دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
راهنمایی در زمینه ازدواج از دیدگاه اسلام
ازدواج، تاریخچهای به قدمت پیدایش انسانها در كره زمین دارد و در تمام مكاتب و ادیان مطرح است اما هیچ مكتبی به اندازه اسلام برای این موضوع اهمیت قایل نبوده است. اسلام اساس ترقی و رشد و تكامل در تمامی شؤون زندگی را در چگونگی تشكیل خانوادهها میداند و برای این مهم اهدافی در نظر گرفته است; قرآن مجید خلقت همسران و ایجاد رشته مودت و دوستی بین زن و مرد را از نشانههای شناختخداوند شمرده و به برخی از فواید ازدواج مانند آرامش روحی و جسمی، ارضای غریزه جنسی، ایجاد دوستی و علاقه، بقای نسل و تكامل فرد، اشاره میكند: «از جمله نشانههای وجود خداوند این است كه برایتان از جنس خودتان همسرانی آفریده تا بدانها آرام گیرید و میان شما و آنها دوستی و مهربانی قرار داد. در این (دوستی و محبت) برای كسانی كه تفكر میكنند، نشانههایی وجود دارد.» (روم: ۲۱)
اسلام برای تحكیم كانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، قوانین خاصی وضع كرده و برطبق آن، محدوده وظایف هر كدام از اعضا را تعیین نموده است. بهطور كلی، این مقررات را به چند دسته میتوان تقسیم كرد:
۱- مقرراتی كه مربوط به پیش از تشكیل خانواده است و از زمان خواستگاری باید رعایت گردد.
۲- وظایف و حقوقی كه هر یك از افراد خانواده پس از تشكیل خانواده باید رعایت كنند.
۳- مقرراتی كه در صورت عدم توافق زن و مرد و انحلال خانواده و یا فوت یكی از افراد آن باید عمل شود.
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
شرایطی كه باید همسر دارا باشد عبارتند از:
۱- داشتن ایمان، تقوا و حسن خلق
ایمان و تقوا ملاك اصلی انتخاب همسر است. در سایه ایمان و تقواست كه روابط عمیق عاطفی بین زوجین ایجاد میشود. نزد چنین همسرانی، زمینه تا حدود زیادی برای پرورش صحیح فرزندان فراهم است و زن و شوهر میتوانند بر همه مشكلات زندگی، اعم از اقتصادی و روانی، فایق آیند و فرزندان خود را مطابق موازین و برنامههای دینی تربیت كنند. در این زمینه، رسول اكرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: «زن را برای زیباییاش به همسری مگیر; چون ممكن است جمال زن باعث پستی و سقوط اخلاقیاش بشود. همچنین به انگیزه مالش، با او پیوند زناشویی برقرار مكن; زیرا مال میتواند موجب طغیان او گردد، بلكه به سرمایه دینیاش متوجه باش و با زن با ایمان ازدواج كن.» (۱)
مردی به امام حسن علیه السلام عرض كرد: دختری دارم، او را به ازدواج چگونه فردی درآورم؟ حضرت فرمودند: «او را به ازدواج مردی با تقوا درآور; كه اگر دوستش داشته باشد، او را گرامی میدارد و اگر هم دوستش نداشته باشد، به او ستم نمیكند.» (۲)
دو اصل دین و اخلاق نیك، ملاكهای اصلی برای شایستگی زن و شوهر است و این اصل چه در دوران جنینی و شیر خوارگی، و چه در سایر مراحل زندگی كودك و تربیت او نقش بسزایی دارد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: «بهترین زنان شما زنی است كه وقتی همسرش به او مینگرد، شاد و مسرورش گرداند.» (۳) مردی در این زمینه با حضرت ابوالحسن علیه السلام مشورت نمود و عرض كرد: یكی از بستگانم از دخترم خواستگاری كرده، ولی او اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: «اگر بد خلق است، دخترت را به ازدواج او درنیاور.» (۴)
۲- خوب و شایسته بودن
جابربن عبدالله انصاری میگوید، در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم. آن حضرت درباره همسر شایسته چنین فرمود: «بهترین همسران شما كسانی هستند كه دارای ده خصلتباشند:
۱- برای آمدن فرزندان متعدد آمادگی داشته باشند. (زایا باشند.)
۲- مهربان باشند.
۳- عفت و پاكدامنی خود را رعایت كنند.
۴- در میان بستگان خود عزیز و سربلند باشند.
۵- نزد شوهر فروتن باشند.
۶- خود را برای شوهر بیارایند و خود را به او بنمایانند.
۷- نسبتبه نامحرمان خود نگهدار باشند و پوشش خود را حفظ كنند.
۸- از شوهر حرف شنوی و اطاعت داشته باشند.
۹- در مسائل جنسی، میل شوهر را جلب كنند.
۱۰- در عشق و علاقه به شوهر، افراط نكنند و حد اعتدال را حفظ نمایند.» (۵)
در جایی دیگر، رسول اكرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: «من سعادهٔ المرء الزوجهٔ الصالحهٔ»; (۶) از سعادت مرد این است كه دارای همسری شایسته و خوب باشد.
۳- اصالتخانوادگی
اسلام تاكید دارد كه درباره سابقه خانوادگی همسر، تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص، مراتب ایمانی و اخلاقی او در نظر گرفته شود و نیز تا حد امكان، همسر از خانوادهای پاك و عفیف انتخاب گردد. این
اصالتخانوادگی در نحوه زندگی جدید و در نسل بعد تاثیر دارد. اگر نطفه،كه متاثر از خصایص وراثتی والدین است، ناسالم باشد، دیگر امیدی به اصلاح فرزند نیست. به همین دلیل امام صادق علیه السلام میفرمایند: «تزوجوا فی الحجر الصالح، فان العرق دساس»; (۷) با خانواده شایسته ازدواج كنید; زیرا ژنها خصایص والدین و اجداد را به نسل بعدی سرایت میدهند.پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این مورد به مردم آگاهی میدهند و میفرمایند: «ایها الناس ایاكم و خضراء الدمن»; (۸) ای مردم بپرهیزید از گیاهان سبز و خرمی كه در مزبله دانها پرورش یافته است. وقتی توضیح خواستند، مقصودشان را زنان زیبا و خوبرویی دانستند كه در محیط فاسد و خانواده بد پرورش یافتهاند.
۴- توجه به كفویت
ازدواج با افراد همكفو و همشان باعث توافق بیشتر در زندگی میشود; زیرا درصد بالایی از اختلافات بین زن و شوهرها در نتیجه نبودن طرفین در یك شان و طبقه است. كفویت در جنبههای ایمانی، فكری، اقتصادی و... مطرح است، اما تكیه اساسی اسلام در كفویت، بیشتر بر مساله ایمان و اعتقاد است. علت اینكه پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را برای همسری دختر خود انتخاب نمودند، همین مساله بوده است. بعضی روایات، كفویت، را شامل دو چیز دانستهاند: یكی عفت ناشی از ایمان و اعتقاد و دیگری تامین امكانات زندگی. (۹)
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «الكفو ان یكون عفیفا و عنده یسار»; (۱۰) كفو (همردیف در ازدواج) كسی است كه عفیف باشد و مالی هم داشته باشد.
مصداق این فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را كه «هر زن مسلمانی، كفو هر مرد مسلمان است»، در ماجرای ازدواج جویبر مییابیم; جویبر مردی از اهل یمامه، تازه مسلمان شده و به مدینه آمده بود. او مؤمن و مخلص، ولی سیاه پوست و مستمند بود و در مسجد زندگی میكرد. روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند: چرا ازدواج نمیكنی؟ جواب داد: چه كسی به من بینوا زن میدهد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اسلام هر خوار و ذلیلی را عزیز كرده است. برو نزد زیادبن ولید - از اشراف انصار - و دختر او را خواستگاری كن. جویبر فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله را به زیاد گفت. زیاد پاسخ داد: ما دخترانمان را به هم ردیفان خود - از انصار - میدهیم. پیامبر صلی الله علیه و آله، كه ماجرا را متوجه شدند، فرمودند: «ای زیاد، جویبر مؤمن است، هر مؤمنی كفو زن مؤمنه و هر مرد مسلمانی كفو زن مسلمان است.» (۱۱) زیاد پس از این فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله، اطاعت كرد و دخترش را با تشریفاتی، به ازدواج جویبر درآورد.
۵- سلامت جسم و روان
عدم سلامت، مانع از ازدواج نیست، ولی در تداوم زندگی مشترك اثر منفی دارد. بر همین اساس، علمای اخلاق با استفاده از روایات اسلامی، گفتهاند: با شش گروه از زنان ازدواج نكنید; یك گروه از اینها زنان انانه هستند; یعنی بسیار ناله میكنند، مریض احوالند و خود را به بیماری میزنند. (۱۲)
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به مغیرهٔبن شعبه، كه دختری را برای همسری خود نامزد كرده بود، فرمود: «پیش از ازدواج، درباره مزایای جسمی دختر مورد نظرت تحقیق كن; زیرا این بررسی در ایجاد الفت و محبت و توافقهای بیشتر بین تو و همسرت پس از ازدواج، تاثیر زیادی دارد.» (۱۳) به همین دلیل به مرد اجازه داده شده در انتخاب همسر، برای به دست آوردن اطلاعات بدنی، یك بار به زن نظر بیفكند.
سلامت فكر و اندیشه نیز بر سلامت رفتار و اعتدال در برخوردها، اثر بسزایی دارد; زیرا روابط انسانی زوجین، تابع شرایط نفسانی و روانی آنهاست و با عدم وجود سلامت روان، نمیتوانند روابط مستحكم خانوادگی را بنیان گذارند.
امام صادق علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل كردهاند كه آن حضرت فرمودند: «از ازدواج با احمق بپرهیزید كه همنشینی با او مایه اندوه و بلاست.» (۱۴)
۶- دیگر معیارها
از معیارهای دیگری كه در لابه لای احادیث اسلامی به چشم میخورد و پس از موارد مزبور، باید مورد نظر قرار گیرد، عبارت است از: دوشیزگی همسر، نداشتن قرابت و فامیلی نزدیك، زیبایی و... .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «بهترین زنان شما، زنی است كه بچهآور، مهربان، پاكدامن، نزد فامیل محترم و در برابر شوهر متواضع باشد، خود را برای شوهر بیاراید، به دیگران بیاعتنا و در خلوت، در اختیار همسر خود بوده و مثل برخی از مردان مبتذل نباشد.» (۱۵)
ملاكهای غیر ضروری در انتخاب همسر
عدم وجود اختلافات نژادی، سنی و منطقهای از شرایط اساسی ازدواج نیستند و ازدواج دختر و پسر مسلمان با وجود این اختلافات، صحیح است. امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله دختر عبدالمطلب را به ازدواج مقداد در آورد تا ازدواج به سهولت صورت گیرد (تعنیات خرافی و تشریفات جاهلی از میان برود) و مسلمانان از رسول خدا صلی الله علیه و آله پیروی كنند و بدانند كه «گرامیترین آنها نزد خدا، باتقواترین آنهاست.» (۱۶)
بنابراین، باید مسائل جزئی و ظاهری از قبیل ثروت، زیبایی، مقام و دلبری كمتر مورد توجه قرار گیرد و در مقابل، سعی شود ملاكهای ضروری و اصلی همچون ایمان، تقوا و اصالتخانوادگی بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نهی فرمودند كه زنی را برای مال یا جمالش بگیرند; زیرا مالش موجب طغیان و جمالش مایه تباهی اوست. ملاك اصلی برای زن، دین و ایمان اوست. (۱۷)
پینوشتها:
۱- ملامحسن فیض كاشانی، محجهٔالبیضاء، ج ۳، ص ۸۵
۲و۳- جمالالدینمحمدالابشیهی،المستطرف،ج۲،ص۲۱۸
۴- حسنبن فضلطبرسی، مكارم الاخلاق، ص ۱۰۳
۵- محمدبنیعقوب كلینی، فروع كافی، ج ۵، ص ۳۲۴ / محمدبن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۴
۶- محمدبن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۵، ص ۳۲۷
۷- حسنبن فضل طبرسی، پیشین
۸- محمدبن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۵، ص ۳۳۲
۹- محمدبن حسن حر عاملی، ج ۱۴
۱۰- وافی، ج ۳، ص ۱۸
۱۱- محمدبن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۵، ص ۳۴
۱۲- همو، فروع كافی، ج ۵، ص ۳۲۵
۱۳- محمدبن حسن حر عاملی، باب ۳۵
۱۴- جعفریات، ص ۹۲
۱۵- محمدبن علیبن علیبن بابویه، روضه المتقین، ج ۸
۱۶- محمدبن یعقوب كلینی، ج ۵، ص ۳۴۴
۱۷- نكاح المستدرك، باب ۱۳، خ ۱ و ۳
محمدرضا مطهری
اسلام برای تحكیم كانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، قوانین خاصی وضع كرده و برطبق آن، محدوده وظایف هر كدام از اعضا را تعیین نموده است. بهطور كلی، این مقررات را به چند دسته میتوان تقسیم كرد:
۱- مقرراتی كه مربوط به پیش از تشكیل خانواده است و از زمان خواستگاری باید رعایت گردد.
۲- وظایف و حقوقی كه هر یك از افراد خانواده پس از تشكیل خانواده باید رعایت كنند.
۳- مقرراتی كه در صورت عدم توافق زن و مرد و انحلال خانواده و یا فوت یكی از افراد آن باید عمل شود.
معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام
شرایطی كه باید همسر دارا باشد عبارتند از:
۱- داشتن ایمان، تقوا و حسن خلق
ایمان و تقوا ملاك اصلی انتخاب همسر است. در سایه ایمان و تقواست كه روابط عمیق عاطفی بین زوجین ایجاد میشود. نزد چنین همسرانی، زمینه تا حدود زیادی برای پرورش صحیح فرزندان فراهم است و زن و شوهر میتوانند بر همه مشكلات زندگی، اعم از اقتصادی و روانی، فایق آیند و فرزندان خود را مطابق موازین و برنامههای دینی تربیت كنند. در این زمینه، رسول اكرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: «زن را برای زیباییاش به همسری مگیر; چون ممكن است جمال زن باعث پستی و سقوط اخلاقیاش بشود. همچنین به انگیزه مالش، با او پیوند زناشویی برقرار مكن; زیرا مال میتواند موجب طغیان او گردد، بلكه به سرمایه دینیاش متوجه باش و با زن با ایمان ازدواج كن.» (۱)
مردی به امام حسن علیه السلام عرض كرد: دختری دارم، او را به ازدواج چگونه فردی درآورم؟ حضرت فرمودند: «او را به ازدواج مردی با تقوا درآور; كه اگر دوستش داشته باشد، او را گرامی میدارد و اگر هم دوستش نداشته باشد، به او ستم نمیكند.» (۲)
دو اصل دین و اخلاق نیك، ملاكهای اصلی برای شایستگی زن و شوهر است و این اصل چه در دوران جنینی و شیر خوارگی، و چه در سایر مراحل زندگی كودك و تربیت او نقش بسزایی دارد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله میفرمایند: «بهترین زنان شما زنی است كه وقتی همسرش به او مینگرد، شاد و مسرورش گرداند.» (۳) مردی در این زمینه با حضرت ابوالحسن علیه السلام مشورت نمود و عرض كرد: یكی از بستگانم از دخترم خواستگاری كرده، ولی او اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: «اگر بد خلق است، دخترت را به ازدواج او درنیاور.» (۴)
۲- خوب و شایسته بودن
جابربن عبدالله انصاری میگوید، در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم. آن حضرت درباره همسر شایسته چنین فرمود: «بهترین همسران شما كسانی هستند كه دارای ده خصلتباشند:
۱- برای آمدن فرزندان متعدد آمادگی داشته باشند. (زایا باشند.)
۲- مهربان باشند.
۳- عفت و پاكدامنی خود را رعایت كنند.
۴- در میان بستگان خود عزیز و سربلند باشند.
۵- نزد شوهر فروتن باشند.
۶- خود را برای شوهر بیارایند و خود را به او بنمایانند.
۷- نسبتبه نامحرمان خود نگهدار باشند و پوشش خود را حفظ كنند.
۸- از شوهر حرف شنوی و اطاعت داشته باشند.
۹- در مسائل جنسی، میل شوهر را جلب كنند.
۱۰- در عشق و علاقه به شوهر، افراط نكنند و حد اعتدال را حفظ نمایند.» (۵)
در جایی دیگر، رسول اكرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: «من سعادهٔ المرء الزوجهٔ الصالحهٔ»; (۶) از سعادت مرد این است كه دارای همسری شایسته و خوب باشد.
۳- اصالتخانوادگی
اسلام تاكید دارد كه درباره سابقه خانوادگی همسر، تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص، مراتب ایمانی و اخلاقی او در نظر گرفته شود و نیز تا حد امكان، همسر از خانوادهای پاك و عفیف انتخاب گردد. این
اصالتخانوادگی در نحوه زندگی جدید و در نسل بعد تاثیر دارد. اگر نطفه،كه متاثر از خصایص وراثتی والدین است، ناسالم باشد، دیگر امیدی به اصلاح فرزند نیست. به همین دلیل امام صادق علیه السلام میفرمایند: «تزوجوا فی الحجر الصالح، فان العرق دساس»; (۷) با خانواده شایسته ازدواج كنید; زیرا ژنها خصایص والدین و اجداد را به نسل بعدی سرایت میدهند.پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این مورد به مردم آگاهی میدهند و میفرمایند: «ایها الناس ایاكم و خضراء الدمن»; (۸) ای مردم بپرهیزید از گیاهان سبز و خرمی كه در مزبله دانها پرورش یافته است. وقتی توضیح خواستند، مقصودشان را زنان زیبا و خوبرویی دانستند كه در محیط فاسد و خانواده بد پرورش یافتهاند.
۴- توجه به كفویت
ازدواج با افراد همكفو و همشان باعث توافق بیشتر در زندگی میشود; زیرا درصد بالایی از اختلافات بین زن و شوهرها در نتیجه نبودن طرفین در یك شان و طبقه است. كفویت در جنبههای ایمانی، فكری، اقتصادی و... مطرح است، اما تكیه اساسی اسلام در كفویت، بیشتر بر مساله ایمان و اعتقاد است. علت اینكه پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را برای همسری دختر خود انتخاب نمودند، همین مساله بوده است. بعضی روایات، كفویت، را شامل دو چیز دانستهاند: یكی عفت ناشی از ایمان و اعتقاد و دیگری تامین امكانات زندگی. (۹)
امام صادق علیه السلام میفرمایند: «الكفو ان یكون عفیفا و عنده یسار»; (۱۰) كفو (همردیف در ازدواج) كسی است كه عفیف باشد و مالی هم داشته باشد.
مصداق این فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را كه «هر زن مسلمانی، كفو هر مرد مسلمان است»، در ماجرای ازدواج جویبر مییابیم; جویبر مردی از اهل یمامه، تازه مسلمان شده و به مدینه آمده بود. او مؤمن و مخلص، ولی سیاه پوست و مستمند بود و در مسجد زندگی میكرد. روزی پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند: چرا ازدواج نمیكنی؟ جواب داد: چه كسی به من بینوا زن میدهد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اسلام هر خوار و ذلیلی را عزیز كرده است. برو نزد زیادبن ولید - از اشراف انصار - و دختر او را خواستگاری كن. جویبر فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله را به زیاد گفت. زیاد پاسخ داد: ما دخترانمان را به هم ردیفان خود - از انصار - میدهیم. پیامبر صلی الله علیه و آله، كه ماجرا را متوجه شدند، فرمودند: «ای زیاد، جویبر مؤمن است، هر مؤمنی كفو زن مؤمنه و هر مرد مسلمانی كفو زن مسلمان است.» (۱۱) زیاد پس از این فرمایش پیامبر صلی الله علیه و آله، اطاعت كرد و دخترش را با تشریفاتی، به ازدواج جویبر درآورد.
۵- سلامت جسم و روان
عدم سلامت، مانع از ازدواج نیست، ولی در تداوم زندگی مشترك اثر منفی دارد. بر همین اساس، علمای اخلاق با استفاده از روایات اسلامی، گفتهاند: با شش گروه از زنان ازدواج نكنید; یك گروه از اینها زنان انانه هستند; یعنی بسیار ناله میكنند، مریض احوالند و خود را به بیماری میزنند. (۱۲)
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به مغیرهٔبن شعبه، كه دختری را برای همسری خود نامزد كرده بود، فرمود: «پیش از ازدواج، درباره مزایای جسمی دختر مورد نظرت تحقیق كن; زیرا این بررسی در ایجاد الفت و محبت و توافقهای بیشتر بین تو و همسرت پس از ازدواج، تاثیر زیادی دارد.» (۱۳) به همین دلیل به مرد اجازه داده شده در انتخاب همسر، برای به دست آوردن اطلاعات بدنی، یك بار به زن نظر بیفكند.
سلامت فكر و اندیشه نیز بر سلامت رفتار و اعتدال در برخوردها، اثر بسزایی دارد; زیرا روابط انسانی زوجین، تابع شرایط نفسانی و روانی آنهاست و با عدم وجود سلامت روان، نمیتوانند روابط مستحكم خانوادگی را بنیان گذارند.
امام صادق علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل كردهاند كه آن حضرت فرمودند: «از ازدواج با احمق بپرهیزید كه همنشینی با او مایه اندوه و بلاست.» (۱۴)
۶- دیگر معیارها
از معیارهای دیگری كه در لابه لای احادیث اسلامی به چشم میخورد و پس از موارد مزبور، باید مورد نظر قرار گیرد، عبارت است از: دوشیزگی همسر، نداشتن قرابت و فامیلی نزدیك، زیبایی و... .
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «بهترین زنان شما، زنی است كه بچهآور، مهربان، پاكدامن، نزد فامیل محترم و در برابر شوهر متواضع باشد، خود را برای شوهر بیاراید، به دیگران بیاعتنا و در خلوت، در اختیار همسر خود بوده و مثل برخی از مردان مبتذل نباشد.» (۱۵)
ملاكهای غیر ضروری در انتخاب همسر
عدم وجود اختلافات نژادی، سنی و منطقهای از شرایط اساسی ازدواج نیستند و ازدواج دختر و پسر مسلمان با وجود این اختلافات، صحیح است. امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله دختر عبدالمطلب را به ازدواج مقداد در آورد تا ازدواج به سهولت صورت گیرد (تعنیات خرافی و تشریفات جاهلی از میان برود) و مسلمانان از رسول خدا صلی الله علیه و آله پیروی كنند و بدانند كه «گرامیترین آنها نزد خدا، باتقواترین آنهاست.» (۱۶)
بنابراین، باید مسائل جزئی و ظاهری از قبیل ثروت، زیبایی، مقام و دلبری كمتر مورد توجه قرار گیرد و در مقابل، سعی شود ملاكهای ضروری و اصلی همچون ایمان، تقوا و اصالتخانوادگی بیشتر مورد اهمیت قرار گیرد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نهی فرمودند كه زنی را برای مال یا جمالش بگیرند; زیرا مالش موجب طغیان و جمالش مایه تباهی اوست. ملاك اصلی برای زن، دین و ایمان اوست. (۱۷)
پینوشتها:
۱- ملامحسن فیض كاشانی، محجهٔالبیضاء، ج ۳، ص ۸۵
۲و۳- جمالالدینمحمدالابشیهی،المستطرف،ج۲،ص۲۱۸
۴- حسنبن فضلطبرسی، مكارم الاخلاق، ص ۱۰۳
۵- محمدبنیعقوب كلینی، فروع كافی، ج ۵، ص ۳۲۴ / محمدبن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۴
۶- محمدبن یعقوب كلینی، اصول كافی، ج ۵، ص ۳۲۷
۷- حسنبن فضل طبرسی، پیشین
۸- محمدبن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۵، ص ۳۳۲
۹- محمدبن حسن حر عاملی، ج ۱۴
۱۰- وافی، ج ۳، ص ۱۸
۱۱- محمدبن یعقوب كلینی، پیشین، ج ۵، ص ۳۴
۱۲- همو، فروع كافی، ج ۵، ص ۳۲۵
۱۳- محمدبن حسن حر عاملی، باب ۳۵
۱۴- جعفریات، ص ۹۲
۱۵- محمدبن علیبن علیبن بابویه، روضه المتقین، ج ۸
۱۶- محمدبن یعقوب كلینی، ج ۵، ص ۳۴۴
۱۷- نكاح المستدرك، باب ۱۳، خ ۱ و ۳
محمدرضا مطهری
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست