چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
آیه تطهیر در تفسیر پیامبر(ص)
بدون شك رسول اكرم(ص) آگاهترین مردمان به قرآن، معانی، اشارات و اهداف، و به هنگام پیچیدگی امور و نیاز به توضیح و یا تصحیح آن، مرجع و ملاذ دیگران است. آنچه در این جا نظرمان را به خود جلب میكند این است كه بعضی اوقات - بیآنكه پرسشی در كار باشد - رسول اكرم(ص) حتی در مواردی كه در ابتدا گمان میرود از امور واضح است، دست به كار شده بهتوضیح و تبیین آن میپردازد. با این حال، هنگامی دچار شگفتی میشویم كه میبینیم خط بازیهای سیاسی و تعصبات جاهلی تلاش دارد همان چیز را بادستان خیانتگر خویش دچار تحریف و دگرگونی سازد كه رسول خدا(ص) به توضیح، تثبیت و تصحیح آن پرداخته است و گویا از ورای پردهای شفاف بهغیب مینگریسته است. لیكن از آن جایی كه این تلاش مذبوحانه به حذف، زیادت و یا تحریف نص قرآن منجر شده، تقریباً ممتنع و غیر عملی نمودهاست.
آنان برای رسیدن به اهداف شوم و نامیمون خود كوشیدهاند كه به جای تحریف مبانی و كلمات قرآن، به تحریف معانی و دلالتهای آن بپردازند. امام باقر(ع) در نوشته خود به سعد الخیر، به همین مطلب اشاره فرمودهاست. آن جا كه میفرماید:
أقاموا حروفه و حرفوا حدوده فهم یروونه ولا یرعونه والجهال یعجبهم حفظهم للروایهٔ والعلماء یحزنهم تركهم للرعایهٔ(۱)؛
آنان حروف و كلمات قرآن را محفوظ داشته، حدود و قوانین آن را تغییر دادند، قرآن را روایت میكنند، امّا حدودش را رعایت نمیكنند. جاهلان از این كه روایت قرآن را حفظ كردهاند تعجب میكند و عالمان از این كه حدود آن را ترك كردهاند اندوهگین هستند.
این دقیقاً همان چیزی است كه در مورد آیه تطهیر به وقوع پیوست. آیهایكه درباره اهلبیت پیامبر(ص)، كه مركز رسالت و محل رفت و آمد فرشتگان هستند نازل گشت. زیرا به رغم تأكیدهای فراوان و پی در پی پیامبر(ص) كه چندین ماه و شاید تا زمان وفات آن حضرت تداوم داشت، مبنیبر این كه مراد از «اهلبیت» در آیه تطهیر، فقط اهل كساء هستند وبهاستناد این آیه مباركه از تمامی گناهان پاكیزهاند؛ هجوم دیوانهواری رامییابیم كه هدف آن منحرف نمودن این مسأله از جایگاه حقیقیاش وبرانگیختن شبهاتی پیرامون دلالت آیه مباركه است، حتی اگر به قیمت تكذیب پیامبر(ص) و ردّ گفتار آن گرامی به صورتی زیركانه و پنهانی تمامشود!
● روایت مفسّر قرآن
روایات بسیار زیاد آمده كه تأكید دارد مقصود از «اهلبیت» در آیه تطهیر، اهل كساء هستند. این روایات را دانشمندان و عالمان حدیث مذاهب مختلف نقل كردهاند و گذشته از این كه از طریق شیعه متواتر است، از طریق اهل سنت هم به تواتر روایت شده است. اهل كساء عبارتند از: پیامبر اكرم، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع).
محقق كركی؛ میگوید: «گذشته از روایات شیعه، كه از شمار بیرون است، این مسأله به تواتر رسیده، مفید یقین میباشد. كدام حدیث در سنت از این روایت محكمتر است كه روایات اهل سنت و رجال شیعه امامیه - پیروان حقیقت كه یاران خاص و خالص اهلبیت میباشند - بر نقل آن اتّفاق نظر دارند و اگر قرار باشد كه از راه سنت آن را رد كنند، هیچ روایتی در سنت نمیماند مگر این كه مردود باشد.»(۲)
به تعبیر مسكانی: «روایات درباره آن فراوان است.»(۳) و به تعبیر دیگری: «كثرت آن قابل شمارش نیست.»(۴)
دیگری گفته: «مفسران اجماع دارند و جمهور روایت كردهاند.»(۵)
این مطلب را این گونه تفسیر كردهاند كه مفسران در شمول آیه تطهیر بر اهل كساء اجماع دارند. اختلاف در این است كه آیا همسران پیامبر(ص) هم در آن داخل هستند یا نه؟ یا منظور، اجماعِ كسانی است كه در امر شأن نزول و مانند آن گفته آنان معتبر است. نقل این گفته پیش از این آمد.
علامه طباطبائی؛ میگوید: «این روایات فراوان است و بر هفتاد حدیث افزون میشود. روایاتی كه در این باره از طریق اهل سنت آمده، بر روایاتی كه از این دست از طریق شیعه رسیده فزونی دارد. اهل سنت آن را از طرق فراوان از امسلمه، عایشه، ابوسعید خدری، سعد، واثلهٔ بن اسقع، ابوالحمراء، ابن عباس، ثوبان غلام پیامبر(ص)، عبد الله بن جعفر، علی و حسن بن علی۸ روایت كردهاند كه نزدیك به چهل طریق میشود. شیعه آن را از علی، سجّاد، باقر، صادق، رضا(ع)، ام سلمه، ابوذر، ابولیلی، ابوالاسود دئلی، عمرو بن میمون اودی و سعد بن ابی وقاص از چند طریق روایت كردهاند.»(۶)
با مراجعه به این روایات و سندهای آن روشن میشود كه راویان آن بیش از این است. كافی است بدانیم كه یكی از دانشمندان پیرامون آیه تطهیر كتابی تألیف كرده و اوّلین مجلّد آن را كه بالغ بر چهارصد صفحه میشود به بیان متون حدیث اختصاص داده است. وی این روایت را از بیش از پنجاه تن از صحابه نقل كرده است. این گذشته از طرق بسیار فراوانی است كه از امامان دوازدهگانه عصمت و طهارت(ع) و نیز از طریق تابعین روایت شده است. این كتاب را سیدعلی موحّد ابطحی تحت عنوان آیهٔ التطهیر فی احادیث الفریقین [ آیه تطهیر در احادیث شیعه و سنی] نوشته است. خداوند او را پاداش نیكو دهد.
قندوزی حنفی پس از نقل گفته مودّهٔ القربی كه میگوید: رسول خدا(ص) پس از فرود آمدن آیه: وَأمُرْ أهْلَكَ بِالصَلاهِٔ وَاصْطَبِرْ عَلَیها...، مدت نه ماه بهدرخانه فاطمه میآمد و میگفت: إِنّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَالْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً؛ چنین گفته: «این خبر از سیصد تن از صحابه روایت شده است.»(۷)
نكته جالب این كه: آن مرد منحرف از علی(ع) و خاندان او هم كه تلاشدارد بیشتر روایاتی را كه در فضایل آنان آمده انكار كند، راهی جز اعتراف به صحت حدیث كساء نیافته است. وی میگوید: «اما حدیث كساء صحیح است.»(۸)
در این جا به مقداری كه این فرصت اندك به ما اجازه دهد به حدیث كساء و منابع آن اشاره میكنیم. سپس مراد آیه تطهیر را بیان و مشخص خواهیم كرد كه این آیه مباركه بر خصوص آنان تطبیق میكند، بدون این كه بخواهیم ظهور سیاق را از بین ببریم، بلكه سیاق آیه هم به صورت قوی و كاملاً آشكاری این مطلب را تقویت و تأیید میكند. سپس به دلایلی اشارهمیكنیم كه دیگران در تأیید اقوال خویش آوردهاند، مانند كاری كه در فصل اوّل كردیم.
● منابع حدیث كساء
حدیث كساء، متون فراوانی از طریق بسیاری از صحابه و تابعین دارد. تمام این متون میرساند كه رسو خدا(ص) پارچهای به دست گرفت و علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) را زیر آن برد و فرمود:
إِنَّما یُرِیْدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ ویُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیْراً.
بعضی از روایات میگوید: پیامبر(ص) برای پاكیزگی آنان دعا فرمود.(۹)
این همه تأكید چرا؟
ملاحظه میشود كه رسول خدا(ص) اصرار شدیدی بر این مسأله داشت و تلاش كرد تا هرچه بیشتر به ثبوت، تأكید و نیز رسوخ آن در بینش مردم بپردازد.
آنگاه به زدودن هرگونه شبهه یا شك و تردیدی درباره مصادیق اهلبیتدر آیه تطهیر پرداخت و هر فرصتی را از صاحبان اغراض سیاسی و تمایلات و تعصبات جاهلی برای تحریف یا تضعیف آن گرفت. رسولاكرم(ص) این كار را از طریق شیوه عملیای كه در پیش گرفت و طرحبسیار مناسبی كه پیاده كرد، اجرا نمود، چه آن حضرت(ص) مدت ششماه(۱۰) هرگاه كه برای نماز از خانهاش بیرون میرفت، به حجره فاطمه۳ میآمد و میگفت:
الصلاهٔ یا اهلَ الْبَیْتِ، إِنَّما یُرِیْدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیراً.
نماز، ای اهلبیت! و آنگاه آیه مباركه تطهیر را تلاوت میفرمود.
این مطلب از چندین نفر روایت شده است. بعضی نه ماه گفتهاند.(۱۱)به نظر ما ممكن است یكی از دو رقم ۹ و ۶ [كه در عربی بدین صورت نوشته میشود: تسعه - سته] به دلیل نبودِ نقطه در سابق و نیز نزدیكی رسمالخط دو لفظ به هم، تصحیف دیگری باشد.
چهل صبح(۱۲)، یك ماه(۱۳)، هفت ماه(۱۴)، هشت ماه(۱۵)، ده ماه(۱۶)، هفده ماه(۱۷) و نوزده ماه
(۱۸). در برخی از منقولات رقم معینی بیان نشده است.(۱۹) همچنین گفتهاند: پیامبر(ص) تا آخر عمر بدین كار ادامه داد.(۲۰) بعضی گفتهاند: «این خبر با اسناد، از سیصد تن از صحابه روایت شده است. بعضی هجده ماه و بعضی ده ماه گفتهاند.»(۲۱)
● راز اختلاف
روشن است كه اختلاف در مدت، نه موجب سستی روایت میشود و نهموجب شك در اصل واقعه. آنچه میتوان در اینجا بیان كرد و به پذیرش نزدیك مینماید، این است كه هر یك از ناقلان آنچه را خود دیده، نقل كرده است. شاید بعضی یك ماه، بعضی دیگر شش ماه یا هشت ماه و یا تا آخر زندگانی رسول اكرم(ص) مراقب این كار بودهاند. همین گونه است در مورد سایر ارقامی كه بیان شد. بر این اساس هر كدام از راویان مشاهدات شخصی خود را بیان كرده بدون این كه مشاهدات دیگران را نفی كند. نیز ممكن است رسول اكرم(ص) این كار را در چند برهه جدا از هم كه طی هر كدام استمرار داشته، انجام داده باشد. در آغاز فصل پنجم وجه كاملتر و معقولتری را در جمع این ارقام خواهیم آورد. إن شاءالله تعالی.
● آیه تطهیر و زنان پیامبر(ص)
اخبار و روایات میرساند كه آیه تطهیر، زنان پیامبر(ص) را دربرنمیگیرد. این روایات، هر گونه شك و شبههای را در این باره نفی كرده است؛ چه با صراحت تمام بیان میدارد كه رسول اكرم(ص) از ورود عایشه به زیر پارچه جلوگیری كرد و نیز تصریح دارد كه عایشه از اهلبیت نیست. درمورد ام سلمه و سایر زنان پیامبر(ص) نیز چنین است. در این باره به متون مختلف زیر توجه فرمایید:
در واقعه كساء، عایشه به پیامبر(ص) گفت: آیا من هم از اهلبیت تو هستم؟ پیامبر(ص) فرمود: برو كنار، تو پایان خوشی داری.(۲۲)
در متن دیگری آمده: آن حضرت(ص) زینب را از این كه همراه آنان زیر پارچه كساء رود بازداشت و به او فرمود: در جای خود بایست. تو، انشاءاللّه تعالی، پایان خوشی داری.(۲۳)
متون دیگر میگوید: در آن موقع ام سلمه گفت: خداوندا! مرا از آنان گردان! پیامبر(ص) فرمود: در جا خود باش، تو خوبی.(۲۴)
یا گفت: یا پیامبر خدا! آیا من از آنان هستم؟ فرمود: تو بر جای خود باش، تو خوبی.(۲۵)
یا گفت: من نیز آمدم تا همراه آنان زیر پارچه روم. پیامبر(ص) فرمود: درجای خود باش. تو خوبی.(۲۶)
یا گفت: ای رسول خدا! مرا هم با آنان داخل كن. فرمود: ای ام سلمه! تو از زنان شایسته من هستی، امّا در این مكان احدی وارد نمیشود، مگر این كه از من باشد.(۲۷)
یا اینكه پیامبر(ص) به او فرمود: تو پایان خوشی داری یا تو خوبی.(۲۸)
یا اینكه ام سلمه گفت: ای رسول خدا! آیا من از اهلبیت تو نیستم؟ فرمود: تو پایان خوشی داری. تو از همسران پیامبری.(۲۹)
یا فرمود: تو پایان خوشی داری و از بهترین همسران من هستی.(۳۰)
یا گفت: آیا من از اهلِ تو نیستم؟ فرمود: تو پایان خوشی داری امّا اینان اهل من هستند.(۳۱)
● تكرار حادثه
روشن است كه هرگاه نقل یك واقعه متعدد شود، اجمال و تفصیل، و بیان بعضی از خصوصیات و حذف آن در مواردی، نقل حرف به حرف نصّ واقعه و یا نقل به معنای آن، امری عادی و طبیعی باشد، ن موجب سستی روایت و نه باعث ضعف آن.
بعضی میگویند: «ظاهراً این كار پیامبر(ص) چند بار در خانه ام سلمه تكرار شده است. آنچه بر این گفته دلالت دارد، اختلاف هیئت اجتماع آنان و چیزی كه ایشان را زیر آن قرار داد و دعای پیامبر برای آنان و نیز پاسخ امسلمه است.»(۳۲)
شاید این كار در خانه زنان دیگر پیامبر(ص) هم تكرار شده باشد، همانگونه كه روایت زیر بر آن دلالت دارد. این روایت میگوید: عایشه از پیامبر(ص) اجازه خواست كه او هم زیر پارچه رود، امّا پیامبر(ص) او را از این كار بازداشت و فرمود: كنار برو. در مورد زینب، همسر دیگر پیامبر(ص) نیز همینطور است.
● مستفیض یا متواتر
بعضی تلاش كردهاند تا در تواتر حدیث كساء تشكیك كنند. بدین اعتبار كه متضمن این معناست كه علی و فاطمه زهرا(ع)در كنار رسول خدا(ص) خوابیده بودند، امّا معقول نیست كه اینان در مقابل دیدگان مردم بیگانه بخوابند. همینطور معقول نیست كه همسر پیامبر(ص) تمایل خود را برای خوابیدن در كنار شوهرش [پیامبر(ص)] در حالی ابراز دارد كه مردم پیرامون آنان حضور دارند و صدایشان را میشنوند و آنان را میبینند.
معنای این سخن آن است كه این واقعه در داخل خانه و آنجا كه احدی غیر از پیامبر(ص) و علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) و ام سلمه حضور نداشت، به وقوع پیوسته است. لذا افراد دیگری در آنجا حاضر نبودهاند تا این واقعه را به طور مستقیم و آنگونه كه خود دیدهاند، نقل كنند. بنابراین، نقل روایت در همین افراد منحصر میشود.
آری، ممكن است كه عُمَر بن ام سلمه كه در آن موقع پنج یا شش ساله بود، در این واقعه حضور داشته و آن را بنابر دید خود نقل كرده باشد.
بنابراین معلوم میشود كسانی كه غیر از این شش تن واقعه را نقل كرده و به نام احدی از اینان تصریح نكردهاند، واسطه نقل را انداختهاند.
از آنچه گذشت به دست میآید كه حدیث كساء در تمام طبقات متواتر نیست، بلكه مستفیض است؛ زیرا روایت آن منحصر به چهار تن از این افراد شش گانه است؛ زیرا ما روایت این حدیث را نه از پیامبر(ص) دیدهایم و نه از فاطمه.(۳۳)
پاسخ ما این است كه:
. شاید كسانی روایت علی و حسن و حسین(ع) را با وجود این كه امامان معصوم و پاكیزهاند، نپذیرند، بلكه لازم بدانند كه دیگران هم به آنان منضم باشند تا روایت اینان به نظرشان صحیح آید.
. این مسأله - همانگونه كه بیان شد - از دهها تن از صحابه، از طرق گوناگون و الفاظ مختلف نقل شده است. موحد ابطحی در كتاب خود «آیهٔالتطهیر فی احادیث الفریقین» تعداد زیادی از این روایات را آورده است.
غیر معقول است كه در تمام این روایات، واسطهها حذف شده باشند. آری، ممكن است در یك یا دو و احتمالاً سه مورد، بنا به دلایل استثنایی و غیر دائمی، واسطهها حذف شوند، امّا حذف آن در دهها مورد آن هم در یك مسأله خاص، بینهایت بعید و بلكه غیر معقول و غیر قابل قبول به نظر میرسد.
. شماری از این راویان تصریح كردهاند كه خودشان در این واقعه حضور داشته و آن را از نزدیك با چشمان خود مشاهده كردهاند و یا پیامبر(ص) را چندین ماه دیدهاند كه به در خانه فاطمه۳ میآمد تا مضمون آیه مباركه را تأكید نماید. این بدان معناست كه واسطه نه عمداً حذف شده است و نه سهواً.
. راویان بخشی از این روایات با صراحت گفتهاند كه تصریح پیامبر(ص) مبنی بر فرود آمدن این آیه درباره پنج تن را به گوش خود و یا از علی یا فاطمه یا حسن و حسین شنیدهاند. همین تواتر نقل برای ثبوت مسأله كافی است و هرگاه این مطلب از رسول خدا(ص) ثابت شود، تكذیب پیامبر(ص) كفر و خروج از دین است و حتی تكذیب علی(ع) كه همواره با حق است و حق با او و نیز سایر پنج تن؛ زیرا تكذیب آنان، تكذیب پیامبر(ص) است.
. چرا این نویسنده مدعی است كه در حدیث كساء آمده كه فاطمه زیر پارچه در كنار علی(ع) و پیامبر(ص) و حسن و حسین(ع) و در مقابل دیدگان مردان بیگانه خوابید؟! در حالی كه این حدیث تصریح دارد كه پیامبر(ص) آنان را جمع كرد و با پارچه پوشید و آن گاه این آیه شریفه فرود آمد. روایت جابر به نشستن زیر پارچه و نه خوابیدن زیر آن تصریح دارد. جابر بن عبدالله از علی(ع) روایت كرده كه آن حضرت به پیامبر(ص) گفت: نشستن ما زیر این پارچه چه فضیلتی دارد؟ این همان روایتی است كه همین نویسنده بدان استناد و اعتماد كرده و همانگونه كه ملاحظه كردید در آن هیچگونه ذكری از خواب نشده است!
پاورقی ها:
. ر.ك: فروع كافی، ج۸، ص۵۳؛ بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۹؛ الوافی، ج۵، ص۲۷۴؛ المحجهٔ البیضاء، ج۲، ص۲۶۴؛ البیان، ص۲۴۹.
. نفحات اللاهوت، ص۸۵.
. شواهد التنزیل، ج۲، ص۱۰.
. تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۶.
. نهج الحق و كشف الصدق، ص۱۷۳.
. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۱۳.
۷. ینابیع الموده، ص۱۷۴.
. منهاج السنه، ج۳، ص۴ و ج۴، ص۲۰.
. درباره این احادیث بسیار فراوان دارای اختلاف الفاظ، ر.ك: جامع البیان، ج۲۲، ص۵ و ۷؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸ - ۱۹۹؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۷۱ - ۲۷۹؛ جوامع الجامع، ص۳۷۲؛ التسهیل لعلوم التنزیل، ج۳، ص۱۳۷؛ تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۷ - ۴۵۹؛ الطرائف، ص۱۳۰ - ۱۳۲؛ مجمع البیان، ج۹، ص۱۳۸ و ج۸، ۳۵۶ - ۳۵۷؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۰۶ و ۲۲۳ و ج۴۵، ص۱۹۹ و ج۳۷، ص۳۵ - ۳۶؛ نهجالحق، ص۱۷۳ - ۱۷۵؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۳۰؛ كشف الیقین فی فضائل امیر المؤمنین، ص۴۰۵؛ الایضاح، ص۱۷۰؛ مسند احمد، ج۴، ص۱۰۷ و ج۳، ص۲۵۹ و ۲۸۵ و ج۶، ص۲۹۲، ۲۹۸ و۳۰۴ و ج۱، ص۳۳۱؛ المعجم الصغیر، ج۱، ص۶۵ و ۱۳۵؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۶۶۳، ۶۹۹ و ۳۵۱ - ۳۵۲ و ص۱۳۳، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۵۸ و ۱۷۲؛ التبیان، ج۸، ص۳۰۷ و ۳۰۹؛ احقاق الحق (ملحقات)، ج۹، ص۱ - ۶۹و ج۳، ص۳۱ - ۵۳ و ج۲، ص۵۷۳-۵۰۲ و ج۱۴، ص۱۰۵ - ۴۰۰ و ج۱۸، ص۳۸۳ - ۳۵۹؛ ذكر اخبار اصبهان، ج۱، ص۱۰۸؛ الفصول المهمهٔ، ص۷ - ۸؛ الاصابه، ج۲، ص۵۰۹ و ج۴، ص۳۷۸؛ الصواعق المحرقه، ص۱۳۷ و ۱۴۱ - ۱۴۳؛ تفسیر نور الثقلین، ج۴، ص۲۷۰ - ۲۷۷؛ فضائل الخمسه من الصاح ا
لسته، ج۱، ص۲۲۴ - ۲۴۳؛ ینابیع الموده، ص۱۰۷ - ۱۰۸، ۱۶۷ - ۱۷۴ و ۱۹۳؛ العقد الفرید، ج۴، ص۳۱۳؛ التاریخ الكبیر، بخاری، ج۱، قسم۲/ ص۶۹ - ۷۰، ۱۱۰ و ۱۹۷؛ انساب الاشراف، ج۲، ص۱۰۶-۱۰۴؛ الكافی، ج۱، ص۲۸۷؛ تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۷۸، و ج۹، ص۲۶ - ۲۷؛ مناقب خوارزمی، ص۲۳ و ۲۲۴؛ السیرهٔ النبویه، ج۲، ص۳۰۰؛ السنن الكبری، ج۲، ص۱۴۹ - ۱۵۳ و ج۷، ص۶۳؛ البدایهٔ والنهایه، ج۵، ص۳۲۱ و ج۸، ص۳۵ و ۲۰۵.
۰. جامع البیان، ج۲۲، ص۵؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۲؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ الفصول المهمه، ص۸؛ ینابیع الموده، ص۱۰۸، ۲۶۰ و ۱۹۳؛ مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۲۱ و ۱۶۸؛ البرهان، ج۳، ص۳۲۴؛ مسند احمد، ج۳، ص۲۵۸ - ۲۵۹.
۱. لدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ الطرائف، ص۱۲۸؛ مناقب خوارزمی، ص۱۳؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۲۳؛ احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۳؛ مشكل الآثار، ج۱، ص۳۳۸ - ۳۳۹؛ ذخائر العقبی، ص۲۵-۲۴؛ كشف الیقین فی فضائل امیر المؤمنین، ص۴۰۵؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۱۴ و۲۲۳.
۲. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ مناقب خوارزمی، ص۲۳؛ وفاء الوفاء، ج۲، ص۴۵ و ۴۶۷؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۷ - ۲۸ و ۵۱؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۳ - ۳۱۴؛ امالی صدوق، ج۱، ص۲۵۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۱۴۵، ۲۰۹، ۲۱۳ و ۲۱۶.
۳. مسند طیالسی، ص۲۷۴؛ اسد الغابه، ج۵، ص۶۶.
۴. جامع البیان، ج۲۲، ص۶؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۸۰؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰ و ۹۱؛ نورالابصار، ص۱۱۲؛ البدایهٔ و النهایه، ج۵، ص۳۲۱.
۵. شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۸، ۵۰ - ۵۱؛ كفایهٔ الطالب، ص۳۷۶؛ ینابیع الموده، ص۲۶۰؛ نورالابصار، ص۱۲.
۶. شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰؛ ینابیع الموده، ص۲۶۰.
۷. مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۶۹؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰.
۸. مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۶۹؛ الصراط المستقیم، ج۱، ص۱۸۸.
۹. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۳؛ نورالابصار، ص۱۱۲؛ امالی مفید، ص۳۱۸؛ امالی طوسی، ج۱، ص۸۸؛ اسد الغابه، ج۵، ص۱۷۴.
۰. البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۰۷؛ تفسیر قمی، ج۲، ص۶۷.
۱. ینابیع الموده، ص۲۶۰.
۲. تفسیر القرآن العظیم، ج۳، ص۴۸۵؛ فرائد السمطین، ج۱، ص۳۶۸؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۲؛ مجمع البیان، ج۸، ص۳۵۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۲۲.
۳. الطرائف، ص۱۲۸؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۳۲؛ الصراط المستقیم، ج۱، ص۱۸۷؛ العمده، ص۴۰؛ نفحات اللآهوت، ص۸۴؛ احقاق الحق (ملحقات)، ج۹، ص۵۲.
۴. جامع البیان، ج۲۲، ص۷؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸.
۵. اسد الغابه، ج۲، ص۱۲؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۳۵۱ و ۶۶۳؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۱.
۶. ذخائر العقبی، ص۲۱؛ ینابیع الموده، ۸۷، ص۲۲۸؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۲۳.
۷. تفیر فرات، ص۳۳۵.
۸. این سخن اگر در تمامی مصادری كه آمد و در پی خواهد آمد نباشد، دست كم در بیشتر آنها دیده میشود۲۹. ما در اینجا خواننده گرامی را به منابع زیر یادآور میشویم: الدرالمنثور، ج۵، ص۱۹۸؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۷۹؛ جامع البیان، ج۲۲، ص۶ - ۷؛ جوامع الجامع، ص۳۷۲؛ الفصول المهمه، ص۸؛ تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۷ - ۴۵۹؛ كفایهٔ الطالب، ص۱۲ و ۳۷۲؛ اسعاف الراغبین، ص۱۰۶؛ تفسیر فرات، ص۳۳۲ - ۳۴۰؛ مجمع البیان، ص۳۵۶ - ۳۵۷؛ اسد الغابه، ج۳، ص۴۱۳ و ج۲، ص۱۲؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۳۵۱، ۶۶۳ و ۶۶۹؛ العمدهٔ، ص۳۳ و ۳۹؛ الطرائف، ص۱۲۴ - ۱۲۶؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۰۹، ۲۱۳، ۲۱۴، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۶، و ۲۷۰؛ تاریخ بغداد، ج۹، ص۱۲۶ - ۱۲۷، وج۱۰، ص۲۷۸؛ ینابیع الموده، ص۱۰۷، ۲۳۰، ۲۲۸ و ۲۹۴؛ مستدرك حاكم، ج۲، ص۴۱۶؛ مناقب ابن المغازلی، ص۳۰۳؛ الصواعق المحرقه، ص۲۲۷ و ۵۴۱؛ لباب التأویل، ج۳، ص۴۶۶؛ مسند احمد، ج۶، ص۲۹۲ و ۴۰۴؛ الكافی، ج۱، ص۲۸۷؛ فرائد السمطین، ج۱، ص۳۱۶؛ احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۸؛ مجمع البیان، ج۸، ص۳۵۷.
۹. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸؛ مشكل الآثار، ج۱، ص۳۳۴؛ جامع البیان، ج۲۲، ص۷؛ نفحات اللاهوت، ص۸۴؛ مرقاهٔ الوصول، ص۱۰۶؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۱۷ و ۲۲۸.
۰. احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۸.
۱. الكافی، ج۲، ص۲۸۷؛ تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۷۸؛ السیرهٔ النبویه زینی دحلان، ج۲، ص۳۳۰؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۳۱۱؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۵۰ - ۲۵۱.
۲. ذخائر العقبی، ص۲۲؛ ینابیع الموده، ص۱۰۸ - ۱۰۹ و ۲۹۴ و نیز ر.ك: نور الابصار، ص۱۱۲؛ اسعاف الراغبین، ص۱۰۷؛ الصواعق المحرقه، ص۳۴۱۴۲. برای آگاهی از خصوصیات گوناگون از روایت ر.ك: ج۱ و ۲، آیهٔ التطهیر فی احادیث الفریقین.
۳. مجله مكتب تشیع، سال دوم، شماره جمادی الثانی.
صاحب اثر : جعفر مرتضی حسینی عاملی
منبع : سایت بلاغ
. ر.ك: فروع كافی، ج۸، ص۵۳؛ بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۵۹؛ الوافی، ج۵، ص۲۷۴؛ المحجهٔ البیضاء، ج۲، ص۲۶۴؛ البیان، ص۲۴۹.
. نفحات اللاهوت، ص۸۵.
. شواهد التنزیل، ج۲، ص۱۰.
. تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۶.
. نهج الحق و كشف الصدق، ص۱۷۳.
. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۶، ص۱۳.
۷. ینابیع الموده، ص۱۷۴.
. منهاج السنه، ج۳، ص۴ و ج۴، ص۲۰.
. درباره این احادیث بسیار فراوان دارای اختلاف الفاظ، ر.ك: جامع البیان، ج۲۲، ص۵ و ۷؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸ - ۱۹۹؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۷۱ - ۲۷۹؛ جوامع الجامع، ص۳۷۲؛ التسهیل لعلوم التنزیل، ج۳، ص۱۳۷؛ تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۷ - ۴۵۹؛ الطرائف، ص۱۳۰ - ۱۳۲؛ مجمع البیان، ج۹، ص۱۳۸ و ج۸، ۳۵۶ - ۳۵۷؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۰۶ و ۲۲۳ و ج۴۵، ص۱۹۹ و ج۳۷، ص۳۵ - ۳۶؛ نهجالحق، ص۱۷۳ - ۱۷۵؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۳۰؛ كشف الیقین فی فضائل امیر المؤمنین، ص۴۰۵؛ الایضاح، ص۱۷۰؛ مسند احمد، ج۴، ص۱۰۷ و ج۳، ص۲۵۹ و ۲۸۵ و ج۶، ص۲۹۲، ۲۹۸ و۳۰۴ و ج۱، ص۳۳۱؛ المعجم الصغیر، ج۱، ص۶۵ و ۱۳۵؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۶۶۳، ۶۹۹ و ۳۵۱ - ۳۵۲ و ص۱۳۳، ۱۴۶، ۱۴۷، ۱۵۸ و ۱۷۲؛ التبیان، ج۸، ص۳۰۷ و ۳۰۹؛ احقاق الحق (ملحقات)، ج۹، ص۱ - ۶۹و ج۳، ص۳۱ - ۵۳ و ج۲، ص۵۷۳-۵۰۲ و ج۱۴، ص۱۰۵ - ۴۰۰ و ج۱۸، ص۳۸۳ - ۳۵۹؛ ذكر اخبار اصبهان، ج۱، ص۱۰۸؛ الفصول المهمهٔ، ص۷ - ۸؛ الاصابه، ج۲، ص۵۰۹ و ج۴، ص۳۷۸؛ الصواعق المحرقه، ص۱۳۷ و ۱۴۱ - ۱۴۳؛ تفسیر نور الثقلین، ج۴، ص۲۷۰ - ۲۷۷؛ فضائل الخمسه من الصاح ا
لسته، ج۱، ص۲۲۴ - ۲۴۳؛ ینابیع الموده، ص۱۰۷ - ۱۰۸، ۱۶۷ - ۱۷۴ و ۱۹۳؛ العقد الفرید، ج۴، ص۳۱۳؛ التاریخ الكبیر، بخاری، ج۱، قسم۲/ ص۶۹ - ۷۰، ۱۱۰ و ۱۹۷؛ انساب الاشراف، ج۲، ص۱۰۶-۱۰۴؛ الكافی، ج۱، ص۲۸۷؛ تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۷۸، و ج۹، ص۲۶ - ۲۷؛ مناقب خوارزمی، ص۲۳ و ۲۲۴؛ السیرهٔ النبویه، ج۲، ص۳۰۰؛ السنن الكبری، ج۲، ص۱۴۹ - ۱۵۳ و ج۷، ص۶۳؛ البدایهٔ والنهایه، ج۵، ص۳۲۱ و ج۸، ص۳۵ و ۲۰۵.
۰. جامع البیان، ج۲۲، ص۵؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۲؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ الفصول المهمه، ص۸؛ ینابیع الموده، ص۱۰۸، ۲۶۰ و ۱۹۳؛ مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۲۱ و ۱۶۸؛ البرهان، ج۳، ص۳۲۴؛ مسند احمد، ج۳، ص۲۵۸ - ۲۵۹.
۱. لدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ الطرائف، ص۱۲۸؛ مناقب خوارزمی، ص۱۳؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۲۳؛ احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۳؛ مشكل الآثار، ج۱، ص۳۳۸ - ۳۳۹؛ ذخائر العقبی، ص۲۵-۲۴؛ كشف الیقین فی فضائل امیر المؤمنین، ص۴۰۵؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۱۴ و۲۲۳.
۲. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ مناقب خوارزمی، ص۲۳؛ وفاء الوفاء، ج۲، ص۴۵ و ۴۶۷؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۷ - ۲۸ و ۵۱؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۳ - ۳۱۴؛ امالی صدوق، ج۱، ص۲۵۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۱۴۵، ۲۰۹، ۲۱۳ و ۲۱۶.
۳. مسند طیالسی، ص۲۷۴؛ اسد الغابه، ج۵، ص۶۶.
۴. جامع البیان، ج۲۲، ص۶؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۸۰؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰ و ۹۱؛ نورالابصار، ص۱۱۲؛ البدایهٔ و النهایه، ج۵، ص۳۲۱.
۵. شواهد التنزیل، ج۲، ص۲۸، ۵۰ - ۵۱؛ كفایهٔ الطالب، ص۳۷۶؛ ینابیع الموده، ص۲۶۰؛ نورالابصار، ص۱۲.
۶. شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰؛ ینابیع الموده، ص۲۶۰.
۷. مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۶۹؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۵۰.
۸. مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۶۹؛ الصراط المستقیم، ج۱، ص۱۸۸.
۹. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۹؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۳؛ نورالابصار، ص۱۱۲؛ امالی مفید، ص۳۱۸؛ امالی طوسی، ج۱، ص۸۸؛ اسد الغابه، ج۵، ص۱۷۴.
۰. البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۱۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۰۷؛ تفسیر قمی، ج۲، ص۶۷.
۱. ینابیع الموده، ص۲۶۰.
۲. تفسیر القرآن العظیم، ج۳، ص۴۸۵؛ فرائد السمطین، ج۱، ص۳۶۸؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۲؛ مجمع البیان، ج۸، ص۳۵۷؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۲۲.
۳. الطرائف، ص۱۲۸؛ شواهد التنزیل، ج۲، ص۳۲؛ الصراط المستقیم، ج۱، ص۱۸۷؛ العمده، ص۴۰؛ نفحات اللآهوت، ص۸۴؛ احقاق الحق (ملحقات)، ج۹، ص۵۲.
۴. جامع البیان، ج۲۲، ص۷؛ الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸.
۵. اسد الغابه، ج۲، ص۱۲؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۳۵۱ و ۶۶۳؛ التفسیر الحدیث، ج۸، ص۲۶۱.
۶. ذخائر العقبی، ص۲۱؛ ینابیع الموده، ۸۷، ص۲۲۸؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۲۳.
۷. تفیر فرات، ص۳۳۵.
۸. این سخن اگر در تمامی مصادری كه آمد و در پی خواهد آمد نباشد، دست كم در بیشتر آنها دیده میشود۲۹. ما در اینجا خواننده گرامی را به منابع زیر یادآور میشویم: الدرالمنثور، ج۵، ص۱۹۸؛ فتح القدیر، ج۴، ص۲۷۹؛ جامع البیان، ج۲۲، ص۶ - ۷؛ جوامع الجامع، ص۳۷۲؛ الفصول المهمه، ص۸؛ تأویل الآیات الظاهره، ج۲، ص۴۵۷ - ۴۵۹؛ كفایهٔ الطالب، ص۱۲ و ۳۷۲؛ اسعاف الراغبین، ص۱۰۶؛ تفسیر فرات، ص۳۳۲ - ۳۴۰؛ مجمع البیان، ص۳۵۶ - ۳۵۷؛ اسد الغابه، ج۳، ص۴۱۳ و ج۲، ص۱۲؛ الجامع الصحیح، ج۵، ص۳۵۱، ۶۶۳ و ۶۶۹؛ العمدهٔ، ص۳۳ و ۳۹؛ الطرائف، ص۱۲۴ - ۱۲۶؛ بحارالانوار، ج۳۵، ص۲۰۹، ۲۱۳، ۲۱۴، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۶، و ۲۷۰؛ تاریخ بغداد، ج۹، ص۱۲۶ - ۱۲۷، وج۱۰، ص۲۷۸؛ ینابیع الموده، ص۱۰۷، ۲۳۰، ۲۲۸ و ۲۹۴؛ مستدرك حاكم، ج۲، ص۴۱۶؛ مناقب ابن المغازلی، ص۳۰۳؛ الصواعق المحرقه، ص۲۲۷ و ۵۴۱؛ لباب التأویل، ج۳، ص۴۶۶؛ مسند احمد، ج۶، ص۲۹۲ و ۴۰۴؛ الكافی، ج۱، ص۲۸۷؛ فرائد السمطین، ج۱، ص۳۱۶؛ احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۸؛ مجمع البیان، ج۸، ص۳۵۷.
۹. الدر المنثور، ج۵، ص۱۹۸؛ مشكل الآثار، ج۱، ص۳۳۴؛ جامع البیان، ج۲۲، ص۷؛ نفحات اللاهوت، ص۸۴؛ مرقاهٔ الوصول، ص۱۰۶؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۲۱۷ و ۲۲۸.
۰. احقاق الحق، ج۲، ص۵۶۸.
۱. الكافی، ج۲، ص۲۸۷؛ تاریخ بغداد، ج۱۰، ص۲۷۸؛ السیرهٔ النبویه زینی دحلان، ج۲، ص۳۳۰؛ بحار الانوار، ج۳۵، ص۳۱۱؛ تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۵۰ - ۲۵۱.
۲. ذخائر العقبی، ص۲۲؛ ینابیع الموده، ص۱۰۸ - ۱۰۹ و ۲۹۴ و نیز ر.ك: نور الابصار، ص۱۱۲؛ اسعاف الراغبین، ص۱۰۷؛ الصواعق المحرقه، ص۳۴۱۴۲. برای آگاهی از خصوصیات گوناگون از روایت ر.ك: ج۱ و ۲، آیهٔ التطهیر فی احادیث الفریقین.
۳. مجله مكتب تشیع، سال دوم، شماره جمادی الثانی.
صاحب اثر : جعفر مرتضی حسینی عاملی
منبع : سایت بلاغ
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست