شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
فیلادلفیا - PHILADELPHIA

کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ادوارد ساکسن و جاناتان دمی
کارگردان : دمی
فیلمنامهنویس : ران نیسوینر
فیلمبردار : تاک فوجیموتو
آهنگساز(موسیقی متن) : هوارد شور
هنرپیشگان : تام هنکس، دنزل واشینگتن، جیسن روباردز، مری استینبرگن، آنتونیو باندراس، ران واوتر، رابرت ریجلی، جوآن وودوارد
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه
ـ فیلادلفیا. هنگامی که مسئولان یک شرکت حقوقی از ابتلای یکی از وکلایشان، ̎اندی بکت̎ (هنکس) به بیماری ایدز و همجنس دوست بودنش آگاهی مییابند او را به دلایل ساختگی اخراج میکنند. ̎اندی̎ که قصد دارد شرکت را به دلیل رفتار ناعادلانه و تبعیضآمیز به دادگاه بکشد، دست یاری به سوی وکیلی سیاهپوست، ̎جو میلر̎ (واشینگتن) دراز میکند. ̎میلر̎ که نظر خوشی به همجنس دوستان ندارد، با تردید و اکراه پیشنهاد او را میپذیرد. در پایان، شرکت محکوم به پرداخت خسارتی چهار میلیون دلاری میشود. ̎جو̎ این خبر را به ̎اندی̎ که در بیمارستان بستری است، میرساند و او کمی بعد میمیرد.
ـ اگر از کارهای مستقل فیلمسازانی مثل گاس وان سانت بگذریم، فیلادلفیا نخستین فیلم هالیوودی (که همیشه از پرداختن به همجنس دوستان گریزان بوده) است که به طور مستقیم به بیماری ایدز میپردازد. دمی و فیلمنامه نویسش، نیسوینر به شخصیتهائی پرداختهاند که آنان را میشناختهاند یا در طول مدت نگارش فیلمنامه با آنان آشنا شدهاند. فیلم ملهم از زندگی و مرگ دوست همجنس دوست دمی، خوان بوتاس، و خواهرزادهٔ هموفیلی نیسوینر، و همچنین ماجرای وکیلی مبتلا به ایدز به نام کلارنس ب. کین است، که با موفقیت کسانی را که او را به جهت ابتلا به این بیماری اخراج کرده بودند، به دادگاه کشاند و محکوم به پرداخت خسارت کرد. فیلم موفق به برانگیختن احساسات تماشاگران میشود، بدون اینکه به ورطهٔ استفاده از کلیشههای احساساتی سطحی بغلتد. برخلاف نمونهٔ فیلمهای با شخصیت اصلی مبتلا به بیماریای لاعلاج، از نمایش صحنههائی تکراری مثل لحظهٔ آگاهی یافتن بیمار از نوع بیماریاش، خودداری میکند، همچنان که با جنبهٔ حرفهای دادن به رابطهٔ ̎اندی̎ و ̎جو̎ از طرح آن به عنوان رابطهای ̎دوستانه̎ و نمایش ̎یاری̎ و ̎همراهی̎ آندو میپرهیزد. فیلم، موضع اجتماعی رادیکالی در قبال مضمونش اتخاذ میکند، اما برخلاف نمونههائی مستقل و تجریدی مثل رنگ آبی (درک جارمن، ۱۹۹۳) نه قصد به مبارزه طلبیدن مخالفان و ارائهٔ دیدگاههای رادیکال را دارد و نه کوششی جهت ̎متفاوت نمودن̎ به عمل میآورد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست