چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی
●روز بازگشت به فطرت
در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشتبه فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزهدار در طول ماه رمضان با ارتباطهای پی در پی با خداوند متعال واستغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگیهای ظاهری و باطنی كه بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاك نموده و به فطرت واقعی خود برمیگردند . امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز از همین زاویه به عید فطر مینگرد و با اشاره به روز عید میفرماید: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه وشكر قیامه وكل یوم لا یعصی الله فهو عید (۱) ; این عید كسی است كه خدا روزهاش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز كه خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است .»
بلی روز ترك گناه و فاصله گرفتن از زشتیها و پلیدیها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است . عید فطر روز بازگشتبه فطرت است، این معنا رامیتوان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا كه «عید» به معنای بازگشت و «فطر» به معنای «فطرت و طبیعت» است .
مسلمانان در این روز در اثر یك ماه ضیافت و مهمانی خداوند به صفای باطن دستیافته و در حقیقت، شخصیت واقعی خویش را بازیافتهاند، آری، فطرت پاك انسان در طول سال در اثر غبارهای جهل و نادانی و غفلتبه انواع گناهان و معصیتها مبتلا شده و از حقیقتخود دور میشود و در نتیجه دچار خودفراموشی و خدا فراموشی میگردد . اما با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضای معنوی آن ماه و تلاشهای خویش به یك زندگی نوین دست مییابد، كه میتوان آن را «بازگشتبه خویشتن» نامید .
در روز عید فطر گوئی یك مسلمان از نو متولد میشود، چرا كه طبق گفتار امیرمؤمنان علیه السلام، روزهداران در شب عید فطر از تمام آلودگیها و پلیدیها پاك شدهاند و كمترین پاداش خود را كه پاكی و پاكیزگی است دریافت نمودهاند . آن حضرت چنین میفرماید: «واعلموا عباد الله! ان ادنی ما للصائمین والصائمات ان ینادیهم ملك فی آخر یوم من شهر رمضان: ابشروا عباد الله! فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كیف تكونون فیما تستانفون (۲) ; ای بندگان خدا! بدانید كه كوچكترین چیزی كه برای مردان و زنان روزهدار است، این است كه فرشتهای در روز آخر ما مبارك رمضان به آنها ندا میدهد: ای بندگان خدا! بشارتتان باد كه [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید كه بعد از این چگونه عمل خواهید كرد .»
شیخ مفید مینویسد: اینكه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است، به خاطر این است كه آنان برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اینكه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیبهای آنان پرده كشیده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسیده است كه ثوابهای بسیاری برای روزهداران عطا خواهد كرد و از اینكه مؤمنین در اثر تلاشهای شب و روز ماه مبارك رمضان چند مرحله به قرب الهی نزدیك شدهاند، حالتسرور و نشاط دارند . در این روز غسل معین شده و این علامت پاكی از گناهان میباشد، عطر زدن و بوی خوش استعمال كردن و لباس زیبا و تمیز پوشیدن و به صحرا رفتن و زیر آسمان نماز خواندن همهاش علامتشادی و سرور و از روی حكمت میباشد (۳) .
●مراتب روزهداران در عید فطر
بدون تردید تك تك مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعی شادی و لذت درونی در خود احساس میكنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یكنواخت و مساوی نیست . زیرا هر كسی نسبتبه معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت مینگرد و از آن بهره میگیرد . زمینهها، ذهنیتها، مراتب ایمان و عوامل دیگری در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد .
به همین جهت عارف واصل میرزا جواد آقا ملكی تبریزیقدس سره (۴) روزه دارانی را كه به عید سعید فطر وارد میشوند، به پنج گروه تقسیم میكند و نوع نگرش آنان رانسبتبه این روز با عظمت توضیح میدهد . ایشان در مورد پایینترین مراتب استقبال كنندگان از عید فطر مینویسد: «گروهی از روزهداران حقیقت روزه را نشناختهاند و با زحمت و تكلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خود داری میكنند و این را نوعی طاعت میشمارند و خود را منتدار خداوند میدانند . آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نكرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر میكنند و در نزد خدای عالمیان منزلتی ندارند، مگر اینكه حضورشان در روز عید برای حسن ظن به عنایتخدای بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار نموده و طلب آمرزش كنند .»
وی عالیترین مرتبه استقبال كنندگان از عید فطر را از آن روزهداران عارفی میداند كه لذت ندای خدای «جل جلاله» ، رنج گرسنگی و تشنگی و شب زنده داری را از یاد آنان برده و با شوق و شكر بلكه با وجد و سكر (۵) آن را پیشواز نموده، در سرعتسیر و سلوك و پیشروی به سوی خیر، جدیتبه خرج داده و از عمق جان به ندای رب الارباب لبیك گفتهاند .
خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول میپذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیك مینماید و در پیشگاه صدق در جوار خود با اولیاء و اصفیاء مینشاند و از «جام اوفی» به آنها میچشاند و به مقام «او ادنی» میرساند (۶) . آری، در حقیقت در سحرگاه عید فطر اولیاء الهی با حضرت حق چنین نجوا دارند:
ای عید عاشقان به حقیقت جمال تو / هر لحظه عیدیی رسدم از وصال تو
عید كسان غره شوال و عید من / آن ساعتی بود كه ببینم جمال تو
حل مشكلات اقتصادی و اجتماعی در مورد ابعاد اقتصادی و اجتماعی عید فطر می توان به پرداخت زكات فطره به عنوان عاملی ارزشمند برای فقرزدایی، توسعه اقتصادی و حل مشكلات اجتماعی در جامعه اسلامی اشاره نمود . افزون بر اینكه در كنار كمك به فقراء، موارد مصرف دیگری نیز برای زكات فطره در اسلام منظور شده است كه از جمله آنها احیای روحیه همیاری و تعاون، رسیدگی به وضع بهداشتی، درمانی و فرهنگی مسلمانان میباشد . از زكات فطره میتوان قرض بدهكاران حقیقی و افرادی را كه در راه معصیت و خلاف بدهكار نشدهاند، پرداخت نمود . در ساختن مسجد، مدرسه، پلها و راهها و بیمارستانها و برطرف كردن سایر نیازهای مسلمانان نیز میتوان از این بودجه مردمی استفاده كرد .
همچنین با این بودجه میتوان باورهای دینی و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و كسانی را كه در معرض شبهات و وسوسههای دشمنان قرار دارند یاری كرد .
مسلمانان با عمل به این موارد كه با پرداخت زكات فطره انجام میشود، در حقیقتبه بخشی از دعاهای ماه رمضان - كه در مدت یكماه بعد از نماز زمزمه میكردند - ، در روز عید فطر جامه عمل میپوشانند . گذشته از اینها، پرداخت زكات فطره كه با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعال انجام میشود، نوعی بهرهگیری از مادیات برای رسیدن به معنویات است .
بدین جهت گفتهاند كه قبول روزه موكول به پرداخت زكات فطره میباشد، چرا كه دادن زكات موجب جدایی از تعلقات مادی و هواهای دنیوی و نفسانی است و انسان مؤمن برای دوام فطرت الهی خویش و بازگشتبه عهد فطری «الست» از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پای خود بركند تا سبك بال به سوی خداوند گام نهد . همچنانكه امام علی علیه السلام فرمود:
«تخففوا تلحقوا (۷) ; سبكبال باشید تا [به مقصد] برسید .»
رسیدن به وصال حق باگران باری و تعلقات بسیار سازگار نیست . خداوند متعال میفرماید: «قد افلح من تزكی وذكر اسم ربه فصلی» (۸) ; «همانا رستگار شد كسی كه [با پرداخت زكات، ] خود را تزكیه نمود و آنكه نام پروردگارش را یاد نموده و سپس نماز خواند .»
یكی از مصادیق این آیه، عید فطر و زكات فطره میباشد . در روایات آمده است كه همواره رسول خدا صلی الله علیه و آله روزهای عید فطر قبل از رفتن به مصلی فطره را تقسیم میكرد و این آیه را میخواند (۹) .●تعظیم شعائر اسلامی
خداوند متعال میفرماید: «ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب» (۱۰) ; «هر كس شعائر الهی را بزرگ دارد، این كار نشانه تقوای دلهاست .»
تعظیم شعائر الهی یكی دیگر از ویژگیهای عید سعید فطر میباشد . شعار تكبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالی است كه به روز عید جلوه خاصی میبخشد .
یك مسلمان باید از راههای مختلف ندای حیاتبخش توحید را به گوش جهانیان برساند، كه یكی از آن راهها بیان شعارهای مذهبی است . رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: «زینوا اعیادكم بالتكبیر (۱۱) ; عیدهای خود را با [شعار] تكبیر زینت دهید .» و در حدیث دیگری میفرماید: «زینوا العیدین بالتهلیل والتكبیر والتحمید والتقدیس (۱۲) ; عیدهای فطر و قربان را با شعارهای لا اله الا الله و الله اكبر و الحمدلله و سبحان الله زینت دهید .»
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله خود نیز چنین میكرد . آن حضرت در روز عید فطر از منزل بیرون میآمد و تا رسیدن به مصلا با صدای بلند، شعار «لا اله الا الله» و «الله اكبر» سر میداد و حتی در میان خطبهها و قبل و بعد از آن با صدای رسا این كلمات را تكرار مینمود . حضرت رضا علیه السلام در مورد علت تكبیرهای زیاد در روز عید فطر میفرماید: «تكبیر، تعظیم و زرگداشتخداوند متعال است و نوعی تشكر از هدایتها و نعمتهای پروردگار جهانیان میباشد . (۱۳) »
●تقویت وحدت مسلمانان
اجتماع روز عید فطر میتواند در پیوند و همدلی مسلمانان نقش آفرین باشد . آنان در گردهمایی روز عید فطر و قرار گرفتن در كنار هم، از نظرات، مشكلات و گرفتاریهای همدیگر آگاه میشوند . در این گردهمایی بغضها و كینهها تبدیل به دوستی و همدلی میشود و مؤمنان در یك صف واحد احساس اتحاد و نزدیكی بیشتری به همدیگر میكنند .
عید فطر از سویی حكایت از پیوند معنوی انسان با خدای خویش دارد و از سوی دیگر حكایتگر ارتباط وی با همكیشان خود است .
حضرت سجاد علیه السلام روز عید فطر را روز جشن و شادی و اجتماع و همیاری مسلمانان نسبتبه یكدیگر میداند و میفرماید: «اللهم انا نتوب الیك فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا وسرورا ولاهل ملتك مجمعا ومحتشدا (۱۴) ; پروردگارا! ما به سوی تو برمیگردیم در روز عید فطرمان كه آن را برای اهل ایمان روز عید و شادی و برای اهل ملتخودت روز اجتماع و همیاری قرار دادی .»
حضرت رضا علیه السلام در مورد نقش عید فطر در تحولات معنوی، اقتصادی و اجتماعی جامعه میفرماید: «انما جعل یوم الفطر العید، لیكون للمسلمین مجتمعا یجتمعون فیه ویبرزون لله عزوجل فیمجدونه علی ما من علیهم، فیكون یوم عید ویوم اجتماع ویوم زكات ویوم رغبهٔ ویوم تضرع و . . . فاحب الله عزوجل ان یكون لهم فی ذلك مجمع یحمدونه فیه ویقدسونه (۱۵) ; روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و برای خداوند ظهور كنند و او را به خاطر نعمتهایش تعظیم كنند . پس این روز، روز عید، روز اجتماع، روز فطر، روز زكات، روز رغبت و روز تضرع و . . . است . پس خداوند بزرگ دوست دارد كه مسلمانان در چنین روزی اجتماعی داشته و در آن، او را ستایش كرده و مقدس بدارند .»
●عید فطر و حركتهای سیاسی
در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر آنچنان مهم و تحول آفرین بوده كه رهبران سیاسی نیز از آن بهره گرفتهاند . در این مورد میتوان از حركتسیاسی ابومسلم خراسانی و شورش وی بر علیه دستگاه خلافتبنی امیه نام برد . وی به سلیمان بن كثیر دستور داد به اقامه نماز عید فطر و ایراد خطبه بر علیه امویان بپردازد .
سلیمان نیز انقلاب و شورش بر علیه سلطنت اموی را در خطبه نماز عید فطر اعلام كرد . به این ترتیب آنان در سال ۱۲۹ ق در روز عید فطر در شهرهای ماوراء النهر به پا خاسته و قیام خود را اعلام كردند (۱۶) و در مدت كوتاهی سلسله بنی امیه را منقرض ساختند .
●حركت امام رضا علیه السلام برای نماز عید
در این میان حركت معنوی، اجتماعی و سیاسی حضرت رضا علیه السلام برای نماز عید اهمیتخاصی در تاریخ اسلام دارد . این حماسه جاویدان نشان میدهد كه اگر پیشوایان معصوم علیهم السلام و بزرگان دین و رهبران صالح در جوامع مسلمان فرصت مییافتند و میتوانستند از نمازهای عید فطر و قربان بهره برداری كنند، چه نتایج پرباری برای مسلمانان داشت .
برای آشنایی خوانندگان گرامی با عظمت این حركت و نقش آن در تحولات معنوی و سیاسی جهان اسلام و همچنین توجه به سیره اهل بیت علیهم السلام در اجرای مراسم عید فطر و قربان خلاصهای از آن واقعه را میخوانیم:
بعد از جریان ولایتعهدی حضرت رضا علیه السلام، عید فرا رسید . مامون با اصرار زیاد از آن حضرت خواست تا برای اجرای مراسم عید حضور یابد و ضمن اقامه نماز عید خطبه بخواند . امام رضا علیه السلام به فرستاده مامون فرمود: شروطی را كه میان من و تو در پذیرفتن امر ولایتعهدی بود، خودت میدانی [ . بنا، بر این بود كه من از این گونه امور معاف باشم] . مامون پیغام داد كه: من میخواهم با این عمل دل مردم آرامش یابد و فضیلتشما را بشناسند .
پیغامها از سوی مامون و امتناع حضرت رضا علیه السلام پیوسته ادامه داشت تا آنكه حضرت رضا علیه السلام در اثر پافشاری خلیفه فرمود: دوست دارم مرا از این امر معاف داری و اگر معاف نمیداری، من همچنانكه پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام برای نماز عید بیرون میآمدند، خواهم آمد . مامون گفت: هر طور كه دوست داری بیرون بیا و مراسم عید را به انجام برسان . آنگاه دستور داد سرداران و تمام مردم صبح زود در مقابل منزل مسكونی حضرت رضا علیه السلام اجتماع نمایند . با انتشار این خبر مردم مرو مشتاقانه برای شركت در مراسم و بهرهگیری از وجود حضرت رضا علیه السلام خود را آماده كردند .
هنگامی كه خورشید طلوع كرد، امام علیه السلام غسل نمود و عمامه سفیدی را كه از پنبه تهیه شده بود بر سر گذاشت و یك سر آن را روی سینه و سر دیگر را میان دو شانه انداخت . دامن را به كمر زد و به همه پیروان و دوستدارانش دستور داد چنان كنند . آنگاه عصای پیكان داری به دست گرفت و از منزل بیرون آمد . آن حضرت در حالی كه پا برهنه بود و پیراهن و سایر لباسهایش را به كمر زده بود، به همراه غلامان و یاران نزدیك خویش - كه آنان نیز چنین كرده بودند - به همین شكل از منزل به سوی مصلا حركت كردند .
موقع خروج از منزل، امام رضا علیه السلام سر به سوی آسمان بلند كرد و چهار تكبیر گفت، این تكبیرها آن چنان با صلابت و روحانیتخاصی ادا میشد كه گویی آسمان و در و دیوار با نوای حضرتش هم آواز هستند . سرداران و نظامیان و سایر مردم كه با آمادگی و آراستگی تمام در بیرون منزل صف كشیده بودند، هنگامی كه امام رضا و یارانش را به آن صورت مشاهده كردند به پیروی از امام رضا علیه السلام و هماهنگ با او فریاد تكبیر سردادند .
شهر مرو یكپارچه فریاد تكبیر سر داد و به دنبال آن از گریه و ناله هزاران زن و مرد مشتاق اهل بیت علیه السلام به لرزه در آمد، سرداران هنگامی كه حضرت را با آن حال دیدند از مركبهای خود پیاده شدند و كفشهای خود را در آورده و كنار گذاشتند و به دنبال امام علیه السلام به راه افتادند . حضرت رضا علیه السلام پیاده راه میرفت و هر ده قدم یك بار میایستاد و سه تكبیر میگفت .
یاسر خادم میگوید: در این حال ما خیال میكردیم كه آسمان و زمین و كوه با او هم آواز گشته است، شهر مرو یكپارچه گریه و شیون بود، فضل بن سهل ذوالریاستین با مشاهده این اوضاع به مامون گفت: اگر [امام ] رضا علیه السلام با این وضع به مصلا برسد، مردم مجذوب او خواهند شد [و ممكن استبا یك اشاره طومار حكومت را در هم پیچند، ] به نظر من بهتر است كه از او بخواهی تا برگردد .
مامون هم فورا كسی را فرستاد واز حضرت رضا علیه السلام در خواست نمود تا از میانه راه برگردد . امام رضا علیه السلام هم كفشهای خود را طلبید و سوار مركب شده، به منزل مراجعت كرد . (۱۷)
این روایت گذشته از اینكه تدبیر و دوراندیشی حضرت رضا را برای شكستسیاستهای شیطانی مامون نشان میدهد، چگونگی اجرای مراسم باشكوه عید در سیره اهل بیت و كیفیتیك نماز واقعی عید را بیان میكند .
نویسنده:عبدالكریم پاكنیا
منبع:سایت حوزه
پینوشتها:
۱) نهج البلاغه، حكمت ۴۲۸ .
۲) امالی شیخ صدوق، ص۱۰۰ .
۳) مسار الشیعهٔ، ص۳۰ .
۴) ایشان كه استاد اخلاق و عرفان برجستهای در حوزه علمیه قم بود، در سال ۱۳۴۳ق به دیار حق شتافت . در مكتب تربیتی این عارف فرزانه بزرگان فراوانی تربیتشدند كه از جمله آنها میتوان از حضرت امام خمینیقدس سره، آیت الله مرعشی نجفیقدس سره، شیخ اسماعیل تائب تبریزی، آخوند ملا علی معصومی و میرزا عبد الله شالچی تبریزی نام برد . در مورد مقام عرفانی و جذبه این استاد كامل عرفان همین قدر كافی استبدانیم كه حضرت امام خمینیقدس سره آنگاه كه پس از یكدوره طولانی تبعید، در اوج عزت و افتخار از پاریس به ایران مراجعت كرده و به شهر قم وارد شد، در اولین فرصتبه مزار شیخان رفته و در كنار قبر استادش حاج میرزا جواد آقا ملكی تبریزی حاضر شده و در كنار آن نشست، آنگاه به نشانه تواضع و حقشناسی، تحت الحنك عمامه خود را باز كرد - و با آنكه همیشه دستمال همراه داشت - با گوشه عمامه خود غبار سنگ استاد عارف را زدود و سپس به قرائت فاتحه و تلاوت قرآن پرداخت .
۵) سكر، یك اصطلاح عرفانی است و عبارت است از یك نوع كیفیت نفسانی كه موجب انبساط روح است و آن بواسطه غلبه سروری است كه هرگاه عشق و محبتسالك به آخرین درجه برسد، بر وی عارض میشود . او در آن حال بر قوای حیوانی و نفسانی خویش چیره میگردد و حالتبهت و سكر و حیرت پدید میآید و این حالت، عارف سالك را مبهوت و متحیر و سرگردان میكند . در شرح كلمات باباطاهر آمده است كه سكر حقیقی آن است كه سالك در فنا مقام گیرد .(فرهنگ علوم عقلی، ص۳۰۰).
۶) برگرفته از المراقبات، ص۳۳۴ .
۷) نهج البلاغه، خطبه ۲۱ .
۸) اعلی/۱۴ و ۱۵ .
۹) تفسیر المیزان، ذیل آیه ۱۴ سوره اعلی .
۱۰) حج/۳۱ .
۱۱) كنزالعمال، ح۲۴۰۹۴ .
۱۲) همان، ح۲۴۰۹۵ .
۱۳) عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۲۲ .
۱۴) صحیفه سجادیه، دعای ۴۵ .
۱۵) وسائل الشیعه، ج۷، ص۴۸۱، ح۴ .
۱۶) تاریخ طبری، ج۶، ص۲۶ .
۱۷) اصول كافی، مولد ابی الحسن الرضا علیه السلام، حدیث ۷ .
منبع:سایت حوزه
پینوشتها:
۱) نهج البلاغه، حكمت ۴۲۸ .
۲) امالی شیخ صدوق، ص۱۰۰ .
۳) مسار الشیعهٔ، ص۳۰ .
۴) ایشان كه استاد اخلاق و عرفان برجستهای در حوزه علمیه قم بود، در سال ۱۳۴۳ق به دیار حق شتافت . در مكتب تربیتی این عارف فرزانه بزرگان فراوانی تربیتشدند كه از جمله آنها میتوان از حضرت امام خمینیقدس سره، آیت الله مرعشی نجفیقدس سره، شیخ اسماعیل تائب تبریزی، آخوند ملا علی معصومی و میرزا عبد الله شالچی تبریزی نام برد . در مورد مقام عرفانی و جذبه این استاد كامل عرفان همین قدر كافی استبدانیم كه حضرت امام خمینیقدس سره آنگاه كه پس از یكدوره طولانی تبعید، در اوج عزت و افتخار از پاریس به ایران مراجعت كرده و به شهر قم وارد شد، در اولین فرصتبه مزار شیخان رفته و در كنار قبر استادش حاج میرزا جواد آقا ملكی تبریزی حاضر شده و در كنار آن نشست، آنگاه به نشانه تواضع و حقشناسی، تحت الحنك عمامه خود را باز كرد - و با آنكه همیشه دستمال همراه داشت - با گوشه عمامه خود غبار سنگ استاد عارف را زدود و سپس به قرائت فاتحه و تلاوت قرآن پرداخت .
۵) سكر، یك اصطلاح عرفانی است و عبارت است از یك نوع كیفیت نفسانی كه موجب انبساط روح است و آن بواسطه غلبه سروری است كه هرگاه عشق و محبتسالك به آخرین درجه برسد، بر وی عارض میشود . او در آن حال بر قوای حیوانی و نفسانی خویش چیره میگردد و حالتبهت و سكر و حیرت پدید میآید و این حالت، عارف سالك را مبهوت و متحیر و سرگردان میكند . در شرح كلمات باباطاهر آمده است كه سكر حقیقی آن است كه سالك در فنا مقام گیرد .(فرهنگ علوم عقلی، ص۳۰۰).
۶) برگرفته از المراقبات، ص۳۳۴ .
۷) نهج البلاغه، خطبه ۲۱ .
۸) اعلی/۱۴ و ۱۵ .
۹) تفسیر المیزان، ذیل آیه ۱۴ سوره اعلی .
۱۰) حج/۳۱ .
۱۱) كنزالعمال، ح۲۴۰۹۴ .
۱۲) همان، ح۲۴۰۹۵ .
۱۳) عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج۱، ص۱۲۲ .
۱۴) صحیفه سجادیه، دعای ۴۵ .
۱۵) وسائل الشیعه، ج۷، ص۴۸۱، ح۴ .
۱۶) تاریخ طبری، ج۶، ص۲۶ .
۱۷) اصول كافی، مولد ابی الحسن الرضا علیه السلام، حدیث ۷ .
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست