیشتر است. ویژگیهایی كه در جماعت هست، در غیر آن نیست.
امام صادق علیهالسلام فرمود: «كانَ اَبی اِذا حَزَنَهُ اَمْرٌ جَمَعَ النِّساءَ وَالصِّبْیانَ ثُمَّ دَعا وَامَنُوا؛ هرگاه پدرم از چیزی غمگین میشد، زنها و بچهها را فرا میخواند و دعا میكرد و آنها آمین میگفتند.»
۶) آثار معنوی و اخروی
در روایات از ثوابها و اجرهای متعدّد برای حاضران در مساجد، فراوان یاد شده است از جمله:
الف) «اِنَّ فِی التَّوْراهِٔ مَكْتُوبا: اِنَّ بُیُوتی فِی الاَْرْضِ الْمَساجِدُ فَطُوبی لِمَنْ تَطَهَّرَ فی بَیْتِهِ ثُمَّ زارَنی فی بَیْتی وَحَقٌّ عَلَی الْمَزُورِ اَنْ یُكْرِمَ الزّائِرَ؛۱۳ در تورات نوشته شده است كه [خداوند میفرماید:] مسجدها خانههای من در زمین هستند. خوشا به حال كسی كه خود را در خانهاش تمیز كند و در خانه من به زیارتم بیاید و حق زائر این است كه میزبان او را محترم شمارد.»
ب) قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : «اَلْمَساجِدُ سُوقٌ مِنْ اَسْواقِ الاْخِرَهِٔ قِراهَا الْمَغْفِرَهُٔ وَتُحْفَتُهَا الْجَنَّهُٔ؛۱۴ مساجد بازاری از بازارهای آخرتند. آمرزش [و بخشش [از وسایل پذیرایی آنها است و هدیه آنها بهشت است.»
ج) قال رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله : «سَبْعَهٌٔ یُظِلُّهُمُ اللّهُ فی ظِلِّهِ یَوْمَ لا ظِلَّ اِلاّ ظِلُّهُ:... رَجُلٌ قَلْبُهُ مُتَعَلَّقٌ بِالْمَسْجِدِ اِذا خَرَجَ مِنْهُ حَتّی یَعُودَ اِلَیْهِ؛۱۵ هفت گروه در قیامت مورد توجه خدا قرار میگیرند... [كه از جمله آنهاست،] شخصی كه وقتی از مسجد خارج میشود تا زمان برگشت، توجهاش به مسجد باشد.»
د) قال الصادق علیهالسلام : «لا یَرْجِعُ صاحِبُ الْمَسْجِدِ بِاَقَلّ مِنْ اِحْدی ثَلاثِ خِصالٍ: اِمّا دُعاءٌ یَدْعُو بِهِ یُدْخِلُهُ اللّهُ بِهِ الْجَنَّهَٔ وَاِمّا دُعاءٌ یَدْعُوا بِهِ فَیَصْرِفُ اللّهُ عَنْهُ بِهِ بَلاءَ الدُّنْیا...؛ اهل مسجد به كمتر از یكی از سه ویژگی باز نمیگردد: یا دعایی میكند كه خداوند به بركت آن، او را به بهشت میبرد، یا دعایی میكند كه به سبب آن بلای دنیا را از او دور میكند و یا...»
این همه نشان میدهد، حضور در مسجد، علاوه بر آثار دنیوی، از جنبه اخروی و كمالات معنوی نیز ـ به عنوان عاملی تأثیرگذار ـ مورد توجّه است. نقل است كه شیخ الرئیس ابوعلی سینا برای ابو سعید ابوالخیر نوشت: چه لزومی دارد، مردم همه در مسجد اجتماع كنند، با اینكه خداوند از رگ گردن به انسان نزدیكتر است. هرجا كه باشی اگر رابطهات با خدا برقرار باشد، نتیجه خواهی گرفت. وی در پاسخ نوشت: اگر چند چراغ در یكجا روشن باشد، اگر یكی از آنها خاموش شد، چراغهای دیگر روشن است، ولی اگر همان چراغها هر كدام در یك اطاق باشد، اگر یكی از آنها خاموش شد، آن اتاق در تاریكی فرو خواهد رفت. انسانها نیز اینگونهاند؛ تربیت سیاسی كه در مسجد ارائه میشود، به دلیل ماهیت مذهبی آن میتواند نسلی را پدید آورد كه پشتوانه جامعه دینی باشند و در برابر حوادث سیاسی هوشیاری لازم را داشته باشند.
بعضی گناهكارند، اگر تنها باشند، شاید موفق به كسب فیوضات الهی نشوند، ولی اگر در جمع باشند، شاید خداوند به بركت افراد دیگر، آنها را هم مشمول بركات خود سازد.۱۶
▪ نكته:
هرچند در تمام ثمرات حضور در مسجد، زنان و مردان مشتركاند و تبعیض بین آنها به چشم نمیخورد، اما نكتهای وجود دارد كه اطلاع از آن، موجب درك مطلوب بودن حضور بانوان است. حقیقت این است كه بانوان فرصت بیشتری در اختیار دارند بر خلاف مردان كه اغلب عمر آنان را موضوع تأمین معاش اشغال میكند. همچنین، همبستگی و دلبستگی بین زنان بیشتر از مردان است و آنان قدرت انتقال و سرعت انتقال بیشتری نسبت به مردان دارند و در تبادل اطلاعات دینی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی موفقتر هستند. و نیز به دلیل لطافت روحی و صافی قلب و عاطفه مادری و همسری توان تأثیرگذاری بیشتری در خانواده دارند. از این جهت است كه حضور آنان در مسجد، میتواند كل فضای خانواده و به دنبال آن جامعه را دگرگون كند. از سوی دیگر، ویژگیهای اخلاقی و سلیقهای بانوان به گونهای است كه آنان میتوانند خدمات بیشتر و بهتری برای مسجد ارائه كنند.
پاورقیها:
۱. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۲۱۳ و ۳۵۹.
۲. كنزالعمال، ج۷، ص۴۴۸.
۳. وسایل الشیعه، ج۳، ص۴۸۰.
۴. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۳۱۳.
۵. همان، ص۳۵۹.
۶. كنز العمال، ج۷، ص۶۵۰.
۷. اعراف/۲۹.
۸. بحارالانوار، ج۷۷، ص۸۶؛ وسایل الشیعه، ج۳، ص۸۶.
۹. وسایل الشیعه، ج۳، ص۴۷۷.
۱۰. برای مطالعه بیشتر پیرامون حضور سیاسی زنان در مساجد رجوع كنید به بلاغات النساء، بانوانی مثل سوده همدان و... .
۱۱. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۳۶۳.
۱۲. همان، ج۳، ص۵۵۴.
۱۳. وسایل الشیعهٔ، ج۳، ص۴۸۲.
۱۴. مستدرك، ج۳، ص۳۶۱؛ بحارالانوار، ج۸۱، ص۴؛ امالی طوسی، ص۱۳۹.
۱۵. وسایل الشیعهٔ، ج۳، ص۴۸۱.
۱۶. داستانها و پندها، ج۹، ص۵۸.
۱. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۲۱۳ و ۳۵۹.
۲. كنزالعمال، ج۷، ص۴۴۸.
۳. وسایل الشیعه، ج۳، ص۴۸۰.
۴. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۳۱۳.
۵. همان، ص۳۵۹.
۶. كنز العمال، ج۷، ص۶۵۰.
۷. اعراف/۲۹.
۸. بحارالانوار، ج۷۷، ص۸۶؛ وسایل الشیعه، ج۳، ص۸۶.
۹. وسایل الشیعه، ج۳، ص۴۷۷.
۱۰. برای مطالعه بیشتر پیرامون حضور سیاسی زنان در مساجد رجوع كنید به بلاغات النساء، بانوانی مثل سوده همدان و... .
۱۱. مستدرك الوسایل، ج۳، ص۳۶۳.
۱۲. همان، ج۳، ص۵۵۴.
۱۳. وسایل الشیعهٔ، ج۳، ص۴۸۲.
۱۴. مستدرك، ج۳، ص۳۶۱؛ بحارالانوار، ج۸۱، ص۴؛ امالی طوسی، ص۱۳۹.
۱۵. وسایل الشیعهٔ، ج۳، ص۴۸۱.
۱۶. داستانها و پندها، ج۹، ص۵۸.
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست