چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
تشیع در ایران
با یك نگاه مختصر به تاریخ گذشته ایران معلوم خواهد شد كه «نفوذ تشیع» در ایران، نه تنها به صورت دفعی نبوده، بلكه سیر تدریجی آن تا قرنها با كندی صورت میگرفته است. با نگرشی به حوادث و وقایعی كه در ارتباط با رشد «گرایشات شیعی» است، می توان به سیر تدریجی نفوذ تشیع در ایران، چند مرحله را در نظر گرفت. بطوریكه هر كدام از آنها مرحلهئی فراتر از مرحله قبل می باشد:
مرحله اول، در میان «موالی» ایران در عراق.
مرحله دوم، نفوذ تشیع در بعضی از مناطق مركزی ایران همچون «قم».
مرحله سوم، توسعه گرایشات شیعی با روی كار آمدن «بنی عباس».
مرحله چهارم، فتح طبرستان به دست «علویان».
مرحله پنجم، برپائی حكومت«آل بویه».
مرحله ششم، پس از حملات «مغولها».
مرحهل هفتم، روی كار آمدن دولت «صفویه».
اگر چنین سیری را در نظر بگیریم و قبول كنیم كه زمان این مراحل، مجموعا ده قرن بوده است، نمی توان «عوامل نفوذ تشیع» را در یك یا دو عامل خلاصه نمود. این به آن دلیل است كه در هر دوره، وضعیت خاصی از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حاكم بوده است و طبعا عكس العمل مردم نیز در قبال مذاهب و فرق، مختلف و متفاوت صورت می گرفته است.
از این رو می بایست حداقل، هر مرحله را بطور «نسبی» جدای از مراحل دیگر در نظر گرفته، و شرائط خاصی كه از ابعاد مختلف بر آن مرحله حاكم بوده به حساب آورد. این «ساده انگاری» است كه كسی نفوذ تشیع را با اشاره به یك وجه قضیه كه آنهم معلوم نیست صحت دارد یا خیر، توجیه كند.
...بعنوان مثال ما نمیتوانیم وضعیت روحی و فرهنگی و نیز قابلیتهای مردمی را كه در سال ۱۶ هجری مغلوب شدهاند، با مردمی كه صد سال بعد از آن زندگی می كردهاند، برابر بدانیم. قطعا مردمی كه در قرن پنجم هجری در ایران زیست می كردهاند با كسانی كه مورد حمله اعراب مسلمان قرار گرفته بودند، تفاوت بسیار داشتند. وجود انگیزههای قومی در میان آنها، سیری «نزولی »داشته و یا تحت تأثیر تعالیم اسلامی «تعدیل» شده است. در این صورت، عكس العمل آنها در قبال فرق مختلف، بایستی تغییر كند. اگر روزگاری آنها مورد هجوم «بنی امیه» بودهاند، طبعا روزگاری نیز خود، «بنی عباس» را بر سر كار آوردند. و زمانی، حكومت مستقل تشكیل دادند. و حتی حاكم بر بغداد شدند. روشن است كه اگر این شرائط مختلف در نظر گرفته نشود، چه اشتباهات فراوانی در «نتیجه گیری» بوجود خواهد آمد.
مردم ایران، روزگاری گرایششان به تشیع قوی شد كه حاكم بر بغداد شدند.
(زمان آل بویه) و زمانی این گرایش، سرعت یافت كه مغولان بر آنها مسلط شدند. در این صورت این مطلب چه ارتباطی با این توجیه دارد كه آنان به جهت ظلم و ستمی كه از سوی بنی امیه و حكام خود كامه بر ایشان می رفت و زیر فشار بودند و نیز می خواستند تحت نام اسلام (اما نه اسلام خلفاء) مبارزه كنند، تشیع را برگزیدند؟
با این توضیحات، چارهای نداریم جز آنكه به این محققین كه كار خود را «ساده» كرده (۱) و با سخنی سخیف، ساختمانی عظیم بنا می كنند بگوئیم، یكبار دیگر باید در این باره یعنی : «ترسیم سیر تدریجی نفوذ تشیع در ایران و عوامل مربوط به آن»تأمل كنند!
... این افراد با مطرح كردن زمینههای فرهنگی مردم ایران در قرن اول هجری و نیز بیان انگیزههای قومی و ملی، مسئله نفوذ تشیع در ایران را تحلیل و توجیه می كنند.
در عین حال، بسیاری از مسائل جزئی كه تأثیر كلی در نفوذ تشیع داشته و چنین تأثیری در قرون بعد صورت گرفته، غافل ماندهاند. برای یك« تحقیق روشن»، میبایست تاریخ دقیق نفوذ تشیع در شهرها و مناطق مختلف، ذكر شود و تا آنجا كه امكان دارد، مسائل خاص هر یك از آن دورهها، مورد بحث قرار گیرد.
البته مسائل عمده فرهنگی یك ملت نیز در مجموع، قابل توجه بوده و طبیعی است كه به هر حال ملتی كه قرنها با« فرهنگ خاصی» خو گرفته تا مدتها نتواند از آن دل بكند. مدت دوام آن، بستگی به نقش فرهنگ جدید بر جامعه و برخورد آن با فرهنگ پیشین دارد این برخورد از طرف اسلام محكم بود در عین حال، برگزاری بعضی از جشنهای جاهلی ایران نشانگر بقای «آثار فرهنگی »گذشته محسوب میشد. در قرون اولیه این جشنها، هم در میان مسلمانان ایرانی «سنی» و هم كسانی كه گرایشات «شیعی» داشتند، وجود داشت. علاوه بر این در بین عربها نیز مشهود بود، بطوریكه بنی امیه داستان رستم و سهراب را زنده كردند (۲) و یا دیگر خلفای اموی و عباسی، مراسم عید نوروز، جشن مهرگان و آداب و رسوم ایرانی را برگزار كرده و از بسیاری از رسوم ساسانی استقبال نمودند (۳) .
توجه به این مسائل فرهنگی در یك وجه كلی، می تواند خطوطی را در سراسر تاریخ ایران ترسیم كند. بطوریكه تا اندازهای بعنوان یك «محور» برای ارزیابی «تحولات فكری و فرهنگی »میتواند مورد توجه قرار گیرد. اما معمولا میبایست در این باره دقت زیادی به عمل آید و تأثیر این مسائل بطور دقیق روشن گردد، نه اینكه تحت عناوین كلی و یا به جهت حضور سطحی آنها در ظواهر، نتایج گسترده گرفته شود.
تعلیقات:
۱ ـ ر. ك. برای نمونه: روند نهضتهای ملی و اسلامی در ایران اثر انصافپور.
۲ ـ رازی، نقص ص .۶۷
۳ ـ ر. ك. جعفریان، تحقیقی كوتاه پیرامون رابطه تشیع و ایران ص ۶۶، .۶۷
تاریخ تشیع در ایران ص ۱۱
رسول جعفریان
۱ ـ ر. ك. برای نمونه: روند نهضتهای ملی و اسلامی در ایران اثر انصافپور.
۲ ـ رازی، نقص ص .۶۷
۳ ـ ر. ك. جعفریان، تحقیقی كوتاه پیرامون رابطه تشیع و ایران ص ۶۶، .۶۷
تاریخ تشیع در ایران ص ۱۱
رسول جعفریان
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست