شنبه, ۱۷ آذر, ۱۴۰۳ / 7 December, 2024
مجله ویستا
۵۰ آلبومی که موسیقی را متحول کردند
در یك نظر كلی آلبوم تعریفی است كه در قرن بیستم ظهور كرد. نام آلبوم به طور مشخص اولین بار در سال ۱۹۰۹ به كار گرفته شد، زمانی كه باله فندق شكن چایكوفسكی به صورت چهار دیسك دوطرفه در یك بسته ارائه شد. اولین جدول ده انتخاب اول این پدیده نوظهور موسیقی نیز برای اولین بار در تاریخ ۲۸ جولای ۱۹۵۶ در بریتانیا استفاده شد كه امسال وارد پنجاهمین سال آغاز به كار خود شده است. در حالی كه تك آهنگ ها تاثیری زودگذر و ناپایدار داشتند، آلبوم ها توانستند با شكل پایدارتر خود نوعی میزان سنجش صحیح تر و دقیق تر را به موسیقی پاپ و راك وارد كنند. با تك نگاهی به مجموعه های یكدیگر، دوستی ها شكل گرفته اند، عشق ها شكوفا شده و گروه ها تاسیس شده اند.
مجموعه آلبوم های یك نفر نگاهی مختصر به شخصیت اوست: مانیفستی نشان دهنده عقیده او درباره هر آنچه با آن موافق یا مخالف است. قبل از جای گیری لیزر به جای سوزن، آلبوم ها ابعاد مختلفی داشتند. بازی بازی ای بودند با دو نیمه، سازه ای به سوی یك وقفه و این ابعاد مهمتر از تعداد آهنگ های سازنده آنها بود. حداقل آلبوم های خوب این چنین بودند. بعضی هنوز هم هستند، جز اینكه زمانی بیش از ۷۰ دقیقه دارند، خیلی بیشتر از اجدادشان. شیوه زندگی پیرامون آلبوم ها شكل می گرفت ، دوپینگ با آلبوم، عشق ورزی با آلبوم .
آلبوم مورد علاقه ات را با ترس و لرز به كسی قرض می دادی، با تاسف آنها را جایگزین می كردی. این چیزی است كه نسل های جوان و نه چندان جوان از آلبوم به یاد می آورند. اما این همه چقدر طول خواهد كشید امروزه به آلبوم ها بلكه آهنگ های مورد علاقه دانلود می شوند. سیستم های پخش موسیقی برنامه هایی مانند درست كردن لیست آهنگ های مورد علاقه، یا پخش تصادفی Random دارند و شنوندگان از گذاردن یك ساعت یا بیشتر زمان برای یك هنرمند خسته شده اند. آلبوم به شكلی كه ما امروزه می شناسیم بیشتر از ۵۰ سال دیگر دوام نخواهد داشت، یا حتی ۱۰ سال.
اما همچون یك نقاش كه آثارش را در قالب گروهی در یك گالری نمایش می دهد، آهنگ ها نیز همچنان براساس موضوع یا زمانشان در دسته هایی طبقه بندی شده و همگی به نوعی مانند الگوی اولیه باله فندق شكن ارائه خواهند شد. در این صفحات ۵۰ عدد از این مجموعه وجود دارند كه با خط سیر نزولی به ترتیب اهمیت دسته بندی شده اند، آلبوم هایی كه هر كدام تحولی عظیم در جریان زمان خود به وجود آورده و بدون آنها گروه ها یا حتی سبك ها پدیدار نمی شدند. اینها مجموعه ای آهنگ هستند كه مهمترین و ماندگار ترین تاثیرات را بر موسیقی گذارده اند. انتخاب تنها ۵۰ آلبوم كار بسیار دشواری بود.
چرا باید NWA باشد و پابلیك انمی نه شاید بدین دلیل كه تاثیر اولی فراگیرتر بوده است. چرا Fairport Convention انتخاب شده و The Incredible String Band نه زیرا ما مجبور بودیم مستقیم به سمت آلبومی برویم كه تغییر اساسی در فولك راك بریتانیایی ایجاد كرده است و بالاخره اینكه چرا رولینگ استونز در بین آنها نیست زیرا با وجود باشكوه بودنشان، آنها بیشتر فرم موسیقی از پیش داده شده را برداشته و در مسیر آن حركت كرده اند تا اینكه شكلی اساسا جدید ابداع كنند.
۱. ولوت آندر گراند و نیكو: ولوت آندر گراند و نیكو ۱۹۶۷
این آلبوم اگرچه در ابتدا فروش اندكی داشت، به تدریج تبدیل به تاثیرگذارترین آلبوم راك تاكنون شد. این اولین آلبوم سبك آرت راك دارای فضایی خیال انگیز، تخدیری و افسانه ای قطعه «صبح یكشنبه» بوده كه با آزمون های تجربی شنیداری نو و انعطاف ناپذیری درآمیخته و با طرح مشهور اندی وارهول «موز» آراسته شده است. اشعار لورید دنیای بی پروا و هرزه نیویورك زمان وارهول را نمایش می دهند، جایی كه مواد مخدر و تجربه های تازه فردی حرف اول را می زند. دنیایی تكان دهنده و میخكوب كننده. بدون این آلبوم افرادی مانند دیوید بووی، راكسی موزیك، Siouxsie و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۲. بیتلز: Sgt Pepperشs Lonely Hearts Club Band ۱۹۶۷
هستند كسانی كه آلبوم هایی مانند هفت تیر ۱۹۶۶ یا آلبوم سپید ۱۹۶۸ را به عنوان برترین اثر گروه بیتلز انتخاب كنند. اما این آلبوم قالب كوچك تر و اختصاصی تری برای موسیقی پاپ به عنوان یك شكل هنری ایجاد كرد كه تا قبل از آن كالای احمقانه، بی اهمیت و ناپایداری برای نوجوان ها بود. در زمانی كه گروه های پاپ به شكلی مصنوعی و قالبی كارهای یكدیگر را كپی می كردند، ملودی های روان پل مك كارتنی كه جورج مارتین آن را تولید كرد مجموعه ای از اصوات را پدید آورد كه نشان می داد آزمودن ناآزموده ها نه تنها به خلق ایده های جدید منجر می شود بلكه موفقیت اقتصادی چشمگیر و همیشگی را به دنبال دارد. این آلبوم، موسیقی دهه ۶۰ را تعریف كرده و به سبكی كه اصطلاحا به راك سپید معروف است، اعتبار بخشیده است. بدون این آلبوم، موسیقی پاپ ماهیتی متفاوت پیدا می كرد.
۳. كرافت ورك: Trans Europe Express ۱۹۷۷
در بحبوحه غوغای موسیقی پانك، این آلبوم خلاقانه، متفكرانه، یكدست و تركیبی تاثیر بسیاری بر هم عصرانش گذارد. موسیقی كرافت ورك از دل ایده ها و تجهیزاتی بیرون می آمد كه بیشتر مرهون علم و فلسفه بودند تا هنر و سرگرمی. این آلبوم كه نوعی سرود پیروزی برای زیبایی جنبش ما شینیسم از یك سو و تمدن اروپایی تبار از سویی دیگر به شمار می آمد، اثری عالی و پر از تحرك بود. روشنفكران آلمانی كرافت ورك با به خدمت گرفتن موسیقی سیاهان آمریكا، سبك موسیقی الكترونیك جدید را به اوج خود رساندند.
بدون این آلبوم تكنو و هاوس هرگز به وجود نمی آمدند، پت شاپ بویز شكل نمی گرفت و... این فهرست بی انتها است.
۴. Straight Outta Compton: NWA ۱۹۸۹
NWA همچون پابلیك انمی اما با چشم اندازی سیاه تر با نگاه صریح و خشن خود به آشكار ساختن واقعیات فرهنگ گانگستری غرب وحشی پرداخت. موسیقی این گروه با گزارش های شنیداری نظیر شلیك گلوله، بی سیم پلیس و آژیرها همراه بود. آلبوم Compton سرآغاز سبكی از موسیقی است كه موفق ترین در ۲۰ سال اخیر به شمار می رود: گانگستر رپ. سبكی كه محصول كاملا جدیدی به دنیا عرضه كرد و همچنین به طرفداران خود جرات اعتراض به شرایط روز داد كه باعث بروز آشوب های سال ۱۹۹۲ در لس آنجلس شد.
آهنگ های این آلبوم سراسر انتقاد و اعتراض نسبت به دستگاه های دولتی به خصوص پلیس FBI است.
بدون این آلبوم گروه هایی مانند امینم و فیفتی سنت به وجود نمی آمد.
۵. رابرت جانسون: King of the Delta Blues Singers ۱۹۶۱
به گفته اریك كلاپتون، رابرت جانسون مهم ترین خواننده سبك بلوز تا به امروز است. جانسون فردی به شدت منزوی بود، كه زندگی كوتاه و مرگ اسرارآمیزش او را تبدیل به اسطوره كرد. در مورد او گفته شده است كه روحش را در ازای قدرت انگشتانش در یكی از جاده های می سی سی پی به شیطان فروخت جانسون تنها ۲۹ آهنگ ضبط كرد، اما این آلبوم به سرعت به سنگ محك بلوز بریتانیایی تبدیل شد.
بدون این آلبوم گروه هایی مانند رولینگ استونز، كریم و لدزپلین به وجود نمی آمدند.
۶. ماروین گای: Whatشs going on ۱۹۷۱
مسیر كاری ماروین گای هیچ گاه نشانی از آن نداشت كه او روزی آلبومی ارائه دهد كه درگیر مسائلی مانند حقوق بشر، جنگ ویتنام یا یهودیت باشد. در آلبوم Whatشs going on علاوه بر مضامین، موسیقی و صدای تیز خود او نیز شگفت انگیز است. این آلبوم به نوعی سرآغاز حركت به سوی آگاهی دادن های اجتماعی به شمار می آید. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Innervisions استیوی واندر یا سوپر فلای كورتیس میفیلد به وجود نمی آمدند.
۷. پتی اسمیث: اسب ها ۱۹۷۵
چه كسی می پنداشت آغازكننده بخشی از پانك راك یك دختر باشد او یك شاعر، غیرمتجانس با محیط و اهل نیویورك بود. پتی روح كیت ریچاردز و باب دیلن را در قالب زنانه خود زنده كرد و با آلبومی عجیب، هیجان آلود و تب زده مشعل پانك نیویورك را روشنایی بخشید. طرح روی جلد این آلبوم، پتی را با چهره ای سنگ شده و مردانه نشان می دهد كه به تماشاگر زل زده است. این طراحی تاثیر قاطعی بر نوع برخورد صنعت موسیقی با هنرمندان زن گذارد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند REM، پی جی هاروی و ریزر لایت شكل نمی گرفتند و ستارگان زن موسیقی پاپ مانند مدونا به وجود نمی آمدند.
۸. باب دیلن: Bringing it all back Home ۱۹۶۵
اولین آلبوم فولك راك شاید. به طور قطع اولین نشانه های ظهور شاهكاری كه بعدها به نام Like a Rolling Stone پدیدار شد. این آلبوم كه در سال های اوج پاپ راك ارائه شد، اشعار وهم آلود را با موسیقی راك اندرول درآمیخت. در آهنگ افتتاحیه آلبوم، دیلن هم ادای احترامی به چاك بری و بیتس كرده و هم به شكل پیش دستانه به استفاده از بازی كلمات مانند آنچه در موسیقی رپ می شنویم، پرداخته است. بدون این آلبوم راك مدرن كه خود دیلن توسط این آلبوم و آلبوم Highway ۶۱ Revisited اختراع كرد به وجود نمی آمد.
۹.الویس پریسلی: الویس پریسلی ۱۹۵۶
نخستین آلبوم سلطان پاپ در واقع نخستین مثالی است كه چطور با وارد شدن به دنیای شور و شوق مخاطب جوان می توان به پول رسید با شیوع بیماری «پریسلی پرستی» كمپانی RCA به طور همزمان آلبوم ها، تك آهنگ ها و صفحه هایی را منتشر كرد كه روی جلد همه آنها چهره پریسلی نقش بسته بود. فروش این آلبوم برای اولین بار مرز میلیون دلار را برای كمپانی ها ترسیم كرد.
بدون این آلبوم نه King به وجود می آمد، نه جنون راك اندرول و شاید نه اولین آلبوم بیتلز.۱۰. بیچ بویز: Pet Sounds ۱۹۶۶
آلبوم «صدای حیوانات» با جایگزین شدن با آلبوم Sgt Pepperشs بیتلز به نظر بسیاری از منتقدان به عنوان برترین آلبوم در تمامی زمان ها انتخاب شده است. این آلبوم زمانی كه سایر اعضای گروه در تور به سر می بردند، توسط برایان ویلسون یكی از اعضای گروه در خلوت ساخته شد، بنابراین بیشتر باید یك آلبوم تك نفره محسوب شود. زیبایی این آلبوم فقط در نبوغ آهنگسازی و ابداعات نوازندگی خلاصه نمی شود، بلكه صدای بی نظیر خواننده و اشعار غمگین و باشكوه، به زیبایی آن افزوده است. بدون این آلبوم از كجا می توان شروع كرد گروه بیتلز تاثیر این آلبوم را بر آثار خود تصدیق كرده اند. باب دیلن نیز صدای ویلسون را بسیار ستوده و آن را اعجاب انگیز می داند.
۱۱. دیوید بووی: The rise and fall of ziggy stardust and the spiders form mars ۱۹۷۲
تركیب انقلابی هارد راك و Glam pop نگاه و احساسی فرازمینی به آلبوم دیوید بووی و همزاد لوندش ziggy داده است. تاثیر این آلبوم فقط در پیدایش مد موهای نارنجی رنگ فضانوردان عنكبوت مانند نبود، بلكه مهمتر از آن، آموزش خلق كردن مجموعه ای از عكس و تصویر بود كه بتواند طرفداران را شیفته خود كند. بدون این آلبوم گروه های بزرگی مانند سكس پیستونز، پرنیس، دوران دوران، بوی جورج، كیس، بن جووی البته آهنگی مانند Bohemian Rhapsody به وجود نمی آمدند.
۱۲. مایلز دیویس: Kind of Blue ۱۹۵۹
نمونه كمیابی از تحول در موسیقی كه تقریبا همه آن را می پسندیدند. آلبومی آرام و دوست داشتنی كه از سبك موسیقی رایج زمان خود Hard Pop فاصله بسیاری گرفت. اثرات این آلبوم بر اسلوب موسیقی ایجاد سبكی تازه، مطبوع، دست یافتنی و به طرز عجیبی پر معنی بود. سایرین استفاده های بسیاری از این سبك كرده و «مدال جز» براساس دستور العمل آن به وجود آمد.
بدون این آلبوم صدای خوشایند و آشنای ترومپت در پس زمینه میلیون ها نمایش رادیویی و مستند تلویزیونی شنیده نمی شد.
۱۳. فرانك سیناترا: Songs for swiging lovers ۱۹۵۶
سال قبل از این آلبوم سیناترا اثری ارائه داد كه آن را اولین آلبوم مفهومی پاپ می دانند و آلبوم سال ۵۶ در واقع متمم و مكمل آن به شمار می آید. مجموعه ای از سرود های شاد درباره عشق. اجراهای زیبا و نشاط انگیز آهنگ هایی مانند Iصve got you under my skin از یك سو معرف شخصیت دوست داشتنی سیناترا بود و از طرف دیگر آلبوم را به صدر اولین جدول برترین آلبوم های انگلستان كشاند. بدون این آلبوم ایده «خواننده به عنوان مترجم آهنگ» شكل نمی گرفت.
۱۴. جانی میچل: آبی ۱۹۷۱
اگرچه آلبوم كارول كینگ در این دوره به عنوان پرفروش ترین آلبوم معرفی شد، آلبوم آبی تاثیرات بسیار قوی تری بر موسیقی راك اوایل دهه هفتاد گذارد. جانی بسیار صادقانه و صمیمانه احساسات خود را درباره عشق، خیانت و ناامنی های احساسی با مخاطب در میان می گذاشت. اشعار ساده، لطیف و ماهرانه این آلبوم آن را به عنوان الگویی برای نوعی بازگویی احساسات زنانه قرار داد. بدون این آلبوم افرادی مانند توری آموس و فیونا اپل ظهور نمی كردند. این آلبوم تاثیر قابل توجهی نیز بر آثار اولیه الویس كاستلو و پرنیس داشته است.
۱۵. برایان انو: Discreet Music ۱۹۷۵
گفته می شود كه برایان انو لحظه ای كه در بیمارستان بستری بود و توانایی دسترسی به رادیویی كه صدایش را خیلی آهسته و از دور می شنید، نداشت به نوعی ابداع دست زد كه می توان نام موسیقی محیط را به آن داد. این ابداع نه تنها شرایط او را در گروه راكسی موزیك تغییر داد، بلكه زمینه پیدایش موسیقی الكترونیك راك را فراهم كرد. بدون این آلبوم، افرادی مثل ویلیام اربیت، ارب و جوانا مولینا وجود نداشتند و صداهای انعكاسی گیتار در آثار U۲ به وجود نمی آمدند و آهنگ Low or Heroes دیوید بووی ساخته نمی شد.
۱۶. آرثا فرانكلین: هیچ گاه مردی را مانند تو دوست نداشتم ۱۹۶۷
«ا. ح. ت. ر. ا.م. معنای این كلمه را در درون من كشف كن.» آیا شعری قوی تر از این را در میان اشعار سرایندگان زن دیده اید فرانكلین با آلبوم خود یك باره در تمامی احساسش را به روی مخاطبش گشود و خیلی زود خود و آلبومش را به الگوهای افتخار سیاهان آمریكایی تبدیل كرد. بدون این آلبوم افرادی مانند تینا ترنر، ماریا كری و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۱۷. Raw Power :The stooges ۱۹۷۳
این آلبوم توسط دیوید بووی تهیه شد و او همچنین كسی بود كه به تشكیل دوباره گروه كمك فراوانی كرد. گروه البته به دلیل اجراهای زنده دو آلبوم اولش تبدیل به افسانه شد، اما Raw Power با وجود فروش كمی كه در ابتدا داشت، مدتی بعد از طرف تمامی گروه های پانك بریتانیایی به تاثیر گذار ترین آلبوم در این سبك معرفی شد. بدون این آلبوم پانك جایگاه ویژه ای در بریتانیا نداشت و گروه هایی مانند سكس پیستونز كه آهنگ NOFUN را نیز دوباره اجرا كرد و بعد ها رایت استراپز به وجود نمی آمدند.
۱۸. London Calling: The Clash ۱۹۷۹
بهترین آلبوم پانك یا ناقوس مرگ آن در این آلبوم دوگانه، The Clash ریشه های راك خود را با علاقه اش به موسیقی لاتین درآمیخت و از دنیایی كه در آن به وجود آمده بود فاصله گرفت. این آلبومی بود كه به پانك كه تاكنون به عنوان موجی بدقلق و جنون آمیز به شمار می آمد سندیت داد. این آلبوم با پرداختن به موضوعاتی مانند جنگ های داخلی اسپانیا دیدگاه های سیاسی چپ گرایانه را به درون موسیقی مد روز پانك وارد كرد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Maniac Street Preachers، گرین دی یارانسید تشكیل نمی شدند. آیا واقعا علاقه به موسیقی لاتین بدون وجود این آلبوم تا این حد افزایش می یافت
۱۹. مری جی بلیج: Whatصs the ۴۱۱ ۱۹۹۲
قبل از مری، سبك B&R هنوز قاطعانه به عنوان بخشی از Soul و جز به شمار می آمد. ظهور هیپ هاپ، این آلبوم بلیج و آثار استاد او P Diddy عواملی بودند كه به B&R جایگاهی قابل توجه داده و آن را معرفی كردند.
بدون این آلبوم B&R و Soul از یكدیگر جدا نمی شدند و به همین دلیل گروه هایی مانند TLC، بیانس، آشانتی و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۲۰. Sweetheart of the: The Byrds Rodeo ۱۹۶۸
به گفته بسیاری این آلبوم توانست با خلق یك موجود پیوندی به نام كانتری راك، مانع فرهنگی بین دو گروه اسیدی های موبلند صلح طلب موعظه گر و پرچمداران جوانان خوب قدیمی را از میان بردارد. پیوند صداهای ناهموار گیتار و صدای نرم و یكنواخت خواننده، همراه با سنت های موسیقی كانتری تمام نگاه ها را نسبت به این دو جریان مخالف تغییر داد. گروه حتی به خاطر آهنگ Grand ole opry موهایشان را كوتاه كردند. بدون این آلبوم آهنگ هایی مانند هتل كالیفرنیا و افرادی مانند ویلی نلسون و شانیا تواین به وجود نمی آمدند.
۲۱. اسپایس گرلز: اسپایس ۱۹۹۶
از لحاظ موسیقایی «اسپایس» نسخه ای اصلی و بدیع نبود، اما سبك Power Girl آن مورد توجه قرار گرفت و نسلی از بیست ساله ها را معرفی كرد كه جای خود را خیلی زود در بازار موسیقی پیدا كردند. بدون این آلبوم كم سن و سال ها مورد تایید و توجه دنیای موسیقی قرار نمی گرفتند.۲۲. كیت بوش: The Hounds of Love ۱۹۸۵
در نگاه اول به این آلبوم كیت را می بینیم كه در جنگی علیه خداوند شركت كرده و در حال غرق شدن است. حال نوع نگاهت را وارونه كن. او را می بینی كه شیاطین را از وجود خود می راند و با ملودی تند ایرلندی دیوانه وار حركت می كند. و همه این اصوات ضبط شده در استودیویی مجهز است كه دهه هشتاد در خدمت یكی از زنان نابغه و بی همتای موسیقی دوره خود قرار داده است. بدون این آلبوم موسیقی توری آموس شاید تحولی ایجاد نمی كرد و گروهی مثل Gold Frapp به وجود نمی آمد.
۲۳. آگوستوس پابلو: King Tubby meets Rockers uptown ۱۹۷۶
Dub سبك اختراعی جامائیكایی ها كه تركیبی از دوباره تنظیم كردن آهنگ ها Remix، افزودن صداها و اكوهای مختلف به صدای خواننده بود، به شكل خارق العاده ای در این آلبوم به چشم می خورد. این مجموعه ملودی های فراواقعی به وسیله صدای ملودیكای آگوستوس پابلو به وجود آمده و به شكل آلبوم ارائه شد. بدون این آلبوم واژه هایی مثل Remix و Dj و سبك های هاوس و ریو به وجود نمی آمدند.
۲۴. یوسو اندور: Immigres ۱۹۸۴
اندور ستاره موسیقی سنگال كسی است كه درك و دریافت غربی ها نسبت به موسیقی آفریقایی را تغییر داد. او در موسیقی سنگالی انقلابی ایجاد كرده است. ریتم های نامتعادل، ضربه های عجیب، سازهای كوبه ای، اصوات ناموزون هورن ها و صدای قدرتمند و انعطاف پذیر اندور از ویژگی های این آلبوم به شمار می رود. این آلبوم همچنین نقش مهاجران آفریقایی به غرب و مسئله هویت آنها را دوباره مطرح می كند.
بدون این آلبوم شاید اندور هرگز با پیتر گابریل ملاقات نمی كرد، آفریقایی ها شاید هرگز در Live۸ حضور نمی یافتند و مهمتر اینكه World Music به عنوان بخشی از موسیقی مورد توجه موسیقیدانان غربی قرار نمی گرفت.
۲۵. جیمز براون: Live at the Apollo ۱۹۶۳
این آلبوم زنده هنوز بهترین نمونه اجرای قوی موسیقی Soul به شمار می آید. این اجرا جیمز براون را به درون جریان اصلی این سبك سوق داد و راه را برای كارهای بعدی او گشود. آلبوم علاوه بر سازمان بخشیدن به گروه های صاحب سبك موسیقی Soul مانند sly stone و اوتیس ردنیگ، پایه های اولیه یك اجرای پرتحرك را برای مایكل جكسون جوان آماده كرد. بدون این آلبوم سبك های مختلف و قابل توجه هیپ هاپ كه مشخصا از براون بیش از هر كس دیگر نمونه برداشته اند به وجود نمی آمدند.
۲۶. استیوی واندر: Songs in the key of life ۱۹۷۶
این آلبوم بر بیشتر خوانندگان سبك Soul مدرن و R&B تاثیر گذارده است. این آلبوم كه دارای ۲۱ آهنگ است، گستره وسیعی از موضوعات مختلف احساسی، اجتماعی، معنوی و زیست محیطی را كه همگی با نوعی جسارت و چابكی اجرا شده اند دربرمی گیرد. هیچ كدام از دیگر خوانندگانR&B اینچنین گسترده و زیبا به مسائل و موضوعات پیرامون انسان نپرداخته اند. بدون این آلبوم افرادی مانند آلیشیا كیز و جان لژند وجود نداشتند و شعر R&B معاصر بی معنا و پوچ بود.
۲۷. جیمی هندریكس: Are you Experienced ۱۹۶۷
هندریكس نقطه آغاز نوازندگی گیتار است، با نگاه و سبكی كه انگار از سیاره ای دیگر آمده پیوندش با بلوز و psychede lia، زبردستی و حقه هایش در نوازندگی، گیتار و امكانات شنیداری آن را دوباره معنا كرد. آهنگ سومین سنگ از خورشید، هندریكس را به اولین ستاره راك حقیقتا جهانی تبدیل كرد. بدون این آلبوم گیتارنوازان و هنرمندان بلوز راك بی شماری به وجود نمی آمدند، اما بیشتر از این، بدون آلبوم Experienced كسی جیمی را واقعا تجربه نمی كرد
۲۸. Prince and the Revolution: باران ارغوانی ۱۹۸۴
پرینس برای سال های متمادی موفقیت چندانی در موسیقی نداشت تا اینكه این مرد لاغراندام خود را به عنوان یك ستاره فیلم ارغوانی پوش دوباره احیا كرد. مثل مایكل جكسون، او نیز دریافت كه بهترین راه جذب مخاطب ایجاد طیف گسترده موسیقایی است: از فانك مینی مالیست آلبوم های قبلی اش تا Volume-at-۱۱ جیمی هندریكس آهنگ باران ارغوانی بالادی ماندگار و كوبنده است كه از قضا نمونه ضعیف كریستینا اگرلینا را در میان سایرین به ذهن ما می آورد.
بدون این آلبوم افرادی مانند جانت جكسون، پیچز و مطمئنا بك به وجود نمی آمدند.
۲۹. پینك فلوید: نیمه تاریك ماه ۱۹۷۳
پیوستن به پینك فلوید اوایل دهه هفتاد دشوار به نظر می رسد. هرچه پول لازم باشد داری اما بی فایده است. تا یك بحران وجودی نداشته باشی نمی توانی به اتاق ضبط موسیقی آنها وارد شوی. آثار پینك فلوید تماما به شكلی مثبت تاثیر گذار از آب درآمدند. بدون این آلبوم پراگرسیو راك معنایی نداشت و شاید صدای زمزمه مانند تام یورك شنیده نمی شد.
۳۰. آتش را بگیر :The wailers ۱۹۷۳
در كنار The harder they come فیلم و موسیقی متنش، آلبوم آتش را بگیر معنای موسیقی «رگی» را از موسیقی سبك عجیب و عوام پسندانه به موسیقی اسرارآمیز و قدرتمند تغییر داد. سبك عرضه شده در این آلبوم نسخه آراسته و ملایم شده ریف های منهای گیتاری است كه باب مارلی، پیتر تاش و بانی ویلر زمانی كه مخاطب سفیدپوست نداشتند ارائه می كردند. بدون این آلبوم گروه های بومی آمریكایی مائوری یا آفریقایی موسیقی Reggae و نمونه هایی مانند اسواد یا استیل پالز به وجود نمی آمدند.
۳۱. استون روزز: استون روزز ۱۹۸۹
تا اواخر دهه هشتاد، منچستر مكانی نامطبوع و ناخوشایند برای اهل موسیقی به شمار می آمد. تا زمانی كه آلبوم غیرقابل پیش بینی و پرهیجان استون روزز سر از كلوب های آن شهر درآورد. آلبومی پر از الفاظ عجیب و غریب و ریتم ها و اصوات فانكی درام و گیتار كه بدون شك بی رقیب بودند. بدون این آلبوم آنچه از استون روزز در DNA تمامی بندهای فانك بریتانیا به جا مانده به وجود نمی آمد.
۳۲. اوتیس ردینگ: Otis Blue ۱۹۶۵
قبل از روی كار آمدن استكس ركوردز و اوتیس ردینگ ایالت های جنوبی فقط مختص سبك كانتری بود. این آلبوم كه چند هفته پس از مرگ نابغه ردینگ یعنی سام كوك ضبط شد اوتیس را به عنوان جانشین كوك و به عنوان یك سیاه پوست جوان و موفق معرفی كرد. با پشتیبانی جالب توجه MG و صدای هورنهای ماركی در پس زمینه صدای خش دار اوتیس، این آلبوم Soul را معنا كرد. بدون این آلبوم افرادی مانند آرثا فرانكلین، ال گرین و ترنس ترنت به وجود نمی آمدند.
۳۳. هربی هانكوك: Head Hunters ۱۹۷۳
این آلبوم موسیقی جز را با فانك و R&B پیوند می دهد و این كار را با نوعی اطمینان لذت بخش انجام می دهد و راهكاری كاملا جدید و روشنفكرانه به موسیقی ارائه می كند. Head Hunters سرآغاز نوعی تركیب نژادی محسوب می شود و سبكی است كه حدود سی سال به موسیقی جز حیات تازه ای بخشید. بدون این آلبوم همین بس كه بگوییم همه چیز در دنیای جز فانك به این آلبوم برمی گردد.
۳۴. بلك سبث: بلك سبث ۱۹۷۰
در كمتر از سی دقیقه اولین نشانه های ظهور هوی متال سر برمی آورند. تمپوهای سنگین، ریف های چكشی گیتار و صدای جیغ مانند آزی آزبورن، آرنا راك را به دو دهه هفتاد و هشتاد هدیه كرد. بدون این آلبوم سبك گرانج و در پی آن كرت كوبین و اسپینال بك به وجود نمی آمدند و البته برنامه آزبورن ها نیز ساخته نمی شد
۳۵. رامونز: رامونز ۱۹۷۶
به عقیده جویی رامون «شادی» در سال ۱۹۷۴ در موسیقی كاملا از بین رفته بود. برای بازگرداندن آن به عرصه موسیقی جویی و سه برادرش فقط یك آلبوم و ۱۶ آهنگ ارائه كردند. اختصار اولین درس راك نوازان نیویوركی بود كه همراه با سرعت، اصوات ناموزون گیتار و اشعار احمق نمایانه ارائه شد. در بحبوحه شكوه و ابهت پراگرسیوراك آلبوم رامونز بازگشتی به سرخوشی های گذشته بود. بدون این آلبوم شادی در موسیقی از بین رفته بود.۳۶. نسل من ۱۹۶۵: The who
The who قبل از اینكه اولین اپرای راك خود به نام «تامی» را ضبط كند، تعداد زیادی تك آهنگ ارائه كرده بود كه اكثرا به فضای یٲس آلود و مهار شده جوانان لندن در دهه شصت می پرداخت. آلبوم سال ۶۵، نسل من، با سرودهای اعتراض آمیز خود سبك art-school را به وجود آورد كه گرایش جوانان به از بین بردن وضع موجود را نشان می داد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پل ولر، Blur و Ordering Boys وجود نداشتند.
۳۷. خطوط آبی ۱۹۹۱: Massive Attack
با از بین بردن حد و مرزهای رپ، Massive Attack برای به وجود آوردن سبكی موسیقایی سینمایی پیشقدم شد. اعضای این گروه كه همگی از مدرسه عالی سیستم های صوتی فارغ التحصیل شده بودند به همراه یك طراح انیمیشن دست به ابتكار زده و با آهنگ فراموش نشدنی سمفونی ناتمام برای همیشه در سبك مدرن كلاسیك باقی ماندند.
بدون این آلبوم، موسیقی شهرنشین انگلیسی حرفی برای گفتن نداشت و گروه هایی مانند Roots Manuva و دیزی به وجود نمی آمدند.
۳۸. رید یوهد۱۹۹۵: The Bends
به موازات جف باكلی موسیقی رید یوهد هراس آور، متفكرانه و عجیب بود و سبك آن خلاف جهت Lad-Rock كه Oasis به راه انداخته بود پیش می رفت. سبكی مبتنی بر اصوات ناشنیده آلات موسیقی كه به صدای دهه نود تبدیل شد.بدون این آلبوم گروه هایی مانند
Cold Play، كین و جیمز بلانت به وجود نمی آمدند.
۳۹. مایكل جكسون۱۹۸۲: Thriller
ناب، تكان دهنده نبوغی سرشار از ابتدا تا پایان. مایكل جكسون و تهیه كننده اش كوئینسی جونز ظاهرا عهد بسته بودند كه بزرگ ترین و جهانی ترین آلبوم پاپ را خلق كنند. جونز نشانه های راك را به درون Soul و برعكس كشانده و سبكی ایجاد كرده كه با جمع اضداد شكلی جهانی یافته است. بدون این آلبوم ستارگان موسیقی پاپ مانند مدونا، جاستین تیمبرلیك و بسیاری دیگر به وجود نمی آمدند.
۴. Run DMC: Run DMC ۱۹۸۴
این Run DMC بود كه الگوی هیپ هاپ امروزی را ثبت كرد. اولین آلبوم رپ به شكل امروزی به شدت جذاب بود و البته با اشعار اجتماعی اش راه را برای رپ سیاسی و اجتماعی باز كرد. بدون این آلبوم گروه هایی مانند پابلیك انمی، روتز ونس به وجود نمی آمدند.
۴۱. چیك: چیك ۱۹۷۷
انقلابی در موسیقی دیسكو اواخر دهه هفتاد. آلبومی كه این سبك را از شكل بی جیزی آن جدا كرده و به عنوان فرمی مجزا برای سه دهه در جداول آلبوم های برتر قرار داد. اعضای اصلی این گروه یعنی نایل راجرز و برنارد ادواردز در آلبوم سال ۷۷ خود اثری ارائه دادند كه گروه های بی شماری از جمله دوران دوران و Orange Juice را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد. بدون این آ لبوم گروهی مانند Destinyشs Child به وجود نمی آمد.
۴۲. The Smiths: The Smiths ۱۹۸۴
اشتیاق آور، ملودیك، پرسروصدا و بسیار شمالی. اولین آلبوم Smiths تقریبا شبیه هیچ چیز نبود. این آلبوم مخلوطی از ریف های پاپ، پانك و دیسكوی دهه شصت بود كه در فرمی خاص خود به هم آمیخته شده بودند. سبكی سحرآمیز كه موفقیت بی پایانی برای گروه به همراه داشت و بسیاری سعی در تكرار آن دارند. بدون این آلبوم گروه های بسیاری مانند Suede، Gasis و Libertines به وجود نمی آمدند.
۴۳. پریمال اسكریم: Screamadelica ۱۹۹۱
با این آلبوم این گروه سابقا Indie مشتاقانه به جمع هواداران Dance Music پیوست. این تبدیل با سروصدای فراوان انجام شده و آلبوم جدید در همه جا از خانه ها، ماشین ها و كلوب ها شنیده می شد. Screamadelica نوعی فلسفه لذت گرایی را به جریان موسیقی روز وارد كرد. بدون این آلبوم، فرهنگی به نام Lad-Culture شكل نمی گرفت.
۴۴. ترس از موسیقی۱۹۷۹: Talking Heads
نوعی بذله گویی لطیف و سرخوشانه در بیان Talking Heads درباره جنون زندگی مدرن وجود دارد كه افراد بسیاری به خصوص رید یوهد از آن درس گرفته اند. آهنگ آغازین آلبوم فانك را با تم های آفریقایی درآمیخت و راه را برای آهنگ قالب شكن زندگی من در آلبوم بعدی گروه باز كرد.
بدون این آلبوم افرادی مانند تام یورك و آهنگ Graceland پل سایمون به وجود نمی آمدند.
۴۵. ۱۹۶۹ فیرپورت كانونشن: Liege and Lief
آغاز به كار فولك راك انگلیسی. این آلبوم الكتریكی هر چند باعث جدا شدن اعضای این گروه منحصرا فولك شد، اما بدعت جدیدی در این نوع موسیقی به شمار می آمد و راه را برای بسیاری گشود.
بدون این آلبوم گروه های سلتیك مانند Pogues و Waterboys به وجود نمی آمدند.
۴۶. جسارت ۱۹۸۱: The Human League
تا قبل از این آلبوم، سینتی سایزر فقط مخصوص موسیقی تشریفاتی و گاه مذهبی بود. این گروه سبكی نوآور با عنوان Feminise d Electronica به وجود آورد كه دو خواننده زن و دو ساز عجیب كه صدایی جیرجیرمانند از خود تولید می كردند آن را معرفی كردند. بدون این آلبوم گروه های پاپ سینتی سایزری به وجود نمی آمدند.
۴۷. نیروانا ۱۹۹۱: Nevermind
بسیاری بر سر این موضوع كه شاهكار نیروانا تغییری در موسیقی به وجود آورده است بحث می كنند، اما Nevermind همچنان با قدرت بسیار می تازد. لحظه ایجاد تحول آنجا است كه راك زیرزمینی و بددهان آمریكایی خود را به درون جریان موقر و آرام موسیقی تحمیل می كند و موفق می شود جای خود را باز كند. بدون این آلبوم سبك راك سیاتلی، سبك Britpop و گروه هایی نظیر Alice in Chains و Pete Doherty به وجود نمی آمدند.
۴۸. ۲۰۰۱ The Strokes: Is this it?
پنج مرد جوان و زیبا سروصدای تلویزیون را با ولوت آندر گراوند و درآمیخته و به هزاره جدید وارد كردند. آنها به وسواس دائمی راك داشتن موسیقی به همراه اوقات خوش، نیروی تازه ای وارد كردند. بدون این آلبوم گروه هایی مانند فرانتز فردیناند و Libertines به وجود نمی آمدند.
۴۹. ۱۹۸۹: De La Soul
۳Feet high and Risingت
این آلبوم ده سال بعد از ظهور هیپ هاپ آن را دوباره زنده كرد، با ریتم های سبك و صداهای غیرمعمول خود شكل جدیدی از این موسیقی را ارائه داد و برچسب Hippy را نیز به آن افزود. بدون این آلبوم گروه هایی مانند Jungles Brothers و PM Dawn به وجود نمی آمدند.
۵۰. فركانس ها ۱۹۹۱: LFO
این آلبوم در نوع خود شاهكار به شمار می آید، آلبومی كه نسخه های اولیه و اصلی كرافت ورك را به شكل روز درآورد و هاوس، اسید و هیپ هاپ را به هم درآمیخت و موسیقی Dance ناب را به مشتریانش عرضه كرد. بدون این آلبوم موفقیتی در انتظار گروه هایی مانند Orbital، Leftfield، Underworld، Chemical Brothers و Aphex Twin نبود.
منبع: آبزرور
ترجمه: آزاده فرامرزی ها
ترجمه: آزاده فرامرزی ها
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست