پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
اولین جشنوارهٔ نوشیدنیهای برتر بدون برگزیده
شاید شما هم به اندازهٔ ما مشتاق دانستن نتیجه باشید. اما پیش از آن با ما در گزارش بازدید از این جشنوار همراه شوید. البته ظواهر نشان میدهد حضور تنها ۳۰ شرکتکنندهٔ نوشابه ماءالشعیر، لبنیات و چند نمایندگی خارجی واردات محصولات غذائی و دستگاههای ارائه کالا (wending machin)، در سالن چندمنظورهٔ باشگاه انقلاب که طی سه روز (۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) به ارائهٔ محصولات خود پرداختند، نتوانست آنگونه که باید رضایت غرفهداران و توجه مصرفکنندگان را به خود جلب کند.پس از گشت و گذاری که در میان غرفههای حاضر داشتیم، به سراغ حامد نوعی، دبیر جوان اول جشنوارهٔ نوشیدنیهای برتر رفتیم. وی هدف اصلی از برپائی این جشنواره را ایجاد فرهنگ تولید، توزیع و مصرف دانست و اشاره کرد امروزه بازار جهان بر محور مشتریمداری میچرخد و تولیدکنندهها نیز باید بتوانند با افزایش فنآوری، کیفیت، تنوع و بستهبندی جذاب به استانداردهای جهانی برسند و حضور فعالی در عرصهٔ تجاری بینالملل داشته باشند.
بخشهای حاضر در این جشنواره به ۶ گروه آبمعدنی، آبمیوه و کنسانتره، نوشابههای گازدار غیرالکلی، چای و نوشیدنیهای گرم، لبنیات و عرقیات سنتی و شربتها تقسیم شده بودند. معیار انتخاب نوشیدنی برتر بحث کیفیت کالا، مدیریت پرسنل و تولید، بحث بازاریابی و مشتریمداری عنوان شد.نوعی در پاسخ به این سؤال که میزان استقبال شرکتها را چگونه برآورد میکند، گفت: علیرغم تلاش ما برای برقراری ارتباط و اطلاعرسانی از طریق تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، استقبال شایستهای از جشنواره نشد. وی با اشاره به غرفههای خالی نمایشگاه افزود: حتی برخی شرکتها علیرغم پرداخت هزینهها، در جشنواره حاضر نشدند و ما از این موضوع بسیار متأسف هستیم.پس از این گفتوگو پای صحبت غرفهداران نشستیم. که در مجموع به نظر میرسید، از فضای نمایشگاه، مدیریت ضعیف و عدم برنامهریزی صحیح، بسیار گلهمند بودند.
شرکت Saeco
حمید آدابی، مدیرعامل شرکت ساعی فنآور که نمایندگی یک شرکت ایتالیائی را در زمینهٔ واردات انواع دستگاههای ارائه نوشابه، قهوه و شکلات (vending machines) بهعهده دارد با شکایت از وضعیت نابسامان نمایشگاهی گفت: شرکتهای ایتالیائی بهدلیل بازار آشفته و نابسامانی ریالی در ایران، به نمایندگیهای ایرانی مانند سایر نمایندگیهای خود در بقیهٔ کشورها امکانات نمیدهند و مخارج اینگونه نمایشگاهها را خود شرکت میپردازد. اما از بازرسیهای نامحسوس ایتالیائیها از غرفه و فعالیتهای شرکت نیز خبر داد.
آدابی با توجه به صنعتی شدن جامعه و احساس نیاز مردم به سرعت بیشتر، اظهار امیدواری کرد تا با تبلیغات مناسب و فرهنگسازی، اینگونه دستگاهها طرفدار بیشتری پیدا کند. به گفتهٔ وی تاکنون بیش از ۱۰۰ مرکز عمومی و خصوصی به دستگاههای وارداتی این شرکت مجهز شدهاند که پیشبینی میشود با افزایش استقبال مردم این تعداد بیشتر شود.
شرکت پخش اول
مسعود درویشی، مدیر بازاریابی و تبلیغات این شرکت (توزیعکنندهٔ محصولات غذائی و آرایشی و بهداشتی) نیز عملکرد برگزارکنندگان جشنواره را بسیار ضعیف ارزیابی کرد. پخش اول در این جشنواره به عرضهٔ ماءالشعیر توبورگ پرداخته بود که به گفتهٔ درویشی یک برند معروف جهانی است و شرکت دانمارکی برای اولین بار در تاریخ خود، این نوشابهٔ بدون الکل را برای ایران تولید کرده است. او اضافه کرد در نمایشگاه آگروفود نیز با عرضهٔ روغن زیتون وارداتی حاضر خواهند شد.
شرکت بهنوش
بابک صمیمی، مدیر صادرات شرکت با اشاره به این مطلب که تبلیغات ضعیف یکی از نقاط ضعف نمایشگاه است گفت: اگر این نمایشگاه را با سایر نمایشگاهها مقایسه کنیم متوجه نقاظ ضعف آن میشویم. علاوه بر تبلیغات ضعیف، تاریخ نمایشگاه چندین بار تغییر کرد و استقبال هم زیاد خوب نبود. امیدواریم که در روزهای آخر هفته این استقبال بیشتر شود. علاوه بر اینها فضای کوچک سالن نیز جزء مشکلات دیگر این جشنواره است. اگر چند شرکت دیگر میخواستند در نمایشگاه حضور داشته باشند حتماً با مشکل مواجه میشدیم. در کل جشنواره از نظر غرفه و امکانات بد نیست اما بازدیدکننده ندارد، شاید تبلیغات درستی در این مورد انجام نشده است.
شرکت بازرگانی صدف
ذبیحالله عبادی، مدیر فروش شرکت که واردات و بخش ماءالشعیر را برعهده دارد، میگوید: جشنوارهٔ نوشیدنیهای برتر، با توجه به مشکلاتی که برگزارکنندگان داشتند و اینکه اولین تجربهشان بود، خوب است. اما مشکلی که به چشم میخورد، مکان نمایشگاه است. اگر این جشنواره در مجموعهٔ اصلی نمایشگاه برگزار میشد بهتر بود، چون اینجا ناشناخته است. دیگر اینکه غرفه در ساعت و روزی که قرار بود، به ما تحویل داده نشد. البته با توجه به شناختی که از برگزارکنندگان نمایشگاه دارم باز هم از آنها تشکر میکنم که با وجود مشکلاتی که برایشان بهوجود آمد این نمایشگاه را برگزار کردند. دولت اگر امکاناتی را که در اختیار ارگانهای خود قرار میدهد، به بخش خصوصی هم ارائه کند، بهطور حتم بخش خصوصی بهتر عمل خواهد کرد.
شرکت سادن تجارت
یکی از کارمندان این شرکت در پاسخ به خبرنگار بهکام گفت: ما نوشابهٔ انرژیزا با نام فانتوم از اتریش وارد میکنیم و برای معرفی این محصول به جشنواره آمدهایم. وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره را چطور دیدید گفت: امروز روز اول حضور من در نمایشگاه است و ترافیک کاری آنقدر زیاد بوده که هنوز نتوانستم غرفههای دیگر را ببینم و نظری بدهم اما استقبال مردم تا این لحظه بد نبوده است. هدف ما از حضور در این جشنواره معرفی و تبلیغات برای این محصول است که تا این لحظه به هدف خود رسیدهایم.
صنایع چاپ آریانا
حسن جلیلی، مدیر فروش شرکت با بیان این مطلب که صنایع چاپ آریانا کارهای چاپ روی سلوفان را انجام میدهد، گفت: هدف ما از حضور در این جشنواره آشنا شدن با کارهای چاپی و برقراری ارتباط با مشتریان بوده که تا امروز این انتظار برآورده نشده است. تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاههای دیگر این است که در محیطی کوچک با تعداد کم شرکتکنندهها برگزار میشود. مشکل دیگر اطلاعرسانی بسیار ضعیف نمایشگاه بود که موجب شده تعداد کمی از این نمایشگاه استقبال کنند. حتی برای ورود به جشنواره و راهنمائی بازدیدکنندگان تابلوئی وجود ندارد. غرفهآرائی هم بسیار ابتدائی است. البته با توجه به اینکه اولین جشنوارهٔ تخصصی نوشیدنیها است، راضی کننده است اما باید بهتر برنامهریزی شود تا بازدهی بالا رود.
جلیلی اضافه کرد: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد و نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش بچربد.
شرکت لبنیات فیروزکوه
محمدرضا جانجانی، مسئول فنی و قائممقام مدیرعامل گفت: محصولات شرکت ما شامل ماست، ماست موسیر، خامه، شیرکاکائو و ۱۶ نوع دوغ در طعمهای مختلف است که دوغ رژیمی را برای اولین بار در ایران تولید کردیم. وی در خصوص برگزاری جشنواره گفت: جشنواره بسیار ناهماهنگ بود، غرفهها را دیر تحویل دادند، اطلاعرسانی کافی نبود و تابلوهای راهنمائی برای ورود مردم وجود نداشت. البته برگزارکنندگان با مشکلاتی روبهرو بودند مثل اینکه وزارت بهداشت و درمان این جشنواره را بهخاطر حضور نوشابهها تحریم کرده بود. جانجانی نقاط قوت جشنواره را آشنائی مردم با نوشیدنیهای ایرانی دانست و گفت: ما امیدوار هستیم این جشنواره در سالهای بعد نیز با برنامهریزی کافی ادامه پیدا کند و انتظاراتی که ما از یک جشنواره داریم برآورده کند. مثل اینکه از ارگانهای دولتی و هیأتهای علمی دانشگاهها برای بازدید به نمایشگاه بیایند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما هم با حضور نداشتن نوشابهها در این جشنواره موافق هستید گفت: دوغ چند سال است که در ایران رشد کرده است اما نوشابه صنعت قدرتمندی است که با استقبال مردم مواجه شده است. دوغ در کنار نوشابه میتواند ارزشهای خود را نشان دهد و اگر نوشابهها نباشند جشنواره فایدهای ندارد.
شرکت صنایع غذائی
منوچهر افلاکی، مدیر تدارکات شرکت با اشاره به این مطلب که ۲۵ سال از تأسیس این شرکت میگذرد گفت: ما اولین شرکتی هستیم که تولید عصارهٔ نوشابههای غیرالکلی را در ایران انجام دادیم و به تمام کارخانههای نوشابهسازی عصارهٔ نوشابه میدادیم. در حال حاضر هم خودمان به تولید نوشابه مشغول هستیم و در کنار آن آب آشامیدنی گازدار، آبمعدنی و به تازگی هم آبمیوههای گازدار با هشت طعم با نام تگرگ به بازار عرضه میکنیم.
وی همچنین اضافه کرد: برگزارکنندگان نتوانستند جشنوارهٔ خوبی برگزار کنند و ما از نحوهٔ برگزاری جشنواره راضی نیستیم. یک روز اعلام میکنند جشنواره ۹ صبح آغاز میشود، اما وقتی میآئیم ما را از سالن بیرون میکنند. قرار بود جشنواره تا ساعت ۹ شب ادامه داشته باشد که الام فهمیدیم ساعت پنج غرفهها تعطیل میشود در حالی که مردم فقط بعداظهرها میتوانند به جشنواره بیایند. مسئولان اول در باغ سبز نشان میدهد و زمانی که ما حضور پیدا میکنیم تمام وعدههایشان را از یاد میبرند.
فرآوردههای لبنی چوپان
فرانک فشندی، مدیرعامل با بیان این مطلب که جشنواره مشکل زیادی برای برگزاری داشت گفت: مقداری از مشکلات به خود ستاد برگزاری برمیگردد و مقداری دیگر را ارگانها و سازمانهای دیگر برایشان بهوجود آوردند که هنوز هم برای ما مشخص نیست. حقیقت این است که ما در ایران زندگی میکنیم و باید بدانیم چنین مشکلاتی ایجاد میشود. ما برای ارتباط بیشتر با مشتریان و تولیدکنندگان در این جشنواره حضور پیدا کردیم و علاوه بر تبلیغات پرسشنامههائی نیز تهیه کردیم تا از نظرات مشتریان خود برای بالا بردن کیفیت استفاده کنیم. وی در خصوص حضور نوشابهها در این جشنواره گفت: ما از انیکه با نوشابهها در یکجا حضور داشته باشیم مشکلی نداریم چون ما صنایع همگون هستیم ولی با هم تفاوت داریم. نام این جشنواره نوشیدنیهای برتر است و نوشابهها هم جزء نوشیدنیها هستند. فشندی در پاسخ به این سؤال که چرا غرفهٔ شما جدا از دیگران بیرون سالن است گفت: ما میخواستیم که غرفه با برندگان سنخیت داشته باشد به همین خاطر از طرح کلبهٔ چوبی خارج از سالن استفاده کردیم.
هیأت علمی جشنواره
محمدحسن توسلی، عضو هیأت عملی ستاد برگزاری نمایشگاه نیز با اشاره به این مطلب که ۲۷ سال است در بحث مشاوره و همراهی با سازمانهای بزرگ مشغول هستند، گفت: ما تا به امروز کار مشاورهٔ بیش از ۱۰۰ شرکت را برعهده داشتیم و در یان راه با صنایع نوشیدنی نیز آشنا هستیم. اعضاء هیأت علمی ما از اساتید و مهندسان بهنام در این صنعت هستند و هنگامی که کلمهٔ برتر در انتهای نام جشنواره آمده است، حضور هیأت علمی برای ممیزی نوشیدنیها مشخص میشود. در بخش ممیزی بحث استانداردهای آموزش، رفاه کارکنان، استانداردها و فرآیندهای تولید، سازگاری با محیطزیست و اتوماسیون اداری و صنعتی که هنوز در ایران رایج نشده است مطرح میشود. مهمترین عامل هم برای بخش بازرگانی است که در ایران هنوز به آن پرداخته نمیشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکتهای خارجی هم امکان انتخاب دارند گفت: ما به شرکتهای خارجی در صورت برخورد مناسب و بازرگانی خوب جوایزی اهدا میکنیم. اما تولیدکنندهٔ برتر باید داخلی باشد و تفاوتی نمیکند که از گروه نوشابهها باشد یا لبنیات.
توسلی با بیان این مطلب که بعد از پیوستن ایران به WTO بعضی شرکتهای ایرانی از گردونهٔ رقابت حذف میشوند گفت: ما در صنعت نوشیدنی فرصتها و تحدیدهائی داریم. مثل اینکه ایران یکی از ذخایر بزرگ آبمعدنی است که به راحتی میتوان آن را صادر کرد. در بخش نوشابهها هم شرکتهای ما توانستند خود را با مارکهای خارجی هماهنگ کنند که برای ما فرصت مغتنمی است. متأسفانه چای ایرانی که با نام پرشین تی یکی از گرانترین چایهای جهان محسوب میشود بهدلیل بیتوجهی مسئولان در مقابل واردات چای نامرغوب مهجور واقع شده است. در صورتی که این یکی از بزرگترین فرصتهای ما در جهان است. وی در انتها اضافه کرد حضور شرکتها و استقبال آنها علیرغم تصور ما بسیار کم بود.
نتیجه ممیزی
پس از سه روز برپائی جشنواره از نظر هیأت علمی، هیچ شرکتی موفق به اخذ عنوان ”برتر“ نشد. زیرا بسیاری از شرکتها یا مدارک مربوط به معیارهای گزینش را ارائه ندادند یا مدارکشان ناقص بود. اما با توجه به اخذ فرم نظرسنجی از مردم و بازرسی نامحسوس از غرفهها از نظر ظهور موفق در عرصهٔ بازرگانی، ۱۰ شرکت از سوی مردم و ۱۰ شرکت از سوی هیأت علمی انتخاب شدند که به آنها لوح تقدیر اهداء شد. همچنین برخی شرکتها مانند چوپان، زمزم و افرا (تگرگ) موفق به دریافت هر دو لوح تقدیر شدند.
بخشهای حاضر در این جشنواره به ۶ گروه آبمعدنی، آبمیوه و کنسانتره، نوشابههای گازدار غیرالکلی، چای و نوشیدنیهای گرم، لبنیات و عرقیات سنتی و شربتها تقسیم شده بودند. معیار انتخاب نوشیدنی برتر بحث کیفیت کالا، مدیریت پرسنل و تولید، بحث بازاریابی و مشتریمداری عنوان شد.نوعی در پاسخ به این سؤال که میزان استقبال شرکتها را چگونه برآورد میکند، گفت: علیرغم تلاش ما برای برقراری ارتباط و اطلاعرسانی از طریق تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، استقبال شایستهای از جشنواره نشد. وی با اشاره به غرفههای خالی نمایشگاه افزود: حتی برخی شرکتها علیرغم پرداخت هزینهها، در جشنواره حاضر نشدند و ما از این موضوع بسیار متأسف هستیم.پس از این گفتوگو پای صحبت غرفهداران نشستیم. که در مجموع به نظر میرسید، از فضای نمایشگاه، مدیریت ضعیف و عدم برنامهریزی صحیح، بسیار گلهمند بودند.
شرکت Saeco
حمید آدابی، مدیرعامل شرکت ساعی فنآور که نمایندگی یک شرکت ایتالیائی را در زمینهٔ واردات انواع دستگاههای ارائه نوشابه، قهوه و شکلات (vending machines) بهعهده دارد با شکایت از وضعیت نابسامان نمایشگاهی گفت: شرکتهای ایتالیائی بهدلیل بازار آشفته و نابسامانی ریالی در ایران، به نمایندگیهای ایرانی مانند سایر نمایندگیهای خود در بقیهٔ کشورها امکانات نمیدهند و مخارج اینگونه نمایشگاهها را خود شرکت میپردازد. اما از بازرسیهای نامحسوس ایتالیائیها از غرفه و فعالیتهای شرکت نیز خبر داد.
آدابی با توجه به صنعتی شدن جامعه و احساس نیاز مردم به سرعت بیشتر، اظهار امیدواری کرد تا با تبلیغات مناسب و فرهنگسازی، اینگونه دستگاهها طرفدار بیشتری پیدا کند. به گفتهٔ وی تاکنون بیش از ۱۰۰ مرکز عمومی و خصوصی به دستگاههای وارداتی این شرکت مجهز شدهاند که پیشبینی میشود با افزایش استقبال مردم این تعداد بیشتر شود.
شرکت پخش اول
مسعود درویشی، مدیر بازاریابی و تبلیغات این شرکت (توزیعکنندهٔ محصولات غذائی و آرایشی و بهداشتی) نیز عملکرد برگزارکنندگان جشنواره را بسیار ضعیف ارزیابی کرد. پخش اول در این جشنواره به عرضهٔ ماءالشعیر توبورگ پرداخته بود که به گفتهٔ درویشی یک برند معروف جهانی است و شرکت دانمارکی برای اولین بار در تاریخ خود، این نوشابهٔ بدون الکل را برای ایران تولید کرده است. او اضافه کرد در نمایشگاه آگروفود نیز با عرضهٔ روغن زیتون وارداتی حاضر خواهند شد.
شرکت بهنوش
بابک صمیمی، مدیر صادرات شرکت با اشاره به این مطلب که تبلیغات ضعیف یکی از نقاط ضعف نمایشگاه است گفت: اگر این نمایشگاه را با سایر نمایشگاهها مقایسه کنیم متوجه نقاظ ضعف آن میشویم. علاوه بر تبلیغات ضعیف، تاریخ نمایشگاه چندین بار تغییر کرد و استقبال هم زیاد خوب نبود. امیدواریم که در روزهای آخر هفته این استقبال بیشتر شود. علاوه بر اینها فضای کوچک سالن نیز جزء مشکلات دیگر این جشنواره است. اگر چند شرکت دیگر میخواستند در نمایشگاه حضور داشته باشند حتماً با مشکل مواجه میشدیم. در کل جشنواره از نظر غرفه و امکانات بد نیست اما بازدیدکننده ندارد، شاید تبلیغات درستی در این مورد انجام نشده است.
شرکت بازرگانی صدف
ذبیحالله عبادی، مدیر فروش شرکت که واردات و بخش ماءالشعیر را برعهده دارد، میگوید: جشنوارهٔ نوشیدنیهای برتر، با توجه به مشکلاتی که برگزارکنندگان داشتند و اینکه اولین تجربهشان بود، خوب است. اما مشکلی که به چشم میخورد، مکان نمایشگاه است. اگر این جشنواره در مجموعهٔ اصلی نمایشگاه برگزار میشد بهتر بود، چون اینجا ناشناخته است. دیگر اینکه غرفه در ساعت و روزی که قرار بود، به ما تحویل داده نشد. البته با توجه به شناختی که از برگزارکنندگان نمایشگاه دارم باز هم از آنها تشکر میکنم که با وجود مشکلاتی که برایشان بهوجود آمد این نمایشگاه را برگزار کردند. دولت اگر امکاناتی را که در اختیار ارگانهای خود قرار میدهد، به بخش خصوصی هم ارائه کند، بهطور حتم بخش خصوصی بهتر عمل خواهد کرد.
شرکت سادن تجارت
یکی از کارمندان این شرکت در پاسخ به خبرنگار بهکام گفت: ما نوشابهٔ انرژیزا با نام فانتوم از اتریش وارد میکنیم و برای معرفی این محصول به جشنواره آمدهایم. وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره را چطور دیدید گفت: امروز روز اول حضور من در نمایشگاه است و ترافیک کاری آنقدر زیاد بوده که هنوز نتوانستم غرفههای دیگر را ببینم و نظری بدهم اما استقبال مردم تا این لحظه بد نبوده است. هدف ما از حضور در این جشنواره معرفی و تبلیغات برای این محصول است که تا این لحظه به هدف خود رسیدهایم.
صنایع چاپ آریانا
حسن جلیلی، مدیر فروش شرکت با بیان این مطلب که صنایع چاپ آریانا کارهای چاپ روی سلوفان را انجام میدهد، گفت: هدف ما از حضور در این جشنواره آشنا شدن با کارهای چاپی و برقراری ارتباط با مشتریان بوده که تا امروز این انتظار برآورده نشده است. تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاههای دیگر این است که در محیطی کوچک با تعداد کم شرکتکنندهها برگزار میشود. مشکل دیگر اطلاعرسانی بسیار ضعیف نمایشگاه بود که موجب شده تعداد کمی از این نمایشگاه استقبال کنند. حتی برای ورود به جشنواره و راهنمائی بازدیدکنندگان تابلوئی وجود ندارد. غرفهآرائی هم بسیار ابتدائی است. البته با توجه به اینکه اولین جشنوارهٔ تخصصی نوشیدنیها است، راضی کننده است اما باید بهتر برنامهریزی شود تا بازدهی بالا رود.
جلیلی اضافه کرد: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در سالهای بعد نیز ادامه داشته باشد و نقاط قوت آن بر نقاط ضعفش بچربد.
شرکت لبنیات فیروزکوه
محمدرضا جانجانی، مسئول فنی و قائممقام مدیرعامل گفت: محصولات شرکت ما شامل ماست، ماست موسیر، خامه، شیرکاکائو و ۱۶ نوع دوغ در طعمهای مختلف است که دوغ رژیمی را برای اولین بار در ایران تولید کردیم. وی در خصوص برگزاری جشنواره گفت: جشنواره بسیار ناهماهنگ بود، غرفهها را دیر تحویل دادند، اطلاعرسانی کافی نبود و تابلوهای راهنمائی برای ورود مردم وجود نداشت. البته برگزارکنندگان با مشکلاتی روبهرو بودند مثل اینکه وزارت بهداشت و درمان این جشنواره را بهخاطر حضور نوشابهها تحریم کرده بود. جانجانی نقاط قوت جشنواره را آشنائی مردم با نوشیدنیهای ایرانی دانست و گفت: ما امیدوار هستیم این جشنواره در سالهای بعد نیز با برنامهریزی کافی ادامه پیدا کند و انتظاراتی که ما از یک جشنواره داریم برآورده کند. مثل اینکه از ارگانهای دولتی و هیأتهای علمی دانشگاهها برای بازدید به نمایشگاه بیایند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما هم با حضور نداشتن نوشابهها در این جشنواره موافق هستید گفت: دوغ چند سال است که در ایران رشد کرده است اما نوشابه صنعت قدرتمندی است که با استقبال مردم مواجه شده است. دوغ در کنار نوشابه میتواند ارزشهای خود را نشان دهد و اگر نوشابهها نباشند جشنواره فایدهای ندارد.
شرکت صنایع غذائی
منوچهر افلاکی، مدیر تدارکات شرکت با اشاره به این مطلب که ۲۵ سال از تأسیس این شرکت میگذرد گفت: ما اولین شرکتی هستیم که تولید عصارهٔ نوشابههای غیرالکلی را در ایران انجام دادیم و به تمام کارخانههای نوشابهسازی عصارهٔ نوشابه میدادیم. در حال حاضر هم خودمان به تولید نوشابه مشغول هستیم و در کنار آن آب آشامیدنی گازدار، آبمعدنی و به تازگی هم آبمیوههای گازدار با هشت طعم با نام تگرگ به بازار عرضه میکنیم.
وی همچنین اضافه کرد: برگزارکنندگان نتوانستند جشنوارهٔ خوبی برگزار کنند و ما از نحوهٔ برگزاری جشنواره راضی نیستیم. یک روز اعلام میکنند جشنواره ۹ صبح آغاز میشود، اما وقتی میآئیم ما را از سالن بیرون میکنند. قرار بود جشنواره تا ساعت ۹ شب ادامه داشته باشد که الام فهمیدیم ساعت پنج غرفهها تعطیل میشود در حالی که مردم فقط بعداظهرها میتوانند به جشنواره بیایند. مسئولان اول در باغ سبز نشان میدهد و زمانی که ما حضور پیدا میکنیم تمام وعدههایشان را از یاد میبرند.
فرآوردههای لبنی چوپان
فرانک فشندی، مدیرعامل با بیان این مطلب که جشنواره مشکل زیادی برای برگزاری داشت گفت: مقداری از مشکلات به خود ستاد برگزاری برمیگردد و مقداری دیگر را ارگانها و سازمانهای دیگر برایشان بهوجود آوردند که هنوز هم برای ما مشخص نیست. حقیقت این است که ما در ایران زندگی میکنیم و باید بدانیم چنین مشکلاتی ایجاد میشود. ما برای ارتباط بیشتر با مشتریان و تولیدکنندگان در این جشنواره حضور پیدا کردیم و علاوه بر تبلیغات پرسشنامههائی نیز تهیه کردیم تا از نظرات مشتریان خود برای بالا بردن کیفیت استفاده کنیم. وی در خصوص حضور نوشابهها در این جشنواره گفت: ما از انیکه با نوشابهها در یکجا حضور داشته باشیم مشکلی نداریم چون ما صنایع همگون هستیم ولی با هم تفاوت داریم. نام این جشنواره نوشیدنیهای برتر است و نوشابهها هم جزء نوشیدنیها هستند. فشندی در پاسخ به این سؤال که چرا غرفهٔ شما جدا از دیگران بیرون سالن است گفت: ما میخواستیم که غرفه با برندگان سنخیت داشته باشد به همین خاطر از طرح کلبهٔ چوبی خارج از سالن استفاده کردیم.
هیأت علمی جشنواره
محمدحسن توسلی، عضو هیأت عملی ستاد برگزاری نمایشگاه نیز با اشاره به این مطلب که ۲۷ سال است در بحث مشاوره و همراهی با سازمانهای بزرگ مشغول هستند، گفت: ما تا به امروز کار مشاورهٔ بیش از ۱۰۰ شرکت را برعهده داشتیم و در یان راه با صنایع نوشیدنی نیز آشنا هستیم. اعضاء هیأت علمی ما از اساتید و مهندسان بهنام در این صنعت هستند و هنگامی که کلمهٔ برتر در انتهای نام جشنواره آمده است، حضور هیأت علمی برای ممیزی نوشیدنیها مشخص میشود. در بخش ممیزی بحث استانداردهای آموزش، رفاه کارکنان، استانداردها و فرآیندهای تولید، سازگاری با محیطزیست و اتوماسیون اداری و صنعتی که هنوز در ایران رایج نشده است مطرح میشود. مهمترین عامل هم برای بخش بازرگانی است که در ایران هنوز به آن پرداخته نمیشود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکتهای خارجی هم امکان انتخاب دارند گفت: ما به شرکتهای خارجی در صورت برخورد مناسب و بازرگانی خوب جوایزی اهدا میکنیم. اما تولیدکنندهٔ برتر باید داخلی باشد و تفاوتی نمیکند که از گروه نوشابهها باشد یا لبنیات.
توسلی با بیان این مطلب که بعد از پیوستن ایران به WTO بعضی شرکتهای ایرانی از گردونهٔ رقابت حذف میشوند گفت: ما در صنعت نوشیدنی فرصتها و تحدیدهائی داریم. مثل اینکه ایران یکی از ذخایر بزرگ آبمعدنی است که به راحتی میتوان آن را صادر کرد. در بخش نوشابهها هم شرکتهای ما توانستند خود را با مارکهای خارجی هماهنگ کنند که برای ما فرصت مغتنمی است. متأسفانه چای ایرانی که با نام پرشین تی یکی از گرانترین چایهای جهان محسوب میشود بهدلیل بیتوجهی مسئولان در مقابل واردات چای نامرغوب مهجور واقع شده است. در صورتی که این یکی از بزرگترین فرصتهای ما در جهان است. وی در انتها اضافه کرد حضور شرکتها و استقبال آنها علیرغم تصور ما بسیار کم بود.
نتیجه ممیزی
پس از سه روز برپائی جشنواره از نظر هیأت علمی، هیچ شرکتی موفق به اخذ عنوان ”برتر“ نشد. زیرا بسیاری از شرکتها یا مدارک مربوط به معیارهای گزینش را ارائه ندادند یا مدارکشان ناقص بود. اما با توجه به اخذ فرم نظرسنجی از مردم و بازرسی نامحسوس از غرفهها از نظر ظهور موفق در عرصهٔ بازرگانی، ۱۰ شرکت از سوی مردم و ۱۰ شرکت از سوی هیأت علمی انتخاب شدند که به آنها لوح تقدیر اهداء شد. همچنین برخی شرکتها مانند چوپان، زمزم و افرا (تگرگ) موفق به دریافت هر دو لوح تقدیر شدند.
منبع : مجله بهکام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست