سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
آشنایی با منطقه آزاد چابهار
بندر تاریخی چابهار با ۲۲۰ هزار نفر جمعیت از موقعیت ویژهء استراتژیک و بهعنوان دروازهء کشور برای ورود به آبهای بینالمللی با مبدا مسیرهای ترانزیتی غیرقابل رقابت، برخوردار است. این بندر در منتهیالیه جنوب شرقی کشور در کنار آبهای نیلگون دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد.
بندر چابهار با مساحت ۱۱ کیلومتر مربع هم عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه جزیرهء فلوریدای آمریکا و با شرایط آب و هوایی مشابه بندر میامی است. حداکثر دمای سالانه آن ۳۴ و حداقل دمای آن ۵/۱۰ درجه سانتیگراد بوده و از این نظر یکی از خوش آب و هواترین بنادر جنوبی ایران به شمار میآید. لازم به ذکر است که تابستان چابهار از تهران خنکتر و زمستان آن دارای آب و هوایی مطلوب بهاری است. بیشتر مردم چابهار بلوچ و اهل سنت هستند، ولی با توجه به وجود منطقهء آزاد تجاری - صنعتی چابهار ظرفیت مهاجرپذیری منطقهء جمعیت مهاجران شیعه در سالهای اخیر افزایش یافته است و روابط اهل تسنن و تشیع بسیار دوستانه و حتی نسبتهای فامیلی با هم دارند. اقتصاد منطقه مبتنی بر صیادی و کشاورزی است و در دههء اخیر با حضور منطقهء آزاد چابهار، صنعت بازرگانی و توریستی و خدماتی رونق گرفته است.
چابهار دارای پیشینهای دوهزار ساله است و بندر معروف تیس از زمان هخامنشیان سکوی مهمی در امر بازرگانی و دریایی به شمار میآمد و کالاهای تجاری از چین و هند و آسیای جنوب شرقی از طریق این بندر به بازارهای خاورمیانه فرستاده میشد.
● موقعیت جغرافیایی
منطقهء آزاد تجاری - صنعتی چابهار با ۱۴۰ کیلومتر مربع مساحت در جنوب شرقی جمهوری اسلامی ایران و در کنار خلیج چابهار و آبهای نیلگون دریای عمان قرار دارد. این منطقه جزیی از شهرستان چابهار، واقع در استان سیستان و بلوچستان است که از طریق شهرستان ایرانشهر و پس از عبور از استان خراسان جنوبی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان و از شرق به کشور پاکستان و از جنوب به دریای عمان و اقیانوس هند و آبراه بینالمللی، قارهء آفریقا و شرق آسیا و اروپا و دریای مدیترانه راه دارد.
● ویژگیهای منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار
براساس مطالعات بینالمللی، بندر چابهار مهمترین کریدور شمال و جنوب در جهان محسوب و تنها بندر اقیانوسی ایران است که قابلیت پهلوگیری کشتیهای اقیانوسپیما را دارد. این بندر میتواند به یک مگاپورت منطقهای و بینالمللی تبدیل شده و سهم به سزایی را در تجارت و اقتصاد ایران داشته باشد. این امر مستلزم سرمایهگذاری کلان ملی است. بندر چابهار از میان سه شاهراه شمال و جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را به خود اختصاص داده و حتی از کانال سوئز نیز مهمتر است.
● اهداف تاسیس منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار
▪ راهاندازی و احیای جاده قدیم ابریشم و توسعهء ترانزیت محور شرق
▪ افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حملونقل بینالمللی و بازرگانی داخلی و خارجی
▪ ارتقای عملکرد بندر چابهار تا حد یک مگاپورت و تلاش در جهت توسعه و تبدیل آن به یک HUB منطقهای
▪ ارتقای نقش و عملکرد منطقهء آزاد تجاری در توسعهء ملی و منطقهای
▪ تولید و صدور کالاهای صنعتی و حضور فعال در بازارهای جهانی
▪ انتقال تکنولوژی و آموزش نیروی کار، فقرزدایی و رشد توسعهء اقتصادی
▪ ایجاد فرصتهای اشتغال و کسب درآمد ارزی
▪ اتصال چابهار به شبکهء راهآهن سراسری
▪ احداث پتروشیمی
▪ جذب سرمایههای خارجی
● طرح جامع منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار
حدود منطقهء آزاد صنعتی چابهار براساس مصوبهء هیات وزیران تعیین شده و یکی از مناطق آزاد کشور است که در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده است.
سازمان منطقهء آزاد چابهار با ایجاد بستر مناسب و ارزان برای فعالیتهای زیربنایی، عمرانی، صنعتی، تجاری، ترانزیت، گردشگری، شیلات، بانکداری و امور مالی اعتباری و خدمات عمومی و رفاهی، امکان رشد و توسعهء اقتصادی و اشتغالزایی را در منطقه فراهم کرده است. منطقهء آزاد چابهار هم اکنون دارای اسکلهء اختصاصی، هفت مرکز بزرگ خرید، هتل پنج ستاره، ویلای مجلل، پیست اسکیت، پارک و امکانات خدماتی و رفاهی دیگر است و این امکانات به صورت ذیل پیکرهبندی شده است.
● تاسیسات زیربنایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار
▪ اسکلهء شهید بهشتی:
این اسکله دارای ۰۰۰ر۱۸ مترمربع انبار سرپوشیده است و ظرفیت پذیرش کشتیهای ۰۰۰ر۱۰۰ تنی را دارد.
▪ اسکلهء شهید کلانتری:
این اسکله قابلیت پذیرش کشتیهایی با ظرفیت ۰۰۰ر۴۵ تن را دارد و دارای ۲۰۰ر۴ مترمربع انبار سرپوشیده است. در اواسط برنامهء چهارم توسعه ظرفیت اسکلههای چابهار به شش میلیون تن خواهد رسید. مساحت مجموعهء امکانات بندری چابهار ۳۶۵ هکتار است.
▪ فرودگاه:
راه ارتباطی هوایی منطقهء آزاد، فرودگاه کنارک است. این فرودگاه در ۲۰ کیلومتری این منطقه واقع شده است. در حال حاضر پروازهای مستمر از تهران، شهرستانهای بزرگ کشور و امارات متحدهء عربی، پل هوایی مناسبی را ایجاد کرده است البته عملیات احداث فرودگاه بینالمللی در پیکرهء هشت منطقهء آزاد چابهار نیز آغاز شده است.
▪ راههای زمینی:
اتصال منطقهء آزاد چابهار به سرزمین اصلی و وجود راههای زمینی،امکان ارتباط با سایر نقاط کشور و همچنین کشورهای همجوار آسیای میانه را فراهم کرده است. وجود ترمینال باربری با پذیرش حدود ۱۰۰ دستگاه کامیون روزانه، امکان حمل انواع کالای تولیدی، وارداتی و ترانزیتی، را از طریق راههای زمینی تسهیل میکند.
منبع : روزنامه سرمایه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست