سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
بهایابی برمبنای فعالیت در تجارت الکترونیک
این مقاله، استفاده از سیستم بهایابی برمبنای فعالیت را در شرکتهای فعال در تجارت الکترونیک پیشنهاد میکند. استفاده از این سیستم منجر به ردیابی موثرتر هزینههای سربار در تجارت الکترونیک خواهد شد. در این مقاله برای تشریح فرایند درک، پیادهسازی و اجرا، و تجزیه و تحلیل هزینههای لازم برای تداوم فعالیت سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، از یک مطالعهی موردی درباره شرکتی فعال در زمینه تجارت الکترونیک استفاده شده است که از نوع تجارت بنگاه با مشتری میباشد. نهایتاً، این مقاله برخی مزیتها از قبیل کنترل هزینه، ارزیابی سودآوری، و کارایی راهبرد شرکت را مورد بررسی قرار میدهد که این مزیتها نتیجه مستقیم اجرای سیستم بهایابی برمبنای فعالیت است.
● مقدمه
از سال ۲۰۰۰، خوش بینیهایی در خصوص تجارت الکترونیک و اقتصاد نو موسوم به dot-mania ظاهر شده است ولی بیشتر شرکتهای کوچک و خوش آتیه فعال در تجارت الکترونیک، از تجارت بازماندهاند و برخی از آنها نیز در آستانه ورشکستگی قرار دارند. در برخی موارد، عدم موفقیت آنها میتواند به دلیل عدم وجود مدل تجاری واقعبینانه باشد، برای مثال میتوان وابستگی شدید به تبلیغات برخط (on-line) به عنوان منبع اصلی درآمد را ذکر کرد. در سایر موارد، علت عدم موفقیت آنها وجود اختلاف بین درآمدهای نسبتاً پایین حاصل از فروشهای برخط و هزینههای زیاد لازم برای حفظ و تداوم عملیات تجاری روزمره میباشد.
عده زیادی براین باور بودند که تجارت الکترونیک از اصول تاریخی تجارت، معاف میباشد. با وجود اینکه تجارت الکترونیک دارای مجموعه بهخصوصی از مفروضات و اصول است، ولی هنوز اصول مربوط به مقابله عایدات و مخارج مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع طرح این موضوع که؛ اقتصاد نو هنوز تحت تاثیر قوانین قدیمی تجارت میباشد، ایجاب میکند که راهبردها، مدلهای تجاری، کارایی سیستم بهایابی شرکتهای فعال در اقتصاد نو مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
وضعیت کنونی شرکتهای اینترنتی (dot-coms)، این اصل زیربنایی اقتصادی را که؛ "یک سازمان باید درآمدی ثابت و نسبتاً بدون ریسک کسب کند و هزینهها در سطحی پایینتر از درآمدها حفظ شود" را تایید میکند. شرکتهای فعال در اقتصاد نو همانند شرکتهای سنتی، به منظور حفظ حاشیهی کافی بین درآمدها و هزینهها باید از یک سیستم بهایابی قابل اتکا برخوردار باشند. بهایابی برمبنای فعالیت سیستمی است که هم اکنون، در تحت کنترل نگه داشتن هزینهها در شرکتهای سنتی موفق بوده است. حدوداً در دهه ۱۹۸۰، سیستم بهایابی برمبنای فعالیت بهعنوان جایگزینی برای سیستمهای بهایابی ناکارآمد و خارج از رده در شرکتهای تولیدی به کار گرفته میشد. در طول این دوره زمانی، اکثر مدیران به این نتیجه رسیدند که غالباً ردیابی نامناسب سربار یا هزینههای غیرمستقیم، آنها را بهسوی اتخاذ تصمیمات نامناسب رهنمون میسازد زیرا عدم آگاهی از هزینههای واقعی محصول، باعث شده بود که بر روی مواردی مانند محصولات، بازارها، یا مشتریانی متمرکز شوند که سودآوری خوبی نداشتند.
بهطور کلی مفهوم سودآوری، نتیجه غیرقابل اتکایی بود که از اجرای سیستمهای بهایابی سنتی به دست میآمد. سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، در مقایسه با سیستمهای بهایابی سنتی در تعیین سودآوری قابل اتکاتر است زیرا سیستم بهایابی برمبنای فعالیت برای ردیابی هزینههای سربار به موضوعات هزینه "همچون محصولات، فرایندها، خدمات یا مشتریان" از روش دو مرحلهای استفاده میکند.
در مرحله اول، سربار شرکت به فعالیتها تقسیم و در مرحله دوم، هزینه فعالیتها به موضوعات هزینه ردیابی میشود. به دلیل استفاده از این روش دو مرحلهای و استفاده از فعالیتها بهعنوان وسیلهای برای ردیابی هزینهها، سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، سیستمهای بهایابی سنتی را از رده خارج میکند.
استفاده از اطلاعات فراهم شده توسط سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، شرکتها را قادر میسازد که برای کاهش هزینهها اقدام، سیاستهای قیمتگذاری را بررسی، فرصتها و زمینههای بهبود و اصلاح عملکرد را شناسایی و ترکیب سودآورتری از محصول را ایجاد کنند.
در مجموع، خروجی سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، مبنای خوبی برای دستیابی به راهبردهای شرکت مخصوصاً زمانی است که محیط تجارت به صورت روزمره و سریع تغییر میکند، یا رقبای جدید ظاهر میشوند و یا تقاضاهای بالایی از سوی مشتریان مطرح میشود. با توجه به اینکه این شرایط در خصوص شرکتهای فعال در اقتصاد نو مصداق دارد، به نظر میرسد که سیستم بهایابی برمبنای فعالیت، ابزار مدیریتی خوبی برای شرکتهای فعال در تجارت الکترونیک خواهد بود. به رغم اینکه سیستم بهایابی برمبنای فعالیت یک ابزار مدیریتی بسیار مناسب برای تجارت الکترونیک بهنظر میرسد، ولی گزارشهای منتشر شده وسیعی در خصوص استفاده از آن در اقتصاد نو در حال حاضر وجود ندارد. لذا این مقاله ضمن تبیین اهمیت سیستم بهایابی برمبنای فعالیت و تاثیر آن در دنیای تجارت الکترونیک به موضوع پیادهسازی سیستم بهایابی برمبنای فعالیت نیز پرداخته است.
● تجارت الکترونیک
با طرح جهانی شدن اقتصاد و گسترش روزافزون آن و پیوستن جوامع مختلف به این طرح، مرز بین کشورها از میان برداشته شده و تجارت جهانی شده است. در این شرایط، فضای طبیعی به فضایی مجازی تبدیل گشته و انسانها بدون در نظر گرفتن مکان و زمان با امکانات پیشرفته روز میتوانند معاملات خود را انجام دهند. لذا تجارت الکترونیکی در این عصر یک ضرورت است.
خرید از طریق اینترنت یک نمونه تجارت الکترونیکی است. بهطور کلی، واژه تجارت الکترونیکی اشاره به معاملات الکترونیکی میکند که از طریق شبکههای ارتباطی انجام میپذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرفکننده به جستجوی مغازه مجازی از طریق اینترنت میپردازد و کالایی را از طریق وب یا پست الکترونیکی سفارش میدهد و نهایتاً آن را تحویل میگیرد. بدیهی است که به این ترتیب فرایند خرید کالا به سادگی و سرعت انجام میپذیرد. صورتحساب نیز به طرق مختلف از جمله بهصورت نقدی، پس از تحویل جنس، واریز وجه به حساب بانکی فروشنده، سفارشهای پولی پستی و یا از طریق کارت اعتباری میتواند پرداخت شود.
تجارت الکترونیک در واقع فرایند خرید و فروش محصولات و خدمات بر روی شبکه اینترنت میباشد و میتوان آن رابه چند گروه: تجارت بین بنگاه و مصرفکننده یا مشتری (B۲C)، تجارت بین بنگاه و بنگاه (B۲B) و تجارت بین مصرفکننده و مصرفکننده (C۲C) تقسیم کرد که در این میان فعالیتهای تجاری عمدتاً در چارچوب (B۲B) و (B۲C) متمرکز شدهاند. هر چند در آینده فعالیتهای تجاری (B۲A) و (C۲A) نیز قابل پیشبینی میباشند که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.
تجارت بین بنگاه و بنگاه - تعامل بین دو مجموعه تولیدکنندگان خودرو و قطعهسازان باعث کاهش هزینهها، بهبود کیفیت و افزایش سرعت ساخت خودرو میگردد.
تجارت بین بنگاه و مصرفکننده - تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مشتری بسیار متداول است. در حال حاضر، ده گروه اول زمینههای فروش خدمات و کالا که از طریق اینترنت و بر این اساس انجام میپذیرند عبارتند از:
ـ سختافزار،
ـ امور مسافرت،
ـ جهانگردی،
ـ کتاب،
ـ موسیقی،
ـ ارسال هدیه و گل ومواد غذایی و نوشیدنی،
ـ جواهرات،
ـ کالاهای ورزشی و الکترونیکی،
که برخی از آنها نیز در فهرست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند.
● سیستم بهایابی برمبنای فعالیت
در اواخر دهه هفتاد، کشورهای صنعتی دنیای غرب دریافتند که ژاپن به تولیدکننده محصولات دارای کیفیت بالاتر و هزینههای پایین تبدیل شده است. این عامل باعث شد که آنها نسبت به این تغییرات شگرف در تولید محصولات ژاپنی واکنش نشان دهند و ناگزیر شدند که شیوههای تولید خود را بهبود بخشند. در نتیجه، در روشهای کنترل هزینهها به خاطر بقای خویش در بازار تجدید نظر کردند. آنان دریافته بودند که اتکا به روشها و فنون سنتی حسابداری صنعتی دیگر نمیتواند نیازهای صنعت امروزی را برآورده کند و ناگزیرند که در سیستمهای سنتی حسابداری بازنگری کنند. این نیاز مبرم از یک طرف رشد و توسعه دیدگاههای جدید در زمینه حسابداری مدیریت و از طرف دیگر، باعث ایجاد تحول در ارائه روشهای نوین محاسبه بهای تمام شده گردید.
سیستمهای بهایابی جدید باید بیش از گذشته بر برآوردها و پیشبینیها تاکید داشته باشند. با توجه اینکه فرآیند تصمیمگیری اساساً بر واکنش سریع استوار است، این موضوع با زمان دسترسی به اطلاعات واقعی در سیستمهای سنتی منافات دارد. این نارسائیها و افزایش رقابت جهانی، که به امر دسترسی اطلاعات سریع و به موقع هزینهها اهمیت زیادی بخشیده است، منجر به پیدایش شیوه جدیدی برای بهایابی موسوم به بهایابی برمبنای فعالیت شد. این سیستم، در مقایسه با سیستمهای بهایابی سنتی به دلیل استفاده از مبناهای متفاوت، به راحتی قادر به محاسبه و سنجش تاثیر روشهای نوین در محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات میباشد.
برخلاف روشهای سنتی بهایابی، سیستم بهایابی برمبنای فعالیت در سیستمهای تولیدی پیچیده و غیرمعمول نیز کاربرد دارد. در این موارد این سیستم دو نوع هزینه متغیر جدید یعنی هزینههای مربوط به پیچیدگی و تنوع محصولات را در ساختار هزینههای محصول در نظر میگیرد. این ویژگیهای برتر باعث شده است روز به روز براستفادهکنندگان این سیستم و کاربردهای گوناگون آن افزوده شود. بهطوری که سازمانهای امروزی خصوصاً سازمانهای در سطح جهانی دستیابی به این سیستم و استفاده از تواناییهای آن را به عنوان یک مزیت برتر برای سازمان خود تلقی میکنند.
● روش پیادهسازی بهایابی برمبنای فعالیت
روش پیادهسازی سیستم بهایابی برمبنای فعالیت در شرکتهای فعال در تجارت الکترونیک شباهت زیادی به روش بهکار رفته برای پیادهسازی آن در شرکتهای کوچک تولیدی دارد. این کار میتواند در ۶ مرحله اصلی اجرا شود:
▪ قدم اول) مشخص کردن هدف و ملزومات سیستم
در وهله اول، مدیریت باید در خصوص هدف اصلی سیستم بهایابی میتواند با هدف کنترل هزینهها، یا ایجاد سیاستهای قیمتگذاری، یا تعیین میزان موجودیها مورد استفاده قرارگیرد. در هرحال، مدیریت باید در مورد میزان صحت و قابلیت اطمینانی تصمیمگیری کند که از سیستم بهایابی خود انتظار دارد، انتظار سطح بالایی از صحت و قابلیت اطمینان، نیازمند تلاش و کوشش زیاد و هزینههای بالای جمعآوری اطلاعات میباشد.
▪ قدم دوم) تعیین فعالیتهای اصلی
در طی این مرحله، فعالیتهای اصلی (که منجر به هزینههای سربار میشوند)، تعیین میگردند. نمونههایی از این فعالیتها شامل طراحی و نگهداری سایت اینترنتی، فرایند سفارش، بازاریابی، پشتیبانی تلفنی، جابجایی محصول و ارسال محصول میباشد. برخی فعالیتهای اصلی (که بهعنوان وسیلهای برای ردیابی سربار مورد استفاده قرار میگیرد) نیز از طریق سطح صحت و قابلیت اطمینان طراحی شده، تعیین میشوند.
▪ قدم سوم) ردیابی هزینه سربار به فعالیتها با استفاده از ماتریس (وابستگی هزینه - فعالیت)
مخارجی که میتوان آنها را با یک موضوع مشخص هزینه ارتباط داد با عنوان مستقیم شناخته میشود و مخارجی که نمیتوان آنها را با یک موضوع مشخص هزینه ارتباط داد با عنوان سربار شناخته میشود. در طی مرحله سوم، هزینههای سربار "که سیستم بهایابی برمبنای فعالیت برآن تمرکز دارد" به فعالیتهای اصلی ردیابی میشود. برای برقراری یک ارتباط منظم و روشمند بین فعالیتها و مخارج و تعیین میزان مصرف هزینه سربار برای هر فعالیت میتوان از ماتریس (وابستگی هزینه - فعالیت) استفاده کرد. (نمونهای در مورد استفاده از این ماتریس برای ردیابی سربار، در قسمت مثال کاربردی شرح داده شده است) برای کسب اطلاعات اضافی در مورد استفاده از ماتریسها برای ردیابی هزینه، میتوانید به منابع ذکر شده در منابع و ماخذ مراجعه نمائید.
▪ قدم چهارم) ردیابی سربار به موضوعات هزینه با استفاده از ماتریس (وابستگی فعالیت - محصول)
در مرحله چهارم، هزینههای سربار از فعالیتها به موضوعات هزینه ردیابی میشوند. برای برقراری ارتباطی سیستماتیک بین فعالیتها و موضوعات هزینه و سپس تعیین میزان (نرخ) مصرف موضوع هزینه از هزینه سربار، میتوان از ماتریس (وابستگی فعالیت - محصول) استفاده کرد.
▪ قدم پنجم) محاسبه بهای تمام شده برای هر یک از موضوعات هزینه
در این مرحله، بهمنظور محاسبه بهای تمام شده محصول، هزینههای مستقیم و هزینههای سربار هر یک از موضوعات هزینه با هم جمع میشوند. بهای تمام شده محصول، برآوردی از مخارج واقعی را در یک بخش از شرکت نشان میدهد که برای تولید یک موضوع هزینه مصرف شده است.
▪ قدم ششم) استفاده از تجزیه و تحلیل بهایابی برمبنای فعالیت برای اتخاذ تصمیماتراهبردی و انجاماصلاحات و بهسازیها در وهله اول، بهای تمام شده محاسبه میگردد که این بهای تمام شده میتواند برای قضاوت در خصوص اتخاذ تصمیمات آگاهانه در مورد قیمتگذاری، شناسایی نمایشگر طبقهبندی مشتریان براساس مدت زمانی که مشتری شرکت بودهاند
http://system.parsiblog.com/
روح الله تولایی
روح الله تولایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست