چهارشنبه, ۱۸ مهر, ۱۴۰۳ / 9 October, 2024
مجله ویستا

کارگاه جوان


کارگاه جوان
همه در طول روز ممکن است به آدم های مختلفی برخورد کنیم.آدم هایی با ظاهر و باطن متفاوت با آن چه انتظار داریم!
ممکن است با یک نفر آن قدر تفاوت داشته باشیم که قادر به پذیرش او نباشیم اما صرف داشتن تفاوت های عمیق نمی توان از ایجاد رابطه سر زد بلکه درست بر عکس دنیای امروز و علم رفتارشناسی به این درجه از تفاوت ها نیز اهتمام بخشید و از لا به لای عمق تفاوت ها، رابطه هایی قابل بسط را تعریف می کند که بشود نشانه هایی از تداوم را در آن جست وجو کرد.
انسان موجود عجیبی است، دوست دارد تفاوت ها را از بین ببرد و همه چیز را یکسان و یک دست کند و در عین حال از یکدستی و عدم تفاوت ها خسته و دلزده می شود.
به راستی حد وسط این همه دگرگونی در انگیزه و احساس چیست؟ قابلیت های ما برای درک انسان ها آن قدر وسیع و بی نظیر است که شاید و به احتمال زیاد خود ما نیز از آن بی خبریم.
یکی دیگر از خوشبختی های انسان های عصر اطلاعات، سهل الوصول بودن اطلاعات است به طوری که می دانید اکثر قریب به اتفاق دانشمندان در زمینه های مختلف علوم یافته ها و تجربیات خود را هر چند وقت یک بار به رشته تحریر درآورده و در دسترس عموم قرار می دهند تا به این ترتیب دامنه آگاهی ها بی واسطه به جامعه و تک تک افراد اجتماع سرایت کند، علوم مختلف روان شناسی، جامعه شناسی، رفتارشناسی از جمله زمینه های مورد علاقه افراد اجتماع هستند که بزرگ ترین دلیل آن موضوع شناخت و علاقه به شناختن است!
همه ما دوست داریم ارتباطمان را با دیگران یا وسعت داده یا بهبود بخشیم که هر دوی این مهم به مطالعه چندین ساله و کاملی احتیاج دارد.
از خودمان این سوال را بپرسیم که آیا به تفاوت های خودمان با دیگران توجهی داریم یا نه؟ آیا هیچ وقت علاقه مند بوده ایم که از این تفاوت ها استفاده ای داشته باشیم؟!
کتاب ها و نظریات کدامیک از دانشمندان روان شناس و رفتارشناس را خوانده یا با آن آشنایی داریم؟
یادمان نرود وفور منابع اطلاع رسانی و در دسترس بودن آن ها باعث اشتباه و به خطا رفتن ما نشود چرا که بسیاری از نظریات جامعه شناسان (که طیف گسترده ای از مخاطب را گرد آورده است) در گذر از بستر زمان و به آزمایش گذاشته شدن آن در مکاتب و زمان ها و اجتماع های مختلف بشری دچار نقصان شده و عملا رد شده و از درجه اعتبار خارج است که باید همواره مورد دقت و توجه علاقه مندان به این گونه متون قرار گیرد.
منبع : روزنامه خراسان