جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

حفاظت از نس - GUARDING TESS


حفاظت از نس - GUARDING TESS
سال تولید : ۱۹۹۴
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ند تانن و نانسی گراهام تانن
کارگردان : هیو ویلسن
فیلمنامه‌نویس : تورو کوئی و ویلسن
فیلمبردار : برایان رنولدز
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کانورتینو
هنرپیشگان : شرلی مک‌لین، نیکلاس کیج، آستین پندلتن، ادوارد آلبرت جونیر، جیمز رییهورن، ریچارد گریفیتس و دیل دای
نوع فیلم : رنگی، ۹۸ دقیقه


ـ ̎داگلاس̎ (کیج)، مأمور ویژه و عالی‌رتبهٔ سیا، مأمور محافظت از ̎تس کارلایل̎ (مک‌لین)، بیوهٔ رئیس جمهور سابق امریکا می‌شود. او می‌خواهد از این کار استعفا بدهد اما رئیس جمهور وقت به او دستور بازگشت به کار را می‌دهد چرا که خود ̎تس̎ به رئیس جمهور اطلاع داده این محافظ را می‌خواهد. ̎داگ̎ به کار باز می‌گردد اما بحث و مجادلهٔ او با ̎تس̎ تمامی ندارد. رابطهٔ آن دو اندکی خشن است. ̎تس̎ مدام او را تحقیر می‌کند، به حرفش گوش نمی‌دهد و مرتب مثل یک زندانی از دست او و دیگر محافظان فرار می‌کند. هربار که ̎داگ̎ با او به تندی رفتار می‌کند یا قصد استعفا دارد، ̎تس̎ به رئیس جمهور تلفن می‌کند و از او می‌خواهد که به ̎داگ̎ دستور بدهد که بماند. سرانجام شبی، ̎تس̎ برای ̎داگ̎ از پسرش می‌گوید که مرد بی‌محبت و نفع‌طلبی است و از دخترش که دیگر با او رابطه‌ای ندارد و از شوهر متوفایش و ̎داگ̎ نیز از او ازدواج ناموفقش، آنجا به یکدیگر اعتراف می‌کنند که با وجود تندخوئی و یکدندگی در اصل از همدیگر خوششان می‌آید. در یک پیک‌نیک، ̎تس̎ را می‌ربایند و رانندهٔ اتوموبیل را زخمی در جاده می‌یابند. ̎داگ̎ ناگزیر اطلاع می‌دهد. FBI و سیا وارد کار می‌شوند. ̎داگ̎ از شکل زخم روی گردن راننده متوجه می‌شود پای راننده باید در کار باشد. با کتک زدن او سرانجام محل اختفا روشن می‌شود. در وقت نجات، ̎تس̎ فقط ̎داگ̎ را می‌خواهد و پس از بهبودی از رئیس جمهوری درخواست می‌کند ̎داگ̎ را برای همیشه محافظ او کند، چرا که او را مثل پسرش می‌داند.
ـ اگر بازی واقعاً درخشان مک‌لین و بازی بسیار خوب کیج را از فیلم بگیریم، این ترکیب کمدی ـ درام ـ تعلیق، هرچند گه‌گاه با نمک و حتی دلپذیر است، اما از هر فکر تازه در ارائهٔ یک رابطهٔ پیچیده و چندوجهی و هر نوع تمهید تازه یا نوآوری اجرائی خالی است و فاقد یکدستی و انسجام در ترکیب این سه قالب و لحن است. لحظات کندی در مواردی بسیار رقیق و در لحظاتی (مثل تفاوت موسیقی کلاسیک داخل اتوموبیل ̎تس̎ و موسیقی راک داخل اتوموبیل محافظان ـ یا صحنهٔ خرید از سوپر مارکت) بسیار تند و گاه حتی اغراقی است. تعلیق به رغم اجرا در شب و هلی‌کوپتر و پلیس و داد و فریاد، چندان وزنی ندارد و مهم‌تر از همه اینکه رابطهٔ چند وجهی و دشوار ̎تس̎ و ̎داگ̎ و رابطهٔ عشق و نفرت آنان در سطح می‌ماند و عملاً در نمی‌آید.