چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
پیدایش دیجیها
امروزه در بسیاری از مهمانیها، کلوپها و حتی در میان اعضای گروههای موسیقی نشانی از پدیدهای به نام «دیجی» (DJ) یافت میشود. کارهای ترکیبی، ساخت قطعات موزیکال بدون وقفه (Non Stop)، فضاسازی و ایجاد اصوات گوناگون گوشهای از فعالیت هنری و تخصصی آنها است. دیجی مخفف «دیسک جاکی» (Disc Jockey) است.
منظور از دیسک همان صفحهی موسیقی است و جاکی نیز به معنی چابکسوار است. این ترکیب، اصطلاحی است که اوایل دههی ۳۰ و توسط اهالی منطقهی «برانکس» در نیویورک باب شد. سیر تحول و تاریخچهی حدوداً ۷۰ سالهی فعالیت دیجیها رانمیتوان منفک از تحول «تِرن تِیبل» (Turntable) و سازهای الکترونیک نظیر سینتیسایزر و پیانوالکتریک بررسی کرد.
در ادامه به چند تکنیک معمول دیجیها و به تاریخچهی مختصری از این روند اشاره میشود:
«کول هرک» (kool Herc) را میتوان اولین دیجی «هیپ هاپ» (Hip Hop) دانست که بانی تحولی در این زمینه بود.
او با استفاده از یک میکسِر صدا (Audio Mixer) و دو دستگاه پخش یکسان اصوات را با تکنیک «تغییر» (Switching) از یک «دِک» به دِک دیگر منتقل میکرد و به وسیلهی میکسِر، اصوات «کوبهای» (percussive) را به صورت پسزمینه یا غالب بر موسیقی اضافه میکرد.
تکنیک دیگری که به نام او ثبت شده «شکستن بیتها» (Break Beats) است. در این تکنیک تکههایی از موسیقیهای مختلف در کنار هم قرار میگیرند و درقالب ریتمیک یا ملودیک جدیدی ظاهر میشوند. این تکنیک میکسی از ترانهها و آواهایی است که میتوانند کنار هم قرارگیرند.
ایجاد غش در ریتم (Syncopation) در اوایل دههی ۶۰ توسط «کلمنت داد»، «دوک راید» و همکارانشان پدید آمد. این تکنیک همانطور که از نامش پیداست مجموعهای از تغییر سرعتهای آنی در ریتم است.
درسال ۱۹۷۷ «تئودور» (Theodore) ۱۴ ساله، تکنیک «اِسکرچ» (Scratch) را به نام خود به ثبت رساند. هنگامی که او با دستگاه پخش خود در اتاقش مشغول بالا و پایین پریدن بود با صدای خشمگین مادرش به خود آمد و هنگامی که صدای پای مادرش را نزدیکتر شنید به سمت دستگاه رفت و به طور اتفاقی صفحه را در خلاف جهت حرکت داد و صدایی که از صفحه بیرون آمد میخکوبش کرد.
بارها این کار را تکرار کرد و پیبرد که براساس سرعت تغییر جهت، اصوات مختلفی از دستگاه شنیده میشود. در حال حاضر این تکنیک یکی از معمولترین تکنیکها درمیان دیجیها است.
پیشینهی استفاده از تِرن تِیبل (به عنوان یک آلت موسیقایی و جزیی از موسیقی) به اواسط دههی۳۰ بازمیگردد، زمانی که «جانکیج» (John Cage) موزیسین آوانگارد آمریکایی ایدههایی دربارهی استفاده از این دستگاه در موسیقیاش ارایه داد. ایدههایی که توسط «پیر شافر» (Pierre Schaeffer) فرانسوی در دههی ۴۰ تکامل یافت.
در خلال جنگ جهانی دوم به مراتب از تِرنتِیبل استفاده شد، بخصوص در هنگام استراحت و در سالنهای غذاخوری سربازان و این پدیده باعث شد تا گروهها و خوانندگانی چون «گلن میلر» (Glen Miller)، «اندروزسیسترز» (Andrews Sisters) و «بنیگودمن» (Benny Goodman) ناچار نباشند مسافتهای طولانی را به خاطر تقویت روحیهی سربازان طی کنند! با ورود صفحههای ۴۵ دور در سال ۱۹۵۰ گوشسپردن به موسیقی جنبهی عمومیتری یافت.
هر جوانی به راحتی قادر بود که در سفرها و مهمانیها دستگاه ۴۵ دورش را با خود حمل کند و جدیدترین موسیقیها را در اختیار داشته باشد. به موازات این روند استفاده از سازهای الکترونیک رواج بیشتری یافت.
در سیر تحول موسیقی الکترونیک و همچنین تِرنتِیبل و ایجاد موجی جدید در این موسیقی (دهههای ۳۰ و۴۰) مخترعین، کاربرها و متخصصین دیگری نیز نقش داشتند، نیاز به شنیدن اصوات جدید بخصوص در صنعت سینما و حضور مخترعینی چون «اسکار سالا» و «لئون ترمین» و موزیسینهایی چون «اشتوکهاوزن»آلمانی و «پیر بولز» فرانسوی در روند این جریان بسیار موثربود.
از «تراوتونیم»(Trautonium) دستگاه ساختهشده توسط سالا در بسیاری از فیلمهای هیچکاک استفادهشد همچنین در موسیقی متن چند اثر سینمایی«جک آرنولد» نشانههایی از ساز الکترونیک ابدایی لئون ترمین روس(به نام ترمین) وجود دارد.
اما در دههی ۵۰ در جاماییکا داد و راید، نخستین تکنیسینهایی بودند که به طور متمرکز بر روی اصوات الکترونیک و افزایش قابلیت تِرن تِیبل کار کردند. از سال ۱۹۵۸ و با اختراع پیانوالکتریک موج جدیدی شکل گرفت که با ساخت سینتیسایزر «موگ» توسط «رابرت موگ» (Robert Moog) و پس از آن سینتیسایزرهای «اِی.آر.پی» و «رولند»، تکامل یافت.
در طراحی نخستین سینتیسایزر موگ دو موزیسین به نامهای «هربرت.ای.دوچ» و «والتر کارلوس» همکاری داشتند و پس از موفقیت آلبومی از کارلوس (Switched On Bach) که در آن از موگ استفادهشده بود، «میکجگر» و «بیتلز» نیز به استفاده از این سینتیسایزر روی آوردند.
در این دهه«اریک ستی» (Eric Satie) و «آرنولد شونبرگ» (Arnold Schonberg) قطعاتی بر پایهی قواعد ریاضی تنظیم کردند و «لوییجی روسولو» (Luigi Russolo ) گسترهی وسیعی از ماشینها و دستگاههای گوناگون- از ماشین چمن زنی گرفته تا دستگاههای پِرِس- را در موسیقیاش به کار گرفت.
گردهمایی و مهمانیها در محلهی برانکس نیویورک پاتوق افراد مستعدی چون کولهرک، «گرندمسترفلش (Grandmaster Flash) و «آفریکا بامباتا» (Africa Bambaata) بود که در دههی ۷۰ به بزرگترین دیجیهای دنیا بدل شدند.
اواخر دههی۶۰با ورود تِرنتِیبلهای «های- فای» (Hi-Fi)، سینتیسایزرهای جدید و با رواج موسیقی «دیسکو» (Disco Music) توسط دیجیهایی چون «جیورجیو مورودر» (Giorgio Moroder) ایتالیایی،یکیاز نخستینگروههای الکترونیک_ با همکاری «رالفهاتر» (Ralf Hutter)، «فلوریناشنایدر» (Florian Schneider)، «کلاوسدینگر» (Klaus Dinger) و «توماس هومان» ((Thomas Homann _ با نام «کرفت ورک» (Kraftwerk) در «دوسلدورف» آلمان شکل گرفت.
در اولین آلبوم گروه با نام «کرفت ورک» از نسل دوم سینتیسایزرهای موگ و رولند برای ایجاد اصوات و قطعات الکترونیک بدیع استفاده شد.
از سال ۱۹۷۹ تا اوایل دههی ۸۰ با توجه به سوق یافتن هیپهاپ تجاری به سمت استفاده از گروههای «فانک» (Funk) به جای دیجیها، شاهد سیری نزولی در فعالیت دیجیها هستیم.
در سال ۱۹۸۳ «هربیهنکُک» (Herbie Hancock) موسیقیدان مشهور جاز پس از شنیدن آلبوم «مگامیکس» (Mega Mix) از دیجی «دیاستی» (D.S.T) ترغیب شد تا در ترانهی «راکایت» (Rock it) از این دیجی استفاده کند.
علاوه بر استقبال خوبی که از این آلبوم در سراسر جهان شد، دیجی دیاستی در تور بینالمللی هنکک هم او را همراهی کرد.
دو سال بعد کمپانی «آکایی» با تولید سمپلر مدل «۹۰۰ S» تحول دیگری ایجاد کرد. این سمپلر توانایی بسیار بالایی در «کپچر» (Capture) کردن صداهای زندهی موجود داشت.
اواسط دههی ۸۰ نخستین مسابقهی معتبر و رسمی دیجیها «دی.ام.سی» (D.M.C) با حمایت کمپانی«تکنیکس»برگزارشد،شرط حضور در این رقابت استفاده از ترنتیبلهای مدل «SL۱۲۰۰» و « SL۱۲۱۰» و میکسرهای مدل «SH_EX۱۲۰۰» این کمپانی بود و به هر دیجی ۶ دقیقه فرصت داده میشد.
از ابتدای این رقابتها در سال ۱۹۸۵ تا بهحال دیجی «کریز» (Craze) اهل «میامی» آمریکا با سه دوره قهرمانی و «کیوبرت» (Q bert) آمریکایی با دو دوره قهرمانی رکورددار دریافت «ترنتیبلطلایی» هستند و جوانترین قهرمان این مسابقات نیز دیجی «ایـ ترک» (A_Track) کانادایی است که با ۱۵ سال سن در سال ۱۹۹۷ موفق به دریافت این عنوان شد.
با نگاهی به تاریخچهی این مسابقات پی میبریم که اکثر عناوین در اختیار آمریکاییها و اروپاییها است.تنها درسال ۲۰۰۲ «کنتارو» (Kentaro) دیجی ژاپنی ترنتیبلطلایی را به خانه برد. در آخرین دورهی مسابقات(۲۰۰۴)مقام اول به «آی.ایمرج» (I.Emerge) از آمریکا رسید.
اواخر دههی ۸۰ استفاده از تِرن تِیبلها با افول مواجه شد، که این مساله بیشتر به تغییر ذایقهی عامه باز میگشت. دیجیها به صورت محدود فعالیت میکردند و دی.ام.سی رونق سابق را نداشت.
دیجی «مایک» (Mike) و دیجی «آپولو» (Apollo) در سال ۱۹۹۰ نخستین گروه مستقل اسکرچ را (Shadow Of The Prophet) تشکیل دادند. این دو دیجی مشهور پیش از این با گروهی «رَپ» (F.M.۲.۰) در تورهای متعدد دور آمریکا و اروپا شرکت کرده بودند.
دی.ام.سی در سال ۱۹۹۱ با رونق بیشتری برگزار شد. پوشش خبری این رقابت در شبکههای مختلف و معتبر تلویزیونی و پخش مستقیم آن در پانزده کشور توجه بسیاری از جهانیان را به این مسابقه معطوف کرد. دیجی کیوبِرت با برتری مطلق در پنج رشته به مقام اول رسید.
کیوبرت به همراه دیجی «شُرتکات» (Short cut) (برندهی سه دروهی مسابقات در کرانهی باختری) و دیجی «دیسک» (Disc) گروهی به نام «تِرنتِیبل دراگونز» (Turntable Dragons) را تشکیل دادند که آوازهی آن به تمامی جهان رسید.
درسال ۱۹۹۶ مسابقهی بینالمللی دیگری در آمریکا با نام «آی.تی.اف» (International Turntablist Federation) برگزار شد. این مسابقه با افتتاحیهی باشکوه و با اجرای گروه مشهور «ران دی.ام.سی» (Run D.M.C) برگزار شد.
دیجیهایی از ۳۹ کشور جهان در این رقابت شرکت کردند و ۶ شبکهی تلویزیونی بینالمللی به طور مستقیم این رقابت را پوشش دادند. ظهور پدیدههایی از کشورهایی نظیر اکراین، کاستاریکا، کنیا، بلغارستان و چک در این مسابقه قابل توجه بود.
در ۲۳ مارچ ۱۹۹۷ همزمان با اولین ماهگرفتگی کامل سال، نخستین کانال تِرنتِیبل در آمریکا به همین نام راهاندازی شد. در سال اول، فعالیت این کانال منطقهای بود اما از ژوئن سال ۱۹۹۸ پخش برنامههای این کانال سراسری شد. برنامههایی شامل آموزش تکنیکها، مصاحبه، آشنایی با استعدادهای جوان و پوشش خبری اتفاقات منطقهای و بینالمللی در این زمینه.
ظهور شبکهی تِرن تِیبل و مسابقهی آی.اف.تی زمینه را برای انتشار آلبومهای اختصاصی دیجیهایی چون «اسپوکی» (Spooky)، «کم» (Cam)، « کراش» (Crush) و «رابسوایفت» (Rob Swift) ایجاد کرد و تورهای اختصاصی دیجیها افزایش چشمگیری یافت، به طوری که امروزه بسیاری از دیجیها بیش از نیمی از سال را صرف برگزاری تور و ضبط آلبومهای اختصاصیشان میکنند.
منبع : سایت تخصصی گیتار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست