چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
ضرورت فراگیری جدل
علل و اسبابی چند موجب می شوند که انسان گاهی در مقام مناظره ، جانب برهان رافرو گذارد و به جدل روی آورد . برخی از این عوامل عبارتند از :
۱) درست نبودن مدعای شخص و در نتیجه عدم امکان اقامه برهان بر آن ؛
۲) دشوار بودن فهم برهان برای توده مردم ؛
۳) عجز و ناتوانی مستَدِلّ برای اقامه برهان و یا درک صحیح آن ؛
۴) تناسب نداشتن فهم برهان با نوآموزان یک رشته علمی .
بنابراین، فراگیری این فن برای هر انسانی که دارای عقاید و آرای دینی ، سیاسی و اجتماعی است و در زندگی اجتماعی خود ، خواه ناخواه ، درگیر مباحثه و مناظره می شود امری ضروری است .
● تعریف جدل
جدل در لغت به معنای ستیزه جویی و لجاجت ورزیدن در خصومت های گفتاری است که غالباً با کید و نیرنگ همراه است و در پاره ای موارد از حدود عدل و انصاف خارج می شود ؛ اما در اصطلاح عبارت است از : صناعتی(۳۳) که آدمی با آن می تواند از مقدمات مسلّم و مورد قبول طرف مقابل و یا از مقدمات مشهور استفاده کرده و مطلب مورد نظر خویش را اثبات یا رد کند .
● مقایسه جدل با برهان
تفاوت های جدل و برهان چنین است :
۱) مقدمات برهان باید یقینی و مطابق با واقع باشند ؛ اما مقدمات جدل باید مسلّم و مقبول طرف مقابل باشند و مطابقت با واقع در آنها شرط نیست .
۲) جدل همواره به دو شخص متخاصم قائم است ، ولی اقامه برهان ، گاه برای خود شخص صورت می گیرد ؛ زیرا هر انسانی، با قطع نظر از این که بخواهد برای دیگری حقّی را اثبات یا ناصوابی را ابطال کند، خود به برهان و مقدمات یقینی برای درک واقعیت نیاز دارد .
۳) برهان تنها به صورت قیاسی تألیف می شود، برخلاف جدل که به شکل استقرا و تمثیل نیز می آید .
● اصطلاحات جدل
▪ سائل و مُجیب
در هر بحث و مناظره ای، دست کم دو طرف حضور دارند : یکی شخصی که مطلبی را قبول دارد و از آن دفاع می کند و در مقابل ، کسی که در صدد ردّ آن مطلب است . از آن جا که این حمله و دفاع همواره در قالب سؤال و جواب رخ می دهد به مهاجم و کسی که با پرسش های خود می کوشد رأی طرف مقابل را در هم بریزد سائل و به کسی که حملات مهاجم را دفع و از نظر خود محافظت می کند مجیب می گویند .
▪ وضع
به رأی و مدعای مجیب وضع گفته می شود . رأی و مدعای مجیب دو صورت دارد : یا او واقعاً بدان اعتقاد دارد و یا در حقیقت مورد اعتقاد قلبی وی نیست ، امّا در مقام بحث و جدل ظاهراً بدان ملتزم است . آن چه موجب می شود یک رأی عنوان وضع را به خود بگیرد همان التزام جدلی است که می تواند به آن اعتقاد داشته و یا نداشته باشد.
بنابراین، وضع در اصطلاح عبارت است از : رای ملتزمٌ به .
▪ موضع
قواعد و اصولی کلی در جدل وجود دارد که از آنها قضایای مشهور فراوانی می توان استخراج کرد. به این قواعد و اصول کلی، موضع گفته می شود .
نکته مهم این که موضع ، ممکن است خود از قضایای مشهور نباشد امّا ریشه و منشأ بسیاری از قضایای مشهور باشد ؛ مثلاً به این قاعده توجه کنید : اگر یکی از دو ضد در موردی صادق باشد ضد دیگر در ضد آن مورد صادق خواهد بود . بر اساس این قاعده، قضایایی مشهور ، مانند قضایای زیر به دست می آید :
- اگر نیکی با دوستان پسندیده است ، پس بدی با دشمنان نیز پسندیده است ؛
- اگر آمد و شد با جاهلان ناشایست است، پس ترک نشست و برخاست با عالمان نیز شایسته نیست ؛
- هر گاه حق وارد شود باطل رخت بر می بندد ؛
- اگر ثروتمندان فراوان شوند، مستمندان کم می شوند ؛
- اگر گرما موجب انبساط است پس سرما سبب انقباض است .
● مبادی جدل
مبادی اوّلیه جدل ، مشهورات و مسلّمات است .
● ادوات جدل
دستیابی به ملکه صناعت جدل، منوط به تسلط و مجهز شدن به ابزار زیر است :
۱) آگاهی از انواع مشهورات ، اعم از اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، اخلاقی و ... ، به خصوص مشهورات مربوط به موضوع مورد بحث و نیز دسته بندی آنها .
۲) شناخت الفاظ و واژه های مختلف علوم و آشنایی با احکام و حالات الفاظ ؛ مثل اشتراک ، تباین و ترادف .
۳) توانایی و قدرت بر تشخیص مشترکات بین امور متفاوت و جهات افتراق آنها.
● آداب جدل
در منطق برای هر یک از سائل و مجیب تعلیمات خاصی بیان شده است. علاوه بر این، آدابِ مشترکی نیز وجود دارد که جدلی ( سائل یا مجیب )باید به آنها توجه کند . اهمّ این امور عبارتند از :
۱) دوری از استعمال الفاظ رکیک و سخیف و استفاده از عبارات زیبا و جذاب ؛
۲) پرهیز از هرگونه تمسخر ، دشنام و ناسزا گویی ؛
۳) رعایت کمال تواضع و فروتنی در هنگام سخن ؛
۴) دوری از بحث با افراد ریاست طلب ، بد اخلاق و معاند . در صورت ضرورت باید مواظب ضربه های احتمالی بود و آنها را به بهترین وجه به خود ایشان باز گرداند ؛
۵) التزام به جایگاه برتر حق و این که حقیقت بالاتر از هر چیز است . در صورت روشن شدنِ حقیقت، باید آن را بدون چون و چرا پذیرفت ؛
۶) توجه به اهمیت گیرایی بیان ، گویایی زبان و رسا بودن کلام در مناظره کننده ؛
۷) ندادن فرصت بیش از حد به طرف مقابل برای تفکر و جولان در گفتار ؛
۸) قاطعیت در بیان مطالب مورد نظر ؛
۹) استفاده به جا از آیات، روایات ، مثل ها ، اشعار و داستان های مناسب .
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست