پنجشنبه, ۱۵ آذر, ۱۴۰۳ / 5 December, 2024
مجله ویستا


پسر مینیاتورهای‌ سیاه‌


پسر مینیاتورهای‌ سیاه‌
كامبیز درم‌ بخش‌ متولد سال‌ ۱۳۲۱ در شیراز است‌. بعد از پایان‌ دوره‌ هنرستان‌ هنرهای‌ زیبا كشور به‌ آلمان‌ می‌رود و سه‌ سال‌ در آنجا مقیم‌ می‌شود و فرصت‌ مناسبی‌ پیدا می‌كند كه‌ تجربه‌ها و مطالعات‌ زیادی‌ را در رشته‌ كاریكاتور، انجام‌ دهد و تجربه‌هایش‌ در نشریات‌ معتبر آلمانی‌ چون‌ «كوئیگ‌»، «زودویچه‌ سایتونگ‌»، «مونشنومركور»، «نوی‌ رووئه‌» بود و اندك‌ اندك‌ شناخته‌ می‌شود و كاریكاتورهایش‌ در نشریات‌ كشورهای‌ دیگر از قبیل‌ بلژیك‌، دانمارك‌، فنلاند، سوئد، سویس‌، آفریقای‌ جنوبی‌، هلند، ایتالیا، ژاپن‌، انگلستان‌ و فرانسه‌ به‌ چاپ‌ می‌رسد. و در ادامه‌ در چند نمایشگاه‌ بین‌ المللی‌ شركت‌ می‌كند. بعد از سه‌ سال‌ به‌ ایران‌ باز می‌گردد و با اندوخته‌ كافی‌ از مطالعات‌ و تجربه‌های‌ خویش‌، به‌ كار وسیع‌تری‌ از گذشته‌ پرداخت‌. تا اینكه‌ آثارش‌ را برای‌ چاپ‌ در كتابی ‌كه‌ از انتشارات‌ مجله‌ طنزآمیز مشهور است‌ خواستند و از خودش‌ برای‌ همكاری‌ در آن‌ مجله‌ دعوت‌ كردند.
درم‌بخش‌ در ۱۵ نمایشگاه‌ بین‌المللی‌ شركت‌ كرد و جایزه‌ فستیوال‌ بین‌المللی‌ كاریكاتور مونرال‌ سال‌ ۱۹۶۸ و جایزه‌ فستیوال‌ بین‌المللی‌ كاریكاتور بلغارستان‌ سال‌ ۱۹۷۳ را از آن‌ خود كرد.
درم‌بخش‌ به‌ خلق‌ «مینیاتورهای‌ سیاه‌» پرداخت‌ كه‌ الهامی‌ از نقاشی‌ آیینی‌ ما است‌ و با این‌ آثار، استعداد فراوان‌ خویش‌ را در عرصه‌ طنز اجتماعی‌ نمایان‌ می‌كند. اما حیطه‌ «درم‌بخش‌» تنها مینیاتور نیست‌. او تمامی‌ جامعه‌ و جهان‌ را مدنظر داشت‌. طنز «درم‌بخش‌» هم‌ در آثاری‌ كه‌ ریشه‌اش‌ مینیاتورهای‌ كهن‌ ایران‌ است‌ و هم‌ در دیگر آثارش‌ افشاگرانه‌ است‌ و بطور كلی‌ دو شیوه‌، هویت‌ و محتوای‌ یگانه‌یی‌ دارند كه‌ هر یك‌ به‌ گونه‌یی‌ در یكدیگر منعكس‌ می‌شوند و حضور خالق‌ خویش‌ را در هر جزء خطوط‌ خود اعلام‌ می‌كنند.
از «درم‌بخش‌» مجموعه‌ «بدون‌ شرح‌» به‌ چاپ‌ رسیده‌.
«سوفلوری‌ كه‌ جلوی‌ دروازه‌ فوتبال‌ طرز گل‌ گرفتن‌ را به‌ گلر یاد می‌ دهد، زندانی‌ محكوم‌ به‌ اعمال‌ شاقه‌یی‌ كه‌ گوی‌ آهنی‌ بسته‌ به‌ پایش‌ را با یك‌ آهن‌ربا در هوا نگهداشته‌، كشیشی‌ كه‌ صلیبش‌ را همچون‌ ویلونیست‌ها در چمدان‌، منتها به‌ شكل‌ صلیب‌ جا داده‌، در همه‌ این‌ كاریكاتورها انعطاف‌ فوق‌العاده‌ و درك‌ هوشمندانه‌ طراحی‌ به‌ چشم‌ می‌خورد كه‌ ذایقه‌ زمان‌ و مكان‌ خود را به‌ آسانی‌ و سرعت‌ دریافته‌ و به‌ اجرا گذاشته‌ است‌.»
منبع : روزنامه اعتماد